Forumindex › Forums › Modellen › Astra › motorolie verversen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2010 om 14:50 #17215942
beste leden.
Ik wilde binnekort bij de beurt mijn moter olie vervangen en dan gelijk flush olie toevoegen zodat heel het motorblok van binnen gereinigd is. Er gaat nu standaart 5w30 opel moter olie in en wilde dit veranderen naar een wat dikkere moter olie. Wie kan mij vertellen wat een goede moter olie is voor een Astra G 1.6 16 v enjoy.
In het onderhoudsboekjes staat een tabel maar snap hier verder ook niet zoveel van.8 januari 2010 om 15:01 #17585557Waarom zou je voor een dikkere olie kiezen? Dunne olie is met deze temperaturen juist beter voor de motor omdat deze dunnere olie als het koud is beter door het motorblok loopt.
Dikkere olie lijkt mij in jouw geval alleen beter als je last hebt van bovengemiddeld olieverbruik of de auto regelmatig zwaar belast. Dikkere olie zal dan wat minder gauw ‘dun’ worden waardoor de smering beter gewaarborgd blijft.
Flush toevoegen aan de olie lijkt mij niet gebruikelijk. Nadat je de oude olie hebt afgetapt kun je met de Flush-vloeistof de motor reinigen. Daarna laat je de Flush uit het blok lopen en kun je de frisse olie in het blok gieten.
Er zijn vast mensen die het beter weten dan mij en die zullen ook nog wel reageren, maar Flush toevoegen aan de normale olie lijkt mij zondermeer niet de bedoeling……..
Succes.
8 januari 2010 om 15:04 #17585558Waarom zou je die veranderen naar dikkere olie?
Als er van in het begin 5w30 ingaat8 januari 2010 om 18:35 #17585559ik rij heel het jaar met 5w30 doet het prima.
5w40 is voor mij te dik dan krijg ik sludge in me olie.
8 januari 2010 om 20:08 #17585560origineel gepost door b07
ik rij heel het jaar met 5w30 doet het prima.5w40 is voor mij te dik dan krijg ik sludge in me olie.
5w40 te dik???
alleen warm is deze dikker, en van dikkere olie krijg je geen sludge.
toevallig de 5w30 vol systhetisch, en de 5w40 half synthetisch??
ik rijdt met mijn 1.6 16V op 5w40 volsyntheet, voornamelijk korte ritten, maar geen sludge te zien hoor..
5w40 doet er misschien langer over om warm te worden, waardoor het vocht niet verdampt, en dan sludge veroorzaakt.
>> Back on topic:
je kan veilig overstappen op 5w40 olie..
10w40 olie of dikker zou ik niet doen, ik zou er ook totaal geen rede voor weten eigenlijk??
Willem
8 januari 2010 om 21:17 #17585561het is heel simpel
hoe kleiner het getal VOOR de W des te dunner de olie is bij “de koude start” lage temperaturen=gunstig waardoor de motor makkelijk rond loopt tijdens het starten en voorkomt onnodig slijtage door de koude start.
nadeel is wanneer de motor in het verleden niet goed behandeld is dat dit tot olie verbruik kan leiden.hoe groter het getal NA de W hoe dikker de olie is bij berdrijfs warme motor, dit is van belang wanneer je de motor zwaar gaat belasten een te dunne olie verliest namelijk zijn smerende/afdichtende werking.
een aanvulling op wim
hou wel in de gaten wanneer je een 5W30 volsyntheet hebt gebruikt en je besluit over te gaan op 5W40 deze ook een vol syntheet is.
ander kan/gaat de motor olie verbruiken en krijgen we een topic over olie verbruik:cry
8 januari 2010 om 22:04 #17585562wim je zegt het eigenlijk zelf al
ik rij korte ritjes van 15 minuten of minder en, vaak ga ik met de fiets of scooter de auto staat dus ook vaak stil,ik heb 5w40 castrol vol synthetische 2 keer erin gehad en, bleef sludge houden toen heb ik er 5w30 castrol vol synthetische in gedaan en, nergens meer last van ,maar ook dat zal per motor type verschillen,ik heb een 1.6 8v.
9 januari 2010 om 11:53 #17585563
Flush toevoegen aan de olie lijkt mij niet gebruikelijk. Nadat je de oude olie hebt afgetapt kun je met de Flush-vloeistof de motor reinigen. Daarna laat je de Flush uit het blok lopen en kun je de frisse olie in het blok gieten.Er zijn vast mensen die het beter weten dan mij en die zullen ook nog wel reageren, maar Flush toevoegen aan de normale olie lijkt mij zondermeer niet de bedoeling……..
Succes.
Wat jij nu meldt is dat je de motor zonder olie laat draaien?
Bij mij weten voeg je Flush TOE aan de motorolie, en laat deze dan 30 – 45 min stationair en met milde toeren lopen (varierend).
