Forumindex › Forums › Overige › Even voorstellen dit ben ik › Muizenissen: Astra F station en wat Audi’s
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 oktober 2012 om 06:57 #17841913
@ AstraTD: any more info to spare? Ik ben vrij onbekend in de Opel/Saab (GM) wereld. Een 1.8T of 2.0T van Saab lijkt mij ook een mooie combi. Kan dat “gewoon” er in, met bak en al? Welke generatie Saab kijken we naar?
Ik heb geen idee van wat een dwars- of langsgeplaatste layout is bij Saab (bij VAG weet ik dat de meeste een lengteblok hebben, en dus ook gewoonweg niet in een Astra of andere soortgelijke auto passen, op de Golf/Leon/A3/TT blokken na).
18 oktober 2012 om 07:56 #17841922Je zou kunnen kijken naar de 2.0t uit een 9-3 van ’98 tot ’02. Die motoren leveren 150 PK en 230(?) NM koppel. Ze liggen dwars voorin. Ditzelfde blok ligt ook in de 9-5 en in de latere modellen 9-3, al heet ‘ie daar 1.8t. Daarnaast zijn deze motoren ‘makkelijk’ te tunen en zeer sterk van zichzelf. Wat je ook zou kunnen doen, is opzoek gaan naar een ouder model 9-5 of 900NG met een 2.3t. Die levert nog wat meer vermogen.
Het schijnt dat de naven van Vectra V6 veerpoten overgezet kunnen worden, evenals die van de achteras. Heb beide eventueel wel liggen voor je.
18 oktober 2012 om 08:03 #17841921@ Peter: PM me even met je prijzen. Ik heb er geen haast mee, maar, als de naaf naar 5x 100/110/112 kan, dan zou dat al veel schelen. Eventueel omboren naar 5×112 zou ook al helpen :). Can anyone confirm if it fits? Zou wel fijn zijn :).
Het zou wel interessant zijn om het verschil in gewicht tussen de 1.8T en de 2.3T te weten. Het heeft overigens ook geen zin om 250pk op die Astra los te laten als die dat toch niet op de weg krijgt… ;)
18 oktober 2012 om 08:46 #17841920de b204l moet je dan hebben, zijn er al een aantal op het forum
rens_corsa is op het moment bezig met een saab turbo motor in zijn vectra a te leggen
gebruik de zoekfunctie maar eens op saab turbo en je komt het vanzelf tegen18 oktober 2012 om 08:49 #17841919Gaan we doen!
31 oktober 2012 om 21:35 #17841942ik weet dat GSI Racer met zijn astra f turbo op 5 gaats rijd
vraag het hem anders over het hoe en watmichel
1 april 2013 om 20:21 #17841943Even een (snelle) update, met een sneak preview.
Wegens mogelijke werkwisseling ga ik mijn A4 in de schorsing doen voor een aantal maanden, en ga ik weer in de Astra rijden. Daarom moet-ie vervroegd road-ready gemaakt worden, dus vandaag heb ik vast wat parts gekocht. Later deze maand volgen andere parts, waarvoor ik nog wat hulp nodig ga hebben.
Vandaag gekocht:
– GSI achteras, hoop dat ‘t past, dacht dat er weinig verschil in zat (deze komt van een hatch, moet op een station)
– Bilstein schokdempers
– Bilstein verlagingsveren
– Veerpoot vóór
– Naaf + remschijf achter (met dual piston remklauw)
– 284/288mm (geen idee) remschijven vóór + calibra turbo remklauwenAlles gemonteerd op elkaar aangeschaft, dus ‘t zou moeten passen. Nu maar hopen dat ik geen blunder heb gedaan mbt hatch/station, gezien Opel Teile diverse onderdeelnummers hanteerd.
De remklauwen zijn nu zwart, ik denk er over om ze een kleurtje te geven (net als geel op m’n A4), maar twijfel nog. Ergens is zwart wel zo netjes. Anders zou ‘t oranje worden denk ik. Blauw is misschien wat opzichtig (al zou dezelfde kleur als de veren wel leuk zijn; keertje wat anders). Your thoughts? Rood = no go.
Dan. Later van de maand gaan we de aircopomp vervangen, en de auto een beurtje geven. Als ik bij winparts bijvoorbeeld onderdelen zoek (gewoon Bosch filters etc.) loop ik vast bij de bougies – zelfs op kenteken filteren resulteert in tig verscihllende versies, met verschillende vonkafstanden en eletrodes. Ik wil meteen alles vervangen, dus ook de kabels:
http://www.winparts.nl/1180/ontsteking/bougie-kabels/0269678/bougiekabelset” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.winparts.nl/53/ontsteking/bougies” onclick=”window.open(this.href);return false; > kenteken PR HX 55. Resulteert in 24 producten. Welke moet ik hebben? Ik wil origineel, of in elk geval minstens die kwaliteit (Bosch, NGK?). Opel Teile is ook hierin weinig nuttig, wel sets, maar geen duidelijke partnr’s en/of bougie specificaties.
