Motorswap van X10XE naar X16XE / Wat moet ik aanpassen?

Forumindex Forums Modellen Corsa Motorswap van X10XE naar X16XE / Wat moet ik aanpassen?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260394
    OpelRobin
    Deelnemer
      Lid sinds:
      18 April 2012

      Hallo allemaal,

      Graag zou ik willen weten wat ik allemaal zou moeten aanpassen/vervangen
      als ik een motorswap wil uitvoeren van een X10XE naar een X16XE
      Waar moet ik op letten? etc. Tips zijn altijd welkom!

      Groeten Robin

      #18171468
      Anoniem
        Lid sinds:
        1 January 1970

        Volgens mij heel veel en de toerenteller is een instinkertje, die moet je er eentje van een vierpitter hebben als ik het goed begrepen heb ;)

        #18171469
        BlackDevil
          Lid sinds:
          4 January 2009

          Wat mij als eerste te binnen schiet:

          – motorsteunen
          – ECU met bijbehorende kabelboom
          – transponder startonderbreking (in verband met andere ECU)
          – remmen
          – velgen incl. reservewiel (als je nu bijv. 13″ hebt, zul je in verband met de grotere remschijven op minimaal 14″ moeten overstappen)
          – uitlaat (sowieso uitlaatspruitstuk)
          – wellicht versnellingsbak en homokineten
          – omkeuring & voertuigregistratie RDW in verband met aanpassing kentekenbewijs als je het goed, netjes en legaal wil doen
          – eventueel wielophanging (stabilisator) en vering in verband met gewijzigde asbelasting
          – tellerhuis wisselen tegen eentje met toerenteller uit een 4-cilinder, zoals Carpento al aangaf

          Vast ook nog andere dingen die afgestemd moeten zijn op de zwaardere motor, denk aan zaken als benzinepomp.

          #18171470
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Motorsteunen
            Ecu pak er eenzonder startonderbreker.
            Voor remmen
            Spruitstuk
            Voorpijp
            Versnellingsbak
            Assen zijn uitwisselbaar
            Omkeren
            Wielophanging is niet nodig
            Teller inderdaad wel hij werkt wel maar geeft teveel aan.
            Brandstofpomp
            Brandstof retour leiding

            #18171471
            robert_corsa
              Lid sinds:
              16 May 2009

              Gewoon donor tigra zoeken. En alles o verbouwden
              waarom een tigra lijkt mij wel duidelijk.

              #18171472
              McKaamos
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2009

                Vergeet de stuurbekrachtiging niet. X10XE heeft meestal electrische stuurbekrachtiging en de X16XE’s allemaal hydraulisch.
                Daar zal je dus ook nog even naar moeten kijken.

                Je zou natuurlijk het hele stuursysteem van een X16XE over kunnen bouwen. Hydraulisch staat toch wel bekend als dat het meer gevoel voor de weg aan je stuur doorgeeft.

                #18171473
                corsaboy
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Of gewoon een complete corsa halen met x16xe en daar lekker mee rijden. Hahaha.

                  Of als donor. Wat al geroepen werd. Tigra pf corsa is dan beide een optie.

                  #18171474
                  McKaamos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    Als je puur in termen van geld en tijd-is-geld gaat denken, dan is het inderdaad een stuk lonender om een Corsa B GSi te kopen die gewoon goed is.

                    Aan de andere kant, het is wel leuk voor de hobby om te doen. Als je je Corsa niet dagelijks nodig hebt en hem b.v. prima een weekje kan laten staan, dan kan dat een ideaal leermomentje zijn.
                    Gewoon lekker knoeien met auto’s, leren hoe het werkt terwijl je een ombouw doet.

                    #18171475
                    OpelRobin
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      18 April 2012

                      @BlackDevil wrote:

                      Wat mij als eerste te binnen schiet:

                      – motorsteunen
                      – ECU met bijbehorende kabelboom
                      – transponder startonderbreking (in verband met andere ECU)
                      – remmen
                      – velgen incl. reservewiel (als je nu bijv. 13″ hebt, zul je in verband met de grotere remschijven op minimaal 14″ moeten overstappen)
                      – uitlaat (sowieso uitlaatspruitstuk)
                      – wellicht versnellingsbak en homokineten
                      – omkeuring & voertuigregistratie RDW in verband met aanpassing kentekenbewijs als je het goed, netjes en legaal wil doen
                      – eventueel wielophanging (stabilisator) en vering in verband met gewijzigde asbelasting
                      – tellerhuis wisselen tegen eentje met toerenteller uit een 4-cilinder, zoals Carpento al aangaf

                      Vast ook nog andere dingen die afgestemd moeten zijn op de zwaardere motor, denk aan zaken als benzinepomp.

