Forumindex › Forums › Overige › Even voorstellen dit ben ik › Muizenissen: Astra F station en wat Audi’s
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 maart 2011 om 14:35 #17234534
Mijn vorige topic is gesloten (ik vermoed wegens leeftijd/inactiviteit), dus ik maak even een nieuwe aan.
viewthread.php … pid1226944
Inmiddels is wat mij betreft de Audi wereld veranderd: ik heb de destijds aanwezige A4 verkocht, een A6 gekocht, weer verkocht, een andere A6 gekocht als tijdelijke tussenauto, en nu weer een A4 Avant (een zuinige dit keer, een 1.9 TDI). Echter, m’n moeder rijdt nog altijd in dezelfde Astra F.
Wat ik in m’n eerste topic al meldde: het autootje had wat TLC nodig. Inmiddels is dat ook wel gebeurd, gaandeweg. Niet snel, maar wel beter dan eerst.
Allereerst maar de banden vervangen; die waren nu echt wel op (~2-2,5mm profiel), en dan ook meteen even kijken of er iets aan het verbruik en de tellerafwijking gedaan kon worden. Zo gezegd, zo gedaan: geen 175/65/14 eronder, maar 195/55/15 Bridgestone, en gaan met die auto. De tellerafwijking is nu een keurige 3%, en het gemiddelde verbruik (over dik 30.000km) is nu 1:14,5. Niet verkeerd, rekening houdende met veel file en eigenlijk te brede banden!
De Astra leek matzwart, bij het begin. Deze heb ik op een gegeven moment bij een bekende laten polijsten en oppoetsen, waarna een schitterende antraciete grijskleur zichtbaar werd. Precies de kleur die ik op m’n Audi zou willen! Ook de motorruimte even (licht) gereinigd, is wel zo netjes.
[zie verderop]
Helaas waren de velgen niet zo goed als gedacht: 2 krom, en de naafadapters missen. We hebben bij de garage 2 ringen gevonden, maar that’s it. Lekker trillen dus, en in de tussentijd op zoek naar wat anders. Die had ik gevonden, en opnieuw gespoten (ook zwart natuurlijk), en samen met een remmerij setje dat ik via dit forum heb gekocht (GSI remmen: schijven/klauwen/ferodo blokken, zo uit m’n hoofd) zou dit weer een leuke frisse upgrade zijn. Bij de eerstvolgende beurt zou het er allemaal onder moeten komen.
Helaas: de remmen passen niet in de velgen, en er zijn er ook twee krom (lichtjes). Minder erg dan de andere, dus die er maar onder gezet, en de remmen komen dan later wel. Domper :(.
Toen was daar de APK, en ik hoorde m’n moeder al klagen over de matige hoeveelheid licht die ze had, afgelopen winter (2009/2010). Ik denk: combineren! Dat lekke richtingaanwijzertje was toch een afkeurpunt geweest, dus ik heb de kans gegrepen, en er een set Angel Eyes in gezet (helaas zijn er geen mooie lampen zonder Angel Eyes :(), en gelukkig viel het mee qua looks. De Astra komt er mee weg. Wel blij dat ik de zwarte heb gekocht. Uiteraard gecombineerd met een 4300K xenon kitje. Wát een puist licht ineens, zelfs m’n moeder (die normaal niet zit wat het vooraf was) was verbaasd. Great succes!
Foto’s van de Angel Eyes en de “nieuwe” velgen:
[zie verderop]
Ook is de Astra inmiddels voorzien van een nieuwe koppakking (lek, stonden 3,5 uur langs de A12 te wachten op de ANWB, in de regen. Jullie snappen dat ik m’n abonnement nu heb opgezegd bij die gasten; ze hadden na 1,5 uur de melding geannuleerd omdat er geen callback kwam.. %87@*!!!!).
Direct daarna ook de ruitenwissers vervangen door Aerotwins (bij de dealer gehaald, kost meer dan bij de Halfords, maar wel zekerheid dat ‘t ging passen, en voor in totaal 45 euro kan ik daar ook niet om huilen). Superdingen. Samen met een set nagelnieuwe winterbanden en een grote beurt bij de garage (bougies, filters, alle vloeistoffen etc.) was de Astra weer helemaal winter-ready voor 2010/2011. En met vlag en wimpel geslaagd!
