Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Motormanagement lampje (update 18 september)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 september 2010 om 12:04 #17225884
Goedemiddag allen,
Gedurende de afgelopen maanden rij ik rond met een aan en uit gaande motormanagement lampje.
In mei heb ik het laten uitlezen bij mijn garage en hebben ze te kennen gegeven dat je er gewoon mee rond kunt rijden. Omdat de motor goed loopt etc. Resetten had ook een geen baat.
Ik dus maar mee rondgereden, en tot op heden heb ik er ook niks van gemerkt. Alleen dat ik telkens geconfronteerd wordt met aan uit gaande lampje.
In het begin brandde het kortstondig, maar de laatste weken constant.
Zojuist heeft de bulgaarse monteur aangegeven dat destijds alleen foutmelding gegeven werd met wat hij noemt “motormanagement sensor”.
Hij wees aller voorste kabel van motorblok aan.(bij achterkant radiateur) (dit heeft volgens hem mee te maken dat omdat ik nu een sportfilter heb geplaatst en dat originele filterbehuizing en aangebonden witte buisje naar motorblok er niet meer is)
(10-15 cm onder witte buis ongeveer links van foto)
(10 cm zuidoosten van rechteruiteinde witte buis)
Mijn vraag aan jullie:1) Weet iemand exacte benaming van deze sensor, en waar dient hij voor?
2) Denken jullie dat het mijn probleem zal verhelpen?(het is een monteur die ik vertrouw en die al 10 tallen jaren werkt), maar ik vraag het aan jullie?Bij voorbaat bedankt.
Groeten
Akin Yalcin
P.S.
Indien meer informatie nodig is, hoor ik het graag
(De foto’s zijn afkomstig van andere soortgelijke auto)UPDATE 18.09.2010
IK ben vandaag naar een andere garage geweest, en heb auto laten uitlezen.(hoefde niets te betalen, vriendelijke mensen)
Meneer heeft stekker bij linkerveerpoot ingestoken en met een laptop uitgelezen.
Ik weet niet welke uitlees apparatuur is gebruikt, maar auto knipperde niet. rode apparaat gaf na enige tijd: foutcode 93 aan.
Via laptop lijst erbij gepakt en het blijkt een of ander bedrading naar de ecu te zijn die mogelijk niet meer functioneert en/of constant storing veroorzaakt, waardoor resetten geen baat heeft.
Meneer heeft aangegeven dat het een arbeidsintensief werk betreft omdat je vele bedradingen moet nagaan.
Ik zal dus over een aantal weken langs gaan en omdat ze coulant zijn omtrent prijs, daar laten repareren.Bij de How-to staat een andere foutcode benaming:
93#Nokkenaspositiesensor signaalspanning te laagIk neem aan dat dit een andere apparatuur betreft, want ik weet zeker dat dit niet op de laptop stond.
Iemand enige ervaring met foutcode 93?
Hartelijk bedankt.
Akin Yalcin
P.S.
Vandaag lambdasensor vervangen door nieuwe uit Duitsland, maar lampje brand nog steeds.13 september 2010 om 13:31 #17728163als je die sensor bedoelt die op je uitlaat(spruitstuk) zit, dan is dat de lambda sensor in het engels O2 sensor.
die meet je uitlaatgas en aan de hand daarvan bepaalt de ecu de hoeveelheid brandstof die ingespoten dient te worden.
je kunt deze ook zelf uitlezen met knippercodes . . . kijk maar even in het How-To topic voor TECH1 manier.
13 september 2010 om 13:47 #17728164Als je heel goed kijkt, dan kun je op de tweede foto de lambdasensor nog nèt zien zitten, achter de klem waar de slang door loopt. Als je die bedoelt is het zoals Bas zegt.
Overigens zijn dat foto’s van mijn Vectra. Mooi dat iemand er wat aan heeft. :angel
13 september 2010 om 14:12 #17728165Heren, mijn dank is groot.
Peter, ik heb je homepage bezocht en heb je leuke verhalen zitten lezen.
Erg boeiend.
En natuurlijk je mooie auto :D
Ik zal voor de zekerheid straks een foto maken van mijn motorblok inzake sensor en met jullie delen.
Maar ik ga er van uit dat jullie het bij het juiste eind hebben.
Vinden jullie het verstandiger dat ik een buis moet gaan zoeken tbv het verlengen van mijn sportfilter, meer richting originele filterbehuizing, zodoende er koelere lucht inname bewerkstelligt kan worden?
