Forumindex › Forums › Modellen › Meriva, Agila › Motormanagement lampje EGR storing
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2015 om 14:57 #17274261
Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum, maar doe een poging om zelf een storing op te lossen…
Heb al veel gehad aan de berichten op dit forum!Het gaat om een Meriva A met Z16SE motor, bouwjaar 2003, een import auto uit Duitsland.
Wij hebben de auto in NL gekocht, twee jaar terug, met 100000 km op de teller. Nu 127000 km.
Kort geleden brandde het motorlampje, niet die met de steeksleutel, maar die andere, de afbeelding van een motorblok.
Laten uitlezen bij onze universele garage: storing op Lambda sonde en/of EGR klep. Eerst gereset, om te kijken of de storing terug zou komen. Na enkele dagen kwam de storing terug. Hierna is de auto gerepareerd, waarbij de lambdasonde is vervangen en de EGR klep is gereinigd.
Na enkele weken weer een melding. Laten uitlezen: storing op EGR. Laten resetten.
Na het lezen van alle berichten over de EGR en het afdoppen daarvan, heb ik de EGR afgedopt met een zelfgemaakte blikken pakking, naar voorbeeld van de originele GM pakking. Volgens berichten zou het wissen van de EGR functie uit de elektronica niet nodig zijn bij dit type.
Storing bleef twee weken weg en de motor liep duidelijk beter.
Nu brandt het ‘motorlampje’ echter weer, de auto loopt gewoon goed.
Mijn vragen zijn:
– kan het zijn dat een afgedopte EGR klep toch nog een foutsignaal afgeeft, bijvoorbeeld als hij al defect was?
– wat zou een andere oorzaak kunnen zijn…
– kan ik dit negeren?Ik heb voor de hobby 9 jaar aan een Volvo 244 gesleuteld, allemaal recht toe recht aan. Heb dus wel wat ervaring met sleutelen, maar dit elektronische gedoe ben ik niet gewend….
De Meriva is onze gezinsauto, die betrouwbaar moet zijn en moet blijven lopen.
Ik hoor graag!18 november 2015 om 16:34 #18302225@Meriva2003 wrote:
– kan het zijn dat een afgedopte EGR klep toch nog een foutsignaal afgeeft, bijvoorbeeld als hij al defect was?
ja.
Ik heb software voor egr uitschrijven, original van opel.
18 november 2015 om 16:51 #18302226Bedankt voor je reactie Liviu2004!
Bedoel je dan ook dat alleen het afdoppen, ook bij een goed functionerende EGR klep, een melding afgeeft in het systeem?
De meeste topics die ik heb gelezen geven aan dat dit bij de Z16SE niet zo zou zijn.Of wordt de melding nu vermoedelijk veroorzaakt door een defecte EGR klep?
Ik ben gewoon niet goed op de hoogte van de werking van dit systeem…sorry als ik voor anderen ‘naar de bekende weg’ vraag…
18 november 2015 om 17:26 #18302227Je hebt het afgedopt dus het werkt op zich goed zo. Alleen de defecte EGR die er nu in zit reageert nog wel op commandos van de ECU, en als hij soms niet helemaal goed wilt luisteren (vastgeplakt in bepaalde stand), dan geeft dat wel een foutmelding. Dus gewoon laten uitschrijven bij Liviu en je bent voor altijd van de EGR geneuzel af.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.