Motorprobleem Kadett ’72

Forumindex Forums Modellen Kadett Motorprobleem Kadett ’72

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258283
    Evulgo
      Lid sinds:
      29 May 2013

      Hallo

      ivm: Opel kadett 1972

      Ik ben nieuw op het forum en bezit op dit moment nog geen kadett.
      Normaal zou ik dit weekend de trotse eigenaar geworden zijn maar er was een probleem..
      Even via jullie een 4th opinion vragen.

      De rechterrem blokkeerde, maar das een snel op te lossen euvel neem ik aan. Leidingen nalopen, trommel losmaken ect..

      Het 2e probleem was iets moeilijker. Aangezien ik zelf maar een beperkte motorkennis heb, had ik 2 mensen mee die er meer van kennen dan ikzelf.
      Motor start moeilijk, draait stationair niet mooi, schokt bij vertrekken en rijden.

      Het “niet mooi” kan ik het beste (naar mijn kennis) omschrijven als proberen naar een goed toerental te gaan maar altijd iets daarvoor weer een dal waarin hij zakt en dan probeert die weer te stijgen, zakt weer.
      Een soort golf van normaal naar zakken, naar normaal, zakken.
      Ook bij het vertrekken schokt die nogal alsof hij niet volluit kan blijven gaan. Alsof je het gaspedaal induwt en laat schieten om weer in te duwen.
      2sec normaal, 2sec zakken, 2sec normaal,..

      Wij 3 dachten alle 3 aan iets anders.

      1: Slechte afstelling van carbu/ontsteking (dacht ik)
      2: tussen de luchtinlaat en het spruitstuk zit een soort verbindingsdarm, die was los.-> Trekt valse lucht (dacht de ander, lijkt ook plausiebel, eventueel een pakking dat lek is)
      3: Licht compressieverlies (lijkt me onwaarschijnlijk de oorzaak, omdat ik denk dat het dan met een sneller interval zou zijn dan het zich voordoet. Vermogen verlies maar geen schokken dacht ik?)
      Ook een motor van 40jaar, licht compressieverlies is er sowieso wel denk ik.

      Kunnen jullie uit deze uitleg een conclussie trekken? Ik begrijp dat het nogal amaturistich omschreven is, maar ik probeer
      Denken jullie eventueel aan andere problemen?

      Ik heb al wa opzoekwerk vericht, ook via dit forum.
      Ik las over het stationair afstellen dat iets hoger moet, instellen graden vacuumvervroeging. Deze leken op wat ik omschrijf.

      Bedankt alvast!

      Jonas

      #18149404
      Slevin
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 November 2010

        Bij dit soort problemen is het altijd handig om terug naar de basisafstelling te gaan.
        Dus kleppen stellen, contactpuntjes afstellen, ontsteking op tijd zetten.

        Valse lucht kan dit inderdaad veroorzaken. Ik heb het laatst ook al in een ander topic uitgelegd, maar laat de motor stationair draaien en spuit met wat remmenreiniger op de pasvlakken. Mocht de motor beter gaan lopen op het moment dat je er op spruit, dan heb je daar een lek.

        #18149405
        Evulgo
          Lid sinds:
          29 May 2013

          Ja dat heb ik gelezen en staat om mijn todo lijstje erbij.
          Bedankt voor de tip!

          Aangezien dat ik de auto nog niet heb gekocht en ik deze voor verkoop wil testen, is heb wel moeilijk om alles proberen af te stellen. In het slechtste geval krijg ik het niet meer goed. :p
          Maar goed, ik pluis alles nog eens goed uit en probeer het te doen.

          #18149406
          076 wokkel
            Lid sinds:
            23 December 2008

            Wat voor blok is het?
            Bij de 1.2 blokjes ( en ook 1.0 en1.1 volgens mij) zit er een rubberen ring tussen de carburateur en het spruitstuk.
            Als deze niet goed zit, dan wil ie ook wel heel beroerd lopen.

            #18149407
            Evulgo
              Lid sinds:
              29 May 2013

              De knoop is doorgehakt en hij staat in onze garage.
              Ik heb al heel wat geleerd de laatste week.

              We hebben de ontsteking afgesteld met behulp van een stroboscooplamp.
              Er was maar 1 inkeping in de pouli dus hebben we de 2 markeringen maar over elkaar gezet in de hoop dat dit de juiste voorontsteking is. (?)
              Hij draait al mooier maar nog niet goed genoeg..
              We gaan dus de carburator opkuisen, pakkingen vervangen en ook de befaamde rubber ring. Aangezien we het lucht/benzine mengsel moeilijk geregeld krijgen met de regelvijsjes (mss wat vuil, daarom uitkuisen)

              #18149408
              Slevin
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 November 2010

                Vergeet niet het kleppen stellen ;)

                De ontsteking afstellen is vrij simpel. Zet de motor op eerste cilinder BPD (inkeping in de krukaspoelie komt dan overeen met het bultje op de distributiedeksel), dan moet de verdeler richting de inkeping op de rand van de ontsteking staan.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.