                      Omkeuring & voertuigregistratie RDW is niet zo’n probleem aangezien mijn Corsa van ’96 is en het omkeuren dus maar 53 euro kost.
                      Verder heb ik al 14”, schroefset en een veerpootbrug.
                      Ik ken iemand die op een sloperij werkt en dus weleens wat corsa’s/tigra’s heeft staan.
                      Misschien kan ik een donor auto regelen voor iets meer dan sloopprijs?
                      Alles los kopen maakt het namelijk alleen maar duurder en moeilijker :jerry

                      #18171476
                      OpelRobin
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 April 2012

                        @robert_corsa wrote:

                        Gewoon donor tigra zoeken. En alles o verbouwden
                        waarom een tigra lijkt mij wel duidelijk.

                        Waarom persé een Tigra?
                        Dan is het voor mij ook duidelijk haha :-P

                        #18171477
                        OpelRobin
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          18 April 2012

                          @McKaamos wrote:

                          Als je puur in termen van geld en tijd-is-geld gaat denken, dan is het inderdaad een stuk lonender om een Corsa B GSi te kopen die gewoon goed is.

                          Aan de andere kant, het is wel leuk voor de hobby om te doen. Als je je Corsa niet dagelijks nodig hebt en hem b.v. prima een weekje kan laten staan, dan kan dat een ideaal leermomentje zijn.
                          Gewoon lekker knoeien met auto’s, leren hoe het werkt terwijl je een ombouw doet.

                          Dat van die stuurbekrachtiging daar had ik nog niet over nagedacht.
                          Inprincipe hoeft dit natuurlijk ook niet meer geld te kosten, alleen tijd!
                          Mijn Corsa is verder helemaal netjes en ik wil hem verder ook niet kwijt, want hij bevalt verder goed enzo.
                          De reden dat ik een ander blok wil inbouwen is; omdat ik graag een 4cilinder wil :thumbup

                          #18171478
                          OpelRobin
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 April 2012

                            Een 5deurs met X16XE uit een GSi is natuurlijk ook wel redelijk uniek toch ? king:

                            #18171479
                            McKaamos
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 December 2009

                              Dat is inderdaad redelijk uniek. Ik geloof dat er nog 1 of 2 verder hier op het forum zitten en dat is dan ook zo’n beetje alles wat er aan 5-deurs modellen met een GSi blok rondrijden.

                              een X12XE is trouwens ook een 4cylinder ;) Volgens mij gaat het je meer om de PeeKaa-tjes ;)
                              Met een GSi blok zit je al gauw aan de 115PK per ton (106/0,9=118PK/Ton) , en dat is best lekker rap. Persoonlijk vindt ik de grens van 100PK per ton wel de defintie van “leuk” en “lekker vlot”.
                              Hang je er een Mantzel doos aan, dan zit je al snel aan de 130pk per ton. (120PK op 900kg(0,9ton) = 133PK/Ton)

                              #18171480
                              OpelRobin
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                18 April 2012

                                Het gaat mij ook om de pk’s idd, maar dat is omdat ik 54pk gewoon te weinig vindt.
                                Als ik de auto vol heb dan kan ik goed merken dat ik er maar zo weinig van heb haha :-P
                                Ik heb ook nagedacht om er een X14XE in te bouwen, maar omdat een X16XE in een 5-deurs toch wat ‘unieker’ is denk ik dat ik daar maar voor ga …
                                Het mooiste zou natuurlijk zijn dat ik ‘m dan uiteindelijk als 5-deurs GSi op kenteken krijg :D

                                #18171481
                                robert_corsa
                                  Lid sinds:
                                  16 May 2009

                                  Tigra is meestal in veel betere staat. Niet echt afgetrapt.

