Multimeter: graag wat hulp

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Multimeter: graag wat hulp

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Berichten
  • #18274814
    JansenR
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 June 2013

      en dus toch de zekering in de meter defect.
      :thumb :thumb

      #18274815
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        @bart-gsi wrote:

        @Haasje17 wrote:

        AC is voor wisselspanning, en DC voor gelijkspanning, gebruik je ze door elkaar klopt de meting niet.
        Je auto heeft nagenoeg alleen gelijkspanning dus DC is de juiste keuze.
        Alleen de dynamo levert wisselspanning, deze word gelijkgericht dus ook deze meet je als gelijkspanning.

        idd makkelijkste om het te onthouden is dat je dynamo een wisselende spanning afgeeft dus wisselstroom… en idd dus AC
        een huis heeft DC omdat die een vaste voltage waarde heeft namelijk 220 tot 230 volt… een dynamo van een auto schommelt tussen de 12 en 14 volt ( grens door spanningsregelaar)
        als je spanningsregelaar kapot is kan die tegen of over de 30 volt eruit knallen en gaat je accu naar de knoppen…

        ik zou in jou geval maar nergens solliciteren als elecktricien ;)
        want je slaat de plank goed mis……

        oh dan valt timmerman ook af :jerry :jerry

        maar zonder gekheid
        erger me wel eens aan mensen die vol overtuigend de verkeerde info plaatsen

        waardoor andere mensen mogelijk verkeerde dingen gaan doen…………………………

        #18274816
        MarkVectra93
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 January 2015

          @Chris426 wrote:

          Net gemeten, en heb twee keer positief nieuws te melden.
          1. Hij werkt zoals het hoort.
          2. De accu die helemaal dood uit de donor gehaald werd en na opgeladen te zijn een halfjaar geleden in de kelder gezet is, meet nog steeds 12.41 Volt, dus die is blijkbaar ook tiptop :).

          Is toch een goede waarde voor n stilstaande accu, nee?

          voltage wil niet altijd iets zeggen accu kan vol zitten maar zodra hij wat te verduren krijgt kan ie inzakken deze kun je over het algemeen laten testen bij een autogarage als die dan in de auto zit kunnen ze ook meteen je dynamo testen….

          #18274817
          Chris426
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 May 2014

            Kan ik die ook zelf testen?
            Bijvoorbeeld een verbruiker aanhangen en dan meteeln hoe snel die afgaat ofzo?

            Ik ben geen elektriciteitsgenie maar leer graag bij ;).

            #18274818
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              ik zou in jou geval maar nergens solliciteren als elecktricien ;)
              want je slaat de plank goed mis……

              oh dan valt timmerman ook af :jerry :jerry

              maar zonder gekheid
              erger me wel eens aan mensen die vol overtuigend de verkeerde info plaatsen

              waardoor andere mensen mogelijk verkeerde dingen gaan doen………………………..

              ja idd ik erger me ook aan mensen die denken dat ze het beter weten en dan aankomen met dat ze niet als electriciën moeten soliciteren als ze het zelf ook niet zijn… zal ook wel zo zijn redenen hebben denk ik zo.. :agent :agent
              als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan niks.. ik probeer mensen te helpen.. en ik weet niet zo veel van electra maar ik ging door te helpen op google wat rond neuzen om het antwoord te vinden
              dit forum is tenslotte bedoeld om elkaar te helpen.. niet om elkaar af te zeiken omdat iemand (blijkbaar) verkeerde info neer zet

              #18274819
              MarkVectra93
              Deelnemer
                Lid sinds:
                2 January 2015

                @Chris426 wrote:

                Kan ik die ook zelf testen?
                Bijvoorbeeld een verbruiker aanhangen en dan meteeln hoe snel die afgaat ofzo?

                Ik ben geen elektriciteitsgenie maar leer graag bij ;).

                Ik heb in een garage gewerkt daar hadden ze er een apparaat voor , je kan een hele nacht de binnenverlichting aanzetten :jerry
                maar met zo’n tester testen ze m in 2 minuten maar let wel een accu kan altijd zomaar kapot gaan helaas, het is een accu…,ik werk nu met fietsen en die kennen ook wel eens accuproblemen meestal op leeftijd en lang niet laden is niet goed

                #18274820
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  @bart-gsi wrote:

                  @Haasje17 wrote:

                  AC is voor wisselspanning, en DC voor gelijkspanning, gebruik je ze door elkaar klopt de meting niet.
                  Je auto heeft nagenoeg alleen gelijkspanning dus DC is de juiste keuze.
                  Alleen de dynamo levert wisselspanning, deze word gelijkgericht dus ook deze meet je als gelijkspanning.

                  idd makkelijkste om het te onthouden is dat je dynamo een wisselende spanning afgeeft dus wisselstroom… en idd dus AC
                  een huis heeft DC omdat die een vaste voltage waarde heeft namelijk 220 tot 230 volt… een dynamo van een auto schommelt tussen de 12 en 14 volt ( grens door spanningsregelaar)
                  als je spanningsregelaar kapot is kan die tegen of over de 30 volt eruit knallen en gaat je accu naar de knoppen…

                  Effe Serieus??????
                  Wisselstroom of Wisselspanning, is effe iets heel anders dan wat jij nou typt.

