Multiriemspanner vervangen Astra Coupé

Forumindex Forums Modellen Astra Multiriemspanner vervangen Astra Coupé

  • Dit onderwerp is leeg.
24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251606
    some1_eddy
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 February 2009

      Mijn riemspanner van de coupé heeft zijn beste tijd gehad, en nu heb ik er dus een nieuwe voor gekocht en wil voor de zekerheid nog even weten als ik nog ergens aan moet denken met het vervangen. (ergens een how-to?)
      Volgens mij stelt het geen reet voor als ik dat ding zo zie, er zit een gat in waar een bout in komt.. volgens mij zit hij verder nergens aan vast..?

      En moet ik de riem nog loshalen? of gaat dat automatisch als ik de oude riemspanner los draai?
      Hij kan er gewoon weer op zoals ik de oud eraf haal? (weet niet precies hoe het daar zit)
      Het gaat dus om dit ding: http://www.winparts.nl/603/motor/distributie-en-riemen-/riemspanner/0117189/riemspanner” onclick=”window.open(this.href);return false;

      Wat is trouwens makkelijker? vanaf boven de auto of onder de auto dat ding vervangen?
      Heb al wel gezien dat er niet veel ruimte zit..

      Er zit al een nieuwe riem om, dat hebben ze bij de garage gedaan omdat ze dachten dat het probleem daarmee verholpen zou zijn, maar dat was dus niet het geval.

      Oja, het gaat hier om een Astra G Coupé z22se (2000)

      #18058877
      some1_eddy
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 February 2009

        Hmm.. had gehoopt op nog een reactie, ga er morgen waarschijnlijk mee bezig.
        Ach, het zal ook wel lukken :P

        #18058878
        some1_eddy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 February 2009

          Wordt volgende week..

          Niemand?

          #18058879
          syl-astra
            Lid sinds:
            3 October 2007

            je moet eerst de riem er af halen door hem te ontspannen
            dat doe je door op de bout van de rol een sleutel te zetten en dan met de klok mee draaie
            en als je dan een inbus 3mm in het gat van de spanner doet kant hij ook niet terug springen als je de riem er af haald
            want je wilt niet je vinger tussen de riem en spanner hebben hoor :angel

            #18058880
            some1_eddy
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 February 2009

              Waar moet ik precies de imbus insteken dan..?
              Als ik dat ding zo zie lijkt dat die spanner maar een klein stukje beweegbaar?
              Of beweegt dat hele ding gewoon mee?

              Ga er volgende week mee bezig, dan kan ik een smeerkelder gebruiken.

              #18058881
              syl-astra
                Lid sinds:
                3 October 2007

                weet wanneer je weer eens in zwolle bent maar ik een klus je van niks
                vorige week zondag nog de rol vervangen van een astra gsi x20xe
                was half uurtje werk

                deze is bij een 2.2 iets anders zie ik maar idee is het zelfde
                alleen moet je tegen de klok in draaien om te ontspannnen ;)

                gr raymond

                #18058882
                some1_eddy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 February 2009

                  Ik kom vrijwel nooit meer in Zwolle..
                  Maar het zal wel goed komen.

                  In je 1e bericht zei je met de klok mee draaien, en nu tegen de klok in draaien.. :P
                  Ach, het gaat me vast lukken.

                  Wat is handiger?
                  Wielkuip los halen en via daar (als dat mogelijk is) de boel los halen?
                  Of gewoon vanaf onder / boven?
                  Anders heb ik geen smeerkelder nodig.. volgens mij kan het wel vanaf onder de auto gedaan worden als ik het zo zie..

                  #18058870
                  some1_eddy
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 February 2009

                    Het is een tijdje geleden, ben er nog niet aan toe gekomen.. tot vandaag.
                    Ik ben net bezig geweest, en ik neem aan dat je het over dat grootste wiel had die onder de spanner zit?
                    Nu heb ik dus geprobeerd die los te maken, eerst met een imbus er tussen, die is verbogen dus heb ik een schroevendraaier gepakt die er precies tussen past, maar er zit dan ook totaal geen beweging in die bout.. ik draaide met de klok mee, zonder schroevendraaier kan ik het wiel wel gewoon draaien, maar hij moest los (dacht ik?) en ik heb er met m’n volle gewicht aan gehangen, maar er zit geen beweging in.. heb ook nog linksom geprobeerd, ook geen resultaat.
                    Is dit wel de juiste rol waar ik nou aan zat?

                    Of doe ik het gewoon verkeerd..?
                    Hoe zit dat precies met dat ding, hoe komt hij van spanning af?
                    En hoe komt hij er weer op?
                    Als ik die rol los draai (als dat lukt) schiet die riem dan niet opeens naar boven?

                    Of moet ik wel gewoon die spanner zelf los halen? (dan schiet die riem omhoog denk ik, en krijg ik die riem niet meer op dezelfde manier terug op spanning denk ik?)

