Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Motormanagement lampje brand door teveel olie?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2013 om 21:42 #17259793
Hallo,
Ik heb vraag over mijn Opel astra g 1,8
Na dat olie ververst was bij een kleine beurt en de distributie riem was vervangen samen met de waterpomp, ging op de snelweg bij ongeveer 140 km/uur ineens het motormanagement lampje branden?
Tegelijkertijd ging de auto stinken naar verbrande olie.
Toen ik aangekomen was waar ik moest zijn zag ik dat er olie langs de vuldop was gelopen en over het blok wat door de hitte dan is verbrand en de stank veroorzaakte.Mijn gedachte was dat er teveel olie in was gegooid die hij er bij 140 km/uur weer heeft uitgegooid via de vuldop.
Ik had toen de polen van de accu afgehaald om het motor lampje uit te zetten. Ik dacht als ik nu 140 ga rijden en hij geeft weer een storing dan ga ik gelijk naar de garage.
De volgende dag een flink stuk snelweg gepakt en goed doorgeblazen maar geen probleem meer kunnen vinden. Toch nog even naar de garage gegaan, die hebben hem uitgelezen maar geen verdere bijzonderheden meer aangetroffen. Zij vertelden me dat er waarschijnlijk een luchtbel in het koelsysteem is blijven hangen waardoor de auto oververhit raakte bij hoge snelheid?Vervolgens met de auto op vakantie naar frankrijk, en weer thuis nog eens mijn oliepeil gemeten omdat mijn vriendin er ook mee weg moest.
Ik dacht dat er wel een beetje bij kon dus zo gedaan.De volgende dag rijd mijn vriendin er op de snelweg 140km/uur mee en weer begint het motorlampje te branden en de auto weer te stinken naar verbrande olie.
Nu is mijn vraag dus kan het iets teveel bijvullen van olie er voor zorgen dat het motorlampje gaat branden? Of moet er toch meer aan de hand zijn?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
6 augustus 2013 om 21:46 #18165348Niet iets te veel, zelf een litertje te veel zou geen extreme problemen mogen geven.
Als je koud peilt, hoe staat het oliepeil dan???
Willem
6 augustus 2013 om 21:48 #18165349Ik neem aan dat je de peilstok wel weet te vinden dus te veel of te weinig olie kun je zelf wel bekijken.
Het motorstoringslampje gaan voor van alles aan, maar voor een te hoog oliepijl heb ik dat nog niet gezien.
Een accu lostrekken haalt tegenwoordig ook niets uit, de storingen blijven er toch in staan.
Hetzij aanwezig of niet aanwezig.
Uitlezen is de enige mogelijkheid om achter de oorzaak van het probleem te komen.
En de verbrande olie…tja, als ie verder niet lekt, en hij heeft het alleen door de vulopening gegooid dan zal dat vanzelf verbranden en houdt stinken vanzelf op. Hou dat even in de gaten, niet dat ie ergens lekt! (goed kijken onder de motor)Ik vermoed dat die dop er gewoon niet goed heeft op gezeten. Sommige plastic doppen zijn gaar, en klemmen niet meer zo mooi. Nieuwe dop monteren dan.
6 augustus 2013 om 21:54 #18165350Deze doppen zijn vaak Gaar inderdaad…
Willem
6 augustus 2013 om 22:03 #18165351Bedankt voor jullie antwoorden zover,
die dop zit er idd niet al te strak op, ik zal daar een nieuwe voor bestellen.
Maar kan het niet zo zijn dat door teveel olie bijvoorbeeld de krukassensor oid een verkeerde meting geeft?
Omdat ik zeker 3000 km gereden heb zonder probleem en het gelijk weer voordoet als ik wat olie bijvul?6 augustus 2013 om 22:05 #18165352uit laten lezen. Waar kom je uit de burt? Wellicht kunnen leden je helpen….
6 augustus 2013 om 22:06 #18165353nope, misschien dat de olie langs een stekker lekt waardoor hij slecht contact maakt, maar daar kom je met uitlezen weer achter.
Willem
6 augustus 2013 om 22:15 #18165354@wim-v6 wrote:
nope, misschien dat de olie langs een stekker lekt waardoor hij slecht contact maakt, maar daar kom je met uitlezen weer achter.
Willem
Dat zou goed kunnen misschien, die olie drupt links naar beneden en daar zit toch de lambda sonde ?
Dus toch maar gewoon weer laten uitlezen.
6 augustus 2013 om 22:16 #18165355de lambda gaat ie niet redden, dan is het al weggerookt, zeker op de snelweg..
stekker van de lambda zit ook een eindje bij de lambda vandaan.
Willem
6 augustus 2013 om 22:26 #18165356bedankt voor het meedenken, ik rij er morgen even mee naar de garage.
Zal het nog laten weten wat er uitgelezen word..7 augustus 2013 om 07:39 #18165357AnoniemLid sinds:
1 January 1970En anders genoeg leden hier die hem kunnen uitlezen voor je, bijna iedereen hier heeft een opcom haha!
Dus mocht het weer nodig zijn…
Verstuurd van mijn Gameboy Color met Tapatalk Pro
7 augustus 2013 om 10:58 #18165358Had hier laatst ook hetzelfde: Astra begon te stinken naar olie, bij het nakijken bleek dat mijn hele oliedop verdwenen was. Nieuwe gekocht (8euro) en was weer klaar. Vergeet niet er een pakking bij te bestellen, deze zit niet bij de dop.
7 augustus 2013 om 11:59 #18165359AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ik hoor ook vaker van lekkende oliedoppen.
Wellicht staat het los van het brandende lampje.. ik zou ook beginnen met de dop..7 augustus 2013 om 15:24 #18165360@Camel wrote:
Had hier laatst ook hetzelfde: Astra begon te stinken naar olie, bij het nakijken bleek dat mijn hele oliedop verdwenen was. Nieuwe gekocht (8euro) en was weer klaar. Vergeet niet er een pakking bij te bestellen, deze zit niet bij de dop.
Bedankt ga ik zeker bij bestellen!
Voor de geinteresseerden:
Vandaag naar de garage gebracht, deze hebben hem uitgelezen en een sporadische foutcode op de lambdasonde geconstateerd Code p0131 (voor kat) cilinderrij 1. signaal te laag
Na een reset was het weer verholpen.
Nog eens nagevraagd of dit niet aan het olieverlies kan liggen, maar volgens meerdere monteurs is dat niet mogelijk.
Toch vreemd als dat het voor de 2de keer voorkomt na olie verlies via de vuldop.
Ik denk toch nog steeds dat er wel een verband is maarja we zien wel.7 augustus 2013 om 15:30 #18165361AnoniemLid sinds:
1 January 1970Of toeval, of de olie is op de sensor terecht gekomen wat rare dingen veroorzaakt.. ben benieuwd na vervangen van de dop…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.