DAARNA tap je het hele zaakje leeg, en vul je hem weer af met nieuwe olie.9 januari 2010 om 12:19 #17585564origineel gepost door miraltje
het is heel simpelhoe kleiner het getal VOOR de W des te dunner de olie is bij “de koude start” lage temperaturen=gunstig waardoor de motor makkelijk rond loopt tijdens het starten en voorkomt onnodig slijtage door de koude start.
nadeel is wanneer de motor in het verleden niet goed behandeld is dat dit tot olie verbruik kan leiden.hoe groter het getal NA de W hoe dikker de olie is bij berdrijfs warme motor, dit is van belang wanneer je de motor zwaar gaat belasten een te dunne olie verliest namelijk zijn smerende/afdichtende werking.
een aanvulling op wim
hou wel in de gaten wanneer je een 5W30 volsyntheet hebt gebruikt en je besluit over te gaan op 5W40 deze ook een vol syntheet is.
ander kan/gaat de motor olie verbruiken en krijgen we een topic over olie verbruik:cry
:thumbup duidelijk uitgelegd denk ik zo.
Maar ik wil ook eigenlijk nog een keer olie verversen bij mijn Astra en er zit nu ook 5W40. Dus voor de winter zou ik dan wel 5W30 kunnen gebruiken, mits volsyntheet begrijp ik.
Of dan van zelfde merk is maakt niet uit, maar misschien wel beter lijkt mij zo.en korte ritten kun je volgens mij maar better voorkomen. Staat ook gewoon in het instructie boekje, maar goed.
Zelf rijd ik desnoods een ommetje zodat motor iig wel warm wordt/op bedrijs temperatuur komt. Beetje zonde van me motor anders.9 januari 2010 om 15:46 #17585565origineel gepost door Jerremy
en korte ritten kun je volgens mij maar better voorkomen. Staat ook gewoon in het instructie boekje, maar goed.
Zelf rijd ik desnoods een ommetje zodat motor iig wel warm wordt/op bedrijs temperatuur komt. Beetje zonde van me motor anders.Ik rij zelf met Comma 5w-40 volsynthetisch. Volgens mij moeten de Opel-motoren van na 2001 altijd met vol-synteeth worden afgevuld.
Ik rij ook wel veel korte stukken en daarom laat ik de olie eens per half jaar verversen (5.000 km). Wel een dure hobby maar ik ben zuinig op de auto en motor.
9 januari 2010 om 15:52 #17585566origineel gepost door Jerremy
origineel gepost door miraltje
het is heel simpelhoe kleiner het getal VOOR de W des te dunner de olie is bij “de koude start” lage temperaturen=gunstig waardoor de motor makkelijk rond loopt tijdens het starten en voorkomt onnodig slijtage door de koude start.
nadeel is wanneer de motor in het verleden niet goed behandeld is dat dit tot olie verbruik kan leiden.hoe groter het getal NA de W hoe dikker de olie is bij berdrijfs warme motor, dit is van belang wanneer je de motor zwaar gaat belasten een te dunne olie verliest namelijk zijn smerende/afdichtende werking.
een aanvulling op wim
hou wel in de gaten wanneer je een 5W30 volsyntheet hebt gebruikt en je besluit over te gaan op 5W40 deze ook een vol syntheet is.
ander kan/gaat de motor olie verbruiken en krijgen we een topic over olie verbruik:cry
:thumbup duidelijk uitgelegd denk ik zo.
Maar ik wil ook eigenlijk nog een keer olie verversen bij mijn Astra en er zit nu ook 5W40. Dus voor de winter zou ik dan wel 5W30 kunnen gebruiken, mits volsyntheet begrijp ik.
Of dan van zelfde merk is maakt niet uit, maar misschien wel beter lijkt mij zo.en korte ritten kun je volgens mij maar better voorkomen. Staat ook gewoon in het instructie boekje, maar goed.
Zelf rijd ik desnoods een ommetje zodat motor iig wel warm wordt/op bedrijs temperatuur komt. Beetje zonde van me motor anders.Om de overstap te maken naar 5w40 jeroen.
Als je bij goed warme motor veel prestaties van je auto wil gaan vragen kan je beter op 5w40 blijven rijden.
Wil je gewoon rustig blijven rijden, dan kan je op 5w30 rijden, maar opzich zal t niet zoveel uithalen..
Willem
9 januari 2010 om 15:54 #17585567Nog wel een aantal vragen van mijn kant. Ik wil zelf eigenlijk de olie gaan verversen ipv dit uit te besteden. Maar:
*is het nodig om halfjaarlijks het filter ook mee te vervangen? Is deze zo te demonteren of is daar speciaal gereedschap voor nodig?
