Multimeter: graag wat hulp

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Multimeter: graag wat hulp

• Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
  • Auteur
    JansenR
    Deelnemer

en dus toch de zekering in de meter defect.
      :thumb :thumb

Anoniem

@bart-gsi wrote:

@Haasje17 wrote:

AC is voor wisselspanning, en DC voor gelijkspanning, gebruik je ze door elkaar klopt de meting niet.
        Je auto heeft nagenoeg alleen gelijkspanning dus DC is de juiste keuze.
        Alleen de dynamo levert wisselspanning, deze word gelijkgericht dus ook deze meet je als gelijkspanning.

idd makkelijkste om het te onthouden is dat je dynamo een wisselende spanning afgeeft dus wisselstroom… en idd dus AC
        een huis heeft DC omdat die een vaste voltage waarde heeft namelijk 220 tot 230 volt… een dynamo van een auto schommelt tussen de 12 en 14 volt ( grens door spanningsregelaar)
        als je spanningsregelaar kapot is kan die tegen of over de 30 volt eruit knallen en gaat je accu naar de knoppen…

ik zou in jou geval maar nergens solliciteren als elecktricien ;)
        want je slaat de plank goed mis……

oh dan valt timmerman ook af :jerry :jerry

maar zonder gekheid
        erger me wel eens aan mensen die vol overtuigend de verkeerde info plaatsen

waardoor andere mensen mogelijk verkeerde dingen gaan doen…………………………

MarkVectra93
        Deelnemer

@Chris426 wrote:

Net gemeten, en heb twee keer positief nieuws te melden.
          1. Hij werkt zoals het hoort.
          2. De accu die helemaal dood uit de donor gehaald werd en na opgeladen te zijn een halfjaar geleden in de kelder gezet is, meet nog steeds 12.41 Volt, dus die is blijkbaar ook tiptop :).

Is toch een goede waarde voor n stilstaande accu, nee?

voltage wil niet altijd iets zeggen accu kan vol zitten maar zodra hij wat te verduren krijgt kan ie inzakken deze kun je over het algemeen laten testen bij een autogarage als die dan in de auto zit kunnen ze ook meteen je dynamo testen….

Chris426
          Deelnemer

Kan ik die ook zelf testen?
            Bijvoorbeeld een verbruiker aanhangen en dan meteeln hoe snel die afgaat ofzo?

Ik ben geen elektriciteitsgenie maar leer graag bij ;).

bart-gsi
            Deelnemer

maar zonder gekheid

waardoor andere mensen mogelijk verkeerde dingen gaan doen………………………..

ja idd ik erger me ook aan mensen die denken dat ze het beter weten en dan aankomen met dat ze niet als electriciën moeten soliciteren als ze het zelf ook niet zijn… zal ook wel zo zijn redenen hebben denk ik zo.. :agent :agent
              als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan niks.. ik probeer mensen te helpen.. en ik weet niet zo veel van electra maar ik ging door te helpen op google wat rond neuzen om het antwoord te vinden
              dit forum is tenslotte bedoeld om elkaar te helpen.. niet om elkaar af te zeiken omdat iemand (blijkbaar) verkeerde info neer zet

MarkVectra93
              Deelnemer

@Chris426 wrote:

Kan ik die ook zelf testen?
                Bijvoorbeeld een verbruiker aanhangen en dan meteeln hoe snel die afgaat ofzo?

Ik ben geen elektriciteitsgenie maar leer graag bij ;).

Ik heb in een garage gewerkt daar hadden ze er een apparaat voor , je kan een hele nacht de binnenverlichting aanzetten :jerry
                maar met zo’n tester testen ze m in 2 minuten maar let wel een accu kan altijd zomaar kapot gaan helaas, het is een accu…,ik werk nu met fietsen en die kennen ook wel eens accuproblemen meestal op leeftijd en lang niet laden is niet goed

wim-v6
                Deelnemer

@bart-gsi wrote:

@Haasje17 wrote:

