Motortemperatuur probleem

Forumindex Forums Modellen Astra Motortemperatuur probleem

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    johan191

Hallo,

Vandaag de thermostaat vervangen op het blok aangezien de motortemperatuur te hoog opliep en de ventilator niet aan wilde slaan.
      Na vervanging van de thermostaat bleek dit niet de oplossing.

Dus verder zoeken en de temperatuursensor aan de zijkant van de radiator vervangen.
      HELAAS, de ventilator slaat nog steeds niet aan, ook niet bij 95 graden.

De ventilator is heel. Deze doet het ook gewoon rechtstreeks op de spanning.
      Vervangen van de beide temperatuuronderdelen bleek niet de oplossing te zijn voor mijn probleem.

Heeft er iemand alsjeblieft een goede tip voor mij ?????

Nogmaals het gaat om een 16 klepper Astra 1.6 van 1997.

bastiaan1981

Heb je de thermocontact in je radiateur vervangen?
        Of alleen je temperatuursensor?
        Ik denk namelijk dat je thermocontact in je radiateur moet vervangen.

Nick-GSI
        Deelnemer

Ventilator gaat pas bij 107 graden aan

johan191

Bastiaan,
            Ik heb volgens mij het thermocontact uit de radiator vervangen. Dat zwarte dopje met het grote contactoppervlak
            Alleen komt dit onderdeel van de sloop. Gisteravond wel de oude getest, maar deze deed niets op de contactpuntjes in kokend water. Duidelijk kapot dus !

Kan ik deze ook gewoon doorverbinden om te kijken of de fan dan aan gaat? Dat zou toch ook duidelijk kunnen maken of deze defect is?

McKaamos
            Deelnemer

Je kan inderdaad gewoon een paperclip in de stekker stoppen. Slaat de ventilator dan aan (sleutel wel op contact!) dan is het de thermoschakelaar.

Heeft je auto per toeval ook Airco?
              Want dan is de ventilator niet rechtstreeks op de thermoschakelaar aangesloten, maar gaat hij via een aantal relais.
              Als zo’n relais vast blijft zitten, dan slaat de ventilator ook niet aan.

johan191

Geen Airco, maar ik ben wel blij me de testmogelijkheid. Dit ga ik direct even uitproberen. Ik laat het je zo weten.
                En die 105 graden ???? klopt dat inderdaad. De boel moet eerst koken voor de fan aan gaat ???

corsaracer
                Deelnemer

is een druk systeem dus bij 100 graden kook er nog niks!

Juhroen

Bij bijna alle motoren gaat de vin pas boven de 100 graden aan.

johan191

Probleem geval gevonden !!! Deze thermoschakelaar is dus ook naar zijn grootje. Kan ik weer een andere gaan monteren.
                      Bij het doorverbinden loopt de fan direct wanneer de motor op contact staat.
                      Dankjewel Kaamos. Ik dacht ook al thermostaat vervangen en de themoschakelaar op de radiator en nog steeds geen werkende fan :swear Wat kan daar nou mis zijn. Nu weet ik meer. Dan toch maar een nieuwe ophalen morgenvroeg. Iemand een idee wat dat onderdeel kost ?

McKaamos
                      Deelnemer

Ongeveer 3 tientjes bij de dealer, inclusief bijbehorende afsluitring.

Tijdje terug hetzelfde probleempje gehad.

@johan191 wrote:

Geen Airco, maar ik ben wel blij me de testmogelijkheid. Dit ga ik direct even uitproberen. Ik laat het je zo weten.
                        En die 105 graden ???? klopt dat inderdaad. De boel moet eerst koken voor de fan aan gaat ???

105 graden klopt niet. De thermoschakelaar is gecalibreerd om te schakelen bij 95 tot 98 graden.
                        Een gloednieuwe zal iets aan de hoge kant zitten, een oude wat meer aan de lage kant.

Wat echter wel zo is, is dat een ventilator die aanslaat, geen instant afkoeling is. Het water wat nog in de motor zit kan ietsjes warmer zijn, waardoor je mogelijk de 100 graden aantikt. De temperatuursensor zit namelijk vlak na de waterpomp, bij de thermostaat.
                        Voordat je afkoeling ziet, zal het water eerst nog bijna een hele ronde door de motor moeten maken voordat je het op je dash ziet.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.