Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Motorverklikkerlicht doet het nooit (opgelost)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 oktober 2010 om 08:34 #17226637
Dag iedereen,
Ik ben betrekkelijk nieuw hier en lees heel veel hier op het forum.
Maar mijn probleem ben ik nog niet tegengekomen:
In mijn Astra F GLS uit 1992 zit (uiteraard) een motorverklikkerlicht (geel met een weerlicht erin) alleen heeft die het nog nooit gedaan sinds ik de auto heb gekocht in 2001. Dat lampje hoort toch te branden als je de auto op contact zet ?
Ik heb het lampje al vervangen dus die is niet stuk.Graag zou ik jullie hulp willen vragen want ik wil nou wel eens weten hoe het zit.
Groet, Rik
3 oktober 2010 om 08:46 #17736963Dan is hij niet aangesloten denk ik. Printfoly zag er goed uit achterop de teller? En geen doorgeknipte draad gezien?
Uit mijn hoofd is het een bruin/gele draad die naar het motorcontrolelampje gaat.3 oktober 2010 om 08:51 #17736964Het is zo,n lampje die in een groene zitting zit en die draai je in het instrumentenpaneel.
Printfolie is prima, ik kan geen beschadigingen ontdekken….Rik
3 oktober 2010 om 09:12 #17736965lampje niet gewoon kapot, hoort trouwens een lampje met een zwarte voet in.
Willem
3 oktober 2010 om 09:21 #17736966Er zitten inderdaad ook zwartevoetjes in gedraaid. Zit er dan verschil tussen de zwarte en groene voetjes ?
(behalve de kleur dan hé)Rik
3 oktober 2010 om 09:25 #17736967wattage is anders, kan iet veel kwaad hoor.
lampje al gewisseld met 1 die wel werkt??
Willem
3 oktober 2010 om 09:42 #17736968Yes ! ik heb er 2 nieuwe lampjes erin gedraaid en nog deed ie het niet.
lijkt mij sterk dat 2 nieuwe lampjes ook stuk zijn.Rik
3 oktober 2010 om 09:56 #17736969volg het spoortje eens naar de stekker achter de teller, kijk eens of er wel een aansluiting zit.
Willem
3 oktober 2010 om 10:05 #17736970Wim,
Er zit een aanluiting waarin het lampje gedraaid is.
ook lopen er ‘sporen’ van en naar de aansluiting.
Dus er is verbinding met de elektronica.
Daarom snap ik het niet, alles is goed en heel en toch doet ie het niet.het is niet direkt een ramp hoor maar als hij brand dan weet je dat er ergens iets niet deugt en kun je het
uitlezen. nu kom je dat niet te weten…Rik
3 oktober 2010 om 11:46 #17736971is de bekabeling nog goed? ff de sporen volgen op de printfolie naar de stekker toe en dan die draad volgen en kijken of ie onderbroken is ergens
5 maart 2011 om 14:42 #17736972Dag medeforummers,
Ik heb sinds kort een multimeter aangeschaft en hier en daar wat geleerd hoe je de multimeter kunt gebruiken.
Ik heb bovenstaand probleem(-pje) nog steeds.
Ik heb vanmorgen de paperclipmethode toegepast om te kijken of er NU wel het motorverklikkerlicht brandt.
Nou, mooi niet.
Vraag: Als ik de tellerunit demonteer, kan ik dan met de multimeter nakijken of er wel of geen breuk in de kabeltjes zit ?
En de stekker (die “oenatje” bedoelt) kan ik die ook nakijken ?
Ik hoop dat jullie mij even (weer) op weg willen helpen :DGroet, Rik
5 maart 2011 om 15:13 #17736973Ik vermoed dat er een draadbreuk vanaf ‘t lampje naar de ECU is…
Je kan bij de ECU ‘t draad opzoeken, volgens de Astra Vraagbaak zou hij 89 moeten zijn, kortom 8 = bruin, 9 = blauw. Bruin/blauw draad dus.
Bij een C…NZ motor zou hij op positie A5 moeten zitten.
Bij een C…SE motor zit ie hoogst waarschijnlijk op positie C1.
Bruin/blauw betekend, Massa geschakeld. Kortom, effe een multimeter op een zwart draad hangen (waar stroom op staat), en de min-kant van ‘t de multimeter op dat Bruin/Blauwe draad.
Als ‘t goed is moet je dan 12v kunnen uitlezen. Als ‘t niet goed is, dan geeft de ECU geen signaal door. (Kortom lampje is uit).
