motormanagementlampje en cilinder4

Forumindex Forums Modellen Astra motormanagementlampje en cilinder4

• Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    rody1

goedemorgen allemaal
      Hier volgt de beschrijving van het probleem dat ik heb van mijn opel

opel astra-g-cc
      bouwjaar 2001
      motor z 1,6 XE
      benzine
      automaat

mm lamp brand en motor loopt slecht/stottert
      soms als ik moet remmen voor een stoplicht of rotonde slaat motor wel eens af en heb ik 3 of 4 pogingen nodig om hem weer te starten (normaal start auto in 1 keer) afslaan doet auto diverse keren in 1 of 2 weken zonder dat mmlampje brand of gebranden heeft
      uitlezen bij de gargage geeft aan diverse misfire en misfire op cilinder 4
      gereset maar volgende dag opnieuw storing mm weer misfire cilinder 4
      Heb deze storing 2 jaar geleden ook gehad en bleek Bobine te zijn
      Ik besluit met de monteur om de Bobine te vervangen en de 4 bougies te vervangen (de te verwachten kosten 240 euro maar ja kan ook niet anders want bobine alleen al kost 160 -zonde dat zo een duur onderdeel zo storingsgevoelig is-)
      1 Bobine die ze alle 4 aanstuurt en direct op bougies zit
      Storing komt echter terug met nieuwe bobine en bougies en geeft cilinder 4 aan
      We besluiten om de auto te laten staan zodat hij met koude start getest kan worden tevens verplaats de monteur de injector van 4 op 2 om deze eventueel uit te sluiten
      EGR Kleppen worden nagekeken en tevens wordt er spul ingegooid om de motor “schoner” te krijgen want mischien kan vervuiling ook een oorzaak wezen tevens wordt de oude bobine weer teruggeplaatst
      Na getest te hebben door de garage (2 dagen gebleven daar) en na diverse ritten zonder storing kan ik de auto ophalen
      Hiervoor worden geen kosten berekent :)
      Kruisje slaan en starten maar
      Vind zelf voor mijn gevoel dat auto motorisch nog steeds niet goed rijdt
      Volgende dag na nog geen 5 kilometer en al redelijk slecht lopend gaat mmlampje weer branden en stoterd motor weer en zijn we weer terug bij af
      Op de terugweg savonds van mijn werk terwijl auto in noodcircuit loopt slaat motor af als ik moet remmen voor rotonde
      Direct na garage om weer uit te lezen
      Opnieuw cilinder4 waar de storing zit (dus geen injector probleem want die hadden we verplaatst)

En wat nu ?

-bougies en bobine zijn vervangen geeft nog steeds misfere bij cilinder 4
      -compressietest is gedaan
      -EGR kleppen zijn schoongemaakt
      -reinigingsvloeistof in benzinetank voor tegen vervuiling
      -injectoren omgewisseld
      -computer is opgestuurd naar actronics maar hebben niets aanwijbaar gevonden, zla 450 euro gaan kosten let wel ook inclusief testen en onderzoeken van gargae
      computer wordt vanmiddag weer ingezet
      lijkt me dus sterk dat dit dan de reden was

zou het misschien kunnen dat ook die nieuwe bobine niet goed is hebben misfire cilinder 4 en meerdere misfire nog andere bekende oorzaak

bijvoorbaat dank

RISL
      Moderator

Zo’n uitgebreide beschrijving en dan geen vermelding van welke Astra (F, G, H, J?) met welke motor?

rody1

sorry dacht er net aan maar jij had al sneller een reacte geplaatst haha
          Is toegevoegd nu

miral astra

sorry dat ik het vraag :zit hier een bobine brug op.

dit klinkt namelijk als het zelfde probleem die ik heb gehad met een corsa X16XEL blok. na heel wat zoeken en testen hen ik de auto nu 4 weken rijden zonder problemen nu.

wim-v6
            Deelnemer

Jup, zit een bobine brug op.. Deze is dus reeds vervangen.