Dit was de eerste keer dat ze op winterbanden ging rijden, en ze is overtuigd: veel zekerder. Samen met véél licht op de weg, goede ruitenwissers tegen al die drek en een fris motortje voorin is er nooit een onveilig gevoel geweest, ondanks de soms heftige sneeuwval, en dat was vorige jaren toch anders..
Nu, 03/2011, heeft de Astra zo’n 230.000km gelopen. Dat betekent dat we op een mijlpaal zijn beland: we hebben er zelf nu net zo veel op gezet als dat er op stond toen we ‘m kochten! Ruim 110.000km in dezelfde auto, in 7,5 jaar tijd. Keurig :).
Zo. Dit was even de uitgebreide her-introductie. Ik ga hierin weer verder met de andere mods (ik ben op zoek naar een andere set 15″ velgen, ik ga de audio opnieuw doen (de speakers zijn vervangen door andere, sterkere, en nieuwe tweeters in de spiegelkappen omdat de stock tweeters bijna geen geluid produceren), de airco fiksen, de remmerij etc.).
23 maart 2011 om 06:40 #17841914welkom back hier :thumbup
23 maart 2011 om 07:00 #17841915Haha, thanks, ik ben niet heel actief hier, meer op ‘t Audiforum, al zal ik deze keer wat meer m’n best doen om de Astra in de spotlights te zetten.
4 april 2011 om 09:33 #17841916Vandaag centreerringen besteld voor de vervangende velgen; volgende week (met een beetje geluk) de GSI remmerij eronder, en de zomerbandjes weer terug (Goodyear 195/55/15). Ik heb TSW 6 spaaks velgen gekocht, binnenkort ook even zwart spuiten :).
4 april 2011 om 09:56 #17841917[rquote=1906714&tid=144979&author=muizenissen]Vandaag centreerringen besteld voor de vervangende velgen; volgende week (met een beetje geluk) de GSI remmerij eronder, en de zomerbandjes weer terug (Goodyear 195/55/15). Ik heb TSW 6 spaaks velgen gekocht, binnenkort ook even zwart spuiten :).[/rquote]
Velgen spiuiten? Man dat is echt een enorm klote karwij.
Ben er ooit zelf aan begonnen. Beetje stoeprandschade bijwerken en dan in de lak zetten. Na één velg ben ik afgehaakt.
Lekker laten poedercoaten, kost evenveel als watje aan lak, schuurpapier en plamuur kwijt bent, en je hebt er geen omkijken meer naar.
Daarbij is poedercoat veeeeel harder als lak, zodat het niet beschadigd bij elk kiezeltje wat vlieg-ambities heeft.Heb het zelf bij Van Gelder in Zwolle laten doen (vlak bij Opel dealer Smit&Co). 150 euro voor een set van 4 velgen, inclusief zandstralen en stoeprandschade wegwerken.
Voor het resultaat: http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=131789
Tegen het einde van het topic staat een foto. Zijn ook TSW velgen btw :P4 april 2011 om 09:58 #17841918150 euro is heel goed te doen. Ik was 240 euro kwijt voor mijn 19″ BBS Le Mans voor de A4.. Wel heel mooi geworden.. Al is Zwolle ook weer niet echt de buurt voor mij (130km enkele reis).
12 september 2012 om 22:10 #17841923Wat vliegt de tijd toch zeg. Weer een dik jaar verder, bijna 1,5 jaar, na de vorige post hier in dit topic. Weinig nieuws van mijn kant af, de Astra is er nog (en blijft), de A4 B6 is er ook nog altijd. Na wat serieuze upgrades (Porsche Cayenne 6-pot remklauwen, Osram 66140CBI verlichting, diverse optische en audio mods) gaat het tijd worden om de Astra eens echt te verwennen.
