Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Motorswap van X10XE naar X16XE / Wat moet ik aanpassen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 september 2013 om 14:12 #17260394
Hallo allemaal,
Graag zou ik willen weten wat ik allemaal zou moeten aanpassen/vervangen
als ik een motorswap wil uitvoeren van een X10XE naar een X16XE
Waar moet ik op letten? etc. Tips zijn altijd welkom!Groeten Robin
2 september 2013 om 14:50 #18171468AnoniemLid sinds:
1 January 1970Volgens mij heel veel en de toerenteller is een instinkertje, die moet je er eentje van een vierpitter hebben als ik het goed begrepen heb ;)
2 september 2013 om 14:51 #18171469Wat mij als eerste te binnen schiet:
– motorsteunen
– ECU met bijbehorende kabelboom
– transponder startonderbreking (in verband met andere ECU)
– remmen
– velgen incl. reservewiel (als je nu bijv. 13″ hebt, zul je in verband met de grotere remschijven op minimaal 14″ moeten overstappen)
– uitlaat (sowieso uitlaatspruitstuk)
– wellicht versnellingsbak en homokineten
– omkeuring & voertuigregistratie RDW in verband met aanpassing kentekenbewijs als je het goed, netjes en legaal wil doen
– eventueel wielophanging (stabilisator) en vering in verband met gewijzigde asbelasting
– tellerhuis wisselen tegen eentje met toerenteller uit een 4-cilinder, zoals Carpento al aangafVast ook nog andere dingen die afgestemd moeten zijn op de zwaardere motor, denk aan zaken als benzinepomp.
2 september 2013 om 16:01 #18171470Motorsteunen
Ecu pak er eenzonder startonderbreker.
Voor remmen
Spruitstuk
Voorpijp
Versnellingsbak
Assen zijn uitwisselbaar
Omkeren
Wielophanging is niet nodig
Teller inderdaad wel hij werkt wel maar geeft teveel aan.
Brandstofpomp
Brandstof retour leiding2 september 2013 om 16:44 #18171471Gewoon donor tigra zoeken. En alles o verbouwden
waarom een tigra lijkt mij wel duidelijk.2 september 2013 om 20:12 #18171472Vergeet de stuurbekrachtiging niet. X10XE heeft meestal electrische stuurbekrachtiging en de X16XE’s allemaal hydraulisch.
Daar zal je dus ook nog even naar moeten kijken.Je zou natuurlijk het hele stuursysteem van een X16XE over kunnen bouwen. Hydraulisch staat toch wel bekend als dat het meer gevoel voor de weg aan je stuur doorgeeft.
2 september 2013 om 20:20 #18171473Of gewoon een complete corsa halen met x16xe en daar lekker mee rijden. Hahaha.
Of als donor. Wat al geroepen werd. Tigra pf corsa is dan beide een optie.
2 september 2013 om 20:23 #18171474Als je puur in termen van geld en tijd-is-geld gaat denken, dan is het inderdaad een stuk lonender om een Corsa B GSi te kopen die gewoon goed is.
Aan de andere kant, het is wel leuk voor de hobby om te doen. Als je je Corsa niet dagelijks nodig hebt en hem b.v. prima een weekje kan laten staan, dan kan dat een ideaal leermomentje zijn.
Gewoon lekker knoeien met auto’s, leren hoe het werkt terwijl je een ombouw doet.3 september 2013 om 12:30 #18171475@BlackDevil wrote:
Wat mij als eerste te binnen schiet:
– motorsteunen
– ECU met bijbehorende kabelboom
– transponder startonderbreking (in verband met andere ECU)
– remmen
– velgen incl. reservewiel (als je nu bijv. 13″ hebt, zul je in verband met de grotere remschijven op minimaal 14″ moeten overstappen)
– uitlaat (sowieso uitlaatspruitstuk)
– wellicht versnellingsbak en homokineten
– omkeuring & voertuigregistratie RDW in verband met aanpassing kentekenbewijs als je het goed, netjes en legaal wil doen
– eventueel wielophanging (stabilisator) en vering in verband met gewijzigde asbelasting
– tellerhuis wisselen tegen eentje met toerenteller uit een 4-cilinder, zoals Carpento al aangafVast ook nog andere dingen die afgestemd moeten zijn op de zwaardere motor, denk aan zaken als benzinepomp.
Omkeuring & voertuigregistratie RDW is niet zo’n probleem aangezien mijn Corsa van ’96 is en het omkeuren dus maar 53 euro kost.
Verder heb ik al 14”, schroefset en een veerpootbrug.
Ik ken iemand die op een sloperij werkt en dus weleens wat corsa’s/tigra’s heeft staan.
Misschien kan ik een donor auto regelen voor iets meer dan sloopprijs?
Alles los kopen maakt het namelijk alleen maar duurder en moeilijker :jerry3 september 2013 om 12:32 #18171476@robert_corsa wrote:
Gewoon donor tigra zoeken. En alles o verbouwden
waarom een tigra lijkt mij wel duidelijk.Waarom persé een Tigra?
Dan is het voor mij ook duidelijk haha :-P3 september 2013 om 12:42 #18171477@McKaamos wrote:
Als je puur in termen van geld en tijd-is-geld gaat denken, dan is het inderdaad een stuk lonender om een Corsa B GSi te kopen die gewoon goed is.
Aan de andere kant, het is wel leuk voor de hobby om te doen. Als je je Corsa niet dagelijks nodig hebt en hem b.v. prima een weekje kan laten staan, dan kan dat een ideaal leermomentje zijn.
Gewoon lekker knoeien met auto’s, leren hoe het werkt terwijl je een ombouw doet.Dat van die stuurbekrachtiging daar had ik nog niet over nagedacht.
