Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Motorcodes ontcijferen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2011 om 17:35 #17228578
Dit lijstje vond ik laatst ergens op ons wereldwijde web en ik wilde het even delen.
Ik hoopte ook dat iemand mij nog iets kon vertellen, de laatste “1” in mijn x18xe1 staat niet verklaard in de onderstaande lijst, maar wel een “2”. Mag ik er vanuit gaan dat mijn “1” betekent dat dit een familie 1 motor is, omdat de 2 betekent dat het een familie 2 motor is?1st Letter is the emission standard:
C = Euro 1
X = Euro 2
Y = Euro 3
Z = Euro 4
A = Euro 5Followed by the engine size:
16 = 1.6 lNext letter is the compression:
L = 8.5 – 9.0 : 1
N = 9.0 – 9.5 : 1
S = 9.5 – 10.0 : 1
X = 10.0 – 11.5 : 1
Y = 11.5 + : 1Next letter tells about the mixture type:
E = Multi Point Injection
Z = Single Point Injection (Multec)
V = Carburator
D = DieselNext letter is for special versions:
A = Egypt
B = Bedford-Vans
F = Cars for administrations
H = High Output / Kompressor
I = Irmscher
J = Curbed
K = Comprex (BBC-Comprex-blower)
L = Low Output / Supercharger
M = Middle East
P = Twinport
Q = Colombia
R = Increased output
T = Turbo
U = Uruguay
V = Volume model
W = Venezuela
2 = Family 2 Engine23 november 2011 om 17:37 #17761184Tja, Ik heb een C1.6NZ blokje erin.
Als ik jouw codes erbij neem dan klopt het allemaal wel.Rik :)
23 november 2011 om 17:48 #17761185Das mooi! :thumb
23 november 2011 om 17:54 #17761186Toch grappig dat een euro 1 motor als een C20LET een groene umweltplakkette krijgt :lol:
23 november 2011 om 18:06 #177611871st Letter is the emission standard:
C = Euro 1
X = Euro 2
Y = Euro 3
Z = Euro 4
A = Euro 5hier de complete:
uitlaatgasindentificatie:
A= oostenrijk
C= geregelde katalysator/us’83 of eg 91
E= europesenorm/ euronorm
EC= euronorm met ongeregelde katalysator
H= gm holden
S= zweden
U= US ’87
X= US ’93/94, euro 96
Y= 98/69/EG, Euro 3
Z= 98/69/EG, Euro 423 november 2011 om 18:10 #17761188z 16 xep
Euro 4
1.6 L
10.0 – 11.5 : 11
Multi point injection
twinport
Ik snap alleen niet goed waar de compressie voor staat? :D
Groetjes.
23 november 2011 om 18:16 #17761189De compressieverhouding is het verschil tussen de cilinderverplaatsing (vaak cilinderinhoud genoemd) en de compressieruimte.
23 november 2011 om 18:17 #17761190AnoniemLid sinds:
1 January 1970C16SE:
C = Euro 1
1.6 L
S = 9.5 – 10.0 : 1
E = Multi Point Injection
Leuk om te weten :) :wors
23 november 2011 om 22:35 #17761191X25XE:
X = euro 96
25 = 2500cc (2498)
X = 10,8 : 1
E = Electronische Multipoint brandstof inspuitingnu heb ik een Y30SE:
Y = Euro 3
30 = 3.0 liter (2962cc)
S = 10,1 :1 klopt niet helemaal met wat er in de 1e post staat, dan zou het een X motor moeten wezen, en geen S
E = Electroniche Multipoint inspuitingalleen nu zitten er dus de aanbouwdelen op van een X25XE en dus ook de aansturing, en zou het officieel een andere bestaande motor kunnen zijn, namelijk: X30SE
23 november 2011 om 22:41 #17761192Dat is wel leuk ja, zelf je eigen bestaande motor bouwen :P
Weet iemand of de “1” uit x18xe1 betekent dat het een familie 1 motor is?X= Euro 2
18 = 1,8 liter (1796 cc)
X = 10.0 – 11.5 : 1
E = multipointinjectie
1 = ????Mijn wagen krijgt dus volgens mij een oranje Umweltsticker…waarom krijg je met je C20LET dan groen :shock: ?
En Wim, vreemd dat die S niet overeenkomt…23 november 2011 om 22:49 #17761193Die komt nooit overeen.
