Motorcodes ontcijferen

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Motorcodes ontcijferen

  • Dit onderwerp is leeg.
22 berichten aan het bekijken - 26 tot 47 (van in totaal 47)
  • Auteur
    Berichten
  • #17761208
    rekord20s
      Lid sinds:
      13 April 2012

      beter laat dan nooit,

      x18xe motor is een ecotec versie van de c18xe opel motor ,de x18xe1 is geen opel motor….dit is een koreaanse 1.8 die in feite een langeslag 1.6 inhoud,de boring/slag tussen beide 1,8 motoren verschild dus,en om het onderscheid duidelijk te maken is dit 1’tje toegevoegd.
      Van deze motor bestaat ook een 95pk 8klepper (code x18se meen ik) en is geleverd in o.a. de Daewoo Tacuma.
      Er bestaat ook een z16se 8V motor,geleverd in de astra “g”, dit is een koreaanse opel derivaat met multipointinjectie echter leverd zo,n 62 kw,pk of 85.
      Elke ohc-tandriem opel motor is in principe een family 2 ,hier staat alles over op wikipedia omschreven en is om deze “nieuwe” (nou ja vanaf ’79) motorenserie te onderscheiden van ohv blokken en ander inefficient oud ijzer zoals CIH blokken.

      #17761209
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        de zoemer gaat: Fout.

        C18XE C18XEL X18XE X20XEV X22XE Y22XE Z22XE Z20LEL Z20LET Z20LEH Z20LEH: 2e Bigblock OPEL 16klepper motor, dus allemaal op zelfde basis

        X14XE Z14XE X16XEL Z16XE X18XE1 Z18XEL Z18XE: 1e en 2e generatie OPEL smallblock 16klepper motor.

        aan de X18XE1 is helemaal Niks Korreaans te bespeuren.

        in de Daewoo’s zijn wel OPEL motoren geleverd met een Korreaans of Japans motorstuur systeem…

        Voorbeelden daarvan zijn de:

        F14S3: op basis van de Opel smallblock 8klepper 1.4 motor
        F14D3: op basis van Opel smallblock 1.4 motor
        G15MF: op basis van de 1.6 opel 8klepper gedowngrade naar 1.5 met 90pk (Nexia / Espero)
        A15MF: gedowngrade Opel Smallblock 16klepper
        A16DM: Op basis van de de Opel smallblock motor
        A16DMS: Op basis van de opel smallblock motor
        F16D3: op basis van de Z16XEP motor
        C18LE: Opel 1.8 8klepper (Espero)
        T18SED: Opel 1.8 16V motor (Diversen daewoo / Chevrolets) Op basis van de C18XE C18XE X18XE
        C20LE: Opel 2.0 8klepper (Espero) op basis van de C20NE X20SE motor
        C20SE: Opel 2.0 16klepper (Diversen Daewoo / Chevrolet) op basis van de C20NE X20SE motor
        C20SED: Opel 2.0 16klepper (Diversen daewoo / Chevrolet( op basis van de X20XEV motor
        X20SED: Opel 2.0 16klepper (Laganza) op basis van de X20XEV

        Willem

        #17761210
        giuliettaevo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2006

          Doe mij maar een C36GET… :afro

          #17761211
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Leuk torretje inderdaad, zeker als je ook de bijbehorende auto hebt..

            Willem

            #17761212
            giuliettaevo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 November 2006

              hmmm, ik heb hem liever in een iets minder opvallende koets. ;) In een A omega Station zou leuk zijn bv. :afro

              #17761213
              RISL
              Moderator
                Lid sinds:
                24 January 2011

                In welke wagen hoort dat blok dan?

                #17761214
                midnight black
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 December 2011

                  Lotus Omega toch?

                  #17761215
                  Oenatje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 June 2004

                    ja lotus omega

                    3,6 liter bi turbo

                    #17761216
                    iquick
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 July 2011

                      Lotus omega :shock:

                      #17761217
                      Oenatje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        als je die niet kent moet je er maar eens op googlen

                        uniek wagen. een icoon.