Let op, bij de Z16XE kan je best wel eens zoekplaatjes krijgen, Maar helaas wil de Computer zelf ook wel eens kapot gaan.

Controleer eerst de injector op Cilinder 4, en anders zal je toch richting de computer moeten gaan denken..

Willem

miral astra

nieuw zegt niks willem, weet je die corsa nog waar jij ook reactie’s op had gegeven! helemaal nieuw bobine brug 3 dagen oud, dood. geen leven meer in. dus nieuw zegt niks. haal de bobine brug los samen met de bougies en leg deze op je blok (kleppen deklsel), start hem dan en kijk of alles netjes een vonk geeft.

wim-v6
                Deelnemer

Dat is ook wel weer waar natuurlijk..

Wel toevallig BIJDE op Cilinder 4

ja dan zou je nog eens moeten kijken voor (leen) bobine Brug..

het mooiste is dan een van een GOEDLOPENDE motor.

Willem

rody1

inderdaad zou wel toevallig zijn met bobine want storing blijft op cilinder4 ook met nieuwe bobine

vorige week is computer opgestuurd naar actronics
                    hebben aangegeven niets verdachts te hebben gevonde
                    hebben echter weleen nieuwe deksel op teruggezet en gekit
                    vorige week donderdag is computer erop gezet en tot op heden nog geen storing gehad
                    wie weet misschien kitrand niet goed geweest zodat toch weersinvloeden cq vocht een probleem geweest is of een connector van de pc na afhalen en weer opzetten goed contact weer maakt
                    zeg het maar :D
                    gelukkig tot op heden nog goed en zal vermelden of auto goed blijft na meer dan een week rijden
                    jammer genoeg kunnen we geen duidelijke diagnose stellen en kan de monteur alleen maar aangeven dat het toch met de computer of verbindingen te maken heeft gehad
                    kan pas zeker zeggen als auto goed blijft
                    in ieder geval bedank ik alvast iedereen voor het meedenken

Dolby
                    Deelnemer

Mooi hooop dat het probleem nu opgelost is zodat je weer kunt genieten van je astra.

rody1

o.o je gelooft het niet maar motor is gisteren toen ik rustig moest afremmen voor een rotonde weer afgeslagen na 1 maal starten kon ik weer verder
                        Hiermee begon vorige keer ook de problemen
                        2 jaar geleden was het de bobinebrug toen het zo begon en nu is het dus nog steeds niet weg :(

ook vandaag weer probleem gehad dat tijdens het gas loslaten, de motor wilde afslaan,acculampje ging branden maar was net op tijd met gas geven
                        motor bleef wel even in toeren lichtjes heen en weer schokken maar ging na 30 seconden weer goed lopen en is de rest van de terugweg goed gebleven
                        Wel lastig en gevaarlijk als motor zomaar de neiging heeft om af te slaan

Ik moet erbij zeggen dat met stationair de auto best lage toeren draait, zo rond de 750 toeren

zou het mogelijk zijn dat de stationair nu op een punt staat dat ie in toeren net even te laag staat waardoor heel soms het omschakelpunt niet gerealiseerd kan worden
                        Iemand vertelde me dat een benzinemotor tussen de 900 en 1100 toeren hoort te staan voor stationair draaien
                        Wel vreemd dat ik 3 weken geen problemen heb gehad

miral astra

dus nog steeds ellende?
                          ik weet nie waar je woont maar heb hier nog een goeie bobine brug liggen. denk niet dat dat je probleem oplost, maar je kan het proberen. ook kan ik hem uitlezen voor je.

wim-v6
                          Deelnemer

@rody1 wrote:

Ik moet erbij zeggen dat met stationair de auto best lage toeren draait, zo rond de 750 toeren

Iemand vertelde me dat een benzinemotor tussen de 900 en 1100 toeren hoort te staan voor stationair draaien

750toeren, is wat aan de lage kant, maar geen man overboard.