                  Een Woning heeft Wisselspanning:
                  De polarisatie wisselt 50x per seconde (50hertz) dat hoed in dat de linker pin 50x per seconde van Plus naar Min wisselt, en de Rechter pin 50x van Min naar Plus wisselt.

                  De polen wisselen dus iedere keer van plus naar min.

                  Auto heeft gelijkspanning.
                  Daar blijft de + de +
                  en de – de –

                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                  #18274821
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning” onclick=”window.open(this.href);return false;

                    ok goed, ik geef nogmaals toe.. zoals eerder dat ik zei dat ik het wel eens fout kan hebben.. ben geen albert einstein
                    maar kan er nu een punt achter en dat we verder gaan met de topic starter te helpen waar zijn probleem ligt???

                    #18274822
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      @bart-gsi wrote:

                      ik zou in jou geval maar nergens solliciteren als elecktricien ;)
                      want je slaat de plank goed mis……

                      oh dan valt timmerman ook af :jerry :jerry

                      maar zonder gekheid
                      erger me wel eens aan mensen die vol overtuigend de verkeerde info plaatsen

                      waardoor andere mensen mogelijk verkeerde dingen gaan doen………………………..

                      ja idd ik erger me ook aan mensen die denken dat ze het beter weten en dan aankomen met dat ze niet als electriciën moeten soliciteren als ze het zelf ook niet zijn… zal ook wel zo zijn redenen hebben denk ik zo.. :agent :agent

                      ben o.a eerste monteur bedrijfsinstalatie,s ;)
                      weet dus wel degelijk waar ik over praat/post ;) :sleeping
                      je eigen fouten verschuilen achter een grote bek is slap,
                      je fouten toegeven zou nog karakter tonen………………………….

                      en mijn opmerking is wel degelijk 100%nuttig dus waarom ik niemand zou mogen waarschuwen voor post,ers die onzin verkopen???????.
                      google ,en kun je dus ook al niet want wat je post is echt niet waar!!!!!!!!!!!!
                      dus das niet echt helpen wel ;)

                      als je niks nuttigs te melden hebt, zeg dan niks.. ik probeer mensen te helpen.. en ik weet niet zo veel van electra maar ik ging door te helpen op google wat rond neuzen om het antwoord te vinden
                      dit forum is tenslotte bedoeld om elkaar te helpen.. niet om elkaar af te zeiken omdat iemand (blijkbaar) verkeerde info neer zet

                      #18274823
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        @bart-gsi wrote:

                        http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning

                        ok goed, ik geef nogmaals toe.. zoals eerder dat ik zei dat ik het wel eens fout kan hebben.. ben geen albert einstein
                        maar kan er nu een punt achter en dat we verder gaan met de topic starter te helpen waar zijn probleem ligt???

                        als jij in t vervolg je uitspraken chektt op waarheid
                        lijkt me dit een goed plan door gewoon verder te gaan ;) :thumb

                        #18274824
                        bart-gsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 July 2012

                          @louwe 16 klepper wrote:

                          @bart-gsi wrote:

                          http://nl.wikipedia.org/wiki/Gelijkspanning

                          ok goed, ik geef nogmaals toe.. zoals eerder dat ik zei dat ik het wel eens fout kan hebben.. ben geen albert einstein
                          maar kan er nu een punt achter en dat we verder gaan met de topic starter te helpen waar zijn probleem ligt???

                          als jij in t vervolg je uitspraken chektt op waarheid
                          lijkt me dit een goed plan door gewoon verder te gaan ;) :thumb

                          als ik fout zit kun je dat ook gewoon normaal typen inplaats van een lap tekst te typen waar ik me nogal aan irriteerde en deze reactie van mij erop uit deed lokken en ja ik zat fout ik gaf het toe
                          ik kan een grote bek hebben maar ik ben niet bepaald op mijn mondje gevallen dus ik houdt me niet in om ergens wat van te zeggen
                          maar goed, zet er een punt achter en laten we verder gaan op het probleem waar de topic starter mee zit of zat als deze in de tussentijd al opgelost is…

                          #18274825
                          Chris426
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 May 2014

                            Ja, nou, het enige wat ik nu nog moet uitzoeken is hoe ik juist de verschillende interessante dingen kan meten in de wagen, zoals werking van bedrading en alternator enzo.

                            Dit zou zeker zijn nut hebben als ik binnenkort de inbouw van ecc en ncdr+cid+boordcomputer aanvang.