AC is voor wisselspanning, en DC voor gelijkspanning, gebruik je ze door elkaar klopt de meting niet.
                  Je auto heeft nagenoeg alleen gelijkspanning dus DC is de juiste keuze.
                  Alleen de dynamo levert wisselspanning, deze word gelijkgericht dus ook deze meet je als gelijkspanning.

idd makkelijkste om het te onthouden is dat je dynamo een wisselende spanning afgeeft dus wisselstroom… en idd dus AC
                  een huis heeft DC omdat die een vaste voltage waarde heeft namelijk 220 tot 230 volt… een dynamo van een auto schommelt tussen de 12 en 14 volt ( grens door spanningsregelaar)
                  als je spanningsregelaar kapot is kan die tegen of over de 30 volt eruit knallen en gaat je accu naar de knoppen…

Effe Serieus??????
                  Wisselstroom of Wisselspanning, is effe iets heel anders dan wat jij nou typt.

Een Woning heeft Wisselspanning:
                  De polarisatie wisselt 50x per seconde (50hertz) dat hoed in dat de linker pin 50x per seconde van Plus naar Min wisselt, en de Rechter pin 50x van Min naar Plus wisselt.

De polen wisselen dus iedere keer van plus naar min.

Auto heeft gelijkspanning.
                  Daar blijft de + de +
                  en de – de –

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

bart-gsi
                  Deelnemer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning” onclick=”window.open(this.href);return false;

ok goed, ik geef nogmaals toe.. zoals eerder dat ik zei dat ik het wel eens fout kan hebben.. ben geen albert einstein
                    maar kan er nu een punt achter en dat we verder gaan met de topic starter te helpen waar zijn probleem ligt???

Anoniem

@bart-gsi wrote:

maar zonder gekheid

waardoor andere mensen mogelijk verkeerde dingen gaan doen………………………..

ja idd ik erger me ook aan mensen die denken dat ze het beter weten en dan aankomen met dat ze niet als electriciën moeten soliciteren als ze het zelf ook niet zijn… zal ook wel zo zijn redenen hebben denk ik zo.. :agent :agent

ben o.a eerste monteur bedrijfsinstalatie,s ;)
                      weet dus wel degelijk waar ik over praat/post ;) :sleeping
                      je eigen fouten verschuilen achter een grote bek is slap,
                      je fouten toegeven zou nog karakter tonen………………………….

en mijn opmerking is wel degelijk 100%nuttig dus waarom ik niemand zou mogen waarschuwen voor post,ers die onzin verkopen???????.
                      google ,en kun je dus ook al niet want wat je post is echt niet waar!!!!!!!!!!!!
                      dus das niet echt helpen wel ;)

als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan niks.. ik probeer mensen te helpen.. en ik weet niet zo veel van electra maar ik ging door te helpen op google wat rond neuzen om het antwoord te vinden
                      dit forum is tenslotte bedoeld om elkaar te helpen.. niet om elkaar af te zeiken omdat iemand (blijkbaar) verkeerde info neer zet

Anoniem

@bart-gsi wrote:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning

ok goed, ik geef nogmaals toe.. zoals eerder dat ik zei dat ik het wel eens fout kan hebben.. ben geen albert einstein
                        maar kan er nu een punt achter en dat we verder gaan met de topic starter te helpen waar zijn probleem ligt???

als jij in t vervolg je uitspraken chektt op waarheid
                        lijkt me dit een goed plan door gewoon verder te gaan ;) :thumb

bart-gsi
                        Deelnemer

@louwe 16 klepper wrote:

@bart-gsi wrote:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning

als jij in t vervolg je uitspraken chektt op waarheid
                          lijkt me dit een goed plan door gewoon verder te gaan ;) :thumb

als ik fout zit kun je dat ook gewoon normaal typen inplaats van een lap tekst te typen waar ik me nogal aan irriteerde en deze reactie van mij erop uit deed lokken en ja ik zat fout ik gaf het toe
                          ik kan een grote bek hebben maar ik ben niet bepaald op mijn mondje gevallen dus ik houdt me niet in om ergens wat van te zeggen
                          maar goed, zet er een punt achter en laten we verder gaan op het probleem waar de topic starter mee zit of zat als deze in de tussentijd al opgelost is…

Chris426
                          Deelnemer

Ja, nou, het enige wat ik nu nog moet uitzoeken is hoe ik juist de verschillende interessante dingen kan meten in de wagen, zoals werking van bedrading en alternator enzo.

