Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Motorstoringslampje.. maar nu anders!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2010 om 09:00 #17218718AnoniemLid sinds:
1 January 1970Beste Allemaal,
Mijn tigra (verder rijdt ie als een zonnetje..) geeft na flink rijden een motorstoringslampje. Koud zweet druipt van mijn rug van angst dat de auto het begeeft terwijl ik 150kmph over de Nederlandsche snelweg heenzoef…
Als ik weer eens een stoplicht tegenkom en ik schakel de motor uit en weer in is de storing weer ‘verholpen’, althans, na een paar tiental kilometers (soms 50, soms na 200 pas..) wil het weer eens voorkomen.
Nu heb ik deze Tigra iets meer dan een maand, en alles is prima nu aan het karretje. Thermostaat vervangen, Airco doet het, Handremkabel vernieuwd, Schokbrekers achter vervangen, APK goed gekeurd… Wanneer de laatste grote beurt geweest is weet ik niet; er is geen boekje met verleden te vinden (helaas). Hij heeft nu nét 140.000 gelopen.
Maar nu mijn vraag waar ik antwoord(en) op zoek;
– Hebben meer mensen dit mysterieuze motorstoringslampjes verschijnsel?
– Wat kan het zijn?
– Hoe kan ik het oplossen?Liquid
(*KUCH* http://astra.autokacik.pl/download/aldl.pdf *..snotter*)16 maart 2010 om 09:32 #17630837Het beste is om je auto uit te laten lezen bij een garage. Je computer registreerd ”fouten” in het systeem en slaat deze op. Wanneer je je auto uit laat lezen kunnen ze precies zien wat er aan de hand is. Dit kan van alles zijn. Van grote dingen tot minder ernstige dingen. Maar aangezien je al aangeeft dat hij uitvalt ed. zou ik toch even een bezoekje doen bij de garage. PS Nette tigra!
16 maart 2010 om 09:45 #17630838AnoniemLid sinds:
1 January 1970De auto valt niet uit hoor :)? Het lampje is uit als ik ga rijden, en na een x aantal Km springt dat lampje aan… Waar schrijf ik dat de auto uitvalt?
16 maart 2010 om 16:07 #17630839zelfde probleem hier dus!! Ik heb dit probleem ook ondervonden dit is bij mij begonnen toen ik ging tanken bij een goedkope benzine station.. Voorheen altijd shell en de zelfde pomp nu kan het zijn dat dat het probleem is.. De motor loopt op dat moment ook anders? Lijkt wel een amerikaan? En stotterd een beetje?
Gr
16 maart 2010 om 16:08 #17630840zelfde probleem hier dus!! Ik heb dit probleem ook ondervonden dit is bij mij begonnen toen ik ging tanken bij een goedkope benzine station.. Voorheen altijd shell en de zelfde pomp nu kan het zijn dat dat het probleem is.. De motor loopt op dat moment ook anders? Lijkt wel een amerikaan? En stotterd een beetje?
Gr
16 maart 2010 om 17:23 #17630841Er is waarchijnlijk niks aan de hand, bij de meeste tigra’s is zo langzamerhand de EGR afgedopt en veroorzaakt deze tijdens een test cycles een foutmelding, waarbij de motor niet in noodloop gaat.
want als je motor in noodloop gaat kun je geen 150 km/u meer rijden omdat het toerental dan begrenst wordt bij 4000rpm.
18 maart 2010 om 10:42 #17630842AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik denk niet dat het pompstation en de bezine (Euro95) er mee te maken heeft dat het motorstoringslampje zomaar gaat branden. Via marktplaats heb ik een Tech2 kabeltje gekocht en ik hoop deze vandaag of morgen binnen te krijgen. Ik houdt jullie op de hoogte!
18 maart 2010 om 11:00 #17630843Bij mij ging gisterenavond de MKL ook spontaan branden. (had een kwartiertje daarvoor wel een sprintje getrokken achter een Insignia ST OPC).
Liep verder prima, dus ff aan de kant gezet, auto uit, auto aan en lampje was weer gedoofd.
Vanochtend weer ruim 30km gereden en niks aan de hand. Zal hem vanmiddag eens ff weer op z’n staart trappen, misschien komt ie dan weer tevoorschijn…18 maart 2010 om 11:27 #17630844AnoniemLid sinds:
1 January 1970Hm… bekend probleem dus. Ik hoop dat ik met het kabeltje iets kan uitlezen en jullie de verklaring van mijn MKL kan geven!
18 maart 2010 om 11:47 #17630845Ben een beetje duits georienteerd dus ik neem aan de je weet dat de MKL het Motor Kontrolle Leuchte is….:)
m’n tigra moet naar de FOH (Fach Opel Händler) voor een beurt, zal eens vragen of ze hem daar gelijk ook ff uitlezen…
18 maart 2010 om 12:11 #17630846Als de MM lampje heeft gebrand en volgens mij als ie meer dan x aantal seconden heeft gebrand, dan slaat hij de fout code op. Het eerste wat ik je zal aanraden is hem uitlaten lezen(of zelf via de paperclip methode), dan weetje in iedergeval waar je moet zoeken ipv nu gissen op een antwoord.
18 maart 2010 om 18:02 #17630847je kan zelf uitlezen..
