Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Motorprobleem Corsa C 1.2 2004
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 januari 2013 om 21:40 #17254523
Beste forumleden,
Sinds een klein jaar heb ik problemen met de 1.2 bezinemotor van mijn Corsa C. Vorig jaar feb. de olie en vloeistoffen gecontroleerd voor de terugreis van Oostenrijk naar NL. De olie correct op niveau, echter koelvloeistof tank helemaal leeg. Geen lekkage of vloeistof op de grond waarneembaar, waar is het gebleven? Voor de terugreis naar NL extra koelvloeistof gekocht bij het tankstation voor onderweg. Teruggekomen van het tankstation +/- 5km rijden kijk ik onder de kap om de koelvloeistof bij te vullen zit er weer het nodige koelvloeistof in het vatje. Op de terugweg naar NL geen problemen met warmlopen, alles gaat goed.
Bij terugkomst in NL naar de Opel dealer geweest om dit te laten controleren. Deze zet het systeem op druk om te kijken of er lekkage in het koelsysteem zit. Dit is uiteindelijk niet het geval en de koelvloeistof wordt bijgevuld. Dat jaar nog een aantal keren terug geweest om het koelsysteem te laten controleren omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, koelvloeistof reservoir altijd leeg of bijna leeg bij koude motor. Telkens te horen gekregen dat alles goed was.
Tot vorige maand ik een melding kreeg van het motormanagement, geen koelvloeistof meer! Wat blijkt koppakking lek en wordt dus vervangen, deze blijkt al een klein jaar kapot/versleten te zijn. Na het monteren van de nieuwe koppakking blijft het koelstofreservoir op peil ook als de motor koud is, tot zover weer een vertrouwd gevoel. Echter na een aantal weken te hebben gereden wil ik de olie nakijken en dat doe ik naast het peilen ook even door de dop open te draaien en wat zie ik tot mijn strik witte drap aan de dop.
Deze witte drap (mayonaise) voor reparatie aan de koppakking nog niet eerder waargenomen! Terug naar de Opel dealer, deze geeft aan dat het geen kwaad kan. Van andere monteurs hoor ik dat het juist wel kwaad kan. Ik ben echter niet gerust.
Mijn concrete vragen aan de Opel kenners:
– Komt een koppakking reparatie vaak voor bij dit type motor? Is deze reparatie sneller aan de beurt door het regelmatig rijden met veel toeren. Bijv. op vakantie rijdt ik 135 km/ph met deze auto, airco aan, redelijk wat vakantiespullen en ongeveer 8 uur aan een stuk, uitgezonderd de tankpauzes?
– Wat is de witte drap in het motorblok?
– Komt deze drap vaker in de motor na een dergelijke reparatie?
– Kan het kwaad om de drap lang te laten zitten of wat kun je eraan doen?Situatie
Opel Corsa C met 97.000km op de klok met 1.2 bezinemotor. Ik woon op 1 km van de snelweg en de dagelijkse rit is als volgt:
1km provincialweg (80km/h) – 12km snelweg (135km/h) – 3km bebouwde kom (50km/h) en in de middag natuurlijk andersom.Ik verneem graag jullie ervaringen als Opel kenners.
Corsa405
16 januari 2013 om 11:22 #18096447Met de stukken die jij rijd zou er geen sludge (mayonaise) aan de dop mogen hangen, normaal heb je dit alleen als je stad stukjes rijd waarbij de motor niet warm word
Koppakking komt bij die km stand niet vaak voor
17 januari 2013 om 08:54 #18096448De vorige eigenaar zou hem opgeblazen kunnen hebben met flink rijgedrag. En je auto spuugt altijd even als er 2 soorten koelvloeistof doorheen gaan, dat zou die witte drap verklaren. Verder, als je motorblok warm is, kan het veeel minder kwaad om met wat hogere toeren te rijden, als je dit dus met een koude motor zou doen.. Help je zo je blok naar de sloop toe.
Aangezien je niet echt warmloopt op die ene kilometer voordat je de snelweg op gaat.. Kan dat wel verklaren waarom je koppakking is opgeblazen. Aangezien je met koude motor, toch veel toeren rijd. Zolang je motor niet op 90 graden is, probeer dan onder de 3000 toeren te blijven. Dat is veilig, en je blok is je dankbaar voor een langer leven! :)
20 januari 2013 om 18:00 #18096449Bedankt voor de reacties.
@zakdoekje: Ja zo een 1.2 motor krijgt het zwaar voor zijn kiezen als deze naar 1 km al de snelweg oprijdt. Ik bouw echter de snelheid wel op dus tot dat de auto warm is niet boven 120km/h. Echter dat kan de kapotte koppakking wel verklaren.Wat kan ik verder doen aan de witte drap in de motor?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.