                                  ik zou een donor kopen. Lopend of niet lopend. Gok kan je nemen als je genoev info heb.
                                  voordeel is dat ze meestal nog wel even apk hebben. Dus je kan er nog even mee rijden.
                                  Als je even geduld heb vind je gerust een knappe die fijn rijdt en technisch (remmen) in orde is.

                                  wat ik zeker zou doen is her aanschaffen van pu rubbers, en de achteras over plaatsen
                                  je bent toch al bezig en zo verbeter je de boel gelijk goed.

                                  als je goed bezig bent heb je voor rond de 700 euro een 1.6 16v op kenteken.
                                  aanschaf tigra, grote beurt geven, evt ondeddeel vervan vervangen

                                  #18171482
                                  Ewoud94
                                    Lid sinds:
                                    11 April 2013

                                    Heb nog wel een opel corsa b gsi maar die gaat niet voor goedkoop weg :p

                                    Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4

                                    #18171483
                                    McKaamos
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      10 December 2009

                                      Ewoud, lees je ook je PM’s wel eens?

                                      #18171484
                                      Ewoud94
                                        Lid sinds:
                                        11 April 2013

                                        Ja ik lees ze altijd maar tapatalk en PM’s gaan niet goed samen.. sorry!

                                        In de sloper lag een c16xe met supersprint spruitstuk.

                                        Het blok is weg en het spruitstuk kom op mijn x16xe. Als dat niet het geval is laat ik het je weten!

                                        Verstuurd vanaf mijn GT-N7100 met Tapatalk 4

                                        #18171485
                                        McKaamos
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 December 2009

                                          Ik moet de andere kant ;) en dan van een X16XE

                                          #18171486
                                          OpelRobin
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 April 2012

                                            @robert_corsa wrote:

                                            Tigra is meestal in veel betere staat. Niet echt afgetrapt.

                                            ik zou een donor kopen. Lopend of niet lopend. Gok kan je nemen als je genoev info heb.
                                            voordeel is dat ze meestal nog wel even apk hebben. Dus je kan er nog even mee rijden.
                                            Als je even geduld heb vind je gerust een knappe die fijn rijdt en technisch (remmen) in orde is.

                                            wat ik zeker zou doen is her aanschaffen van pu rubbers, en de achteras over plaatsen
                                            je bent toch al bezig en zo verbeter je de boel gelijk goed.

                                            als je goed bezig bent heb je voor rond de 700 euro een 1.6 16v op kenteken.
                                            aanschaf tigra, grote beurt geven, evt ondeddeel vervan vervangen

                                            Zal het in de gaten houden, ik heb nog even de tijd dus dat scheelt haha :P
                                            Waar stop je die pu rubbers precies tussen ?

                                            #18171487
                                            McKaamos
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              10 December 2009

                                              PU rubbers gebruik je om de originele rubbers in de ophanging te vervangen.
                                              Zijn wat stugger en dat komt de wegligging ten goede.

                                              Mtech heeft wel setjes, of b.v. Powerflex

                                              #18171488
                                              OpelRobin
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                18 April 2012

                                                McKaamos, maar waar plaats je die precies ?
                                                Heb er al wat meer over gehoord, alleen weet niet waar die rubbers horen te zitten..

                                                #18171489
                                                McKaamos
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 December 2009

                                                  Overal en nergens ;)
                                                  Er zitten rubbers in de verbinding tussen achter-as en chassis, rubbers in de achter-as om de stabistang op z’n plek te houden, rubbers tussen draagarmen front en chassis, rubbers tussen stabistang en reactiestangen, rubbers om de stabistang front aan het chassis te houden, etc etc.

                                                  Edit: Schema van Powerflex:

                                                  Productpagina van Powerflex: http://www.powerflex.co.uk/road-series/products/Corsa+B+-+Late+Model-136/1.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                                  #18171490
                                                  OpelRobin
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    18 April 2012

                                                    Dat zijn er meer dan ik gedacht had haha
                                                    Maar bedankt, duidelijk schema :thumb

                                                    #18171492
                                                    OpelRobin
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      18 April 2012

                                                      Scheelt het veel werk als ik besluit een X14XE in te bouwen ipv een X16XE ?
                                                      Word het lijstje van aanpassen dan ook een mooi stukje korter ?
                                                      Ben daar wel even benieuwd naar haha :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 39)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.