                    Ik zat nu aan deze bout te draaien omdat ik begreep dat hij hiermee los ging.. (sleutel 21)

                    Als die riem gewoon van spanning af is red ik me wel..

                    #18058869
                    some1_eddy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 February 2009

                      Ik lees net dat ik aan de bovenste spanrol moet draaien waar een veer in zit ofzo?
                      Dan draai ik dus wel aan de verkeerde (denk ik?)

                      Er is 1 die aan de dynamo vast zit, die zit gewoon vast.. die daaronder moet ik hebben zeker? (voel me best dom nu eigenlijk :P)

                      #18058866
                      midnight black
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 December 2011

                        De spanrol is de bovenste op de foto, zie ook hieronder:


                        De bout links is het draaipunt, in dit gedeelte zit een veer die de arm naar beneden duwt en zo de spanrol op de riem laat drukken.
                        werkvolgorde:
                        -De vierkante inham op de arm kun je gebruiken door er een 1/4″ sleutel op te zetten waardoor je de spanning van de riem kunt halen en deze kunt verwijderen
                        Pas op je handen!
                        -bout in het draaipunt losdraaien en spaninrichting demonteren.
                        -Nieuwe spaninrichting er op, zie op de andere foto het ronde nokje, deze moet in de sparing vallen om de veer te laten werken
                        -Bout weer monteren (let op juiste aanhaalmoment)
                        -arm weer opspannen en riem weer aanbrengen
                        Succes!

                        Oja je hoeft je niet dom te voelen hoor ;)

                        #18058864
                        some1_eddy
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          22 February 2009

                          Ik zie het nu ja.. ik dacht in de 1e instantie ook hier aan, alleen heb ik geen gereedschap om die rol omhoog te krijgen.. en met de hand is hij totaal niet beweegbaar.
                          In dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=GpigBDiBVlE” onclick=”window.open(this.href);return false; op 10:50 is het ook te zien inderdaad..
                          Fluitje van een cent lijkt het.

                          Ik dacht dat dit niet mogelijk was, en het leek me ook al onmogelijk om het op een andere manier te doen aangezien al die rollen vast zitten.
                          Wel dus :D

                          Bedankt!
                          Ga er morgen mee bezig (als ik een juist stuk gereedschap kan regelen)

                          #18058863
                          some1_eddy
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 February 2009

                            Nou het is gelukt! :D
                            Was een makkie… gewoon een ratel zonder dop in dat vierkantje steken en omhoog trekken, riem eraf, spanner loshalen en nieuwe weer net zo terug.
                            Kwartiertje werk ofzo..

                            Wat jij bedoeld Raymond is zeker voor een niet-zelfspannende rol ofzo?

                            Die oude spanner heeft een scheur in die ronding zitten, en het wiel is gammel dus moest sowieso vervangen worden.
                            Maar….. het geluid is er nog! dus het lag niet aan de spanner wat ze me bij de garage vertelden.. leuk, dan misschien toch de distributiekettingspanner..

                            Er is een piepend/tikkend geluid bij de motor als de motor net gestart is, duurt +- 10-20sec.

                            #18058862
                            midnight black
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              14 December 2011

                              @some1_eddy wrote:

                              Nou het is gelukt! :D
                              Was een makkie… gewoon een ratel zonder dop in dat vierkantje steken en omhoog trekken, riem eraf, spanner loshalen en nieuwe weer net zo terug.
                              Kwartiertje werk ofzo..

                              Wat jij bedoeld Raymond is zeker voor een niet-zelfspannende rol ofzo?

                              Die oude spanner heeft een scheur in die ronding zitten, en het wiel is gammel dus moest sowieso vervangen worden.
                              Maar….. het geluid is er nog! dus het lag niet aan de spanner wat ze me bij de garage vertelden.. leuk, dan misschien toch de distributiekettingspanner..

                              Er is een piepend/tikkend geluid bij de motor als de motor net gestart is, duurt +- 10-20sec.

                              Dat is dikke kans je ketting: spanner werkt dan nog niet goed genoeg.
                              Kun je ook zelf vervangen, heb nog een hoop foto’s van hoe ik het heb gedaan maar is iets meer werk dan een kwartiertje :jerry

                              #18058861
                              some1_eddy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 February 2009

                                Als je wilt mag je die foto’s wel posten/sturen..
                                Dat is toch dat ding wat linksachter de motor (boven) zit? als je voor de auto staat naar de auto gericht?
                                Lijkt een bout, een dikke..

                                Ik heb er net al aan geprobeerd te draaien, maar hij zit flink vast.. en ik heb niet zo’n grote sleutel dus probeerde het met een baco maar was bang dat ik hem door draaide dus ben maar gestopt.
                                Is zo’n ding ook te repareren/schoon te maken?

                                En moet ik dan nog ergens op letten? (komt er ook nog olie oid uit?)