10 polige uitleesstekker in zekering kast: paperclip tussen pin a en b
16 polige uitleesstekker in zekering kast: paperclip tussen pin 5 en 6
de rest staat uitgelegd op vectra gedeelte > HOW-TO
Willem
18 maart 2010 om 18:05 #17630848waarschijnlijk heb je een 10 pin … bovenste rechter 2 doorverbinden om uit te lezen
18 maart 2010 om 18:08 #17630849origineel gepost door Mitchell0181
waarschijnlijk heb je een 10 pin … bovenste rechter 2 doorverbinden om uit te lezenEr zijn MEER tigra’s met een 16pins stekker geleverd dan met 10 pins stekker…
maargoed.. rechts boven is pin a en b
16 pins stekker
rechter rij en dan 3e en 4e vanonder dacht ik zo.
Willem
19 maart 2010 om 21:26 #17630850AnoniemLid sinds:
1 January 1970Het vervolg van mijn motorstoringslampje:
Vanavond met een paperclip even gekeken wat er loos is en wat er in het foutcode boek staat. Na flink zoeken op Google (De paperclip-vectra-how-to kan ik niet vinden waar iedereen het over heeft hier) heb ik alles gevonden en was ik er klaar voor.
De paperclip heb ik op aansluitpunt 5 en 6 gezet zoals hieronder:Na het sleuteltje omhalen en het laten branden van alle lampjes zoals gebruikelijk ging inderdaad de foutcode log lopen. Het motorlampje knippert er vrolijk op los. Het begint eerst met knipper… rust… knipper-knipper. (zeg maar 1-2). Dit betekend: Ik ga je nu vertellen wat k weet:
Vervolgens na een rust van 2 a 3 seconden begon de log:
knipper-knipper-knipper-knipper…..rust….knipper-knipper-knipper (zeg maar 4-3).
Nadat mij drie keer werd verteld dat code 4-3 aanwezig is ben ik gaan Googlen. Dit betekend volgens diverse websites (en een PDF die ik al eeder noemde in de first post in dit topic):
43 Primary ignition (distributor systems) — Fault: High voltage
Nu heb ik geen idee wat ze bedoelen met de ‘primaire ontsteking in het distributiesysteem’… help??!
19 maart 2010 om 21:31 #17630851Ik dacht dat dat 1 van de sensoren was…tussen de nokkenaspoelies of die onderop het blok (bdp sensor)
19 maart 2010 om 21:32 #17630852AnoniemLid sinds:
1 January 1970Waar zit dat ongeveer? Brug nodig of..? Heb de auto pas kort :)
19 maart 2010 om 21:34 #17630853Die tussen de nokkenaspoelies kan je simpel bij….die op het onderblok moet van onder af.
19 maart 2010 om 22:08 #17630854AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik zal eens in mijn boekjes kijken waar die nokkenaspoelies zitten bij de Tigra :) Hoop niet dat het ernstig is (waar is die nokkenaspolies voor eigenlijk?:hmmz)
19 maart 2010 om 22:48 #17630855Please…..ga naar de garage….
Als je dit soort vragen al moet stellen dan heeft sensoren checken voor jou ook geen zin.
Je bent nu meer aan het prusten dan goed is.19 maart 2010 om 23:06 #17630856als de motor niet loopt, geeft hij deze storing omdat er geen juist signaal komt van de bdp gever.
zelf uitlezen(googelen)storingscodes met knipper methode resulteerd vaak in onnodig vervangen van niet defecte onderdelen en frustratie.
iemand die zelf niet in garage werkt heeft er niets aan, die mist de o zo belangrijke ervaring op dit gebied.
dat blijkt hietr ook wel weer.
in advies laat hem UITLEZEN bij de garage
19 maart 2010 om 23:14 #17630857origineel gepost door LiquidSebbey
Ik zal eens in mijn boekjes kijken waar die nokkenaspoelies zitten bij de Tigra :) Hoop niet dat het ernstig is (waar is die nokkenaspolies voor eigenlijk?:hmmz)zonder je nokken as polies/tandwielen wil je motor niet lopen:cry
bdp gever is voor de “grove regeling” van de onsteking cyclus.
de nokkenas sensor is voor de naregeling/fijntuning van de onsteking cyclus.
wanneer 1 van beide defect is neemt de ander het voor een deel over.
indien de bdp-gever defect zal je dit goed kunnen vernemen, is je nokkenas sensor defect dan zal je er haast niks van merken.je nokkenas sensor zit tussen de 2 tandwielen van de inlaat en uitlaat nokken-as.
hier kun je bij als je de deksel van de distributieriem demonteerd2 februari 2011 om 22:16 #17630858dat probleem heb ik ook ik heb me opel tigra heel de tijd is die uit en net ga ik rijden gaat die aan en daarna uit en weer aan net 1 dag maar ik ga morgen na de verkoper autodealer terug om te kijken hoe of wat
4 februari 2011 om 20:41 #17630859[rquote=1626134&tid=122816&author=miraltje]als de motor niet loopt, geeft hij deze storing omdat er geen juist signaal komt van de bdp gever.
zelf uitlezen(googelen)storingscodes met knipper methode resulteerd vaak in onnodig vervangen van niet defecte onderdelen en frustratie.
iemand die zelf niet in garage werkt heeft er niets aan, die mist de o zo belangrijke ervaring op dit gebied.
dat blijkt hietr ook wel weer.
in advies laat hem UITLEZEN bij de garage[/rquote]
Ik ben naar een opel dealer geweest om mijn tigra uit te laten lezen.
Na 10 min was de monteur klaar want hij kon hem niet uitlezen.
Uiteraard zijn de heren monteurs zo vriendelijk geweest om toch een heel uur van 35 euro te rekenen.
Dus wat jij zegt is niet helemaal waar want ook experts kunnen niet altijd alles.5 februari 2011 om 09:36 #17630860Uitlezen bij mij (op-com) is als het niet lukt gewoon gratis.
alleen is dat nog niet voorgekomen.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.