Motorolie

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Motorolie

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Eindhoven040

Beste forummer’ers,

Ik heb een klein vraagje wat betreft de motorolie.

Ik rij een Opel vectra GTS uit 2005 (z18xe), welke olie moet ik hier nu bij gooien?
      Voldoet de action-olie of kan ik toch beter voor de wat duurdere gaan?

sw_reijnders
      Deelnemer

alleen als je een oliesloeberbak hebt zou ik er action olie in gooien
        bij mezelf gooi ik Shell 5W30 er in.

kijk eens bij http://www.olietekoop.nl daar is het zelfs incl verzendkosten goed betaalbaar.

jeroenk
        Deelnemer

Ik zou geen goedkope (flut)olie in een goede, niet olieverbruikende motor gooien… (tenzij noodgevallen o.i.d.)

Ik gok dat er standaard GM 5W30 olie in zit?! Maar dat staat ook wel in je onderhoudsboekje. Zelf rijd ik met Castrol 5W40. Ik zeg altijd maar… Als je goed bent voor je auto, is deze goed voor jou!
          Mocht je motor stevig olie verbruiken kun je naar de 10w30/40 gaan en in extreme gevallen zelfs 15w40… Maar ik vermoed dat dit dus niet aan de orde is…

Eindhoven040

Hm, dus het wordt afgeraden.

Bedankt voor deze informatie, had al zo een vermoeden maar daar mensen in mijn omgeving zeiden dat het geen verschil maakte begon ik toch te twijfelen.
            Morgen maar eens langs een auto-zaak voor een 10w30 olie dan.

jeroenk
            Deelnemer

Nouja, het doet z’n werk wel… Maar de (mogelijk) mindere kwaliteit van de olie kan de smerende eigenschappen sneller verliezen waardoor je met een normaal onderhoudsschema relatief meer slijtage aan je motor hebt.

Controleer voor je koopt nog wel even je boekje, gaat er echt 10w30 in? Dan kun je er net zo goed 10w40 in gooien… Zeker omdat de temperaturen in Nederland nog wel eens boven de 30 graden komt!

Edit: Oh, en laat Kroon olie links liggen. Zijn hier meerdere mensen met negatieve ervaringen in Opel motoren… Kijk bijv. naar Opel eigen merk (GM olie), Shell, Castrol, Valvoline etc.

Eindhoven040

Ok, nog een klein vraagje.

Me lampje kwa olie bijgooien brand niet op het dashbord, maar als ik met het peilstokje peil, geeft die toch aan dat ik er olie bij moet gooien.
                Zal het lampje dan kapot zijn, of zit er dan nog voldoende olie in?

jeroenk
                Deelnemer

Vertrouw altijd op je peilstok, niet op lampjes! Het zou kunnen dat de sensor voor het oliepeil defect is. Staat je olieniveau ook echt onder het minimum?

En peil je met een koude motor op vlak wegdek?

sw_reijnders
                  Deelnemer

5W30 of 5W40 VOLsynthetische olie

peilstok is idd het meest te vertrouwen voor je olie NIVEAU!!!
                    maar het controleert niet de OLIEDRUK wat het lampje wel doet.

je kan genoeg olie in je pan hebben zitten, maar als de oliepomp kapot gaat heb je geen oliedruk meer en loopt je motor alsnog in de soep.

Corsa_GSi
                    Deelnemer

Is het maar een klein beetje wat je bij moet vullen, dan voldoet die action olie prima.
                      Zolang je maar het juiste type erin gooit.

Moet je continue olie bijvullen, dan zou ik sowieso geen dure olie gebruiken, maar het goedkoopste wat ik kan vinden en wat erin mag.

Lemmens
                      Deelnemer

@Eindhoven040 wrote:

Ok, nog een klein vraagje.

Me lampje kwa olie bijgooien brand niet op het dashbord, maar als ik met het peilstokje peil, geeft die toch aan dat ik er olie bij moet gooien.
                        Zal het lampje dan kapot zijn, of zit er dan nog voldoende olie in?