*Mijn Sport Edition ligt laag bij de grond zeker icm de Irmscher bumperlip. Volstaat opkrikken om bij het carter te komen of is het ivm veiligheid ook beter om oprijblokken te gebruiken?
*Wat is het aanhaalmoment van de carterplug? Ik ben namelijk goed in dingen te vast draaien?
*Moet de rubber ring van de carterplug bij elke wissel worden vervangen?
Verder heb ik wel eens gelezen dat de hoeveelheid olie die in het boekje staat niet klopt bij de Z22SE motoren. Het schijnt dat er dan teveel in komt. Als ik naar de peilstok kijk na het verversen staat ie ook inderdaad iets te hoog. Hoeveel olie moet hier daadwerkelijk in (met en zonder filter)?
9 januari 2010 om 15:59 #175855681: Bij olie wisselen altijd filter mee wisselen. (paar euri, en 5min werk)
2: Veiligheid, krik kan, maar wel met assteunen erbij, nooit onder een auto die enkel op de krik staat.
3: als ie aan zit kleien slagje extra geven, niet te strak, dan draai je het schroefdraad uit je carterpan.
4: Eigenlijk wel, maar als je deze goed schoon veegt en ook deel waar ie tegen komt, lekt ie meestal niet.
ik doe al 4 jaar met mijn Carterstopring.
Willem
9 januari 2010 om 16:10 #17585569maar waarom zou je er geen originele opel olie 5w30 in gooien??
Dat voldoet toch precies.9 januari 2010 om 16:25 #17585570Ja voldoet prima, alleen iets dikker bij goed warme motor zorgt voor hogere oliedruk en dus betere smering..
Ik heb 1 zomer op 5w30 Vol syntheet gereden, maar na een kilometer of 250 gevloerd, nagelde de motor flink (kleppentrein) wat duid op een lage oliedruk, en te dunne olie
Willem
9 januari 2010 om 16:52 #17585571ja waar blijf ik dan met mijn olie van action
vol sijntheet in de goeie vico 13 euri twee liter10 januari 2010 om 08:23 #17585572origineel gepost door kleijn
ja waar blijf ik dan met mijn olie van action
vol sijntheet in de goeie vico 13 euri twee literIk heb jaren met olie van de Aldi gereden en nooit problemen gehad. Met één auto zelfs 360.000 kilometer gereden. Heb ik weg moeten doen vanwege de roest (E-Kadett), maar de motor was nog goed.
De Aldi olie voldoet echter niet aan de specificaties die Opel op geeft voor mijn Astra G X1.7DTL. Ik gebruik nu de goedkoopste olie van mijn onderdelenboer (merk weet ik niet zit in zwarte kan met een sticker van de viscositeit er op), hoe het op de lange termijn uitvalt weet ik natuurlijk nog niet maar tot nu toe gaat het goed. Kilometerstand is nu 375.000 en ik gebruik deze olie vanaf kilometerstand 170.000. Ik denk echter dat het niet aan de olie zal liggen als deze auto de 500.000 kilometer niet zal halen.Bij het opkrikken van de auto er op letten dat deze niet te schuin komt te staan, het kan dan zijn dat niet alle olie er uit komt. Let op je eigen veiligheid. Ik heb zelf ook de neiging om onder de auto te kruipen als deze alleen op de (hydraulische) krik staat, maar veilig is dat niet.
Zoek anders iemand met een smeerput in zijn garage waar je even gebruik van mag maken.11 januari 2010 om 10:41 #17585573Hallo
Ik ben blij met de reactie.
Maar wat betekend sludge heb hier nog nooit van gehoord.
Ik denk mijn notorblok een keer naar de 100000 km reinigen van binnen kan denk geen kwaad alle oude restjes olie eruit laten lopen.
verder heb ik op langere stukken wel het probleem dat mijn 1.6 16v olie gaat verbruiken, Ligt dit nu gewoon aan de opel olie zelf dus mindere kwaliteit dan Helix of Castrol. Want deze merken hebben mij in het verleden nooit in de steek gelaten.
En als ik het goed begrijp is 5 w 30 beter als je korte afstanden rijdt en op de langere stukken 10 w 40 of zwaarder.
11 januari 2010 om 10:43 #17585574Oja ik wilde ook nog even weten of het om de 10000 km normaal is om een ruim een liter olie te moeten bijvullen dit leek mij een beetje veel dit heb ik in deze hoeveelheid nog nooit hoeven doen.
11 januari 2010 om 11:52 #1758557510000km een liter, zou ik me geen zorgen om maken, zeker niet met een 16 klepper
11 januari 2010 om 16:15 #17585576hallo,
mijn astra G x2.0xev vullen ze bij de dealer met 15w-40
en hoef ook nooit olie bij te vullen tussen de beurten , en ook geen last van tikkende klepstoters.
mvrg Rob
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.