                                #18058860
                                midnight black
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 December 2011

                                  Helaas als je de ketting al hoort dan zul je deze moeten vervangen (bij mij was ie een halve schakel gegroeid ten opzichte van een nieuwe.
                                  De bout is de op oliedruk werkende spanner en die zat bij mij ook moervast, uiteindelijk net iets zwaardere kwaliteit gereedschap geleend (bij de Opel dealer !! :thumbup ) en toen ging ie los. Voordeel bij een Astra is trouwens dat je iets meer ruimte hebt tot het schutbord…
                                  Oja de spanner is trouwens gewijzigd zodat ie beter werkt.

                                  #18058876
                                  Opeltje17
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    18 January 2012

                                    Ik wil toch even inhaken op dit topic


                                    @some1_eddy
                                    : een distributie ketting met of zonder spanner vervangen is wel een hele andere klus dan een multi riem vervangen dat is 2tellen werk maar bij een distributie ketting vervangen komen toch wel meer dingen kijken waarbij je toch wel goed moet weten wat je doet en daarbij heb je ook speciaal gereedschap nodig.

                                    Niet dat ik je er vanaf wil praten maar als je eraan begint weet wel waaraan je begint want het is wel een klus apart zeker als je nog nooit een distributie gedaan hebt.

                                    Luuk

                                    #18058875
                                    some1_eddy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      22 February 2009

                                      Zo’n ketting zou ik ook nooit zelf gaan vervangen, maar een spanner kan nog wel..
                                      Ik rij eerst even langs een garage, voor de zekerheid.. als dat geluid daar wel weg komt.

                                      Wordt weer een duur geintje anders als er nieuwe kettingen om komen enz.
                                      Direct beide kettingen doen? of…?

                                      #18058874
                                      Opeltje17
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        18 January 2012

                                        Ze zouden natuurlijk kunnen kijken of de ketting uitgerekt is zoja is dat waarschijnlijk de oorzaak van de spanner die op zijn eind staat.
                                        En als de ketting vervangen moet worden dan inderdaad alle 2 laten doen.

                                        Heb jij trouwens de modificatie op de ketting spanner laten uitvoeren aan jou auto?

                                        Luuk

                                        #18058873
                                        midnight black
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 December 2011

                                          Ben er toen zelf een volle dag aan bezit geweest om de ketting (alleen van distributie, niet eens van de balansassen) te vervangen. En was alleen aan materiaal al kort aan de 250 euro meen ik.

                                          #18058872
                                          some1_eddy
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            22 February 2009

                                            Ik ben toen naar de garage geweest voor dat geratel, en daar zeiden ze dat het niet aan de ketting lag maar aan de multiriem, daar moest een nieuwe spanner op..
                                            Dat is nu dus gedaan en het geluid is er nog net zo.

                                            Ga wel terug naar die garage dat ik de reparatie voor jan lul gedaan heb (is niet zo, oude had een scheur..) maar daar komt het geluid niet weg.

                                            Kan wel een duur geintje worden… kan ik niet eerst proberen om de spanner alleen te vervangen? misschien dat dat helpt..
                                            Anders ben ik wel meer als 1000 euro kwijt denk ik..

                                            #18058871
                                            koenelsenaar
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              30 April 2010

                                              spanner van distributieketting vervangen werkt niet: ook die spanner staat zo op zijn eind.

                                              #18058868
                                              some1_eddy
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                22 February 2009

                                                Naja breng hem volgende week wel naar de garage voor een 2e diagnose.
                                                Dan maar kijken wat het kosten gaat..

                                                #18058867
                                                some1_eddy
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  22 February 2009

                                                  Net bij de garage geweest..
                                                  Er heeft weer iemand naar gekeken/geluisterd en hij zei dat het geluid wat ik hoor van het uitlaatspruitstuk komt, daar moet een nieuwe pakking op.
                                                  Apart dat het zo’n geluid is, maar ik heb er ook niet zoveel verstand van dus geloof het maar.. het was echt zo volgens hem.

                                                  Heb een paar keer heel duidelijk gevraagd of het echt niks met de ketting te maken heeft, nee. absoluut niet.
                                                  Mooi, jouw woord heb ik zei ik.. toen werd ie een beetje zenuwachtig, maar hij vertrouwd er op dat het de pakking is.

                                                  Gelukkig maar!
                                                  Heb net een nieuwe pakking besteld, dus we gaan het zien.

                                                  Hoe ze dan in godsnaam bij die multiriemspanner terecht komen…? apart..
                                                  Mocht dit het niet zijn dan betalen ze mij alles terug.

                                                  #18058865
                                                  Opeltje17
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    18 January 2012

                                                    Mooi dat het is opgelost, en vaak wordt er geen goede diagnose gesteld en vaak gezegd dat is het in jou geval dus de multi riem spanner.

                                                    Succes verder :thumb

                                                  24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
                                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.