Om die reden gaat-ie van m’n moeders naam naar mijn naam, en wordt-ie uiteindelijk misschien zelfs geschorst. Ik ben op zoek naar een klusruimte, alwaar ik met een kennis de Astra helemaal uit elkaar ga halen, en beter in elkaar ga zetten. De bodem, carrosserie (en dus ook de wielkasten) zijn allemaal nog knetterhard en de enige roest is die van steenslagschade op de motorkap. Verder stottert het motortje wat, en is de aircopomp kapot. Gaan we dus allemaal fiksen. Evenals de richtingaanwijzerschakelaar, die het leuk vindt om regelmatig groot licht even aan te zetten. Gammel of vies contactje, eventueel vervangen..
Uiteindelijk is het de bedoeling om de Astra wat upgrades te geven, maar niet om ‘m te ‘tunen’. Er komt geen gekke bodykit onder, wel een mooiere (custom) achterbumper met een mooi weggewerkte uitlaat (in plaats van half eronder). Ik heb een setje aardige 17″ velgen die we gaan opknappen (zwart spuiten!), we gaan kijken of mijn oude A4 remmerij onder de Astra te krijgen is (custom schijven, natuurlijk, omdat naaf en steek niet kloppen) – de klauwen en blokken dus. De A4 had standaard 312mm schijven met 57mm single-piston sliding calipers, en dat zou op de Astra best wel eens lekker kunnen remmen. Hopelijk kan de rembekrachtiger het een beetje aan, en anders moet die ook maar opgevoerd worden :).
Misschien een kleine verlaging (-3cm of zoiets), verder weinig geks aan het exterieur. Wel ga ik de stootlijsten vervangen of wegwerken, en alle bumperdelen / spiegels etc. in kleur mee laten spuiten.
Interieur: ik heb een set Recaro stoelen uit een Audi S6 – mooi creme-wit leder. Ik ga als testje eens kijken of dat in de Astra passend te maken is. De achterbank wordt dan bekleed in hetzelfde leder. Audio gaan we aanpakken, evenals de hele auto (alles) dichtplakken met Dynamat equivalenten. De ramen wil ik licht tinten (30% verduisterend / 70% doorlatend, maximaal.
Motorisch: ik ben niet echt te spreken over atmosferische motoren, en volgens mij is er niet echt een mooi Opel blok dat licht, compact en goed in te bouwen is, en toch meer 160pk levert. Vergis ik me? Laat het weten! De Astra heeft nu een kleine 1.6 72pk, die wat moeilijk doet (al jaren) en inmiddels een vervelende tik lijkt te ontwikkelen, dus revisie/vervangen zit er wel aan te komen. Is ook wel zo makkelijk, met die airco pomp. Ik zat te denken aan een complete voortrein ombouw naar die van een Golf 4 / Audi A3 8L, met de dwarsgeplaatste 1.8T en 5-bak, dan zou je uitkomen op zo’n 175-200pk. Wel veel, voor de voorwielen, en dan moet het allemaal ook maar passen en werkend te krijgen zijn. Ga ik niet van uit. Tips? Ik hoor ze graag.
In de komende maanden gaan we dus langzaamaan aan de Astra beginnen. Foto’s en een project topic zullen zeker volgen!
12 september 2012 om 23:47 #17841924Jammer dat ik geen van de fotos kan zien :D
13 september 2012 om 05:27 #17841925Nice man deze topic ga ik volgen, interessant om te zien die 1.8T motor in een Astra. Ik heb al eerder een Corsa met een S4 B5 motor gezien dus het zal aardig moeten lukken met een beetje meet en denkwerk. Audi en Opel ook mijn smaak :jerry
Verstuurd van mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
14 september 2012 om 08:21 #17841926@trashmetal wrote:
Jammer dat ik geen van de fotos kan zien :D
Klopt, bij mijn vertrek van ‘t Audiforum heb ik de root-folder van de webserver afgehaald (onnodig data verbruik). De foto’s die hierboven stonden waren daar deel van. Ik zal ze binnenkort even apart in hun eigen share weer online zetten.
