Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Motorblok wissel.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 december 2011 om 22:34 #17243824
Hallo, Ik ben Joppe en ik heb mijn droomauto een Manta A gekocht, hij is fel roze en heeft verbreede sr velgen met getrokken banden (had hem liever origineel gehad hoor) voor de kenners.
Nu het probleem:
Het motorblok is zo goed als op en op de terugweg naar huis van het ophalen van de auto viel de auto stil recht voor een politie controle…
Lekte benzine, de accu stond los en het blok stond niet op kenteken (2.0E), kortom wok erop… ben ik lekker mee.Nu zit ik een beetje op internet te speuren wat voor blok ik erin zal leggen, mijn voorkeur gaat momenteel uit naar gewoon een andere 2.0E maar aan de andere kant heb ik ook het gevoel als ik dan toch bezig ben…
-Ik kan kiezen voor een 2.2 cih of een 2.4 cih, ik hoorde alleen dat deze snel last hebben van kantelende zuigers, hebben deze de zelfde slag als de 1.9, en 2.0?
Goed, ik heb me al erg verdiept in wat past en niet, er is alleen heel weinig tot niets te vinden over hoe plug en play een c20ne of c20xe is.
-Ik weet dat die onderblokken hetzelfde zijn maar, er staat vaak dat er onderdelen van een 1.8s worden gebruikt, kan dat niet gewoon van een 1,9s? en waarom niet?
-Past het gewoon op een Getrag240 5 bak?
-Welke motorsteunen heb ik nodig of moeten die zelf gemaakt worden?
-Past er een uitlaatspruitstuk op of moet er zelf wat gemaakt worden?
-Hoe zit het nou met het verplaatsen van de ontsteking want hier wordt altijd heel makkelijk over gepraat maar ik heb nog niet door hoe het gaat.
-Past op een c20ne eventueel een cih 2.0 kop en komt deze dan op dezelfde hoogte uit?
Ik ben dol benieuwd of iemand, of meerdere mensen mij kunnen helpen met deze vragen en de motor keus voor mij kunnen vergemakkelijken.
Gr,
Joppe.2 december 2011 om 00:34 #17949292Makkelijkste is gewoon cih blok
dat varieerd van 1600 tot 2.4
Heb je minste werk en idd dan is 5 bak metteen beter als je toch bezig bent2 december 2011 om 07:13 #17949293spit die site maar eens door, dan weet je precies wat erbij komt kijken om een c20ne/c20xe/c20let in een manta te bouwen.
een 1.6-2.4 is inderdaad het makkelijkst.
2 december 2011 om 10:28 #17949294motorsteunen, carterpan, vesnellingsbak etc moet je allemaal van een 1.8s blok gebruiken…
alleen zie er maar is aan te komen.Staan op marktplaats 2 motorsteunen voor 50 euro per stuk….
koppeling volgens mij van een cih 2.4 nemen.
maar alles staan op mantablog.nl zoals al eerder genoemt is
ff kijken naar c20xe in manta B ombouw
Ik zou gewoon voor een c20xe gaan, dan kan je die van mij ook gelijk doen :angel
2 december 2011 om 14:15 #17949295Allereerst het verschil tussen CIH en (D)OHC motoren.
De onderdelen van deze motoren zijn niet uitwisselbaar.
Onder de (4cilinder) CIH motoren vallen alle motoren van 1.6 t/m 2.4, behalve de 1.8s.
De 1.8s is een OHC motor, en aan de basis inderdaad gelijk aan een c20ne/c20xe/c20let.Het gemakkelijkst en goedkoopst is een andere 2.0E motor, deze heb je al vanaf 150 euro.
Ook een niet al te moeilijke motor om in te bouwen is de 2.2 of 2.4 motor. Deze zijn iets duurder.
Het verschil tussen 1.6-2.0 en 2.2-2.4 motoren zijn de cilinderkoppen. De kanalen zijn verschillend.
Bij de inbouw van 2.2 en 2.4 motoren heb je dan ook een inlaat en uitlaatspruitstuk nodig van deze motoren.
