Motormanagement lampje + Toerenteller

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Motormanagement lampje + Toerenteller

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 61)
  • Auteur
    Berichten
  • #17710189
    Vinci
    Deelnemer
      Lid sinds:
      3 August 2009

      Tja, ik heb ook deze twee ECU’s, maar bij mij geeft de 185 (einde van het nummer) geen code 55 en de 481 juist wel! Geinig! Bij mij is ook juist de 481 gechipt (weet niet door welk bedrijf) en de 185 origineel. Maar mijne loopt op beide prima….

      Tja die nummers zouden beide goed moeten werken volgens mij…

      Die groene dus bij de bobine met een stukje lengte afknippen en naar de cabine laten lopen…. Klopt dat hij bij jou naar de ECU ongeveer loopt want bij vele Opel wagens zit de verbinding naar de toerenteller door de cabine heen…

      Stotteren…hmmm.. al een andere LMM geprobeerd? Geen lekken in de inlaat? Had je nou al een ander brandstofrelais geprobeerd?

      #17710190
      Nick-C20XE
        Lid sinds:
        6 August 2010

        Ik heb een stukje gereden met mijn vriendin in de passagiers stoel met een camera om het gestotter op te nemen,
        heb het filmpje op Youtube staan maar die moet nog verwerkt worden of zo, zodra hij online staat zal ik de link hier posten.

        Brandstofrelais heb ik nog liggen aangezien de vorige eigenaar een C20XE blok had gekocht, gestript had en het kale blok toen weer verkocht heeft.

        Dus ik heb nog een 2e kabelboom, zowat alle sensors, andere bobine etc.
        Hier zit ook een brandstofrelais bij en die ga ik er nog wel op proberen, vandaag jammer genoeg geen tijd voor gehad.

        Hoop dat het filmpje een hoop duidelijkheid brengt zodat het wat makkelijker te achterhalen is.
        Dingen zoals ploffen, hikken stotteren etc. zijn nogal vrij ruime begrippen als je het mij vraagt :P

        #17710191
        Nick-C20XE
          Lid sinds:
          6 August 2010

          Nou het filmpje staat online, sorry voor de bagger kwaliteit ik heb hem iets te extreem gecomprimeerd met Sony Vegas, en youtube maakt het dan meteen extra erg.

          Mocht het niet duidelijk genoeg zijn even laten weten dan zal ik kijken wat ik kan doen.
          Het gaat tenslotte om het geluid.

          Het geluid is er elke keer maar in kleine stoten omdat ik niet durf door te trappen, heb namelijk geen zin dat ik zometeen iets gigantisch naar de jeweetwel rijd :P
          Ook trek ik af en toe normaal op door langzaam het gas in te trappen en dan gaat het gewoon goed.

          Op het einde van het filmpje heb ik even bij de uitlaat gefilmd als de auto stationair draait en dan flink het gas in trappen.
          Ook daar doe ik even 2x geleidelijk gas geven waar hij het gewoon goed doet.

          Klik voor het filmpje —v
          http://www.youtube.com/watch?v=jmPuyBks2XI

          #17710192
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Twee dingen:

            Gooi pin 20 van de ECU eens aan massa en trek de lambda sonde stekker eens los. Pas daarna de motor starten en NIET de pen 20 aan massa MET lambda!!

            Hiermee kun je checken of de lambda problemen geeft…

            Zou er niet te lang mee blijven rijden in elk geval!

            Dan als dat geen reet uitmaakt zou ik toch de LMM eens wisselen, of had je dat al gedaan?

            P.S. pen 20 is meestal niet bedraad, dus je zal even creatief moeten zijn met de stekker… Ik had mazzel dat ik een stekker had liggen waar ik een contactje uit kon slopen en erin kon klikken…

            Succes!

            #17710193
            max
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Kijk eens na of je de stekkers van je LFR en klopsensor niet hebt omgedraait. komt vaker voor.

              #17710194
              Nick-C20XE
                Lid sinds:
                6 August 2010

                Waar ergens zitten de LFR en klopsensor stekkers dan ? en hoe zien ze eruit als in hoeveel pins etc.
                (En waar staat LFR voor)
                ik heb namelijk zelf dit motorblok niet ingebouwd dus ben nog lerende :P

                #17710195
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Ik denk niet dat je blok een LFR heeft (ook wel EGR klep genoemd volgens mij)

                  Wel heb je een stappenmotor en een klopsensor en die stekkers passen inderdaad op elkaar en inderdaad zal het blok dan flink beroerd lopen!!:vertag

                  Die voor de klopsensor is in elk geval rood:

                  En voor de stappenmotor zwart…

                  Voor je aan deze stekkers gaat rommelen (zitten achter het blok onder het inlaatspruitstuk) haal ABSOLUUT even een accupool los!!!!!!! De dikke + van de startmotor zit namelijk vrij dicht bij de metalen behuizing van de stappenmotor en ik heb er zelf al eens vuurwerk door gehad!