Dus, tips anyone?
3 april 2013 om 13:08 #17841944Anders wim-v6 een pm sturen?
Hij heeft veel kennis over de diverse Opel motoren en welke onderdelen (bougies) je er het best in kunt hebben.3 april 2013 om 13:31 #17841945Wim-v6 heeft inderdaad al gereageerd in m’n specifieke topic hiervoor. (Thanks Wim-v6!)
Blijft inderdaad nog de bougie vraag open staan. PM vind ik prima, maar ik kan me voorstellen dat Willem dan platgespamd wordt, en het antwoord gewoon publiek neerzetten is ook voor anderen fijn denk ik.
4 april 2013 om 05:04 #17841946Hier http://ecat24.com/opel/catalog/models/1/” onclick=”window.open(this.href);return false; kun je ook veel info vinden ;)
ngk bkr5ek is een goede bougie voor een standaard x16szr (tenminste volgens de rdw zit die er in :D )
of misschien een 6 pakken4 april 2013 om 05:09 #17841947P.s. gaat er nu ook een andere motor komen, gezien je komplete 2.0 poten hebt?
zo ja, welke :D :kewlpics4 april 2013 om 07:21 #17841948Haha ik zit er wel aan te denken, maar voorlopig niet. Ik weet niet hoe lang ik nog blijf werken waar ik nu zit, dus ik ben op weg de maandlasten wat te drukken (de A4 kost €200 per maand om te mogen parkeren, de Astra maar €40). De A4 gaat voorlopig dus even de stalling in (+ die heeft voor €3000 aan nieuwe banden en draagarmen nodig, bespaar ik nu ook mooi even), en de Astra gaat na de beurt weer rijden.
Ik ga nu eerst proberen de remmen op de 1.6 poten te zetten (samen met de dempers), wat ik met de 2.0 assen/naven/homokineten ga doen weet ik niet. Misschien wel verkopen. Zal anders ook een versnellingsbak nodig hebben, en een donorblok (en ik voel weinig voor de zoveelste C20LET ombouw; dan liever een 1.6T maken, of een A3 1.8T erin lepelen).
NGK bkr5ek vs NGK bkr6ek – wat zijn de verschillen in de praktijk?
http://www.winparts.nl/53/ontsteking/bougies/0087045/ngk-v-line-bkr5ek-p-stuk” onclick=”window.open(this.href);return false;
Verpakkingseenh: verpakking 4 stuks
Aantal stuks pe: per stuk bestellenMoet ik er nu 1, of 4 bestellen :wtf
4 april 2013 om 07:45 #17841949Iemand nog wat extra’s dat erbij moet? Alle filters zijn van Bosch, by the way. Geen FRAM.
4 april 2013 om 12:18 #17841950De opel 8v’s willen gauw gaan zweten op de klepdekselpakking
is die al aan vervanging toe?
als je de pakking voor montage lichtjes insmeert met kit, blijft het langer/beter dicht ;)EGR klep hebben deze motoren weinig problemen mee, maar zou je preventief kunnen schoonmaken
met een compressor en remmenreiniger kom je een heel eind
zou ook alle massapunten even loshalen en schoonschuren
oudere auto’s willen wel eens massaproblemen krijgenbeter voorkomen dan genezen zeg ik altijd :thumb
6 is een hogere hittegraad en zou beter moeten presteren in het hoge toerengebied
hou er zelf nogal van het rode op te zoeken, maar bij vrij normaal rijgedrag is 5 prima :D4 april 2013 om 12:26 #17841951Ik ben een rustige rijder (haal ruim 1:15 met een V6 diesel), en de Astra zal ook nooit hard bereden worden (wel af en toe eens doorhalen natuurlijk). 90% van woon/werk is in de <90km/u regio, al was 't maar door hutje-mutje rijden. En, ik hou er van om rustig 100km/u op de snelweg te rijden. Ik ga dus wel gewoon voor de 5 serie. Zo veel power heeft die Astra ook weer niet ;).
Klepdekselpakking zat ik aan te denken, gezien de kosten neem ik die denk ik gewoon mee, al zweet-ie bij mijn weten nu niet. Hij staat nu al wel 5 of 6 maanden stil, op bokjes, dus het zal wel droog zijn daarboven. Nog een speciaal soort kit nodig?
Massapunten zijn iets wat ik ook met de rotor/verdeler wil doen, contacten even nalopen en schoonmaken. Kleine moeite, groots resultaat. EGR en gasklephuis neem ik ook mee in de inspectie. Zit er over te denken om de EGR af te doppen (net als bij de A4) – plaatje metaal erin? Of krijg je dan een motorstoringslampje.