Het inlaatspruitstuk van een 2.4 past weer niet onder de kap van een manta. Hier zijn ook weer verschillende opties mogelijk. Het gemakkelijkst is een 2.2 inlaatspruitstuk, maar deze zijn kwa kanalen niet echt ideaal. Het beste is om een ingekort inlaatspruitstuk van een 3.0 6cilinder CIH motor te nemen. Maar hier komt alweer wat meer aanpaswerk bij kijken.Bij inbouw van een c20ne/c20xe/c20let komt alweer heel wat meer werk kijken. Als je het gemakkelijk wilt houden kun je de onderdelen gebruiken van een manta 1.8s motor. Je heb hier dan de carterpan, olieaanzuigbuis, motorsteunen en eventueel ontsteking van nodig. Houd er wel rekening mee dat deze onderdelen schaars aan het worden zijn en er al vaak de hoofdprijs voor gevraagd wordt. Als je handig bent kun je zelf een stalen carterpan pasmaken, zelf de olieaanzuigbuis aanpassen en de motorsteunen zelf maken. De ontsteking verplaatsen is een optie als je je kachel wilt behouden. De ontsteking van een (D)OHC motor zit namelijk bij inbouw in een manta aan de achterkant, precies waar de kachelradiateur zit. Het is bijvoorbeeld mogelijk de ontsteking van een manta 1.8s motor voorop de motor te bouwen, hiervoor heb je dan ook weer een manta 1.8s nokkenastandwiel nodig. natuurlijk zijn er nog tal van andere mogelijkheden maar dit is er een van.
Tot slot versnellingsbakken. Er zijn 2 soorten getrag240 versnellingsbakken. Je hebt een bak voor de CIH blokken en een bak voor de OHC (1.8s) blokken. Deze twee zijn kwa binnenwerk hetzelfde, maar kwa bellhousing totaal verschillend. Je kunt de CIH bak dus niet op de (D)OHC motor gebruiken en andersom. Ook hier zijn weer verschillende versnellingsbakken en losse versnellingsbakdelen te combineren waardoor je meer mogelijkheden hebt. Zoals een getrag 265 bak van de 6cilinders, bij deze bakken zijn de bak en bellhousing 2 onderdelen die geschroefd zitten. Met een adapterplaat en een bellhouse van een manta 1.8s 4bak is de getrag 265 bak weer pas te maken op een (D)OHC motor. op een CIH past de 265 direct. Bij iedere bak heb je dan ook weer een andere koppeling nodig, maar dat weet ik zo even niet uit mn hoofd.
Zo, hopelijk is nu het verschil tussen de CIH en (D)OHC motor duidelijk, en kun je voor jezelf een keuze maken ;) :D
2 december 2011 om 14:53 #17949296@Ben_M wrote:
Allereerst het verschil tussen CIH en (D)OHC motoren.
De onderdelen van deze motoren zijn niet uitwisselbaar.
Onder de (4cilinder) CIH motoren vallen alle motoren van 1.6 t/m 2.4, behalve de 1.8s.
De 1.8s is een OHC motor, en aan de basis inderdaad gelijk aan een c20ne/c20xe/c20let.Het gemakkelijkst en goedkoopst is een andere 2.0E motor, deze heb je al vanaf 150 euro.
Ook een niet al te moeilijke motor om in te bouwen is de 2.2 of 2.4 motor. Deze zijn iets duurder.
Het verschil tussen 1.6-2.0 en 2.2-2.4 motoren zijn de cilinderkoppen. De kanalen zijn verschillend.
Bij de inbouw van 2.2 en 2.4 motoren heb je dan ook een inlaat en uitlaatspruitstuk nodig van deze motoren.
