motorkarakter van een 1.4XEP (twinport) tov. de 1.4XE.

Forumindex Forums Techniek Ecotec motorkarakter van een 1.4XEP (twinport) tov. de 1.4XE.

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260565
    merivawim
      Lid sinds:
      10 July 2013

      Weet er toevallig iemand bij welk toerental de tweede inlaatpoort bij een twinport open gaat of hoe dit gestuurd wordt? Is dit puur op het toerental of door de stand van het gaspedaal? Voel je de omschakeling?
      Ikzelf heb een meriva 1.4XEP…motor met die technologie dus. Ik reed hiervoor met een 1.4XE in een corsa en ervaar hier een totaal ander motorkarakter.
      Hij trekt erg soepel onderin en houdt niet van hogere toerentallen (raar voor een 16-klepper); de corsa deed net andersom…redelijk tam onderin maar vanaf 4000tr/min schoot die uit z’n startblokken.
      Ik vind eerlijk gezegd de twinport aangenamer rijden (je kan hiermee erg schakellui rijden)
      Ik stel die vraag omdat het me boeit dat die twee zo verschillen in karakter…zelfde vermogen en zelfde koppel bij hetzelfde toerental.

      Bedankt.

      #18172867
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Koppel van de twinports komt eerder vrij. Het open dicht schakelen van de klep word niet echt bij een vast toeren tal geregeld. Het is afhankelijk van het toerental en de positie van je gaspedaal.

        #18172868
        merivawim
          Lid sinds:
          10 July 2013

          Bedankt Haasje17 : daar ben ik al iets mee…dat verklaart hoogstwaarschijnlijk het soepeler aanvoelen onderin. Heeft dit blok ook nog last van het probleem dat dikwijls voorkwam bij de 1.4XE; namelijk het vervuilen van het gasklephuis bij het veelvuldig rijden van korte afstanden?

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.