En wat is dan functie van die witte slang? (die ik niet meer heb)
Groeten
Akin Yalcin
13 september 2010 om 15:56 #17728166Raar maar waar: die witte slang, want dat is het, maar dan hittebestendig, loopt dus van het hitteschild naar het luchtfilter om in de winter te zorgen dat de lucht niet ijskoud is die naar de motor gaat. Als de lucht namelijk erg koud is heeft de ingespoten benzine grote moeite te verdampen, en benzinedamp ontbrandt beter dan benzinenevel.
Echter, als de lucht in de zomer te warm wordt, wordt het volume veel groter en gaat er dus feitelijk minder zuurstof het motorblok in. Omdat het onder de motorkap net een oven is in de zomer is dat effect vooral dan nadelig. Er wordt dan effectief minder brandstof ingespoten = minder vermogen. Een sport inlegfilter is dan ook een beter optie.
Ik kwam er laatst achter dat vanuit de filterbox een pijp naar beneden loopt die achter de bumper uitkomt. Nooit geweten.Dus maatregelen om lucht ergens anders dan onder de motorkap vandaan te halen zijn voor het vermogen dat de motor kan leveren zeker in de zomer gunstig. In de winter echter kàn het een nadeel zijn als de lucht niet wat “bijgewarmd” wordt.
Vroeger zag je ook op vrijwel alle auto’s een hendeltje op het luchtfilter zitten met een zomer- en winterstand. Nu is het meestal een thermostatisch geregelde klep.
Die witte slang heeft dus wel degelijk een, nuttig, doel. Als je die mist: probeer een andere te regelen. Tenminste, als je de luchtfilterbak weer in ere herstelt.13 september 2010 om 16:30 #17728167Hartelijk bedankt voor je complete antwoord.
Ik waardeer het zeer.
Dan zal ik maar een originele filter behuizing met die witte slang bij de sloop regelen.
Denk je dat het überhaupt mogelijk is om een sportfilter te combineren met originele filter behuizing?
Ik denk dat je dan een of ander gat in filter behuizing desnoods moet zagen om buis doorgang mogelijk te maken.
Groeten
Akin Yalcin
13 september 2010 om 17:00 #17728168Zoals navy al zei, een sportinlegfilter is een betere optie.
K&N heeft ze ook wel in hun collectie.Henk
13 september 2010 om 17:07 #17728169Dank je Henk.
Ik neem aan dat je dit bedoelt:
http://www.knfilters.com/search/product.aspx?Prod=33-2080Dan moet ik kiezen tussen performance en leuk uitlaat geluidje.
Ik heb nu een green cotton air filter.
(zelfde als op de foto, maar verlengstuk buis ontbreekt)Ik kan ook kiezen om een verlengstuk te nemen, om geluid te behouden maar dan hangt filter veel dichterbij lucht opening.
Akin Yalcin
13 september 2010 om 17:11 #17728170Die bedoel ik:D
Heb ik zelf ook, zit ander geluid in, en
het vermogen wordt er niet beter van.13 september 2010 om 17:21 #17728171Ik heb Lambdasonde voor mijn auto gevonden:
Als ik de prijzen vergelijk tussen ” auto onderdelen bedrijven in nederland ” en ” ebay de ” , dan kom ik tot de conclusie dat er een grote prijsverschil heerst.
Een voorbeeld:
Op winparts vragen ze er 87 euro voor.
http://www.winparts.nl/Onderdelen/Uitlaatsysteem/Lambdasondes/OPEL/VECTRA%20A%20%2886_%2C%2087_%29%20%20%5E%20%201988.09-1995.11Terwijl op ebay voor eenzelfde 16.5 euro.
http://cgi.ebay.de/Lambdasonde-Opel-Corsa-A-B-Astra-F-G-Vectra-A-B-Tigra-/140452910069?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item20b3a553f5Even voor zekerheid vragen: dit betreffen toch eenzelfde soort lambdasonde voor mijn auto?
Want bij winparts staat(gezocht door kenteken in te voeren):
Artikelinformatie:
lengte (mm) : 30
lengte (mm) : 354
buitendraad [mm] : M 18 x 1,5
Sleutelwijdte : 22
aantal aansluitingen : 1
gewicht (kg) : 0,083
vereist aantal stuks : 1
Origineel nummer:
CHEVROLET – 96335925Bij ebay staat:
Länge [mm] 30
Länge [mm] 354
Aussengewinde [mm] M 18 x 1,5
Schlüsselweite 22
Anschlußanzahl 1
Farbe schwarz
Material Metall
Gewicht [kg] 0,083Wellicht dat ene GM originele onderdeel is, en andere OEM.