                            En goed, iedereen kan wel ns fout zitten, maar laten we nu ophouden met modder te gooien, anders verliezen we hier het overzicht :D.

                            Bij ons op school hadden ze een ietwat melige slogan die in koeienletters op de muur stond:
                            “Alle kindjes vriendjes!”
                            Dus geef elkaar een virtuele hand en laat het daarmee opgelost zijn :thumb .

                            #18274826
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              @Chris426 wrote:

                              Ja, nou, het enige wat ik nu nog moet uitzoeken is hoe ik juist de verschillende interessante dingen kan meten in de wagen, zoals werking van bedrading en alternator enzo.

                              Dit zou zeker zijn nut hebben als ik binnenkort de inbouw van ecc en ncdr+cid+boordcomputer aanvang.

                              En goed, iedereen kan wel ns fout zitten, maar laten we nu ophouden met modder te gooien, anders verliezen we hier het overzicht :D.

                              Bij ons op school hadden ze een ietwat melige slogan die in koeienletters op de muur stond:
                              “Alle kindjes vriendjes!”
                              Dus geef elkaar een virtuele hand en laat het daarmee opgelost zijn :thumb .

                              lijkt me een strak plan.. :wors :wors :wors

                              #18274827
                              OlafK
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                28 November 2013
                                #18274828
                                Haasje17
                                Moderator
                                  Lid sinds:
                                  8 September 2009

                                  Voordat je kunt gaan meten moet je ook enige kennis hebben van de draadkleuren zoals opel die gebruikt.

                                  De drie basis kleuren zijn Zwart (geschakelde +) Rood + en Bruin – (ook wel massa genoemd).
                                  Deze draden worden gebruikt om apparaten van stroom te voorzien in een auto.
                                  De overige kleuren kunnen allerlij functies hebben.

                                  Groen is vaak voor het toerentalsignaal, Blauw voor koelvloeistoftemperatuur, en Rood/blauw (dunne draden) het KM/H signaal.
                                  De dikkere rood/blauwe draden zijn vaak de draden voor de brandstoftoevoer (in combinatie met een relais en rode draden)

                                  Sommige singalen kun je niet echt meten met een multimeter, zoals km/h en rpm signaal. Dit zijn puls signalen in de meeste gevallen en kun je vaak meten door gebruik te maken van een oscilloscoop.

                                  Gele en zwart-gele draden vind je vaak terug bij verlichtingsmodules en verlichting en de dikke draden met oranje hulzen zijn van het airbag systeem.

                                  Veel sensoren in auto’s zijn weerstanden welke veranderen van waarde bij bijvoorbeeld een verhoging van de temperatuur of andere veranderingen.

                                  ABS en toerentalsensoren geven een verandering van signaal door verandering van het magnetisch veld. Het signaal van deze sensoren verandert dus enkel bij bepaalde toerentallen. Dus zonder omwenteling kun je enkel de weerstand van de sensor meten ter controle.

                                  Dan in de auto vind je bijna bij alle verlichting een grijs gele draad (deze is afkomstig van de dimmer) en dien je dus aan te sluiten als je wil dat de verlichting snachts minder word en dimbaar moet zijn.

                                  #18274829
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    @bart-gsi wrote:

                                    @Chris426 wrote:

                                    Ja, nou, het enige wat ik nu nog moet uitzoeken is hoe ik juist de verschillende interessante dingen kan meten in de wagen, zoals werking van bedrading en alternator enzo.

                                    Dit zou zeker zijn nut hebben als ik binnenkort de inbouw van ecc en ncdr+cid+boordcomputer aanvang.

                                    En goed, iedereen kan wel ns fout zitten, maar laten we nu ophouden met modder te gooien, anders verliezen we hier het overzicht :D.

                                    Bij ons op school hadden ze een ietwat melige slogan die in koeienletters op de muur stond:
                                    “Alle kindjes vriendjes!”
                                    Dus geef elkaar een virtuele hand en laat het daarmee opgelost zijn :thumb .

                                    lijkt me een strak plan.. :wors :wors :wors

                                    vind ik ook prima :thumb

                                    en mischien reageerde ik ook wat te heftig???

                                    wil dat nog ff toelichten dan houd ik er over op ;)

                                    ik had als eerste op de vraag gereageerd
                                    dat D.c de juiste stand is van de multimeter…

                                    als er dan later iemand iets anders beweerd
                                    en onderbouwd…….maw zijn gelijk wil bewijzen

                                    dat stoort me wel
                                    n forum is om mensen te helpen die iets zelf niet weten
                                    post je dan iets , weet dan zeker dat wat je post juist is!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                    al helemaal als je eerdere posts weerlegt………..

                                    want wat moet een topicstarter met 2 verschillende andwoorden in een topic???

                                    anyway leermomentje denk ik

                                    wat mij betreft case closed
                                    en even goed vrienden……………

                                  16 berichten aan het bekijken - 26 tot 41 (van in totaal 41)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.