Bijna alle S motoren met 4kleppen per cilinder zitten op 10,1 a 10,4 : 1 compressie verhouding.
en de 1 en die 2 komen ook niet altijd goed uit.
een C14NZ2 en X14NZ2 zijn ook geen Family 2 motoren, maar gewoon old skool 8kleppers..
De X18XE1 is een Family 1 motor, evenals de Z18XE, dus dat zal net heel veel uitmaken..
en dat Family 1 en Family 2 is puur voor de US-market, word hier niet gebruikt.
maar gaat om de 1e en 2e generatie Ecotec motoren..
De X18XE1 en Z18XE zijn in europa bijde 2e genratie motoren..
Willem
6 december 2011 om 18:25 #17761194Okay, dus het is niet helemaal een waterdicht ontcijferingssysteem. In grote lijnen komt het wel overeen gelukkig :)
6 december 2011 om 18:45 #17761195Heb een 2.0XE op kenteken
Geen letter ervoor dus snap de eerste niet, weet wel dat ik met de apk 1,5% CO mag hebben omdat er standaard geen lambda en kat onder zit.
6 december 2011 om 18:51 #17761196Is het de originele motor? Ben niet zo bekend met Dettjes, anders zou het nog een C20XE kunnen zijn?
Of misschien gebruikten ze voor de Euro 1 motoren geen letter vooraf?6 december 2011 om 19:08 #17761197aller eerste 2 liter 16v in de kadett had geen katalysator. motorcode is 20xe met 156pk ipv 150
6 december 2011 om 19:15 #17761198En heb daardoor geen emissienorm en dus geen letter ervoor.
6 december 2011 om 19:16 #1776119912S en X16XEL(II) Ga toch Opel toch eens vragen wanneer ze mijn supercharger eens gaan leveren, ben bang dat ik het antwoord al weet. :jerry
6 december 2011 om 19:27 #17761200ik heb een x16xe, gaat lopen op een c16xe computer
zodus geen egr en sai, het wordt dan eigenlijk een c16xe
maar als ik de lambda en kat verwijder
heb ik dan de eerste 16xe? :jerryMario
6 december 2011 om 19:55 #17761201Helaas geen supercharger voor Astraman.
De L betekent laag vermogen. Voorbeeldje:
C18XE is 125pk, daarvan is de C18XEL een tammere versie met lager vermogen..6 december 2011 om 22:54 #17761202maar merk je niet veel van omdat de trekkracht gelijk is van deze 2 motoren. c18xel zal soepeler lopen
6 december 2011 om 23:54 #17761203Word met de L voor low output wellicht niet meer de uitstoot bedoeld?
7 december 2011 om 12:20 #17761204nee L= laag vermogen
dus andere ecu, iets minder pk’s maar wel hetzelfde aantal newtonmeters
rijd iets soepeler
2 januari 2012 om 14:43 #17761205In vraagbaak Vectra C staat de Z18XE motor met 90kW bij 6000tpm /167Nm en de Z18XEL motor met 81kW bij 5600tpm / 167Nm dus inderdaad minder vermogen voor de L versie maar hetzelfde koppel.
groeten
9 januari 2012 om 23:03 #17761206@trashmetal wrote:
ik heb een x16xe, gaat lopen op een c16xe computer
zodus geen egr en sai, het wordt dan eigenlijk een c16xe
maar als ik de lambda en kat verwijder
heb ik dan de eerste 16xe? :jerryMario
Technisch gezien, ja.
@kwuyts wrote:
z 16 xep
Euro 4
1.6 L
10.0 – 11.5 : 11
Multi point injection
twinport
Ik snap alleen niet goed waar de compressie voor staat? :D
Groetjes.
Dat slaat op de compressieslag van de motor.
Na het aanzuigen van lucht en benzine, wordt die mix samengeperst en dan ontstoken.
De hoeveelheid samenpersen wordt aangegeven met de compressieratio. B.v. 10:1 betekent dat de ruimte 10 keer kleiner wordt tijdens de compressie slag, oftewel: het wordt samen geperst tot 1/10de van het normale volume.De letter geeft een “range” aan, dus de compressie is 10 tot 11,5 keer kleiner persen.
18 februari 2012 om 11:01 #17761207Z1.8XE Euro 4 1.8L 10.0 – 11.5 : 1 Multi Point Injection :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.