Bedankt
Akin Yalcin
P.S.
Goedemorgen, dan kan ik voortaan al mijn auto onderdelen bij onze oosterburen gaan bestellen:thumbup13 september 2010 om 17:35 #17728172origineel gepost door akinyalcin1985
Hartelijk bedankt voor je complete antwoord.Ik waardeer het zeer.
Dan zal ik maar een originele filter behuizing met die witte slang bij de sloop regelen.
Denk je dat het überhaupt mogelijk is om een sportfilter te combineren met originele filter behuizing?
Ik denk dat je dan een of ander gat in filter behuizing desnoods moet zagen om buis doorgang mogelijk te maken.
Groeten
Akin Yalcin
Je hoeft niet te gaan zagen hoor. Je hebt, zag ik, trouwens al het inlegfilter dat ik bedoel gevonden.
Zelf net eens gekeken in mijn filterhuis (bij het dicht maken nagel flink gescheurd :fy1) en dat van die thermostatische klep klopt dus. En ik zag de opening van de pijp die naar beneden/naar voren loopt zodat je geen warme lucht van onder de motorkap aanzuigt.Die ronde filters zoals jij hebt geven eigenlijk alleen een hoop herrie (moet je van houden), maar door de ongunstige plek waar lucht wordt aangezogen is het rendement gering tot nihil. Ook als je een pijp er tussen zou zetten pakt hij nog steeds warme lucht, al zal het wel minder warme zijn. Het mooiste zou zijn om het filter met een nog langere, gebogen pijp naar voor en naar onder te plaatsen: kom je ongeveer op de originele plek uit.
Maar met een K&N inlegfilter haal je ook al meer rendement = meer lucht in je motor. En minder herrie. :)
14 september 2010 om 17:25 #17728173Thanx voor de info.
Ik zal knopen moeten doorhakken ivm keuze tussen inlegfilter of openfilter.
Ik heb eindelijk een foto kunnen maken van de sensor die mijn monteur bedoelt.
Dit is toch de lambda sensor?
Als ik het zeker weet, dan kan ik eentje via ebay gaan bestellen.
Alvast bedankt.
Groeten
Akin Yalcin
14 september 2010 om 17:37 #17728174Zon enkeldraads lambda moet je niet nieuw kopen joh.
Draai er 1 uit een sloper.Je kan zelf meten wat ie doet…
koud geeft je multimeter 0.45 aan….en bij warm zal die schommelen tussen 0.1 en 0.9
Dan werkt ie naar behoren.14 september 2010 om 17:44 #17728175Omdat ik een leek ben:D, is het dan niet verstandiger om een nieuwe te kopen omdat foutmelding aan lambda sensor gerelateerd is en ik er eigenlijk niets van snap met 2e hands.
Dan ben ik eindelijk van die motormanagement lampje af.
Op zich heb je waarschijnlijk gelijk, maar tot nu toe heb ik alle onderdelen met nieuwe vervangen.
Thanx
P.S.
In Nederland is de goedkoopste ca. 70 euro, in DE maar 17 euro. Dan toch maar een nieuwe14 september 2010 om 18:52 #17728176Zet op deze motoren Absoluut geen open filter, maar vervangings element van K&N of Green.
Met een Open Filter ben je bij de Singlepoint motoren echt het vermogen kwijt, en klinken doet het ook voor de meter niet!!
Willem
14 september 2010 om 20:52 #17728177Hartelijk bedankt voor de wijze tips.
Reeds ben ik al van plan om over 2 a 3 jaar een andere motorblok in te lepelen, dan zal ik er zeker rekening mee houden.
Akin Yalcin
18 september 2010 om 17:28 #17728178http://www.migweb.co.uk/forums/other-mechanical-electrical/266491-diagnostic-error-code-93-a.html
Dit betreft een foutcode van een tigra 1994, maar foutcode 93 is bij hem ook: 93 Quad drive module (in ECU) n/a
Ik weet niet of we hier wat aan hebben.
“that normally means the ecu is buggered, any fuses blown or bad earths/connections? “
18 september 2010 om 18:48 #17728179http://www.bba-reman.com/faultcodesvauxhall.htm
Hier staat code 93 er bij: Quad driver module
Zie introductie boven voor update verhaal
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.