@iquick wrote:
Nice man deze topic ga ik volgen, interessant om te zien die 1.8T motor in een Astra. Ik heb al eerder een Corsa met een S4 B5 motor gezien dus het zal aardig moeten lukken met een beetje meet en denkwerk. Audi en Opel ook mijn smaak :jerry
Verstuurd van mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
Die 1.8T is nog maar een idee. Wel een interessante optie: de 1.8T is reuze betrouwbaar, veel geleverd (in alles van Ibiza, Leon, Alhambra, A3, A4, A6, TT etc. tussen 150 en 225pk stock) in diverse uitvoeringen. ‘t Is een goed uitontwikkeld blok, met een laag verbruik (ik reed er 1:14 mee, @ 190bhp) en veel koppel (>300Nm). De vraag is natuurlijk of het gewicht niet parten gaat spelen (zal wel meevallen, maar de Astra 1.6 8V zal maar de helft wegen denk ik), en of het überhaupt in de Astra te krijgen is.
De vraag is dan met name gebaseerd op ‘t feit dat Audi traditioneel gezien de motoren vóór de vooras heeft hangen (in elk geval bij de lengte-richting platforms; A4, A6, A8). Het beste zou zijn om de Audi motor, ECU, kabels en de hele Audi versnellingsbak over te zetten, maar, dan zit je denk ik wel met een fysiek probleem: de Astra motorruimte is relatief klein en smal (en loopt taps toe, voorin). Ik wil dan ook wel de airco houden (zit al in de Astra), en dan is het maar de vraag of de Audi airco pomp op de Astra leidingen kunnen werken.
Goeie smaak in elk geval! ;)
14 september 2012 om 08:58 #17841927@trashmetal wrote:
Jammer dat ik geen van de fotos kan zien :D
As said, wat foto’s. Ik zal alle details van de vorige postings even achterwege laten, ‘t geeft zo wel een redelijk idee van de Astra. Inmiddels zijn er echt wel weer ‘gewone’ zilverkleurige velgen onder, omdat deze zwarte te veel trilden. Weliswaar 15″, maar toch :).
For good measure ook maar wat Audi spul:
Airco condenser vervangen:
Interieur:
Exterieur:
Over de Astra is nu verder nog vrij weinig nieuws/leuks te vertellen. De A4 kent inmiddels een behoorlijke optielijst, en daar komt nog wel het een en ander bij op termijn:
– S-Line exterieur (bumpers voor en achter)
– Dakspoiler (after market, OEM S-Line ligt al klaar in de schuur)
– Diffusor achter customized, WIP, komt een A6 4F (2004-2010) dual in, met 2x 100mm chrome uitlaatstukken (gelast)
– S4 doorblades in zijdeglans zwart gespoten
– S4 buitenspiegelkappen
– S4 bovengrille
– Vinny-mod (tochtstrip onder voorbumper als zijnde diffuser/splitter-look)
– Sonniboys raamverduisteringschermen, op maat
– Skoda LED mistlichten als DRL (werkend)
– Coming home / leaving home op OEM schakelaar in dashboard
– Porsche 18Z 6-pot remklauwen met Mercedes M/G/R 450/500 350mm x 32mm remschijven
– Ferodo DS2500 remblokken
– Audi A4 B7 (2004-2008) multifunctioneel stuurwiel (nieuw) met wit/rood stiksel en chroom omrande knoppen
– S-Line interieur (half lederen sportstoelen, zwarte hemel, sportstuur (inmiddels vervangen), pookknop, geborsteld aluminium inleg, S-Line instaplijsten
– Audi Sound System (10 speakers), vervangen door Pioneer Ts-E170i compo’s (4x) en custom 8″ MDS-08-based stealth subwoofer
>> grove indicatie van ‘t geluid (mobiel): http://www.youtube.com/watch?v=t7VhHcfwvko” onclick=”window.open(this.href);return false;
– Elektrisch inklapbare en zelfdimmende buitenspiegels
– Zelfdimmende binnenspiegel op OEM kabelboom (WIP)
– Ambiente verlichting voor en achter (rode LED gloed)
– S4 B7 (2004-2008) vollederen deurpanelen met memory-seat-controller
– Full option deur/raam computers (support voor klapspiegels, dimfunctie, memory functie, tip-switch functie)
– S4 bi-xenon koplampen met Osram D1S 66140 CBI (cool blue intense, 3400 lumen, 5000K)
– OEM S-Line sportonderstel (-30mm), vóór voorzien van Supersport veerschotels (20mm extra verlaging)
– RS4 geperforeerd leder handrempookje
– OEM dubbel DIN middenconsole met metalen frame (ipv plastic)
– RNS-E navigatie/radio/sd/cd/dvd/telefoon unit
– Dashboardkastje voorzien van koelkast (!) met airco aansluiting voor koeling
– Middendemper verwijderd, twee mini einddempers teruggezet (klinkt niet slecht voor een diesel)
>> http://www.youtube.com/watch?v=JOfSivSaK5o” onclick=”window.open(this.href);return false;
>> http://www.youtube.com/watch?v=PjiDg3_zYYU” onclick=”window.open(this.href);return false;That should cover it for now… Ooit komt er op de Astra ook zo’n lijstje!
