Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Motormanagement lampje + Toerenteller
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 augustus 2010 om 19:33 #17224517
Hoi,
Bij mijn C20XE blijft het motormanagement lampje continue branden en de toerenteller doet het niet.
(Corsa B uit 94′)Verder heb ik ook geen ervaring met uitlezen etc. maar had de paperclip methode wel gezien en die ga ik straks nog even uitproberen.
Enige ideeën alvast van iemand ?
EDIT: uitlezen gaf dit resultaat :
12(Start diagnose volgens mij)
31(Krukas positie sensor dinges omdat de motor niet draait)
55(Dit is mij een raadsel)
12(Volgens mij is 55 de enige code)9 augustus 2010 om 19:36 #17710165als je toerenteller het signaal via de toerentalsensor (motor) krijgt heb je best kans dat je nokkenas- of krukassensor stuk is.
Maar eerst ff uitlezen uiteraard. Dan zul je meer weten.
Hoe die paperclip methode werkt weet ik zo niet:hmmz
9 augustus 2010 om 20:02 #17710166Resultaat uitlezen ge-edit in de startpost
9 augustus 2010 om 20:21 #1771016755#Regeleenheid fout
9 augustus 2010 om 20:41 #17710168Als de motor wel goed loopt heb je kans dat er gewoon niets aan de hand is.
Waar komt die ECU vandaan? Heeft het ooit gewerkt zonder dat het MM lampje zo brandde?
Code 12 is diagnose mode, code 31 is de krukas sensor, die code verdwijnt als je motor loopt. Code 55 is inderdaad de ECU, maar bij gechipte ECU’s krijg je vaak ook die code terwijl er wezelijk niets mis is… Toerenteller komt uit je ontsteking(-s unit), niet je krukas/nokkenas sensor…:vertag
9 augustus 2010 om 23:04 #17710169origineel gepost door Vinci
Als de motor wel goed loopt heb je kans dat er gewoon niets aan de hand is.Waar komt die ECU vandaan? Heeft het ooit gewerkt zonder dat het MM lampje zo brandde?
Code 12 is diagnose mode, code 31 is de krukas sensor, die code verdwijnt als je motor loopt. Code 55 is inderdaad de ECU, maar bij gechipte ECU’s krijg je vaak ook die code terwijl er wezelijk niets mis is… Toerenteller komt uit je ontsteking(-s unit), niet je krukas/nokkenas sensor…:vertag
Hij is inderdaad gechipt door DDV,
Of hij eerst zo liep zonder MM lampje weet ik niet,
Heb de auto met storingen gekocht en stotters, stotter is er nu uit (Zo goed als, een op de 20 keer ofzo als ik flink plank geeft hij een klein hikje) maar het MM lampje bleef branden.
Volgens de verkoper was er eerst geen storing dus ik neem maar aan dat hij zonder MM lampje heeft gereden.Verder, hoe maak ik de toerenteller dan ?
Of kom ik er achter wat er mis mee is.10 augustus 2010 om 06:41 #17710170Zou DDV eens contacten of het normaal is dat zijn programma code 55 geeft… ben bang dat dat dus wel nomaal is, dan is je mm lampje dus waardeloos, alleen nog bruikbaar om diagnose te stellen als er echt iets mis is….
Verder voor de toerenteller de groene draad volgen, loopt vanaf de ontstekingsmodule onder de bobine naar je dashboard…
10 augustus 2010 om 11:21 #17710171Heb Ddv een U2U gestuurd aangezien hij nog actief was op het forum (gisteren laatst online geweest) dus daar wacht ik dan maar even op een reactie.
Ook voor als ik straks de toerenteller na ga kijken, mocht ik het dashboard eruit moeten halen, enkele tips ?
heb zo op het eerste oog namelijk geen schroefjes gezien ofzo.10 augustus 2010 om 12:35 #17710172U2U terug gestuurd.
M.M lampje moet na het starten van de auto uit gaan.
MvG,
Dennis
10 augustus 2010 om 12:38 #17710173origineel gepost door DdV
U2U terug gestuurd.M.M lampje moet na het starten van de auto uit gaan.
