Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Motorcodes corsa b
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 mei 2012 om 22:30 #17248223
hallo,
welke typen motor is beter / sterker of zit er geen verschil in??
het gaat om de x14sz en om de c14nz welke is beter / sterker en waarom?
volgens mij heeft de x14sz singlepoint injectie toch?groet john,
4 mei 2012 om 06:11 #18014411Die twee zijn effectief gelijk op gebied van vermogen en koppel.
Ze zijn ook beide singlepoint injectie.Voordeel van de X14SZ is dattie elektronische ontsteking heeft. De C14NZ heeft een rotor verdeler en die slijten.
Ander puntje waar ze verschillen is te zien aan de eerste letter van de motorcode. De X14SZ voldoet aan strengere milieu normen en loopt daarom iets schoner.
Laatste verschil is dat de X14SZ naar verluid ietsjes zuiniger is dan een C14NZ, maar dat valt te betwisten.Verder rijden ze hetzelfde. Klinkt hetzelfde, reageert hetzelfde, trekt net zo hard (of niet, tis maar een 1.4 ;) ). Als je het niet zou weten, zou je het vanaf de buitenkant en met een testrit niet kunnen merken.
4 mei 2012 om 08:46 #18014412oke bedankt voor je berichtje want wil namelijk wat anders want heb nou een x1.2sz en dat trekt heelemaal niet 1.4 is toch net wat sneller.
mijn vriendin heeft de 1.4se sport 82pk ma vind hem echt pittig voor een 1.4 maar bij 120 maakt hij al 4000 toeren en daar heb ik niet zoon lekker gevoel bij maar als ik het gas indruk dan gaat hij wel.
wil zelf denk een 60pk motortje.John,
4 mei 2012 om 08:56 #18014413c14se loopt mooi ja ;) En die toeren dat ligt aan de versnellingsbak. Zet daar een langere bak achter en de hoge toeren worden al minder. Acceleratie wordt dan wel wat minder.
4 mei 2012 om 09:43 #18014414ja ze lopen idd erg mooi maar kan het geen kwaad dat die c14se 4000 toeren lopen bij 120 en is dat bij alle c14se dat ze zo hoog lopen bij 120??
John
4 mei 2012 om 10:20 #18014415nogmaals, dat ze 4000 toeren lopen bij 120 ligt niet aan de motor, maar aan de verhoudingen in de versnellingsbak en aan de wielomtrek. Het kan dus per type auto verschillen, een astra f zal misschien wel een bak met langere verhoudingen als een corsa bijvoorbeeld. Ook als je er 18 inch onder gooit zal het toerental bij eenzelfde snelheid veel lager zijn dan als je er 13 inch met platte bandjes onder gooit. En het kan geen kwaad nee ;)
4 mei 2012 om 11:53 #18014416En vermogen went heel gauw
ik zou geen 14nz er in leggen schiet je weinig mee op4 mei 2012 om 16:46 #18014417Vermogen went ja.
En als je toch al bezig gaat, koop dan gewoon een C20NE. Kost je niks meer als een 1.4 blokje tegenwoordig, ze zijn oer sterk (onderhoudstechnisch) en de inbouw is zo vaak gedaan dat je bijna elke opel fanaat kan vragen hoe het moet (of je kijkt even op corsanovatuning.nl)
Zo’n C14NZ of X14SZ is echt niet om over naar huis te schrijven. Al die moeite voor een paar PK meer als een 1.2 8valve…. No thanks.
C20NE kan er ook zonder problemen in, heb je 2 liters, 8 kleppen, volwaardige multipoint injectie, 115PK@5200rpm en 170nm@2500rpm. Dat ga je wel merken. 1.4 8klepper zou ik lekker laten wezen als je van een 1.2 komt.
X16SZ is nog het overwegen waard, als je het mij vraagt.En 4000rpm is geen probleem. Zit em in de versnellingsbak.
Maja, dat moet ook wel, want anders kom je met zo’n klein motortje niet bij de stoplichten weg.
Of je maakt veel toeren en kan een beetje fatsoenlijk optrekken, of je maakt weinig toeren en kruipt trager als een slak weg bij het stoplicht. Het is het een of het ander.
Met die kleine motortjes raad ik het iig af om een lange versnellingsbak er achter de knopen. Kan wel, maar schiet voor geen meter op.M’n vriendin heeft een X14SZ in haar Corsa liggen met een F10CR (korte) 5-versnellingsbak. Daar valt mee te rijden puur door die korte bak. Op de snelweg maakt het toeren, maar zolang je niet constant tegen het rooie lijntje op de toerenteller aan zit te hikken is er niks aan het handje.