14 september 2012 om 09:05 #17841928Gave Audi!
Vooral die zwarte velgen i.c.m. die gele klauwen staat ‘m goed!14 september 2012 om 09:12 #17841929@RISL wrote:
Gave Audi!
Vooral die zwarte velgen i.c.m. die gele klauwen staat ‘m goed!Thanks! Vond ik ook wel leuk zo ;). Ik heb ze geel gekocht, en laat ze ook zo. De achterkant wordt ooit omgebouwd tot S4 remmerij (300×22), en die klauwen ga ik dan ook geel laten spuiten/coaten.
Dit is overigens ook de reden waarom ik best wat spul over heb vanuit de B6. ‘t Is jammer dat de Astra een andere steek etc. heeft, anders zou switchen nog makkelijker zijn (en 4×100 kan volgens mij niet veilig naar 5×112 met adapters).. Setje mooie 16″ velgen, 312×22 remmerij… Ik ga dus wel proberen om de 57mm zuigers van de B6 remklauwen op de Astra te krijgen (altijd beter dan wat er nu onder zit, GSi, is 47mm of zoiets dacht ik). Deze klauwen zijn geschikt voor 288 en 312 remschijven (288 zou zat moeten zijn voor de Astra ;)).
14 september 2012 om 10:21 #17841930Tja, zelf een aantal adapters laten draaien en dan is alles mogelijk ;)
14 september 2012 om 10:27 #17841931Theoretisch wel ja, maar, ik vrees voor de veiligheid. Of ‘t met 4×100 > 5×112 kan weet ik niet 100% zeker, maar 4x 108 naar 5x 112 kan sowieso niet. De boutgaten overlappen deels, en je hebt dan te weinig ‘vlees’ om in te schroeven.
Edit: http://farm9.staticflickr.com/8142/7598648194_3ed29abe55.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Ik vind dat er levensgevaarlijk uit zien. Die 5e “offset” bout kan je nooit 100% vastzetten, omdat dan de schroefdraad voor 5×112 niet klopt.. Dat zal in elk geval vast nooit uitlijnen.
14 september 2012 om 10:32 #178419324×100 naar 5×112 zou net moeten kunnen, maar dat zou apk-afkeur zijn, volgens mij, aangezien de spoorbreedte ook wijzigt.
Nu ben ik niet zo bekend met de Astra F (meer met de G), maar heeft de GSi geen 5-gaats naven? Dan zou je alles van een GSi kunnen overzetten en dan met schuifbouten van 5×110 naar 5×112. Of van een Saab, zou dat niet passen? Of is dat alleen op de Vectra A?
Met Saab-onderdelen kun je leuke dingen doen!
14 september 2012 om 10:36 #17841933Saab is een goede, misscien dat daar wat uit te halen is. F en G hebben uit m’n hoofd dezelfde afmetingen.
De spoorbreedte is m’n laatste zorg – dat wordt bij APK nooit gemeten, plus, als ik 25-30mm spacers zou gebruiken, dan zouden m’n velgen op die manier ook dat aantal mm moeten compenseren met de ET waarde (ET30 nodig, 25mm spacer, gooi er een ET55 velg op, en je zit weer keurig op de OEM 35).
