Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Na monteren winterbanden altijd balanceren?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 november 2011 om 12:07 #17243336
Onlangs heb ik bij een particulier een 2ehands setje 13″winterbanden + stalen velgen gekocht voor onder mijn corsa B 1.2 16v. Dit setje komt ook onder een corsa B vandaan.
Nu heb ik ze net gemonteerd op mijn corsa en vroeg mij af of ik hem ook moet laten balanceren. Heb er namelijk ff een stuk mee gereden, ook boven de 120km/h en geen trillingen of rare dingen gemerkt.
15 november 2011 om 12:08 #17943702Nee, je balanceert het wiel wanneer de band op de velg wordt gemonteerd. Daarna is dit in principe niet meer nodig (tenzij je je loodjes verliest o.i.d.)
15 november 2011 om 12:22 #17943703Okee, bedankt voor je duidelijke antwoord RISL! Zat het mij af te vragen omdat het toch 12 euro per wiel kost om te balanceren :hmmz
15 november 2011 om 12:23 #17943704@harryastra wrote:
Onlangs heb ik bij een particulier een 2ehands setje 13″winterbanden voor onder mijn corsa B 1.2 16v. Dit setje komt ook onder een corsa B vandaan.
Nu heb ik ze net gemonteerd op mijn corsa en vroeg mij af of ik hem ook moet laten balanceren. Heb er namelijk ff een stuk mee gereden, ook boven de 120km/h en geen trillingen of rare dingen gemerkt.
Bedoel je balanceren of uitlijnen?
Balanceren gebeurt inderdaad altijd eenmalig bij het optrekken van nieuwe banden. Uitlijnen is alleen dan noodzakelijk wanneer de geometrie van je wielophanging niet meer klopt door bijv. stoepranden ruw op en af te rijden of als je onderdelen van de wielophanging hebt gedemonteerd om bijv. een schokdemper te vervangen. Als de geometrie niet meer klopt, dan merk je dat aan trillingen van het stuur en abnormale bandenslijtage.
15 november 2011 om 12:33 #17943705Als ik het goed begrijp is balanceren of uitlijnen dus beide niet nodig. Het enige verschil met de auto waar ze onder weg kwamen is dat deze niet verlaagd was en die van mij voor wel.
15 november 2011 om 12:36 #17943706Het is wel duidelijk dat het over balanceren gaat hè. Maar inderdaad, beide is niet nodig als je je winterbanden er onder hangt.
15 november 2011 om 16:00 #17943707Balanceren of uitlijnen zijn beide alleen nodig als je merkt dat er iets niet goed functioneert.
Balanceren
Trillingen in het stuur van ongeveer 80 tot 130 km/h, dan moet er een of meerdere wielen gebalanceerd worden.Uitlijnen
Op een vlakke rechte weg met een vaartje van 80 het stuur los laten, trekt hij dan direct naar links of rechts, dan moet je uitlijnen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.