Multiriem/poly v-riem vervangen Z18XE

Forumindex Forums Techniek Ecotec Multiriem/poly v-riem vervangen Z18XE

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259109
    jongsma63
      Lid sinds:
      23 September 2012

      Hallo goeroe’s……

      Heb weer een vraagje voor de mannen met ervaring in bovenstaande….

      Afgelopen weekend heb ik m’n distributieriem met alle rollen en waterpomp vervangen.
      Wat een hel was dit, aangezien de waterpomp een eigen mening/wil had….
      Ben 2 1/2 uur bezig geweest om deze uit het blok te krijgen. Uiteindelijk gaf de waterpomp het stukje voor stukje op :).

      Tijdens deze ingreep stond ook eigenlijk de poly V-riem op de agenda, alleen zie ik tot mijn verbazing dat een motorsteun tussen de riem zit.
      M.a.w. is moet denk ik een motorsteun loshalen om mijn riem te kunnen vervangen.

      Is er hier iemand die dit al eens heeft gedaan, en mij een paar tips kan en wil geven….

      Moet het subframe los, of alleen de drie bouten van de motorsteun……….. zeg het me maar.

      Verder is de omlooprol van de poly v-riem ook aan het einde van zijn latijn, en wil graag weten of deze poelie ook los te vervangen is.
      Op Ebay.de kom ik er wel een aantal tegen, maar die bout die in de spanner zit, die zal er dan uit moeten denk ik.

      Ook voor het hierboven beschreven puntje; toevallig iemand met ervaring?!?!

      ‘k wil er geen complete spanner op gaan zetten, aangezien de verder nog prima functioneert…

      Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

      #18158281
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Bout aan de onderzijde van het subframe los halen (dop 16), van de motorsteun, dan kan je als het goed is de motor net vergenoeg op krikken om de riem er tussendoor te halen.

        anders even met een bandemwipper het rubber van de steun (metaal waar schroefdraad aan zit) omhoog duwen.

        Willem

        #18158282
        jongsma63
          Lid sinds:
          23 September 2012

          @wim-v6 wrote:

          Bout aan de onderzijde van het subframe los halen (dop 16), van de motorsteun, dan kan je als het goed is de motor net vergenoeg op krikken om de riem er tussendoor te halen.

          anders even met een bandemwipper het rubber van de steun (metaal waar schroefdraad aan zit) omhoog duwen.

          Willem

          Willem,

          Wederom bedankt voor de info.
          Aangezien ik nog wat meer zaken moest vervangen (Aircopomp en stuurpomp) was het makkelijker de gehele steun te verwijderen.
          Dit was een “piece of cookie”…. Idd, moer loshalen uit subframe, daarna de motor iets lichten, en als laatste de drie bouten eruit halen.
          Was nog wel even pielen om hem eruit te krijgen, maar ‘t was gelukt.

          Tijdens het monteren kwam ik erachter, dat wanneer de aircopomp er niet is, het in ene keer vééél makkelijker is.
          Geen pielen en klooien, maar zat er zo tussen…. Dus misschien een tip voor de volgende keer…. 3 boutjes van de aircopomp en je hebt een zee van ruimte.

          Nogmaals mijn dank en misschien tot een volgende vraag :)

          Ronald

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.