MvG,
Dennis
Dan is de ECU dus echt stuk! Lekker dan….:thumbdown
10 augustus 2010 om 12:41 #17710174origineel gepost door Nick-C20XE
Ook voor als ik straks de toerenteller na ga kijken, mocht ik het dashboard eruit moeten halen, enkele tips ?
heb zo op het eerste oog namelijk geen schroefjes gezien ofzo.Zit hem hoogstwaarschijnlijk niet in je dash…. Kijk eerst maar eens de bedrading onder de motorkap na…
Dash verwijderen is simpel, zitten maar een paar schroefjes in idd…. Kijk maar onder de rand boven de tellers, daar zitten er twee, dan onder het stuur nog wat, kappen verwijderen, tellerbak zit maar met één schroef….
10 augustus 2010 om 14:16 #17710175origineel gepost door DdV
U2U terug gestuurd.M.M lampje moet na het starten van de auto uit gaan.
MvG,
Dennis
Maar hij rijd voor de rest wel gewoon lekker, maar ik neem aan dat het niet verstandig is om door te rijden zo ?
Verder zou ik een standaard ECU kunnen plaatsen met de injectorrail die ik er nu op heb zitten ? weet niet wat voor een het is maar heb er wel een foto van.
10 augustus 2010 om 14:55 #17710176Het is moeilijk te zeggen of je er probleemloos mee kunt doorrijden. :cry
Heb je de accu pool al eens langer dan 30 minuten er af gehaald? Dan reset je de codes en dan zou je kunnen kijken of (en wanneer) de storing weer optreedt. Je hebt best kans dat het een ‘glitch’ is en niet meer opduikt. Wel fijn als je de functionaliteit van het storings lampje kunt behouden….:agent
10 augustus 2010 om 16:14 #17710177Accu polen zal ik straks eens proberen.
Als dit niet helpt hoop ik dat ik tijdelijk met de standaard ECU kan rijden tot ik geld heb voor een chip.
Weet iemand van jullie misschien wat voor injectie rail dit is(Zie plaatje 2 posts hierboven) en of dat problemen veroorzaakt met de standaard ECU ?10 augustus 2010 om 16:51 #17710178Ziet er uit als standaard creme injectoren, misschien met hogere druk erop door andere drukregelaar, maar denk dat dat niet eens zin heeft op standaard injectoren…
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=130212
Waar heb je die injectorrail vandaan dan?
10 augustus 2010 om 17:35 #17710179Ik heb wel meegemaakt dat de massa(‘s) slecht waren en daardoor de ECU beschadigd was.
Maar alle bekabeling controleren is zeker aan te raden.MvG,
Dennis
10 augustus 2010 om 17:50 #17710180origineel gepost door Vinci
Ziet er uit als standaard creme injectoren, misschien met hogere druk erop door andere drukregelaar, maar denk dat dat niet eens zin heeft op standaard injectoren…http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=130212
Waar heb je die injectorrail vandaan dan?
Ik heb de auto zo gekocht van KreidlerTheo, deze rail zat erbij.
Toen kreeg hij na de stalling stotters etc. en had hij er een andere rail en ECU op gezet om te kijken of dit hielp.
omdat dit niet hielp heb ik er zelf die zwarte + DDV ECU maar terug op gezet.
Hij heeft deze rail gekocht, hij zei wel iets van hogere druk en dat ik hem met de DDV ECU moest gebruiken.
Stotteren is extreem verminderd nu (heeel af en toe nog eens bij volgas) maar MM lampje brand nu steeds.origineel gepost door DdV
Ik heb wel meegemaakt dat de massa(‘s) slecht waren en daardoor de ECU beschadigd was.
Maar alle bekabeling controleren is zeker aan te raden.MvG,
Dennis
Welke bekabeling moet ik vooral op letten ?
Omdat ik geen ervaring heb met corsa’s of de C20XE zeggen 99% van de kabels mij niks.
Ben nog onderzoekende en leer met de dag meer :P
Dus elke hulp is heel erg welkom en gewaardeerd :wors10 augustus 2010 om 18:16 #17710181Stotters, na de stalling… al eens een ander brandstof pomp relais geprobeerd?
Nieuw brandstoffilter er op gezet? Pomp zelf nog goed?:angel
Ben toch nog erg benieuwd of die code 55 opnieuw opduikt na resetten. Hij houdt die codes namelijk vast, ook als het ‘probleem’ al verholpen is…:vertag
Als je inzicht in de bedrading wilt krijgen zou ik eens een vraagbaak kopen en de schema’s bestuderen. Staan draad kleuren bij, benaming en locatie van de sensors en electrische onderdelen. Errug handig!:angel
10 augustus 2010 om 19:42 #17710182Er was het een en ander al aan vervangen, ik weet niet of brandstof filter hierbij zat, moet ik even vragen.