Nog iets: heeft iemand nog een richtingaanwijzerhendel over? Hoe zit dat bij de Astra? De huidige heeft de neiging om te seinen met groot licht na gebruik..
Thanks voor de hulp so far!
Ik doe dit nu voor de eerste keer aan de Astra, het is niet moeilijk en ik ben wel redelijk handig, gaandeweg komen we er altijd wel uit, toch is ‘t fijn om voor de eerste keer even dit soort dingen duidelijk te hebben. Thanks!
4 april 2013 om 12:44 #17841952Als er voor de rest geen optie opzit (cruise control ofzo) kun je een andere uit elke opel van die bouwjaren pakken, zijn versleten. Op de sloop staan er zat!
4 april 2013 om 12:49 #17841953Nope, geen cruise control. Wel airco, maar ook geen elektrische ramen of iets dergelijks :). Mooi dat ze eender zijn dan. Binnenkort eens een 1.8/2.0 16V zien te vinden op de sloop.
4 april 2013 om 12:54 #17841954Corsa, vectra enz kan ook allemaal ;)
4 april 2013 om 13:10 #17841955@muizenissen wrote:
Ik ben een rustige rijder (haal ruim 1:15 met een V6 diesel), en de Astra zal ook nooit hard bereden worden (wel af en toe eens doorhalen natuurlijk). 90% van woon/werk is in de <90km/u regio, al was 't maar door hutje-mutje rijden. En, ik hou er van om rustig 100km/u op de snelweg te rijden. Ik ga dus wel gewoon voor de 5 serie. Zo veel power heeft die Astra ook weer niet ;).
Klepdekselpakking zat ik aan te denken, gezien de kosten neem ik die denk ik gewoon mee, al zweet-ie bij mijn weten nu niet. Hij staat nu al wel 5 of 6 maanden stil, op bokjes, dus het zal wel droog zijn daarboven. Nog een speciaal soort kit nodig?
Massapunten zijn iets wat ik ook met de rotor/verdeler wil doen, contacten even nalopen en schoonmaken. Kleine moeite, groots resultaat. EGR en gasklephuis neem ik ook mee in de inspectie. Zit er over te denken om de EGR af te doppen (net als bij de A4) – plaatje metaal erin? Of krijg je dan een motorstoringslampje.
Nog iets: heeft iemand nog een richtingaanwijzerhendel over? Hoe zit dat bij de Astra? De huidige heeft de neiging om te seinen met groot licht na gebruik..
Thanks voor de hulp so far!
Ik doe dit nu voor de eerste keer aan de Astra, het is niet moeilijk en ik ben wel redelijk handig, gaandeweg komen we er altijd wel uit, toch is ‘t fijn om voor de eerste keer even dit soort dingen duidelijk te hebben. Thanks!
Graag gedaan, zelf al aardig begaan met deze blokjes zijn ook indd niet moeilijk :thumb
egr kan je gewoon afdoppen met een plaatje zijn ook bij de dealer te krijgen, of zelf maken
de kit die ik er voor gebruik is bison polymax, gebruik het eigk overal voor :D
ik doe meestal een beetje ergens op spuiten en met een penseel over de pakking smerenRichtingaanwijzerhendel kan ik je wel aan helpen, anders nog iets?
we gaan zaterdag een astra f gt slopen4 april 2013 om 15:18 #17841956Handig om te weten :). Ik heb nodig:
– remleiding achteras deel, zeg maar van de auto naar de remklauw (dubbel zuiger achterklauwen); de huidige hard lines zijn afgeknepen. Beide kanten.
– richtingaanwijzerhendel
– zonneklepjes + houders (beide kanten)
– aircopomp voor een X16SZR (slopers bieden ze aan vanaf 100 euro, liever van een forummer echter ;) )
– indien beschikbaar: armsteun vóór (liefst originele, de huidige aftermarket is rommel)
– kofferklepbekleding stationwagon, zwart/grijs (donker)Misschien nog wel wat klein grut, ik hou me aanbevolen voor eventuele upgrades (elektrische ramen voor/achter, dat soort fratsen).
13 april 2013 om 19:55 #17841957Vandaag begonnen aan de Astra, en dat ging redelijk tot goed. De achteras die ik gekocht had heben we niet gebruikt, mede omdat de remleidingen afgeknepen waren. Gelukkig pastten de dempers (ondersteboven) en de naven + schijven ook gewoon op de huidige achteras, en konden we met wat voorzichtig buigwerk de originele remleidingen (hardlines naar de trommels) in de ‘nieuwe’ dubbelzuiger remklauwen draaien.
De verkoepr is zo stom geweest om één van de bleed nippels af te breken, dus ontluchten zal erg lastig cq. onmogelijk worden (iemand tips?) op één van de achterklauwen, dus daar worstelen we nog mee.
