Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Multiriem zelf vervangen vectra-b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2013 om 17:46 #17257105
Mijn multiriem is geknapt. Ik heb een opel vectra-b uit 2000 met een 1.8i motor en airco.
Op internet heb ik al gevonden dat ik de lange versie moet hebben van de riem (vanwege de airco).Nu vraag ik me af of ik deze er zelf op kan leggen. Wat moet ik allemaal loshalen (nog niet aan begonnen).
Van bovenaf lijkt het alsof ik de riem er niet zo overheen kan leggen maar eerst iets moet demonteren.Hoe benader ik het makkelijkste de plek? via de zijkant, spatbordkap verwijderen? En moet ik verder nog iets demonteren om de riem eromheen te kunnen leggen?
Neem aan dat de riem er niet zomaar overheen te leggen is, hij zal toch wat op spanning moeten zitten. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Gr.
Paul
16 april 2013 om 18:08 #18127060Hallo welkom hier op het forum. stel je even voor en we zijn gek op :kewlpics
De multiriem heb je er niet zomaar op zitten.
Hiervoor moet de voorste motor steun los. Die zit naast de airco pomp.
En de service kap achter het rechter wiel.
Voor het gemak het luchtfilterhuis ook weghalen.Voor de automatische spanrol heb je een dunne sleutel 15 nodig. (bij gedemonteerde motor steun maakt het niet uit.
de riem loopt van af de krukas rechts naar de airco pomp daarna over de stuurbekrachtigings pomp, door naar achter om de dynamo en dan over de spanrol weer naar de krukas.
Heb even geen plaatje ter beschikking.
16 april 2013 om 18:41 #18127061Hallo Arjontje,
Bedankt voor het snelle reageren.
Een plaatje van hoe de riem moet lopen heb ik al gevonden, maar weet niet hoe ik deze hier moet toevoegen. (ben nieuw).Waar ik nog even mee zit is dat de motorsteun los moet, dit had ik al verwacht. De riem moet tenslotte daar tussendoor. Maar kan ik deze steun zondermeer losdraaien? Moet ik hierbij de motor zelf ondersteunen als ik dat ga doen?
De automatische spanrol moet los, riem goed leggen en vervolgens deze spanrol weer op zijn plek zetten?
Ik hoeft verder niets meer te stellen? Dat gebeurd daarbij automatisch?
Gr.
Paul
16 april 2013 om 18:57 #18127062Volgens mij is dat hetzelfde als bij mijn 1999 B2 1.6 16v met airco.
Motorsteun moet los en motor moet inderdaad ondersteund of getakeld worden op dat moment. Is best een rotklus voor een multiriem in ieder geval. De mijne is net voor kerst ook kapot gegaan, stukjes multiriem overal tussenuit moeten peuteren. Een beetje sleutelervaring is in ieder geval wel handig als je dit zelf wil doen. De v-snaar bij mijn Corsa legde ik er binnen enkele minuten op maar voor de multiriem op mijn Vectra ben ik toch wel enkele uren zoet geweest..
16 april 2013 om 19:03 #18127063Spanrol hoef je niet los te maken, hier zit een veer achter welke je doormiddel van een sleutel erop zetten terug kunt duwen en dan de riem eroverheen drukken en loslaten.
Als je de steun losdraaid wel zorgen voor ondersteuning, bij voorkeur grote brede houten lat onder je carterpan en daaronder een krik of steun. Anders draai je je carterpan stuk.
Maar bij de astra kan je de riem eropleggen zonder steun los te halen, hij loopt daarbij onder de steun door, is dat bij de vectra ook niet zo?
16 april 2013 om 19:09 #18127064Ik heb dan blijkbaar het “geluk” gehad dat mijn riem gewoon op 1 plaats is afgeknapt. Hoefde de stukjes er gelukkig niet tussenuit te vissen.
Motorblok ondersteunen wordt wat lastig hier achter op de plaats, en heb vrijwel geen sleutelervaring aan auto’s, maar kom normaal met alle dingen een heel end als ik eerst van tevoren kijk hoe het zit en wat googelen. Maar zal in dit geval toch even naar de garage toe moeten ben ik bang.
Iemand een indicatiebedrag voor het vervangen van de multiriem waarbij de motorsteun losgehaald moet worden=
Gr.
Paul
16 april 2013 om 19:37 #18127065Hoewel ik wel een garage voorhanden heb en ook de nodige geïmproviseerde sleutelhulpmiddelen zoals een schommel met een kettingtakel heb ik destijds mijn multiriem ook gewoon op de oprit vervangen. MDF plank onder de carterpan, krik daar weer onder en motor een beetje omhoog getakeld. Kan op zich prima hoor. Met de sleutelervaring doelde ik ook een beetje op handigheid. Het is toch aardig krap allemaal en enkele schroefjes zijn slecht bereikbaar. Maar met wat technisch inzicht kom je een heel eind.