Als de GSi 5-gaats heeft is het super simpel. 5×100 naar 5×112 of zo is makkelijk met een spacertje te doen (15+mm met eigen naaf, we willen niet beunen). Ik wilde toch al kijken naar een GSi achter as ivm schijfremmen (looks), wellicht dat dat 2 vliegen in 1 klap oplevert. GSi naaf los op de werkbank, B6 remmerij pas maken, en, hop in ‘t geheel met een setje Audi / VAG 16-17″ eronder..
Edit: mocht de A3 1.8T erin gelepeld kunnen worden, dan geheid met bak, en dan is ‘t misschien zelfs het best om de A3 voortrein mee te nemen (naaf) ivm aandrijfassen, schijf/klauw mount, en de 5×100 naaf. Je zit dan wel met alle draagarmen etc., dus geheid dat dat een onmogelijke klus is…
14 september 2012 om 11:18 #17841934Inderdaad, spacers kun je compenseren met een andere ET-waarde op de velgen.
5×110 naar 5×112 kan met een simpele adapter of gewoon met schuifbouten.5×112 is ook BMW E30 (dacht ik?) dus wie weet wat je daar dan ook weer mee kan v.w.b. onderdelen.
14 september 2012 om 11:24 #178419355×112 is inderdaad ruimschoots voorhanden. Probleem zal vooral zijn om de Astra naar die naaf te krijgen ;). vooralsnog ook niet echt nodig – ik heb een set 17″ velgen in 4×100, en een leuke 15″ winterset ervoor. Wat dat betreft zal 288 het maximum zijn qua remmen (15″), anders zou ik mooi naar 16″ kunnen (312mm).
14 september 2012 om 15:51 #17841936Leuk topic , je bent goed bezig met de astra :thumb
Je audi mag er ook wel wezen, normaal vind ik het een suffe station, maar die van jou is een toppertje :thumbup
14 september 2012 om 18:19 #17841937@astraTD wrote:
Leuk topic , je bent goed bezig met de astra :thumb
Je audi mag er ook wel wezen, normaal vind ik het een suffe station, maar die van jou is een toppertje :thumbup
Thanks :). Normaal is de A4 inderdaad een saaie auto (ik heb jaren terug eens een 2.0 5V gereden, 130pk, atmosferisch, zonder opties – voor geen goud dat ik daarna nog een B6 wilde). In deze uitvoering en met flink wat custom werk is het toch best een fijn model. Dank!
De Astra komt ook wel goed, het moeilijkste is op een gegeven moment een planning trekken en de doelen helder maken. Interieur (isolatie, bekleding, audio) komt wel goed, da’s minor, remmerij uiteindelijk ook wel, maar motorswap/bakswap zal tricky worden, of uiteindelijk toch een GSi blok of zo. Zo’n 20LET (of wat is ‘t hier?) zou dan nog kunnen, maar is ook weer zo ‘weer zo eentje’.
14 september 2012 om 18:32 #17841938een saab turbo blok past er ook vrij makkelijk in de astra
rens_corsa is er een in een vectra a aan het leggen
en astra f gsi is 4×100mooie bak hoor die audi :thumbup
gaat met de astra ook wel goed komen, zwarte angel eyes :wub heb ik ook!14 september 2012 om 18:35 #17841939Saab turbo… hmm, 2.8T anyone? :D Nee, too much. 150-250pk lijkt me méér dan zat, in IRL nog wat zuinig ook. Ding weegt maar net een ton. Dank voor de tips!
De komende 2-6 maanden zal ‘t vooral oriënteren zijn, en minor mods. Verwacht overigens wél fotoreportages, dat vind ik leuk (zie ook met de remmen bovenaan ;)).
14 september 2012 om 19:12 #17841940als je iets apparts in je astra wilt wil zou ik toch even kijken ;)
viewtopic.php?f=27&t=167138zelf heb ik een x16xe (1.6 16v) uit een corsa GSi zonder mileumeuk met aangepaste inlaat, spaghetti, 2.0 kat en 54mm catback systeem
en bak met korte verhoudingen
zou ongeveer 150 pk moeten aantikken helaas nog niet op de bank gehad :(14 september 2012 om 23:23 #17841941Een saab 2liter in een station dat zal wel lekker rijden, en goed te doen met ombouw.
En niet te duur tegenover een let van opel. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.