Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Motormanagement en dergelijke
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 oktober 2014 om 05:20 #17268706
Nieuw probleem: motormanagement lampje brandt.
Dan aan en dan weer uit, dan wat langer aan en weer uit.En onderstaand probleem doet zich ook voor.
Start ik de eerste keer de auto blijft deze branden, herstart ik deze weer gaat het lampje uit.Vandaag heeft mijn zuster ermee gereden en het volgende vertelde ze mij:
– licht uit
– motor af
– deur open
–>> piep piep piep piep, etc.– sleutel in kontakt
– auto gestart
– licht weer aan
– licht weer uit
– motor uit
– sleutel er uit
– deur open
–> piep piep piep piepUit de auto gestapt, koplampen bekeken, bestuurderskoplamp klein lichtje zichtbaar.
Deur gesloten, met sleutel op slot oftewel niet via AB, geen piep meer.
In beide gevallen stond de deur wel open maar geen lichten aan en geen sleutel in kontaktslot.
Iemand een vermoeden?
21 oktober 2014 om 11:32 #18258110Alternator het begeven….
21 oktober 2014 om 21:20 #18258111@Timothydevisser wrote:
Alternator het begeven….
En wat mag dat zijn?
Waar bevindt zich dat ding?
Hoe kan ik testen of het daadwerkelijk dat onderdeel is?
Is het makkelijk te vervangen?
Enig wat zoiets nieuws zou moeten kosten?
En is het zeker dat hij de oorzaker is?22 oktober 2014 om 03:29 #18258112Heb dit net zelf moeten laten vervangen.
Alternator is je dynamo.
Even multie meter pakken en even meten als je auto stationair draait hoeveel volt je krijg.
Kosten dynamo ongv 175€ erop steken heb ik laten doen maar dan samen met startmotor en remblokken en was 70€ kwijt.
Heb dit door Carlo Astra van forum laten doen.29 oktober 2014 om 23:09 #18258113En daar stond je dan ….. even met aanhanger een kast ophalen in Assendelft.
19:00 uur vertrokken om op 23:30 uur weer thuis te zijn, het had normaal gesproken maar een uurtje tijd in beslag moeten nemen.
Alles was geladen toen we weer richting huis wilde gaan.
Starten leverde flink problemen op, stationair draaien ging wel maar voordat je het wist gingen de toeren omhoog en daarna helemaal naar beneden te gaan waardoor de motor uitsloeg. Weer proberen starten hielp niet, startmotor bleef ronddraaien maar de motor wilde niet aanslaan. Even geduld hebben, weer proberen, starten maar bij het gas geven flink problemen.
Dan maar de ANWB man bellen.Volgens de ANWB man is de krukassensor, nadat hij diverse waardes had gemeten, overleden.
Uiteindelijk is de auto weggesleept en heb ik mijn zoon gevraagd om met zijn auto even langs te komen om alsnog de aanhanger met kast op plaats van bestemming te brengen.Kan iemand mij vertellen wat een krukassensor precies doet?
Wat zijn de kosten voor deze sensor?
Is het makkelijk of moeilijk om te vervangen?Alvast bedankt.
PS
Dit zal mogelijk de oorzaak kunnen zijn van het motormanagement lampje.30 oktober 2014 om 04:54 #18258114de krukas sensor wentelingen van je krukas en past hier dan de injectie enz aan waar nodig
als je de x18xe motor hebt kost de sensor 136,85 EUR ( als ik het goed heb )
denk niet dat dit een heel moeilijke klus is om te vervangen
uiteraard is dit de oorzaak waarom het motorstoring lampje brande.
30 oktober 2014 om 07:44 #18258115Originele sensor bij een normale onderdelenwinkel zal wat goedkoper kunnen zijn.
Wat doet de krukassensor:
Officiele benaming is BDP of Bovenste Dode Punt sensor.
Door deze te controleren kan de motorcomputer de ontsteking regelen.
Deze sensor word gebruikt voor de Basisafstelling van de motorregeling.Voor de fijn afsteling is de nokkenassensor de sensor.
Deze doet het zelfde maar meet op de nokkenas.Sensor Controleren:
Als je de stekker van de nokkenassensor lostrekt en de motor slaat dan wel asn is de nokkenassensor kapot.Als je de krukassensor lostrekt, en de motor slaat gewoon aan is de krukassensor kapot.
Bijde senosoren willen wel graag eenzelfde storing geven.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
30 oktober 2014 om 08:28 #18258116Bedankt voor de uitleg heren :thumbup
De motor sloeg niet aan met de krukassensor nog gekoppeld.
De ANWB man heeft met een gele meter (grote draaiknop met diverse meetwaardes) volgens mij de spanning gekontroleerd en die was nihil.De nokkenassensor is niet gekontroleerd.