17 april 2013 om 06:20 #18127066@Haasje17 wrote:
Spanrol hoef je niet los te maken, hier zit een veer achter welke je doormiddel van een sleutel erop zetten terug kunt duwen en dan de riem eroverheen drukken en loslaten.
Als je de steun losdraaid wel zorgen voor ondersteuning, bij voorkeur grote brede houten lat onder je carterpan en daaronder een krik of steun. Anders draai je je carterpan stuk.
Maar bij de astra kan je de riem eropleggen zonder steun los te halen, hij loopt daarbij onder de steun door, is dat bij de vectra ook niet zo?
Nee de vectra heeft een ander op bouw van het subframe. Waardoor de riem door de steun heen loopt.
17 april 2013 om 06:38 #18127067AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat je je even af moet vragen
Hoe is het met je distributie riem??????
Angeizen t wel n klusje is de multiriem te vervangen
Wordt dat vaak in combi gedaan als de dis riem ook vervangen wordtAls de multiriem al knapt
Hoe goed is dan de distributie riem nog???????
Als die t begeeft loopt het in de papierenEn als alles toch al losmoet is de distributie meteen meepakken niet veel meer werk meer
17 april 2013 om 08:21 #18127068erg scherp!! :thumb
17 april 2013 om 08:26 #18127069Ik vervang ze altijd in 1 keer…. voor die 15 – 20 euro extra ben je wel direct in 1x klaar :D
17 april 2013 om 10:15 #18127071Tja, maar een multiriem heeft ook meer last van weersinvloeden en dergelijke. Omdat deze niet beschermt word door een kap.
Vocht enz. Vaak knapt die doordat men doorrijd met slippende riem (hoef je niet altijd te horen).17 april 2013 om 11:00 #18127072AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Haasje17 wrote:
Tja, maar een multiriem heeft ook meer last van weersinvloeden en dergelijke. Omdat deze niet beschermt word door een kap.
Vocht enz. Vaak knapt die doordat men doorrijd met slippende riem (hoef je niet altijd te horen).Dan laat je de dis riem toch fijn zitten tot die t begeeft
;)Als ik de t.s zo lees is t geen ervaren sleutelaar
Dan lijkt me mijn advies verre van misplaatstAnyway zijn altijd mensen die t beter weten
Ik voor mezelf doe wel multi en dis riem
In 1 keer. Better safe than sorry :thumb17 april 2013 om 11:08 #18127070Beter een keer te veel checken als te weinig :thumb
Als de dis riem bijna aan vervanging toe is gewoon meenemen17 april 2013 om 16:39 #18127073Distributieriem is ongeveer anderhalf jaar geleden vervangen, alsook de waterpomp gelijktijdig. Is toen door garage gedaan. Denk dat toen de multiriem niet is gebeurd. In het weekend eerst maar eens kijken hoe alles zit achter het wiel. Heb dankzij jullie tips weer een beter idee gekregen waar ik op moet letten.
17 april 2013 om 17:28 #18127074AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hoeveel km heb je in die anderhalf jaar gereden dan???
17 april 2013 om 19:28 #18127075Dat zal ongeveer 30.000-35.000 zijn schat ik zo uit mijn hoofd.
18 april 2013 om 10:34 #18127076AnoniemLid sinds:
1 January 1970Tjah die zou theoretisch nog even meekunnen
Maar dan hebben ze toen de multiriem dus niet
Meteen meevervangen
Wat best dom is
Want zo.n ding kost vrij weinig
En hij moest er toch af anders kom je nooit bij de distributie
Dan had je nu niet met n kapotte multiriem gezetenIk zou dan in dit geval toch beide riemen doen
Dan ben je in 1 x weer klaar voor de komende jarenMaar wat jij doet moet je zelf beslissen
Iemand anders kan niet in jou portemonee kijken :shock: ;)18 april 2013 om 10:55 #18127077dan zit hij nog maar op de helft van zn levensduur
zou nu alleen de multiriem doen
en zodra de distririem weer aan de beurt is beide vervangen18 april 2013 om 16:20 #18127078Bedankt allemaal voor jullie reacties.
De auto gaat er dit jaar of volgend jaar zeer waarschijnlijk uit.
Wordt dus alleen de multiriem op dit moment.Heb het rechterwiel en de kap van de auto losgehad.
Even gekeken hoe het zit.
Gezien mijn geringe ervaring in sleutelen toch maar besloten om het door een garage te laten doen.
Ben wel wat wijzer geworden door dit forum, maar durf het toch niet aan om achter op de plaats met een krikje en plankje mijn motorblok te ondersteunen. Als het mis gaat en er sneuvelt nog iets ben ik verder van huis en veel duurder uit.Garage gaat het midden volgende week repareren multiriem + arbeidsloon voor net geen 100 euro incl. btw.
Gr.
Paul
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.