Motormanagement lampje brand door teveel olie?

Forumindex Forums Modellen Astra Motormanagement lampje brand door teveel olie?

  • Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259793
    Ronnie70
      Lid sinds:
      6 August 2013

      Hallo,

      Ik heb vraag over mijn Opel astra g 1,8

      Na dat olie ververst was bij een kleine beurt en de distributie riem was vervangen samen met de waterpomp, ging op de snelweg bij ongeveer 140 km/uur ineens het motormanagement lampje branden?

      Tegelijkertijd ging de auto stinken naar verbrande olie.
      Toen ik aangekomen was waar ik moest zijn zag ik dat er olie langs de vuldop was gelopen en over het blok wat door de hitte dan is verbrand en de stank veroorzaakte.

      Mijn gedachte was dat er teveel olie in was gegooid die hij er bij 140 km/uur weer heeft uitgegooid via de vuldop.
      Ik had toen de polen van de accu afgehaald om het motor lampje uit te zetten. Ik dacht als ik nu 140 ga rijden en hij geeft weer een storing dan ga ik gelijk naar de garage.
      De volgende dag een flink stuk snelweg gepakt en goed doorgeblazen maar geen probleem meer kunnen vinden. Toch nog even naar de garage gegaan, die hebben hem uitgelezen maar geen verdere bijzonderheden meer aangetroffen. Zij vertelden me dat er waarschijnlijk een luchtbel in het koelsysteem is blijven hangen waardoor de auto oververhit raakte bij hoge snelheid?

      Vervolgens met de auto op vakantie naar frankrijk, en weer thuis nog eens mijn oliepeil gemeten omdat mijn vriendin er ook mee weg moest.
      Ik dacht dat er wel een beetje bij kon dus zo gedaan.

      De volgende dag rijd mijn vriendin er op de snelweg 140km/uur mee en weer begint het motorlampje te branden en de auto weer te stinken naar verbrande olie.

      Nu is mijn vraag dus kan het iets teveel bijvullen van olie er voor zorgen dat het motorlampje gaat branden? Of moet er toch meer aan de hand zijn?

      Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

      #18165348
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Niet iets te veel, zelf een litertje te veel zou geen extreme problemen mogen geven.

        Als je koud peilt, hoe staat het oliepeil dan???

        Willem

        #18165349
        Fearless
        Deelnemer
          Lid sinds:
          9 January 2005

          Ik neem aan dat je de peilstok wel weet te vinden dus te veel of te weinig olie kun je zelf wel bekijken.

          Het motorstoringslampje gaan voor van alles aan, maar voor een te hoog oliepijl heb ik dat nog niet gezien.

          Een accu lostrekken haalt tegenwoordig ook niets uit, de storingen blijven er toch in staan.
          Hetzij aanwezig of niet aanwezig.
          Uitlezen is de enige mogelijkheid om achter de oorzaak van het probleem te komen.
          En de verbrande olie…tja, als ie verder niet lekt, en hij heeft het alleen door de vulopening gegooid dan zal dat vanzelf verbranden en houdt stinken vanzelf op. Hou dat even in de gaten, niet dat ie ergens lekt! (goed kijken onder de motor)

          Ik vermoed dat die dop er gewoon niet goed heeft op gezeten. Sommige plastic doppen zijn gaar, en klemmen niet meer zo mooi. Nieuwe dop monteren dan.

          #18165350
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Deze doppen zijn vaak Gaar inderdaad…

            Willem

            #18165351
            Ronnie70
              Lid sinds:
              6 August 2013

              Bedankt voor jullie antwoorden zover,

              die dop zit er idd niet al te strak op, ik zal daar een nieuwe voor bestellen.
              Maar kan het niet zo zijn dat door teveel olie bijvoorbeeld de krukassensor oid een verkeerde meting geeft?
              Omdat ik zeker 3000 km gereden heb zonder probleem en het gelijk weer voordoet als ik wat olie bijvul?

              #18165352
              koenelsenaar
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 April 2010

                uit laten lezen. Waar kom je uit de burt? Wellicht kunnen leden je helpen….

                #18165353
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  nope, misschien dat de olie langs een stekker lekt waardoor hij slecht contact maakt, maar daar kom je met uitlezen weer achter.

                  Willem

                  #18165354
                  Ronnie70
                    Lid sinds:
                    6 August 2013

                    @wim-v6 wrote:

                    nope, misschien dat de olie langs een stekker lekt waardoor hij slecht contact maakt, maar daar kom je met uitlezen weer achter.

                    Willem

                    Dat zou goed kunnen misschien, die olie drupt links naar beneden en daar zit toch de lambda sonde ?

                    Dus toch maar gewoon weer laten uitlezen.

                    #18165355
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      de lambda gaat ie niet redden, dan is het al weggerookt, zeker op de snelweg..

                      stekker van de lambda zit ook een eindje bij de lambda vandaan.

                      Willem

                      #18165356
                      Ronnie70
                        Lid sinds:
                        6 August 2013

                        bedankt voor het meedenken, ik rij er morgen even mee naar de garage.
                        Zal het nog laten weten wat er uitgelezen word..

                        #18165357
                        Anoniem
                          Lid sinds:
                          1 January 1970

                          En anders genoeg leden hier die hem kunnen uitlezen voor je, bijna iedereen hier heeft een opcom haha!

                          Dus mocht het weer nodig zijn…

                          Verstuurd van mijn Gameboy Color met Tapatalk Pro

                          #18165358
                          Camel
                            Lid sinds:
                            31 July 2006

                            Had hier laatst ook hetzelfde: Astra begon te stinken naar olie, bij het nakijken bleek dat mijn hele oliedop verdwenen was. Nieuwe gekocht (8euro) en was weer klaar. Vergeet niet er een pakking bij te bestellen, deze zit niet bij de dop.

                            #18165359
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Ik hoor ook vaker van lekkende oliedoppen.
                              Wellicht staat het los van het brandende lampje.. ik zou ook beginnen met de dop..

                              #18165360
                              Ronnie70
                                Lid sinds:
                                6 August 2013

                                @Camel wrote:

                                Had hier laatst ook hetzelfde: Astra begon te stinken naar olie, bij het nakijken bleek dat mijn hele oliedop verdwenen was. Nieuwe gekocht (8euro) en was weer klaar. Vergeet niet er een pakking bij te bestellen, deze zit niet bij de dop.

                                Bedankt ga ik zeker bij bestellen!

                                Voor de geinteresseerden:

                                Vandaag naar de garage gebracht, deze hebben hem uitgelezen en een sporadische foutcode op de lambdasonde geconstateerd Code p0131 (voor kat) cilinderrij 1. signaal te laag

                                Na een reset was het weer verholpen.
                                Nog eens nagevraagd of dit niet aan het olieverlies kan liggen, maar volgens meerdere monteurs is dat niet mogelijk.
                                Toch vreemd als dat het voor de 2de keer voorkomt na olie verlies via de vuldop.
                                Ik denk toch nog steeds dat er wel een verband is maarja we zien wel.

                                #18165361
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  Of toeval, of de olie is op de sensor terecht gekomen wat rare dingen veroorzaakt.. ben benieuwd na vervangen van de dop…

                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.