De voorkant: ik vervang alleen de veer, de demper is volgens mij gewoon dezelfde, of een andere Opel demper, dat komt misschien later wel. De voorremmen gaan we ook morgen doen, ik heb nieuwe Febi blokjes ervoor gekocht, en ga de ‘oude’ 284mm Calibra schijven gebruiken. Lijkt allemaal te gaan passen.
Wel nog twee prangende vragen:
1. De remmen achter zijn nu natuurlijk anders qua handrem. Ik las dat er wel een kleine aanpassing nodig is, en dat het krap zou zijn, echter, de remkabels lijken véél te lang te zijn. Zeg 20cm te lang. Hoe is dit het beste op te lossen?2. De veren op de achterkant lijken wel zodanig kort te zijn, dat ik bijna bang ben dat ze eruit floppen op een goede hobbel in de weg, is dat normaal?
14 april 2013 om 08:24 #17841958als goed is komen die veren er niet zomaar uit
als ie met de achterwielen van de grond is even goed duwen trekken en draaien om te checken
zitten ze veel te los zou je om de onderste of bovenste winding een stukje tuinslang kunnen doen
heb ik bij mn voorveren gedaan om apk proof te krijgen :Dhandremkabel kun je 2 kleine plaatjes nemen ter grote van een aansteker
2 boutjes er door. daar de kabel een kruislingse slag om doen
en aandraaien
of gewoon kortere kabel zien te vinden ;)de nippel kun je er ook een klein stukje uitdraaien en op die manier ontlluchten
14 april 2013 om 08:38 #17841959Handremkabel is in twee maten verkrijgbaar een is net wat korter als de ander. Je moet de kortste hebben.
16 april 2013 om 11:33 #17841960Oke, kleine klemmetjes om de handremkabels in de korten zijn gekocht. We gaan dat van de week / van ‘t weekend (proberen te) monteren.
Afgelopen zondag ook verder gegaan met de voorkant, maar ik zie ‘t even niet meer lukken op de korte termijn:
- De achterveren schieten bij opkrikken al uit de houders, nog voordat de achterwielen van de grond zijn. Veilig? Lijkt me niet. Praktisch? Totáál niet.
- De achterveren lijken ook wel ERG veel korter dan origineel (15cm uncompressed, tov 30cm uncompressed origineel, give or take).
- Voorveren (Bilstein) monteren op de achteras past, lijkt iets stugger (=fijner) en hoogte komt beter uit. Ook vallen deze er niet zomaar uit bij opkrikken van de auto. De achterveren (Bilstein) komen qua hoogte meer overeen met de voorveren (origineel) na aftrek van zo’n 5cm verlaging, maar passen NIET om de veerpoot heen. Dus het lijkt er op alsof de boel tóch goed zat.
- De voorkant krijg ik met geen mogelijkheid los. Alleen al de doppen die om de homokineetbout zitten krijg ik er niet af (heb er maar één opengeknipt om toch te proberen die centrale bout los te halen). Die bout die erachter zit krijg ik met geen mogelijkheid beweging in. 67cm lange momentsleutel is niet sterk genoeg, de andere kant draait door (zelfs als ik daar een band op zet, en de auto aan die kant laat zakken).
- De remmen voelen compleet waardeloos. Zelfs na 2x ontluchten en nieuwe DOT5.1 Ferodo vloeistof en met draaiende motor heb ik nul remdruk, pedaal kan tot op de bodem zonder echte weerstand. We hebben nu een Eezibleed gekocht, van de week nog maar eens proberen, maar ik vrees voor een never ending story. De rechterachterklauw heeft geen ontluchtingsnippel meer (afgebroken, draadeind zit nog in de klauw, kan er niet meer uit), dus ik vrees dat de boel de kliko in mag…
Tips, hulp, anyone?
Wie zin heeft om te klussen, de auto staat in Scherpenzeel in een schuurtje ;).
18 april 2013 om 10:07 #17841961Doppen?
je hoeft alleen maar je centrale asmoer los te draaien dop 30
als het met wiel op de grond niet lukt
kun je ook nog een flinke griptang midden op de steekas zetten evt blokje hout er achter
als je die ene bout los hebt tikje met een hamer tegen de as en dan moet ie loskomende fuseekogel wil wel eens moeilijk doen
normaal duw ik de veerpoot een stukje omhoog met een krikje
dan gaat de spanning er een beetje af
en kun je hem lostikken met een stukje hout en een vuistje
in het ergste geval zal je hem los moeten stokenje nippel kun je misschien loskrijgen door er met een dremel een randje in te slijpen
dat je met een schroevendraaier hem los kan draaienik heb hier nog een richtingaanwijzer hendel….. ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.