                  Is best lastig bij te komen, zeker bij een Corsa…

                  De klopsensor zit in elk geval direct op het blok met een M8 bout en de stekker steekt onder 45 graden er vandaan (meestal, want soms zit er eerst een draad aan…) En de stappenmotor hangt aan een stukje 25mm rubber drukslang onder de inlaat, je vindt hem door de luchtslang vanaf de voorvolumekamer (jij hebt denk ik een SFI vervanger) naar beneden te volgen…

                  Ding ziet er zo uit:(tussen de rubber slangen hangt hij)

                  #17710196
                  Nick-C20XE
                    Lid sinds:
                    6 August 2010

                    Nou ik heb een aantal dingen geprobeert,

                    1. pin 20 van de ECU op massa met lamba los maakt geen verschil.
                    2. Brandstofrelais dat ik nog had liggen deed het helemaal niet (Klikte wel maar auto startte niet).
                    3. LMM vervangen en nu loopt de auto een stuk beter, als ik vol gas geef stottert hij nog wel af en toe maar als ik dan doortrap is dat redelijk snel weg (eerst kon ik blijven trappen wat ik wou dan had ik echt het idee dat het helemaal vast liep of zo)

                    De klopsensor en zo kan ik dan pas nakijken als mijn stagebedrijf weer open is want ik heb zelf geen beschikking over een brug en/of assteunen. (zijn i.v.m. vakantie gesloten).

                    Verder nog ideeën wat die laatste paar stottertjes kunnen zijn ?

                    #17710197
                    Vinci
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 August 2009

                      Je kan een fotocamera pakken en eens achter onder de lucht inlaat foto’s maken om te kijken welke de rode stekker heeft…:vertag

                      Als je een beetje handig bent kun je er bij zonder brug of krik, gewoon van boven af….:thumbup

                      #17710198
                      Nick-C20XE
                        Lid sinds:
                        6 August 2010

                        Volgens mij is het stotteren weg nu, ik kijk het nog even aan mochten er nog problemen komen zal ik het hier weer posten.
                        (Met alleen de LMM vervangen)

                        In in ieder geval heel erg bedankt voor de hulp tot nu toe ! :thumbup

                        Ik ga straks even aan de gang met de toerenteller, kijken of ik daar iets mee kan doen om het te maken.

                        ik laat het nog weten :)

                        #17710199
                        Nick-C20XE
                          Lid sinds:
                          6 August 2010

                          Nou hoop gedaan, maar zonder resultaat.

                          Heb eerst de tellerklok eruit gehaalt, daarna even de weerstand van de kabel van bobine naar toerenteller gemeten en die was redelijk hoog.
                          Dus ik ging er maar vanuit dat er een kabelbreukje was ergens ofzo.

                          Nieuwe kabel getrokken van bobine direct naar tellerklok, weerstand was prima nu maar nog steeds geen resultaat.

                          Toen maar de toerenteller uit de hele tellerklok gehaalt, gekeken naar de contactjes en het “motortje” zag er prima uit.

                          Daarna even wat kabeltjes op die pooltjes aangesloten en dan tegen de plus en min van de accu getikt en hij sloeg wel uit.

                          Ben een beetje radeloos nu :P

                          #17710200
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Beter dat hij niet meer stottert!! Je kan de oude LMM nog reinigen, niet gelijk weggooien in elk geval!

                            Jammer dat de toerenteller nog niet gelukt is… Kan natuurlijk nog zijn dat de output van de ontstekingsmodule niet werkt… Moet een weg zijn om hier omheen te werken in dat geval, spanninkje maken met spoeltje om een bougiekabel ofzo… Scope erop zou meer uitsluitsel kunnen geven. Heb zelf geen idee hoe veel spanning en wat voor pulsen het zouden moeten zijn waar die toerentaller op werkt… Eens testen..

                            #17710201
                            Nick-C20XE
                              Lid sinds:
                              6 August 2010

                              Ik heb nog een extra bobine + maf ding wat er onder hoort waar die stekker op gaat, dus die kan ik altijd nog proberen. :)
                              Het begon alleen te regenen :swear

                              #17710202
                              DdV
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                De olie welke op (open) luchtfilters wordt gespoten kan wel eens in de LMM komen, en dan heb je ook kans op problemen.

                                #17710203
                                Nick-C20XE
                                  Lid sinds:
                                  6 August 2010

                                  origineel gepost door DdV
                                  De olie welke op (open) luchtfilters wordt gespoten kan wel eens in de LMM komen, en dan heb je ook kans op problemen.

                                  Ja dat was ook mijn eerste gedachte, want hij zag er gewoon schoon uit van binnen.