Het lampje is puur voor de oliedruk, als je wacht totdat die gaat branden ben je al te laat, veel te laat. Altijd peilen aan de peilstok, daar is deze voor. Indien aanwezig op je boordcomputer kan ie daar wel aangeven of het oliepeil gecontroleerd moet worden. Vertrouw echter niet alleen op elektronica maar kijk zelf eens per twee weken even je oliepeil na.

sw_reijnders
                        Deelnemer

@Corsa_GSi wrote:

Is het maar een klein beetje wat je bij moet vullen, dan voldoet die action olie prima.
                          Zolang je maar het juiste type erin gooit.

Moet je continue olie bijvullen, dan zou ik sowieso geen dure olie gebruiken, maar het goedkoopste wat ik kan vinden en wat erin mag.

ben ik niet met je eens
                          ik vul altijd mn olie bij met het geen wat ik er in heb zitten -> zelfde merk / zelfde type.
                          kleine moeite om een litertje van dezelfde olie als reserve in de auto te zetten of op te zoeken/bij te kopen.

wim-v6
                          Deelnemer

> Merk en type olie:
                            – Elk merk en type heeft zijn eigen additieven, het is niet heel verstandig andere olietypen en merken door elkaar te gebruiken..

> Lampje olie bijullen:
                            – Moet dat er wel opzitten, gaat via de BC, heb je geen Verbruiks Computer met Check control zal je het zelf moeten peilen, en niet wachten tot het oliedruk lampje gaat branden, dan heb je namelijk GROTE kans op ernstige motorschade..
                            – Mocht er oliepeilcontrole opzitten zal dit pas weergegeven worden wanneer het oliepeil zich echt op MIN bevind.

willem

Lemmens
                            Deelnemer

Mixen van olie zou ik inderdaad ook niet aanraden, tenzij je een of andere olieschuit hebt. Dan kun je er nog gezeefde frituurolie in mikken bij wijze van… Kortom: weet je nu niet wat er in je blok zit, doe dan even een oliewissel (incl. filter) en schrijf op welk merk + type olie in je blok zit. Mocht je ‘m dan nog ooit bij moeten vullen, dan kun je ‘m bijvullen met de juiste olie.

wim-v6
                              Deelnemer

afgewerkt deed het prima in de Combo haha..

speaker
                                Deelnemer

Action olie is PRIMA !!!! als je een oude mercedes hebt van 1986 ! , maar in de moderne motoren zou ik het toch liever niet gooien !!

Fearless
                                  Deelnemer

Ik haal zelf liever een olie bij de onderdelenboer, ben niet merkgebonden of iets. Maar in olie zitten dopes, om het vuil zwevend te houden en nog meer gekkigheid, denk dat dat bij goedkope olie allemaal wat minder is. Ik ga wel een keer die olie proberen in mn golf 1.1 als die motor versmeert is het niet erg:lol:

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

VectraOPC

Ik rij met 5w30 van Kroon Oil, bevalt uitstekend. Bij een oliewissel ook altijd even zo’n schoonmaakgoedje van Forte ofzo erin gooien. Scheelt een hoop oude troep die los komt uit je blok en zorgt dat je olie gedurende langere tijd mooi helder blijft!

wim-v6
                                      Deelnemer

@VectraOPC wrote:

Ik rij met 5w30 van Kroon Oil, bevalt uitstekend. Bij een oliewissel ook altijd even zo’n schoonmaakgoedje van Forte ofzo erin gooien. Scheelt een hoop oude troep die los komt uit je blok en zorgt dat je olie gedurende langere tijd mooi helder blijft!

Die fort reiniger is maar goed ook, als je kroon oil gebruikt.

Deze Wil nogal Sludge veroorzaken in het Carter… (Vernomen van meerdere garagisten incl zichtbaar bewijsmateriaal in de vorm van kapot gelopen motoren, en de daarbij horende volgebaggerde carterpannen en verstopte oliezeven, incl onderhouds historie van de voertuigen..)

Willem

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.