>> Mijn X16XE draad net 800 a 850 toeren, en dat is volkomen normaal

>> een benzine motor hoort tussen de 900 en 1100 toeren stationair te draaien???
                            – De 1e en 2e generatie 16kleppers (X14XE Z14XE C16XE X16XE X16XEL X16XEL-II Z16XE X18XE1 Z18XE Z18XEL horen tussen 800 en 950 toeren te draaien
                            – Mijn Vectra draait 550 toeren stationair, en dat hoort gewoon zo (tussen de 540 en 750 toeren).. is toch echt een benzine motor..
                            – Stationair toerental is bij iedere motor anders, de een hoort tussen de 500 en 600 te draaien, de ander weer tussen de 900 en 1000, dat is net waar de fabrikant hem op afsteld..

Willem

rody1

dat is dus een tegenvaller,had gehoopt dat het misschien iets simpels zou zijn
                              Zal dus weer naar de garage moeten om te laten uitlezen of er foutcodes zijn gemeld en dat zal pas maandag worden
                              Toch vervelend dat de auto 3 weken goed was en nu opeens weer kuren gaat vertonen
                              hoop niet dat ik weer terug bij af ben
                              Ieder geval alvast bedankt voor de reacties

PS
                              ik woon in Hillegom :D

wim-v6
                              Deelnemer

Hillegom is niet al te ver om , om een keertje langs te komen bij ons in Berkel (bij rotterdam airport).

Laatst een kadettje-C op gehaald in Haarlem, toen binnendoor terug gereden, Haarlem – Heemstede – Vogelenzang – Hillegom – Noordwijk – Katwijk – Leiden – zoeterminder

Mooi wegen daar..

Willem

rody1

de wegen zijn nu grotendeels opengebroken en zullen tot medio 2013 last veroorzaken :)

zal denk eerst even naar mijn garage gaan en dan zal ik je aanbod in overweging nemen
                                  heb nu toch vakantie

rody1

auto bij garage geweest en aan de computer gegaan
                                    computer geeft niets aan geen misfire,niets
                                    en wat nu

wim-v6
                                    Deelnemer

je kan altijd in het weekend eens langs komen natuurlijk.

Willem

rody1

hoi Wim

Is geen lekker gevoel met rijden als je niet op je auto kan vertrouwen
                                        beetje te gevaarlijk als auto midden op weg afslaat zeker als ik mijn gezin bij me hebt
                                        Moet er wel bij zeggen dat het op het moment een “spook”storing is,en alhoewel de computer totaal geen storing of wat dan ook aangeeft kan ik niet zeggen dat dit bemoedigent klinkt

Om eerlijk te zijn heeft de auto de laatste 2 jaar veel problemen gegeven en ben er eigenlijk een beetje klaar mee
                                        Ben al om me heen aan het kijken voor een ander
                                        Misschien is het wel wijs om bij je langs te gaan dit weekend maar om eerlijk te zijn heb ik de hoop een beetje opgegeven en weet ik niet of het wijs is om nog meer geld te besteden aan deze auto (ondanks sommige dierbare herinneringen)

Zal dan je adres nodig hebben en of je dit weekend beschikbaar bent

extra note
                                        heb de auto ingeruild
                                        laatste 2 jaar te veel problemen mee gehad en ben er klaar mee
                                        iedereen bedankt voor zijn goede bijdragen en meedenken
                                        wim in ieder geval had je gelijk over de computer want die veroorzaakte die storing aan cilinder4 + mm lampje (spookstoring van het afslaan of het neigen tot plots afslaan is nog niet weg)
                                        ook bedankt dat je me uitnodigde om eens langs te komen met de auto zodat je er zelf na kon kijken
                                        Petje af voor dit forum met al zijn kundige en vooral behulpzame leden
                                        groetjes

Rody

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.