                        slechts 950 gemaakt. waarschijnlijk is nu minder dan helft er van over

                        #17761218
                        midnight black
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          14 December 2011

                          Als er van de Lotus Omega nu minder als de helft nog zijn dan wordt een standaard 2.0 veel sneller zeldzaam ;)
                          Zou een Lotus Omega dan minder snel vanwege wat roestplekjes op de sloop belanden? ;)
                          Maareh, zou Newbie Rekord20S nog een 2e bericht durven te sturen nadat Willem em heeft gecorrigeerd? :jerry :jerry :jerry

                          #17761219
                          RISL
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            24 January 2011

                            Ik ken de auto wel, wist alleen niet wat voor blok er in lag.
                            Klinkt wel lekker, 3,6 liter biturbo…

                            #17761220
                            wim-v6
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              12 August 2005

                              Ik heb zo’n Vermoeden??????????

                              dat we deze persoon niet zo gauw terug zien..

                              Wel leuk dat mensen dingen gaan opschrijven van een van de onbetrouwbaarste bronnen van het Wereld Wijde Web….

                              en dan schijven dat de X18Xe1 een Korreaan is, terwijl deze X18XE1 / Z18XE uiteindelijk een aangepaste C16NZ motor is, zit wel een aardige generatie kloof tussen, maar Kaap hebben deze onderblokken HEEL veel gelijkenissen…

                              niks korreaans aan hoor.

                              Evenals de Z16SE, dit is een gemoderniseerde C16NZ motor, met een GM (GM-Multec S (F)) Inspuit systeem, deze motor heeft evenals de 16V zusjes dezelfde boring en slag als de alleereerste smallblock 1.6 8klepper..

                              Ik ga niet zo uit van Wikipedia, en zelfs op Opel-Infos staat een foutje bij de Diesels.

                              Daar worden de 17D (OPEL) en 17D (ISUZU) in een verhaal genoemd, met de gegevens van de OPEL motor erbij, de 17D C17D en X17D Isuzu zusjes zijn toch echt HEEL andere motoren als de OPEL 17D 17DR 17DA en X17DTL motoren.

                              maargoed, iedereen kan fouten maken, maar vloeken in deze kerk :jerry , nee, dat kon ik even niet laten gaan…

                              Die Korreanen mogen blij zijn dat ze onze OPEL motoren MOGEN gebruiken!!! Gloeiende Gloeiende!!

                              Willem

                              #17761221
                              rekord20s
                                Lid sinds:
                                13 April 2012

                                Goh,wat het blijkbaar uitschelden van een x18xe1 na twee maanden stilte voor het verschijnen van m,n eerste (re)aktie zoal teweegbrengt…een drukte van belang.
                                Willem v6 heeft helemaal gelijk wat de motor aangaat en interessante info over die koreaanse motoren maar vloeken in de kerk?,bouw dan een GTi of een audi 20v turbo motor in je geliefde c-kadett,ondanks dat ik zelf geen originaliteitspurist ben en dus rustig een bmw M42 blok in een rekord d,of een jaguar 4.0 24v in een manta prop,is met een VW in een opel wel een lijn bereikt.
                                Ik sta dus op autoweek met de rekord 2.0s (blauwe,harde auto) waar ik dus laatst de 20se (geen x20se) en complete aandrijflijn van een witte afrikaanse rekord e2 (erg,erg rotte auto bleek later, staat ook op autoweek) in heb overgehangen en die witte heb afgevoerd.
                                Ik ben meer van de achterwielaandrijversgeneratie,en ben dus door Willem v6 weer ff bij.

                                #17761222
                                wim-v6
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  12 August 2005

                                  VW motor in een OPEL, gebeurt bijna nooit, puur omdat die VAG rommel, eenmaal trager en onbetrouwbaardr is als het Spul uit Russelsheim.

                                  Andersom gebeurt dan wel weer vaker..

                                  en BMW motoren in een opel, daar is al iemand mee bezig hier dacht ik..

                                  en ook OPEL zelf gebruikte dezelfde Styer 6cilinder diesels als in de BMW’s werden gebruikt, betreft de 2.5TD en 2.5TDS motoren van de E34 en E36 BMW’s

                                  Willem

                                  #17761223
                                  RISL
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2011

                                    BMW-motoren zie je wel vaker in een Opel.
                                    Volgens mij heeft bijvoorbeeld Sik een BMW-blok in z’n drift Manta.