De auto’s is, voordat de ANWB man kwam, metpijn en moeite een paar keer aangeslagen maar bij het gas geven viel deze direct weer uit: één keer bleef het stationair draaien om dan plotseling hoog in de toeren te gaan en dan in één keer omlaag en uit ging het weer. Pruttelen bij het gas geven, inhouden en in het begin dat we onderweg gingen een korte en krachtige stotter/inhoud beweging.
Het betreft een 1.8i-16V GL uit 1998.
30 oktober 2014 om 08:44 #18258117X18XE meestal is daar de nokkenassensor de boosdoener.
Controleren:
Ecotec kapje los.
Stekkertje links los klikken.
Starten.
Loopt ie, stukjecrijden.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
30 oktober 2014 om 09:40 #18258118@wim-v6 wrote:
X18XE meestal is daar de nokkenassensor de boosdoener.
Controleren:
Ecotec kapje los.
Stekkertje links los klikken.
Starten.
Loopt ie, stukjecrijden.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Wim,
met alle stekkers nog aangekoppeld wil hij gewoon niet meer aanslaan en als dat lukt dan prutteld de motor en wil niet goed aanlaan om dan vanzelf weer uit te vallen.De ANWB man heeft ook de bougiekables nagekeken op vonken en de eerste kabel, links van voren gezien, gaf even een vonk en daarna was het over: deed het bij iedere keer dat de motor even werd gestart.
Op de tweede had hij volgens mij niet eens een vonk of ik kon het niet goed zien.In het begin heeft hij ook de LMM gedeelte losgekopped van het luchtfilterhuis waarna hij een goedje erin spoot en de motor gestart moest worden: gebeurde niet erg veel al leek het een paar keer wel te willen lukken om aan te slaan.
Heeft ook de dop losgedraaid waar je de olie in moet doen, er moest gestart worden, heeft gekenen en zei dat het goed was (geen idee wat hij daarmee kon zien).
Nogmaals ….. ik waardeer het echt van jullie de antwoorden, hopelijk valt de schade mee.
30 oktober 2014 om 10:03 #18258119Geen vonk duid vaak op een krukas sensor of nokkenassensor die niet goed meer is. Dus enkel bevestigd je verhaal de sugestie van wim.
30 oktober 2014 om 10:24 #18258120@Ton Vectra wrote:
@wim-v6 wrote:
X18XE meestal is daar de nokkenassensor de boosdoener.
Controleren:
Ecotec kapje los.
Stekkertje links los klikken.
Starten.
Loopt ie, stukjecrijden.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Wim,
met alle stekkers nog aangekoppeld wil hij gewoon niet meer aanslaan en als dat lukt dan prutteld de motor en wil niet goed aanlaan om dan vanzelf weer uit te vallen.De ANWB man heeft ook de bougiekables nagekeken op vonken en de eerste kabel, links van voren gezien, gaf even een vonk en daarna was het over: deed het bij iedere keer dat de motor even werd gestart.
Op de tweede had hij volgens mij niet eens een vonk of ik kon het niet goed zien.In het begin heeft hij ook de LMM gedeelte losgekopped van het luchtfilterhuis waarna hij een goedje erin spoot en de motor gestart moest worden: gebeurde niet erg veel al leek het een paar keer wel te willen lukken om aan te slaan.
Heeft ook de dop losgedraaid waar je de olie in moet doen, er moest gestart worden, heeft gekenen en zei dat het goed was (geen idee wat hij daarmee kon zien).
Nogmaals ….. ik waardeer het echt van jullie de antwoorden, hopelijk valt de schade mee.
Goed lezen Ton.
Je kunt het testen door de kabels LOS te trekken en dan te starten. ;)
30 oktober 2014 om 11:30 #18258121Ben een glaszetter Kano, geen automonteur ;)
Zonder gekkigheid ….. bedankt voor de antwoorden, zal deze doorspelen aan iemand die meer kennis heeft van motoren/auto’s dan ik. :thumb
Ik zal naar beide sensoren laten kijken en de aangegeven test laten uitvoeren.
30 oktober 2014 om 17:28 #18258122Een laatste vraagje van mijn kant.
Ik wil graag deze auto leren dus:
– Waar zit de nokkenassensor
– Waar zit de krukassensorKan ik zelf beide vervangen of moet dit door een specialist gedaan worden?
Moet ik rekening houden met bepaalde types/merken of wat dan ook?
Wat is jullie advies hierin?Alvast alweer bedankt van deze glaszetter :D
30 oktober 2014 om 17:51 #18258123Krukassensor zit om en nabij krukaspoelie of vliegwiel
Nokkenassensor zit bij het kleppendeksel in de buurt van nokkenastandwielKan bijna niet missen. Kun je zelf vervangen
30 oktober 2014 om 18:38 #18258124@bmwdennis wrote:
Krukassensor zit om en nabij krukaspoelie of vliegwiel
Nokkenassensor zit bij het kleppendeksel in de buurt van nokkenastandwielKan bijna niet missen. Kun je zelf vervangen
Beide onderdelen?