                                  Heb nu dat stekkertje onder de bobine vervangen voor een andere die ik had, hij had wel een beetje een andere vorm (het ijzeren gedeelte waar de bobine in geklemd zit)
                                  Nu doet de toerenteller het wel maar hij danst een beetje, heb een filmpje gemaakt om duidelijk te maken wat ik bedoel.

                                  http://www.youtube.com/watch?v=0jXT_SHXHV0

                                  Tijdens het rijden doet hij bijna altijd normaal, maar zodra ik rem en daarna koppeling gebruik begint hij meteen weer te dansen.

                                  En volgens mij kom ik nu pas echt achter de kracht van de C20XE, zonder toerenteller durfde ik niet te hoog in de toeren te jagen omdat ik gewoon niet wist hoeveel toeren ik reed.
                                  Nu ben ik toch al een stukje verder gegaan maar ik durf nog niet echt boven de 5500 te komen omdat ik niet weet of de toerenteller betrouwbaar is :P

                                  #17710204
                                  Vinci
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 August 2009

                                    Yes! hij doet het! Maar dat op en neer dansen…. Ik weet niet precies waar de ontstekings timing op gebaseerd wordt, in de ECU, kan op de krukassensor, nokkenas sensor… Je kan de nokkenas sensor (hall sensor) eens lostrekken en kijken of hij het in noodloop nog steeds doet bijv…

                                    #17710205
                                    Nick-C20XE
                                      Lid sinds:
                                      6 August 2010

                                      Hall sensor, is dat die stekker die op de ontsteking zit ?
                                      Of waar zit die ergens ?
                                      (Autodata geeft namelijk aan dat hij in de ontsteking zit en daar zit maar een stekker op.)

                                      #17710206
                                      Vinci
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 August 2009

                                        Ja klopt, dat is hem!

                                        En nou we het er toch over hebben, kun jij mij ook aan autodata helpen Nick? Ik had al meerdere U2U berichten gestuurd voor de passwords, maar nog steeds geen antwoord!:cry

                                        #17710207
                                        Nick-C20XE
                                          Lid sinds:
                                          6 August 2010

                                          Ik heb alleen de Engelse 3.18 versie zelf gedownload, de laatste 3.24 heb ik nog niet werkend gekregen.

                                          Als het je niet uitmaakt dat hij Engels is laat maar even weten.

                                          ik zal zo die stekker even lostrekken en kijken of hij het dan nog steeds doet.

                                          #17710208
                                          Nick-C20XE
                                            Lid sinds:
                                            6 August 2010

                                            Hall sensor heeft geen resultaat trouwens

                                            #17710209
                                            Vinci
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 August 2009

                                              Ik ben praktisch Engels….

                                              Tja de Hall sensor is er één… Volgens mij doet het blok niets meer zonder de krukas sensor (crankshaft sensor), maar zou je nog kunnen proberen.. Maar dan niet terwijl hij al loopt denk ik… Zou hem lostrekken en dan pas starten…

                                              Geef eerlijk toe dat dit voor mij ook nog gissen is hoor, want ik zou niet precies weten wat voor input er de ECU in gaat waar hij de ontsteking op baseert… Weet wel dat hij op het klopsensor (knock sensor) signaal de hoog/laag octaan map laadt… Er zullen ongetwijfel gasten hier op het forum meer over weten…

                                              Ik zou met dit soort gevallen met de scope aan de gang gaan, kijken wat voor pulsen het zijn en waar ze vandaan komen…

                                              #17710210
                                              Nick-C20XE
                                                Lid sinds:
                                                6 August 2010

                                                Kan het niet gewoon zijn dat de draad die ik getrokken heb een spanning van iets anders op pikt waar hij langs loopt ?
                                                Zou bobine zelf vervangen enig effect hebben of niet ?

                                                Zal straks even laten weten over autodata , ben zelf even 3.24 aan het downloaden en kijken of die het doet.

                                                #17710211
                                                Vinci
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  3 August 2009

                                                  Als je weet wat voor spanning de pulsen zijn dan kun je redelijk voorspellen of een 1 meter lang draadje dat kan oppikken onderweg… Als jij 12V pulsen op de meter had aangesloten dan zou het bijv. best raar zijn… Hoewel je met hoogspanning nog wel eens wat kan oppikken… Hij krijgt ergens loze pulsen vandaan…

                                                  Met een scope zou je dus bijv eens de uitgang kunnen meten op de ontstekingsmodule, zonder draad er aan nog….

                                                  #17710212
                                                  Nick-C20XE
                                                    Lid sinds:
                                                    6 August 2010

                                                    Ik heb alleen geen scope dat is het probleem :P

                                                    #17710213
                                                    Vinci
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 August 2009

                                                      Je kunt zo een scope maken van je PC… Is software voor te downloaden…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 61)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.