Waar zit het relais ergens ? en hoe controleer ik of de pomp naar behoren functioneert ? (en waar zit de pomp ? :P)
Het was met de originele rail en ECU als ik plots vol gas ging dan stotterde hij als een gek, als ik langzaam geleidelijk gas gaf kon ik hem gewoon helemaal intrappen zonder stotters.
Nu met DDV ECU en die zwarte injectorrail kan ik gewoon vol gas geven (ik vind hem wel iets langzamer aanvoelen dan met originele delen als ik geleidelijk gas gaf, vriendin vind hem sneller dus ik weet het niet zeker :P)Zo een vraagbaak zou ik wel willen maar zou ik er dan niet 2 moeten hebben i.v.m. de C20XE ?
Want de kabelboom in het motorgedeelte is van de C20XE neem ik aan ?Ik zal morgen eens de reset doen want het weer stond er vandaag niet echt naar.
10 augustus 2010 om 19:58 #17710183Ik heb bij mij mijn brandstof relais boven de ECU geplaatst, hoog en droog binnen de auto dus… Bij jouw Corsa is het gokken vanaf hier, want het is niet origineel…:vertag
Hier zie je hem rechts, er gaat in elk geval een dikke rood/blauwe en een dunne rood/blauwe in, de dikke gaat bij een C20XE naar de pomp…
Dan de pomp, die hoor je meestal ook een beetje zoemen. Zou in de tank kunnen hangen, of in de aanvoerleiding ergens buiten de tank. Zijn meerdere opties, voor ombouwen wordt vaak een externe gebruikt. Kijk eens onder de auto aan de bijrijderskant en volg de leidingen….:vertag
Controleren of hij goed werkt… check eerst die andere dingen eens…:sleeping
11 augustus 2010 om 11:47 #17710184Nou de hele avond de accu eraf gehad en ‘s ochtends weer erop gedaan, en na het starten bleef het lampje meteen branden.
Gewoon kapot denk ik dus, is het mogelijk om de standaard ECU er in te pluggen zonder de injectierail te vervangen ?Ook heb ik een foto gemaakt van wat ik denk dat jij bedoeld met een groene kabel voor de toerenteller.
Er hangen namelijk 2 losse kabels in de motorruimte en ik weet niet waar ze voor zijn.
Een zwarte en een groene, toen ik een keer bezig was daar toen de motor liep kwamen ze perongeluk tegen elkaar en sprongen er wat vonkjes af en maakte de motor wat toeren. (Vandaar het plakband)Hier is de foto, de rode pijlen geven de groene kabel aan, die gaat door het kroonsteentje (word hij samengevoegd met een ander dunner groen kabeltje) en gaan die via 1 groene kabel via het omhulsel rechtsboven naar binnen.
De groene pijlen geven de zwarte kabel aan, die gaat ook door een kroonsteentje volgens mij ook met een ander zwart kabeltje door op 1 zwarte kabel die het omhulsel naar links volgt.(Ja het is een rotzooi maar wanneer ik uitgevogeld heb wat alles is ga ik er zelf maar eens mee aan de slag en zal ik het wat netter maken want dit is maar rotzooi :P)
11 augustus 2010 om 17:04 #17710185Wie zegt jou of die standaard ecu niet net zo hard kapot gaat, in het engels zeggen ze altijd heel mooi:”Cure the disease, not the symptom”:angel
Ik zou eerst eens alle massa’s GOED controleren, die op de brandstof gallerij, die tussen het blok en het chassis, die voor de ECU. En dan niet alleen doormeten, maar echt de kabel tussen de vingers op alle punten even bekijken. Ik denk dat het moet werken met die injectorrail, als je met lambda rijdt wordt CO toch gemeten en het mengsel bijgeregeld, maar goed, heb er geen ervaring mee. Ik hou het voor alsnog om het begrijpelijk te houden voor mezelf allemaal origineel, later ga ik misschien wel wat klooien…:agent
De toerenteller, die stekker daar onder je bobine, daar is de meest rechtse draad groen van. Die moet gewoon naar binnen lopen en dan zou het moeten werken. Zo niet, dan is of de draad elders beschadigd, of de ontstekingsmodule op dat punt defect, of de toerenteller zelf stuk. De toerenteller moet volgens mij te testen zijn met een 9V batterijtje korte pulsjes maken op de groene draad met de – pool van de batterij aan massa. Niet permanent verbinden, want dat vind de spoel in de teller vast niet leuk!! Dit zal je dus of met een verlengd kabeltje of met z’n tweetjes moeten doen.
