multiriem schokt klappert bij aanzetten climate control

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum multiriem schokt klappert bij aanzetten climate control

• Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    berthorst

Hallo en dan her het 3e probleempje van mn vectra b uit 99, 1.8 16 klepper met automaat.
      Wanneer je de climate control inschakelt bij een stationair draaiende motor schokt de auto bij stationair draaien, bij hoger toerental is het weg. Dit gebeurt ook wanneer het toerental voor, zeg het stilstaan voor een stoplicht terugloopt naar stationair. Weer hetzelfde, geschud en ‘rommelend’geluid. Wanneer de airco uit is vindt het niet plaats.
      Ik dacht zelf dat misschien de automatische spanner de multiriem niet voldoende op spanning houdt waardoor wanneer er relatief veel vermogen gevraagd door de aircopomp bij laag toerental de multiriem er extra zwaar aan moet trekken met genoemde effecten.

Kan dit kloppen en zo ja hoe kan ik checken of de spanner het probleem is? En als het zo is waar haal ik een goedkope nieuwe spanner met multiriem? En is het vervangen veel werk of valt t mee.

Alvast hartelijk dank voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Bert.

arjontje
      Deelnemer

Heb je een X18XE1 of een X18XE.
        Bij de xe1 motor moet een motor steun los om de riem te vervangen. Veel werk is het niet. Kijk gelijk als de riem er af is of de airco pomp nog soepel draait.

De XE motor kan ik even niet voor de geest halen hoe daar de riem loopt. (te lang geleden)

Fearless
        Deelnemer

Denk dat je pomp te zwaar draaid…check dat eens met de riem er af.

GRLWBNL

Die van mij doet precies hetzelfde terwijl er net een nieuwe riem en pomp op zit…

CAlberts
            Deelnemer

Here too, X18XE

Lemmens
              Deelnemer

Je toerental zakt altijd wel iets in zodra je de pomp inschakelt. Dat is nu eenmaal een eigenschap van de constructie. Mijn Vectra X18XE zakt ook even in toerental als de aircopomp aan gaat en je merkt dat de motor gewoon iets meer van z’n vermogen verliest aan de airco (logisch ook, het moet immers meedraaien). Als de pomp eenmaal draait zou je daar feitelijk weinig variatie meer in toerental moeten kunnen verwachten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.