5 maart 2011 om 15:21 #17736974[rquote=1883960&tid=134366&author=Aapje]Ik vermoed dat er een draadbreuk vanaf ‘t lampje naar de ECU is…
Je kan bij de ECU ‘t draad opzoeken, volgens de Astra Vraagbaak zou hij 89 moeten zijn, kortom 8 = bruin, 9 = blauw. Bruin/blauw draad dus.
Bij een C…NZ motor zou hij op positie A5 moeten zitten.
Bij een C…SE motor zit ie hoogst waarschijnlijk op positie C1.
Bruin/blauw betekend, Massa geschakeld. Kortom, effe een multimeter op een zwart draad hangen (waar stroom op staat), en de min-kant van ‘t de multimeter op dat Bruin/Blauwe draad.
Als ‘t goed is moet je dan 12v kunnen uitlezen. Als ‘t niet goed is, dan geeft de ECU geen signaal door. (Kortom lampje is uit).[/rquote]
Ik heb een C1.6NZ motor.
Ik begrijp je verhaal, alleen “positie A5” begrijp ik niet.
En onder “ECU” versta jij (en de andere forumgebruikers) het stuurapparaat toch ?Rik
5 maart 2011 om 15:27 #17736975[rquote=1883964&tid=134366&author=KadAstra-EF]
Ik heb een C1.6NZ motor.
Ik begrijp je verhaal, alleen “positie A5” begrijp ik niet.
En onder “ECU” versta jij (en de andere forumgebruikers) het stuurapparaat toch ?Rik[/rquote]
ECU=MOTORMANAGSMENT=STUURAUTOMAAT=STUURAPPARAAT=MOTERELEKTRONICA kortom het beeestje moet een naam hebben:P:P
5 maart 2011 om 15:29 #17736976[rquote=1883973&tid=134366&author=miraltje][rquote=1883964&tid=134366&author=KadAstra-EF]
Ik heb een C1.6NZ motor.
Ik begrijp je verhaal, alleen “positie A5” begrijp ik niet.
En onder “ECU” versta jij (en de andere forumgebruikers) het stuurapparaat toch ?Rik[/rquote]
ECU=MOTORMANAGSMENT=STUURAUTOMAAT=STUURAPPARAAT=MOTERELEKTRONICA kortom het beeestje moet een naam hebben:P:P[/rquote]
HEEL DUIDELIJK “Miraltje” :P:P
Rik
6 juli 2015 om 19:48 #17736977Jaja, een project 4 jaar laten duren, ik weet het :shock: :wtf :???: :oops: :oops: :oops: :oops:
Maar dit onderwerp is nog actueel, gaarne jullie hulp.
Ik moest bij de ECU zijn om het typeplaatje omdat ik een ECU wil aanschaffen als reserve.
Ik weet dat ik dit onderwerp nog had lopen.
Hieronder staat een foto, is de doorgeknipte grijs/bruine draad HET draadje voor het MM lampje ???
Hier is met 2 krimpkousjes een zwarte en rode draad aan vast gemaakt. Deze is voor mn LPG installatie, dus geen beunwerk.Aapje had het (zijn reactie eerder hier) over een grijsblauw draad. Maar kan het ook bruingrijs zijn ?
Rik :)
6 juli 2015 om 21:55 #17736978bruin blauw is voor het mm lampje. is massa geschakeld
7 juli 2015 om 20:18 #17736979Probleem/raadsel opgelost !!!
Ik bende zwarte en rode draad gaan volgen en kwam in de motorruimte uit bij dit relais (voor de LPG installatie):
Deze heb ik dus met elkaar verbonden:
En tot mn grote verbazing begon het MM lampje dus te branden:
Het bruin/blauwe draad was wat verkleurd waardoor het bruin/grijs leek. maar op een andere plaats was ie toch bruin/blauw.
Toen wist ik dat ik toch de goede draad te pakken had.Goed, dit is klaar na 4 jaar. Nu weet ik ook meteen hoe je bij vermoedelijke storing kunt uitlezen: draden doorverbinden en paperclipmethode toepassen.
Deze stekkertjes heb ik gemarkeerd zodat ik meteen weet welke ik moet hebben.
“dit topic kan op slot” :jerry :jerry
Rik :)
7 juli 2015 om 20:35 #17736980het duurt even maar dan heb je ook wat ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.