Dit zou zeker zijn nut hebben als ik binnenkort de inbouw van ecc en ncdr+cid+boordcomputer aanvang.

En goed, iedereen kan wel ns fout zitten, maar laten we nu ophouden met modder te gooien, anders verliezen we hier het overzicht :D.

Bij ons op school hadden ze een ietwat melige slogan die in koeienletters op de muur stond:
                            “Alle kindjes vriendjes!”
                            Dus geef elkaar een virtuele hand en laat het daarmee opgelost zijn :thumb .

bart-gsi
                            Deelnemer

@Chris426 wrote:

Ja, nou, het enige wat ik nu nog moet uitzoeken is hoe ik juist de verschillende interessante dingen kan meten in de wagen, zoals werking van bedrading en alternator enzo.

Dit zou zeker zijn nut hebben als ik binnenkort de inbouw van ecc en ncdr+cid+boordcomputer aanvang.

En goed, iedereen kan wel ns fout zitten, maar laten we nu ophouden met modder te gooien, anders verliezen we hier het overzicht :D.

Bij ons op school hadden ze een ietwat melige slogan die in koeienletters op de muur stond:

lijkt me een strak plan.. :wors :wors :wors

OlafK
                              Deelnemer
                                Haasje17
                                Moderator

Voordat je kunt gaan meten moet je ook enige kennis hebben van de draadkleuren zoals opel die gebruikt.

De drie basis kleuren zijn Zwart (geschakelde +) Rood + en Bruin – (ook wel massa genoemd).
                                  Deze draden worden gebruikt om apparaten van stroom te voorzien in een auto.
                                  De overige kleuren kunnen allerlij functies hebben.

Groen is vaak voor het toerentalsignaal, Blauw voor koelvloeistoftemperatuur, en Rood/blauw (dunne draden) het KM/H signaal.
                                  De dikkere rood/blauwe draden zijn vaak de draden voor de brandstoftoevoer (in combinatie met een relais en rode draden)

Sommige singalen kun je niet echt meten met een multimeter, zoals km/h en rpm signaal. Dit zijn puls signalen in de meeste gevallen en kun je vaak meten door gebruik te maken van een oscilloscoop.

Gele en zwart-gele draden vind je vaak terug bij verlichtingsmodules en verlichting en de dikke draden met oranje hulzen zijn van het airbag systeem.

Veel sensoren in auto’s zijn weerstanden welke veranderen van waarde bij bijvoorbeeld een verhoging van de temperatuur of andere veranderingen.

ABS en toerentalsensoren geven een verandering van signaal door verandering van het magnetisch veld. Het signaal van deze sensoren verandert dus enkel bij bepaalde toerentallen. Dus zonder omwenteling kun je enkel de weerstand van de sensor meten ter controle.

Dan in de auto vind je bijna bij alle verlichting een grijs gele draad (deze is afkomstig van de dimmer) en dien je dus aan te sluiten als je wil dat de verlichting snachts minder word en dimbaar moet zijn.

Anoniem

@bart-gsi wrote:

@Chris426 wrote:

lijkt me een strak plan.. :wors :wors :wors

vind ik ook prima :thumb

en mischien reageerde ik ook wat te heftig???

wil dat nog ff toelichten dan houd ik er over op ;)

ik had als eerste op de vraag gereageerd
                                    dat D.c de juiste stand is van de multimeter…

als er dan later iemand iets anders beweerd
                                    en onderbouwd…….maw zijn gelijk wil bewijzen

dat stoort me wel
                                    n forum is om mensen te helpen die iets zelf niet weten
                                    post je dan iets , weet dan zeker dat wat je post juist is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

al helemaal als je eerdere posts weerlegt………..

want wat moet een topicstarter met 2 verschillende andwoorden in een topic???

anyway leermomentje denk ik

wat mij betreft case closed
                                    en even goed vrienden……………

16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.