                                    Maarre, ontopic verder?

                                    #17761224
                                    giuliettaevo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 November 2006

                                      Ik weet nog wel een c-kadett met een Audi 5 cilinder 20v turbo… :jerry

                                      #17761225
                                      rekord20s
                                        Lid sinds:
                                        13 April 2012

                                        FF terug naar meer on-topic, heb de lijst met de codeverklaring nog n,s doorgespit en begrijp dat er een verschuiving is geweest van 2 naar 3 toevoegingen na de getallen van cilinderinhoud.
                                        Omdat ik nu dus die 20se heb ingebouwd in de E2 rekord met de R25 bak kreeg ik een probleem ivm onderdelen ,in dit geval de centrale spoorstok die links en rechts de stuurstangen met elkaar verbind.
                                        De rechte stok van de 20S (CIH) loopt bij het verdraaien van het stuur tegen de bak aan,de originele met 2 verbuigingen had een kogel versleten.
                                        Heb er nu een identieke gevonden van een Rekord uitvoering met een C18NV motor, dit 100pk blok verving in duitsland de 20S doch heeft geen carburateur maar multipoint injectie met Lambdaregeling op LE jetronic basis,ik snap dus even niet dat een E18NV er wel een heeft (Pierburg Ecotronic,please don,t shoot me if i,m wrong) ,V staat voor carburateur of volumemodel maar die laatste toch alleen bij de 3 voudige toevoeging als in X20XEV??

                                        #17761226
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          Normaal hebben Alle motoren eindigend met NV hebben een Carburateur..

                                          N = compressieverhouding
                                          V = Vergaser

                                          Lijkt overigens verdacht veel op een C18NE

                                          Willem

                                          #17761227
                                          j.smits
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            23 December 2012

                                            leuk maar klopt dat ook met mijn vec gts de motorcode is Z22YH dat zou dan dus moeten zijn:

                                            Z = euro 4
                                            22 = 2.2L
                                            Y = 11.5 + : 1

                                            dan stond er in het 4e kolommetje de H niet bij dus ga ik over op het 5e kolommetje en dat zou dan dus een special version moeten zijn en zou de H staan voor high output?

                                            H = high output/kompressor
                                            zou dit dan zo moeten zijn bij mijn auto?

                                            Maar naar mijn weten heb ik geen kompressor denk ik alhoewel ik als ik de motorkap open heb en een keer op het gaspedaal duw een persend of zuigend geluid hoor kan dat kloppen? maar dan zou ik met bijvoorbeeld chiptuning bijvoorbeeld toch een hoger vermogen moeten kunnen winnen dan die 14 pk extra die ervoor staat Toch?

                                            #17761228
                                            midnight black
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              14 December 2011

                                              @j.smits wrote:

                                              leuk maar klopt dat ook met mijn vec gts de motorcode is Z22YH dat zou dan dus moeten zijn:

                                              Z = euro 4
                                              22 = 2.2L
                                              Y = 11.5 + : 1

                                              dan stond er in het 4e kolommetje de H niet bij dus ga ik over op het 5e kolommetje en dat zou dan dus een special version moeten zijn en zou de H staan voor high output?

                                              H = high output/kompressor
                                              zou dit dan zo moeten zijn bij mijn auto?

                                              Maar naar mijn weten heb ik geen kompressor denk ik alhoewel ik als ik de motorkap open heb en een keer op het gaspedaal duw een persend of zuigend geluid hoor kan dat kloppen? maar dan zou ik met bijvoorbeeld chiptuning bijvoorbeeld toch een hoger vermogen moeten kunnen winnen dan die 14 pk extra die ervoor staat Toch?

                                              Z22YH heeft geen kompressor, maar wel directe injectie (in tegenstelling tot zijn broertje de Z22SE)

                                              #17761229
                                              j.smits
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                23 December 2012

                                                aha oke bedankt

                                              22 berichten aan het bekijken - 26 tot 47 (van in totaal 47)
                                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.