Motorcodes corsa b

Forumindex Forums Modellen Corsa Motorcodes corsa b

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248223
    John Opeltje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 October 2011

      hallo,

      welke typen motor is beter / sterker of zit er geen verschil in??
      het gaat om de x14sz en om de c14nz welke is beter / sterker en waarom?
      volgens mij heeft de x14sz singlepoint injectie toch?

      groet john,

      #18014411
      McKaamos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 December 2009

        Die twee zijn effectief gelijk op gebied van vermogen en koppel.
        Ze zijn ook beide singlepoint injectie.

        Voordeel van de X14SZ is dattie elektronische ontsteking heeft. De C14NZ heeft een rotor verdeler en die slijten.
        Ander puntje waar ze verschillen is te zien aan de eerste letter van de motorcode. De X14SZ voldoet aan strengere milieu normen en loopt daarom iets schoner.
        Laatste verschil is dat de X14SZ naar verluid ietsjes zuiniger is dan een C14NZ, maar dat valt te betwisten.

        Verder rijden ze hetzelfde. Klinkt hetzelfde, reageert hetzelfde, trekt net zo hard (of niet, tis maar een 1.4 ;) ). Als je het niet zou weten, zou je het vanaf de buitenkant en met een testrit niet kunnen merken.

        #18014412
        John Opeltje
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 October 2011

          oke bedankt voor je berichtje want wil namelijk wat anders want heb nou een x1.2sz en dat trekt heelemaal niet 1.4 is toch net wat sneller.

          mijn vriendin heeft de 1.4se sport 82pk ma vind hem echt pittig voor een 1.4 maar bij 120 maakt hij al 4000 toeren en daar heb ik niet zoon lekker gevoel bij maar als ik het gas indruk dan gaat hij wel.
          wil zelf denk een 60pk motortje.

          John,

          #18014413
          Jurgen
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 September 2007

            c14se loopt mooi ja ;) En die toeren dat ligt aan de versnellingsbak. Zet daar een langere bak achter en de hoge toeren worden al minder. Acceleratie wordt dan wel wat minder.

            #18014414
            John Opeltje
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 October 2011

              ja ze lopen idd erg mooi maar kan het geen kwaad dat die c14se 4000 toeren lopen bij 120 en is dat bij alle c14se dat ze zo hoog lopen bij 120??

              John

              #18014415
              Jurgen
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 September 2007

                nogmaals, dat ze 4000 toeren lopen bij 120 ligt niet aan de motor, maar aan de verhoudingen in de versnellingsbak en aan de wielomtrek. Het kan dus per type auto verschillen, een astra f zal misschien wel een bak met langere verhoudingen als een corsa bijvoorbeeld. Ook als je er 18 inch onder gooit zal het toerental bij eenzelfde snelheid veel lager zijn dan als je er 13 inch met platte bandjes onder gooit. En het kan geen kwaad nee ;)

                #18014416
                trashmetal
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 February 2007

                  En vermogen went heel gauw
                  ik zou geen 14nz er in leggen schiet je weinig mee op

                  #18014417
                  McKaamos
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 December 2009

                    Vermogen went ja.
                    En als je toch al bezig gaat, koop dan gewoon een C20NE. Kost je niks meer als een 1.4 blokje tegenwoordig, ze zijn oer sterk (onderhoudstechnisch) en de inbouw is zo vaak gedaan dat je bijna elke opel fanaat kan vragen hoe het moet (of je kijkt even op corsanovatuning.nl)
                    Zo’n C14NZ of X14SZ is echt niet om over naar huis te schrijven. Al die moeite voor een paar PK meer als een 1.2 8valve…. No thanks.
                    C20NE kan er ook zonder problemen in, heb je 2 liters, 8 kleppen, volwaardige multipoint injectie, 115PK@5200rpm en 170nm@2500rpm. Dat ga je wel merken. 1.4 8klepper zou ik lekker laten wezen als je van een 1.2 komt.
                    X16SZ is nog het overwegen waard, als je het mij vraagt.

                    En 4000rpm is geen probleem. Zit em in de versnellingsbak.
                    Maja, dat moet ook wel, want anders kom je met zo’n klein motortje niet bij de stoplichten weg.
                    Of je maakt veel toeren en kan een beetje fatsoenlijk optrekken, of je maakt weinig toeren en kruipt trager als een slak weg bij het stoplicht. Het is het een of het ander.
                    Met die kleine motortjes raad ik het iig af om een lange versnellingsbak er achter de knopen. Kan wel, maar schiet voor geen meter op.

                    M’n vriendin heeft een X14SZ in haar Corsa liggen met een F10CR (korte) 5-versnellingsbak. Daar valt mee te rijden puur door die korte bak. Op de snelweg maakt het toeren, maar zolang je niet constant tegen het rooie lijntje op de toerenteller aan zit te hikken is er niks aan het handje.