Edit: Owjah, achter een C20NE kan je ook een F16 of F18WR bak hangen. Durf zo niet te zeggen dat dat past met de aandrijf assen (ik gok een kwestie van homokineten mix-n-matchen) en dan draait het ding lekker laag in toeren.
Er zit een F18CR in mijn Calibra, maar bij 50kmh in de 4 draait dat 1500rpm :P En dat is dan een ruim 1200kg zware auto. In een Corsa is dat helemaal peanuts :P4 mei 2012 om 17:40 #18014418bedankt voor de reactie’s maar ik wil in deze 1.2 corsa geen 1.4 inleggen ma dan een andere corsa halen 1.4 ofzo weet eigelijk nog niet wat ik wil ma zowiezo een opel en iets wat sneller is en 2liter wordt het voorlopig niet wegens beginnende bestuurder haha.
ma ik heb nog even de 1.2 moet het nog ma even vol houden ;)
4 mei 2012 om 17:57 #18014419c14nz : 60 pk
x14sz : 60 pk
c14se : 82 pk
x14xe : 90 pk
x16xe : 106 pk
c16xe : 109 pkcorrect me if i’m wrong.
4 mei 2012 om 18:16 #18014420Klopt helemaal, PeterNoFear!
En de C12NZ/X12SZ zijn 45PK, de X10XE is 45PK en de X12XE is 60PK.Als je een andere Corsa gaat kopen, zoek dan specifiek die C14SE op.
Een X14SZ of C14NZ schiet je niks mee op.X14XE of X16XE is ook leuk, maar dat zijn wel blokjes waarvan de zuigerveren en klepsteelrubbers nog wel eens vergaan, wat resulteert in olie zuipen en blauwe walm uit de uitlaat.
Ze zijn wel lekker rap.4 mei 2012 om 18:37 #18014421Zo, nu compleet dan:
x10xe : 45 pk
c12nz : 45 pk
x12sz : 45 pk
c14nz : 60 pk
x14sz : 60 pk
x12xe : 65 pk
c14se : 82 pk
x14xe : 90 pk
x16xe : 106 pk
c16xe : 109 pk4 mei 2012 om 19:31 #18014422@McKaamos wrote:
Klopt helemaal, PeterNoFear!
En de C12NZ/X12SZ zijn 45PK, de X10XE is 45PK en de X12XE is 60PK.Als je een andere Corsa gaat kopen, zoek dan specifiek die C14SE op.
Een X14SZ of C14NZ schiet je niks mee op.X14XE of X16XE is ook leuk, maar dat zijn wel blokjes waarvan de zuigerveren en klepsteelrubbers nog wel eens vergaan, wat resulteert in olie zuipen en blauwe walm uit de uitlaat.
Ze zijn wel lekker rap.ja mijn vriendin die heeft wel een 1.4se ma die heeft ook waarschijnlijk klebrubbers kapot maar voor een 1.4 gaat hij zkkr goed had ik nooit verwacht eigelijk ma mijn vriendin heeft een 8valve
zat ook te denken aan een astra ma vind de corsa lekker klein en compact en lichterJohn
4 mei 2012 om 20:09 #18014423Volgens mij heeft de 1.4 sport een X14XE motor (dat had die van mij tenminste), de SE zal dan in een ander type gezeten hebben?
4 mei 2012 om 22:35 #18014424Ligt aan bouwjaar. Voordat de Si/Sport modellen uitgevoerd werden met een 16klepper was het nog een C14SE 8klepper.
4 mei 2012 om 22:45 #18014425@McKaamos wrote:
Ligt aan bouwjaar. Voordat de Si/Sport modellen uitgevoerd werden met een 16klepper was het nog een C14SE 8klepper.
Aha die van mij kwam uit ’96
4 mei 2012 om 22:49 #18014426Corsa 1.4 Sport is geleverd met de Volgende motoren:
1992 t/m 1994
C14NZ 60pk
C14SE 82pk (op de kofferklep als 1.4Si)1993 t/m 1996
C14NZ 60pk
X14SZ 60pk
X14XE 90pk (ook met kofferklep aanduiding 1.4Si geleverd).1996 t/m 2001
X14SZ 60pk
X14XE 90pkWillem
5 mei 2012 om 13:48 #18014427ja die van mijn vriendin is si sport van 1994 ma met SE bedoelde ik dat dat bij motorcode staat haha en SI op de klep en toch zijn ze lekkker vlot
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.