Inprincipe hoeft dit natuurlijk ook niet meer geld te kosten, alleen tijd!
Mijn Corsa is verder helemaal netjes en ik wil hem verder ook niet kwijt, want hij bevalt verder goed enzo.
De reden dat ik een ander blok wil inbouwen is; omdat ik graag een 4cilinder wil :thumbup3 september 2013 om 12:46 #18171478Een 5deurs met X16XE uit een GSi is natuurlijk ook wel redelijk uniek toch ? king:
3 september 2013 om 14:00 #18171479Dat is inderdaad redelijk uniek. Ik geloof dat er nog 1 of 2 verder hier op het forum zitten en dat is dan ook zo’n beetje alles wat er aan 5-deurs modellen met een GSi blok rondrijden.
een X12XE is trouwens ook een 4cylinder ;) Volgens mij gaat het je meer om de PeeKaa-tjes ;)
Met een GSi blok zit je al gauw aan de 115PK per ton (106/0,9=118PK/Ton) , en dat is best lekker rap. Persoonlijk vindt ik de grens van 100PK per ton wel de defintie van “leuk” en “lekker vlot”.
Hang je er een Mantzel doos aan, dan zit je al snel aan de 130pk per ton. (120PK op 900kg(0,9ton) = 133PK/Ton)3 september 2013 om 15:10 #18171480Het gaat mij ook om de pk’s idd, maar dat is omdat ik 54pk gewoon te weinig vindt.
Als ik de auto vol heb dan kan ik goed merken dat ik er maar zo weinig van heb haha :-P
Ik heb ook nagedacht om er een X14XE in te bouwen, maar omdat een X16XE in een 5-deurs toch wat ‘unieker’ is denk ik dat ik daar maar voor ga …
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik ‘m dan uiteindelijk als 5-deurs GSi op kenteken krijg :D3 september 2013 om 18:19 #18171481Tigra is meestal in veel betere staat. Niet echt afgetrapt.
ik zou een donor kopen. Lopend of niet lopend. Gok kan je nemen als je genoev info heb.
voordeel is dat ze meestal nog wel even apk hebben. Dus je kan er nog even mee rijden.
Als je even geduld heb vind je gerust een knappe die fijn rijdt en technisch (remmen) in orde is.wat ik zeker zou doen is her aanschaffen van pu rubbers, en de achteras over plaatsen
je bent toch al bezig en zo verbeter je de boel gelijk goed.als je goed bezig bent heb je voor rond de 700 euro een 1.6 16v op kenteken.
aanschaf tigra, grote beurt geven, evt ondeddeel vervan vervangen3 september 2013 om 19:06 #18171482Heb nog wel een opel corsa b gsi maar die gaat niet voor goedkoop weg :p
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
3 september 2013 om 21:11 #18171483Ewoud, lees je ook je PM’s wel eens?
4 september 2013 om 09:21 #18171484Ja ik lees ze altijd maar tapatalk en PM’s gaan niet goed samen.. sorry!
In de sloper lag een c16xe met supersprint spruitstuk.
Het blok is weg en het spruitstuk kom op mijn x16xe. Als dat niet het geval is laat ik het je weten!
Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4
4 september 2013 om 09:40 #18171485Ik moet de andere kant ;) en dan van een X16XE
4 september 2013 om 20:14 #18171486@robert_corsa wrote:
Tigra is meestal in veel betere staat. Niet echt afgetrapt.
ik zou een donor kopen. Lopend of niet lopend. Gok kan je nemen als je genoev info heb.
voordeel is dat ze meestal nog wel even apk hebben. Dus je kan er nog even mee rijden.
Als je even geduld heb vind je gerust een knappe die fijn rijdt en technisch (remmen) in orde is.wat ik zeker zou doen is her aanschaffen van pu rubbers, en de achteras over plaatsen
je bent toch al bezig en zo verbeter je de boel gelijk goed.als je goed bezig bent heb je voor rond de 700 euro een 1.6 16v op kenteken.
aanschaf tigra, grote beurt geven, evt ondeddeel vervan vervangenZal het in de gaten houden, ik heb nog even de tijd dus dat scheelt haha :P
Waar stop je die pu rubbers precies tussen ?4 september 2013 om 20:17 #18171487PU rubbers gebruik je om de originele rubbers in de ophanging te vervangen.
Zijn wat stugger en dat komt de wegligging ten goede.Mtech heeft wel setjes, of b.v. Powerflex
4 september 2013 om 20:22 #18171488McKaamos, maar waar plaats je die precies ?
Heb er al wat meer over gehoord, alleen weet niet waar die rubbers horen te zitten..4 september 2013 om 20:37 #18171489Overal en nergens ;)
Er zitten rubbers in de verbinding tussen achter-as en chassis, rubbers in de achter-as om de stabistang op z’n plek te houden, rubbers tussen draagarmen front en chassis, rubbers tussen stabistang en reactiestangen, rubbers om de stabistang front aan het chassis te houden, etc etc.Edit: Schema van Powerflex:
Productpagina van Powerflex: http://www.powerflex.co.uk/road-series/products/Corsa+B+-+Late+Model-136/1.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
5 september 2013 om 20:08 #18171490Dat zijn er meer dan ik gedacht had haha
Maar bedankt, duidelijk schema :thumb16 september 2013 om 20:04 #18171492Scheelt het veel werk als ik besluit een X14XE in te bouwen ipv een X16XE ?
Word het lijstje van aanpassen dan ook een mooi stukje korter ?
Ben daar wel even benieuwd naar haha :jerry -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.