                    Edit: Owjah, achter een C20NE kan je ook een F16 of F18WR bak hangen. Durf zo niet te zeggen dat dat past met de aandrijf assen (ik gok een kwestie van homokineten mix-n-matchen) en dan draait het ding lekker laag in toeren.
                    Er zit een F18CR in mijn Calibra, maar bij 50kmh in de 4 draait dat 1500rpm :P En dat is dan een ruim 1200kg zware auto. In een Corsa is dat helemaal peanuts :P

                    #18014418
                    John Opeltje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 October 2011

                      bedankt voor de reactie’s maar ik wil in deze 1.2 corsa geen 1.4 inleggen ma dan een andere corsa halen 1.4 ofzo weet eigelijk nog niet wat ik wil ma zowiezo een opel en iets wat sneller is en 2liter wordt het voorlopig niet wegens beginnende bestuurder haha.

                      ma ik heb nog even de 1.2 moet het nog ma even vol houden ;)

                      #18014419
                      PeterNoFear
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 January 2012

                        c14nz : 60 pk
                        x14sz : 60 pk
                        c14se : 82 pk
                        x14xe : 90 pk
                        x16xe : 106 pk
                        c16xe : 109 pk

                        correct me if i’m wrong.

                        #18014420
                        McKaamos
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 December 2009

                          Klopt helemaal, PeterNoFear!
                          En de C12NZ/X12SZ zijn 45PK, de X10XE is 45PK en de X12XE is 60PK.

                          Als je een andere Corsa gaat kopen, zoek dan specifiek die C14SE op.
                          Een X14SZ of C14NZ schiet je niks mee op.

                          X14XE of X16XE is ook leuk, maar dat zijn wel blokjes waarvan de zuigerveren en klepsteelrubbers nog wel eens vergaan, wat resulteert in olie zuipen en blauwe walm uit de uitlaat.
                          Ze zijn wel lekker rap.

                          #18014421
                          PeterNoFear
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 January 2012

                            Zo, nu compleet dan:

                            x10xe : 45 pk
                            c12nz : 45 pk
                            x12sz : 45 pk
                            c14nz : 60 pk
                            x14sz : 60 pk
                            x12xe : 65 pk
                            c14se : 82 pk
                            x14xe : 90 pk
                            x16xe : 106 pk
                            c16xe : 109 pk

                            #18014422
                            John Opeltje
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 October 2011

                              @McKaamos wrote:

                              Klopt helemaal, PeterNoFear!
                              En de C12NZ/X12SZ zijn 45PK, de X10XE is 45PK en de X12XE is 60PK.

                              Als je een andere Corsa gaat kopen, zoek dan specifiek die C14SE op.
                              Een X14SZ of C14NZ schiet je niks mee op.

                              X14XE of X16XE is ook leuk, maar dat zijn wel blokjes waarvan de zuigerveren en klepsteelrubbers nog wel eens vergaan, wat resulteert in olie zuipen en blauwe walm uit de uitlaat.
                              Ze zijn wel lekker rap.

                              ja mijn vriendin die heeft wel een 1.4se ma die heeft ook waarschijnlijk klebrubbers kapot maar voor een 1.4 gaat hij zkkr goed had ik nooit verwacht eigelijk ma mijn vriendin heeft een 8valve
                              zat ook te denken aan een astra ma vind de corsa lekker klein en compact en lichter

                              John

                              #18014423
                              Coiler
                                Lid sinds:
                                7 July 2010

                                Volgens mij heeft de 1.4 sport een X14XE motor (dat had die van mij tenminste), de SE zal dan in een ander type gezeten hebben?

                                #18014424
                                McKaamos
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 December 2009

                                  Ligt aan bouwjaar. Voordat de Si/Sport modellen uitgevoerd werden met een 16klepper was het nog een C14SE 8klepper.

                                  #18014425
                                  Coiler
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2010

                                    @McKaamos wrote:

                                    Ligt aan bouwjaar. Voordat de Si/Sport modellen uitgevoerd werden met een 16klepper was het nog een C14SE 8klepper.

                                    Aha die van mij kwam uit ’96

                                    #18014426
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Corsa 1.4 Sport is geleverd met de Volgende motoren:

                                      1992 t/m 1994

                                      C14NZ 60pk
                                      C14SE 82pk (op de kofferklep als 1.4Si)

                                      1993 t/m 1996

                                      C14NZ 60pk
                                      X14SZ 60pk
                                      X14XE 90pk (ook met kofferklep aanduiding 1.4Si geleverd).

                                      1996 t/m 2001

                                      X14SZ 60pk
                                      X14XE 90pk

                                      Willem

                                      #18014427
                                      John Opeltje
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 October 2011

                                        ja die van mijn vriendin is si sport van 1994 ma met SE bedoelde ik dat dat bij motorcode staat haha en SI op de klep en toch zijn ze lekkker vlot

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.