Misschien teveel gevraagd om een plaatje te posten?Begreep dat de krukassensor, van de ANWB man, ergens achter de deksel van de distributieriem zat, aan de zijkant van het blok dus
en dat ik daarvoor aardig moest klussen. Heeft hij gelijk?30 oktober 2014 om 18:43 #18258125@Ton Vectra wrote:
@bmwdennis wrote:
Krukassensor zit om en nabij krukaspoelie of vliegwiel
Nokkenassensor zit bij het kleppendeksel in de buurt van nokkenastandwielKan bijna niet missen. Kun je zelf vervangen
Beide onderdelen?
Misschien teveel gevraagd om een plaatje te posten?Begreep dat de krukassensor, van de ANWB man, ergens achter de deksel van de distributieriem zat, aan de zijkant van het blok dus
en dat ik daarvoor aardig moest klussen. Heeft hij gelijk?Het zal niet vanzelf gaan, met een beetje logisch verstand is het niet moeilijk maar is het wel even sleutelen.
30 oktober 2014 om 19:30 #18258126@bmwdennis wrote:
Het zal niet vanzelf gaan, met een beetje logisch verstand is het niet moeilijk maar is het wel even sleutelen.
Dus het klopt dat het achter de kunststof kap van de distributieriem zit?
Klusje met de auto op een brug neem ik aan?31 oktober 2014 om 04:52 #18258127Nee de kap boven op je blok !
31 oktober 2014 om 07:22 #18258128Stekker krukassensor boven de dynamo.
Stekker nokkenassensor onder ecotec kap, aan distributiezijde.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
31 oktober 2014 om 09:14 #18258129Mag ik nog een twijfelachtige vraag stellen?
De ANWB man trok een stekker los aan de onderkant van de auto (5 of 6 pins dacht ik), de bekabeling loopt van achteren naar voren aan de linkerkant van het blok als je er voor staat en gaat dan weer naar beneden tussen blok en radiateur.
Is dat dus de nokkenassensor?
31 oktober 2014 om 18:09 #18258130Alleen zit de stekker van de toerental sensor niet daar, deze zit op de achterzijde van de motor boven de dynamo met een steuntje aan het inlaat.
De toerental sensor heeft maar 3 draden (1x spanning, 1x signaal, 1x ontstoring).
Zo ook de nokkenassensor heeft maar 3pinnen.
Ik kan me zo gauw ook niet echt voor me halen waar een brede stekker tussen de motor en radiateur voor zou dienen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
31 oktober 2014 om 19:39 #18258131@wim-v6 wrote:
Alleen zit de stekker van de toerental sensor niet daar, deze zit op de achterzijde van de motor boven de dynamo met een steuntje aan het inlaat.
De toerental sensor heeft maar 3 draden (1x spanning, 1x signaal, 1x ontstoring).
Zo ook de nokkenassensor heeft maar 3pinnen.
Ik kan me zo gauw ook niet echt voor me halen waar een brede stekker tussen de motor en radiateur voor zou dienen.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Misschien ben ik een beetje onduidelijk Wim, mijn excuses hiervoor.
Ik heb even een plaatje opgezocht om te proberen iets duidelijker te zijn.Links van het woord Ecotec staat het logo van Opel
Links daar weer van, z’n 10cm schat ik, zie je een zwarte kabel lopen/liggen die van voren naar achteren gaat.
Er werd een stekker aan de achterkant losgekoppeld die aan deze zwarte kabel vast zat.
Ergens achter in de buurt van de LMM of daaronder, kon het niet zo snel zien.
Men zei dat het de krukassensor was: klopt het?
Hopelijk ben ik nu iets duidelijk geweest.Nogmaals … bedankt voor alle hulp dat ik tot op heden al heb mogen ontvangen.
31 oktober 2014 om 22:45 #18258132Dit heb ik net meermaals al geplaatst, die bij de LMM ergens (boven de dynamo dus) is voor de krukassensor.
Deze is 3 aderig.Die onder het Ecotec kappie is de nokkenassensor, ook deze is 3 aderig.
Als de krukassensor stuk is.
Moet de motor gewoon aanslaan als je deze stekker los koppelt.Als de nokkenas sensor stuk is moet de motor gewoon aanslaan als je de nokkenassensorstekker los haalt.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
1 november 2014 om 07:00 #18258133@wim-v6 wrote:
Dit heb ik net meermaals al geplaatst, die bij de LMM ergens (boven de dynamo dus) is voor de krukassensor.
Deze is 3 aderig.Die onder het Ecotec kappie is de nokkenassensor, ook deze is 3 aderig.
Als de krukassensor stuk is.
Moet de motor gewoon aanslaan als je deze stekker los koppelt.Als de nokkenas sensor stuk is moet de motor gewoon aanslaan als je de nokkenassensorstekker los haalt.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Mijn dank is groot Wim.
Sorry dat ik zo door bleef vragen :thumbIk kom hierop terug om te laten weten hoe het verlpen is.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.