Die kroonsteen inderdaad absoluut eruit halen als alles af is… Er hoort zo’n ronde Opel stekker tussen, die kun je zo nieuw kopen voor weinig, alleen de kant die naar binnen loopt zou je effe van een sloop auto af moeten knippen. Dan alles netjes solderen en krimpkous eromheen.
Die ronde stekker kun je zo pinnetjes bij plaatsen/weghalen/verplaatsen door de gele ‘vork’ (van plastic) er uit te trekken, dan kun je aan de kant van de contacten een dun schroevendraaiertje (heel dun!!) er tussen steken en dan trek je het contact er zo aan de kabel zijde uit. Dan even weer het ‘weerhaakje’ uitbuigen en je klikt hem zo weer op een ander plekje er in. Zo heb ik mijn stekker ook helemaal gedaan en het zit prachtig kleur op kleur en zo goed als origineel…
Hier, voor 10 pond de ronde stekker voor aan de motor boom, accupolen en massakabel, diagnose stekker, de hele shit:
http://www.vauxhall-car-parts.co.uk/acatalog/VAUXHALL_ASTRA_ENGINE_WIRING_HARNESS_-_90242983.htmlSucces!!
11 augustus 2010 om 17:46 #17710186Ook enig idee waar die groene en zwarte stekker voor zijn ?
En die andere ECU heeft er al een rit van meer dan 250km op zitten en die gaf geen MM lampje dus ik denk niet dat het probleem bij de bekabeling ligt (natuurlijk kijk ik wel even alles na)
De DDV ECU heb ik er zelf nooit op gehad dus ik ga er maar gewoon van uit dat die al defect was.
En denk je dat die ronde stekker samenwerkt met de Corsa kabelboom ?
aangezien de motor en auto verschillend zijn.11 augustus 2010 om 19:08 #17710187De groene en zwarte stekker? Vlak boven de ECU bedoel je? Die zijn niet echt nodig, de ene is voor de boordcomputer en de andere voor diagnose meen ik…
Heb er kort geleden een hele studie van gemaakt… ben ook nog lerende hoor…:P
Lees ook hier effe:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=110132&page=6
en:
http://www.vauxhall-sport-forum.com/phpBB2/20xe-c20let-conversion-guide-into-a-vauxhall-corsa-t106.htmlDaar staat wat meer info over de ronde stekker ook, en over Corsa ombouw naar C20XE, als je engels een beetje kunt lezen althans…:vertag
Die ronde stekker heeft de Corsa normaal ook, heeft elke Opel normaal gesproken. Dus ja, dat werkt samen, althans, je maakt het zo dat het samen werkt. Bij mij was alles ook heel verschillend, is een hele uitpluizerij inderdaad! Ik heb een Vectra motorboom, kadett origineel met E18NV blok, een Astra F C20XE met een hele berg onderdelen eraan van allerlei andere type Opel wagens. Was voor mij mijn eerste motor ombouw en heb er meer dan een jaar over gedaan! Een hele hoop geleerd in elk geval….:vertag
11 augustus 2010 om 19:40 #17710188Ok nu heb ik de andere ECU weer erin geplaatst en het stotteren is weer terug maar het MM lampje blijft nu uit.
Hij stottert zeg maar als ik lage toeren rijd (ja sorry heb geen nummers want die klote toerenteller doet het nog steeds niet :P) en dan ineens flink het gas in trap of gewoon iets te snel voor zijn doen dan gaat hij hikken en stoten.
Maar soms ook gewoon als hij al redelijk in de toeren zit.
Zal morgen of vanavond wel eens een filmpje proberen te maken en kijken of je het erop kan horen.Over die groene en zwarte stekker sorry daarvoor ik bedoelde de kabeltjes, op de vorige foto de kabeltjes waar de onderste rode en groene pijl naar wijzen (Die met de ronde connectors erop geknepen).
En over dat kabeltje wat jij zei op die stekker onder de bobine, die loopt helemaal met de kabelboom door dat kabeldoosje die boven je inspuitrail zit door naar de andere kant van de motorruimte, richting je ECU zeg maar.
De nummers van de ECU’s kloppen ook niet helemaal en ik weet niet of dit wat uitmaakt, ik heb foto’s van de ECU’s gemaakt want ik vind het raar dat de “kapotte” ECU niet stottert, en de “Goede standaard” ECU wel.
DDV ECU
Standaard ECU
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.