Het inlaatspruitstuk van een 2.4 past weer niet onder de kap van een manta. Hier zijn ook weer verschillende opties mogelijk. Het gemakkelijkst is een 2.2 inlaatspruitstuk, maar deze zijn kwa kanalen niet echt ideaal. Het beste is om een ingekort inlaatspruitstuk van een 3.0 6cilinder CIH motor te nemen. Maar hier komt alweer wat meer aanpaswerk bij kijken.Bij inbouw van een c20ne/c20xe/c20let komt alweer heel wat meer werk kijken. Als je het gemakkelijk wilt houden kun je de onderdelen gebruiken van een manta 1.8s motor. Je heb hier dan de carterpan, olieaanzuigbuis, motorsteunen en eventueel ontsteking van nodig. Houd er wel rekening mee dat deze onderdelen schaars aan het worden zijn en er al vaak de hoofdprijs voor gevraagd wordt. Als je handig bent kun je zelf een stalen carterpan pasmaken, zelf de olieaanzuigbuis aanpassen en de motorsteunen zelf maken. De ontsteking verplaatsen is een optie als je je kachel wilt behouden. De ontsteking van een (D)OHC motor zit namelijk bij inbouw in een manta aan de achterkant, precies waar de kachelradiateur zit. Het is bijvoorbeeld mogelijk de ontsteking van een manta 1.8s motor voorop de motor te bouwen, hiervoor heb je dan ook weer een manta 1.8s nokkenastandwiel nodig. natuurlijk zijn er nog tal van andere mogelijkheden maar dit is er een van.
Tot slot versnellingsbakken. Er zijn 2 soorten getrag240 versnellingsbakken. Je hebt een bak voor de CIH blokken en een bak voor de OHC (1.8s) blokken. Deze twee zijn kwa binnenwerk hetzelfde, maar kwa bellhousing totaal verschillend. Je kunt de CIH bak dus niet op de (D)OHC motor gebruiken en andersom. Ook hier zijn weer verschillende versnellingsbakken en losse versnellingsbakdelen te combineren waardoor je meer mogelijkheden hebt. Zoals een getrag 265 bak van de 6cilinders, bij deze bakken zijn de bak en bellhousing 2 onderdelen die geschroefd zitten. Met een adapterplaat en een bellhouse van een manta 1.8s 4bak is de getrag 265 bak weer pas te maken op een (D)OHC motor. op een CIH past de 265 direct. Bij iedere bak heb je dan ook weer een andere koppeling nodig, maar dat weet ik zo even niet uit mn hoofd.
Zo, hopelijk is nu het verschil tussen de CIH en (D)OHC motor duidelijk, en kun je voor jezelf een keuze maken ;) :D
Kijk, dit is het antwoord waar ik op wachte, geweldig!
Ik ga dan maar gewoon voor een cih motor, de ombouw naar ohc of dohc komt nog wel eens als ik tijde en geld over heb dan.
Ontzettend bedankt.
Gr,2 december 2011 om 15:13 #17949297Heb nog wel complete 2.0 e staan met 5 bak en alle aanbouwdelen
Staat wel in te kooop topic2 december 2011 om 16:16 #17949298@eddepet007 wrote:
Heb nog wel complete 2.0 e staan met 5 bak en alle aanbouwdelen
Staat wel in te kooop topicMakkelijkste oplossing, een goede 2.0 E is rap zat voor een A manta :thumb
3 december 2011 om 05:37 #17949299@Hendri wrote:
@eddepet007 wrote:
Heb nog wel complete 2.0 e staan met 5 bak en alle aanbouwdelen
Staat wel in te kooop topicMakkelijkste oplossing, een goede 2.0 E is rap zat voor een A manta :thumb
Dat is ook zo,heb je pakumbeet 110 pk onder de kap.
Meer dan genoeg.
Je moet ook denken hoe meer pk’s hoe meer aanpassingen.
Remmen bv.3 december 2011 om 22:41 #17949300idd 110 pk is leuk spelen in atje
6 december 2011 om 20:33 #17949301Had jij me gemaild voor een motor
11 december 2011 om 21:32 #17949302Jah als het goed is voor die motor van 160 euro, jij hebt me dus ook die van 500 aangeboden? 500 vindt ik echt te veel, ik ga morgen op de sloop een blok halen.
Gr,11 december 2011 om 22:17 #17949303Idd was kaal blok wat ik eetst had die was verkocht
Wat ik je aanbood was compleet met 5 bak en alle aanbouw delenIig sucses dat ie maar weer dnel op de weg mag zijn wat komt er voor blok in
12 december 2011 om 13:58 #179493042.0 E dacht ik
13 december 2011 om 20:19 #179493052.0e gaat prima in een a tje
13 december 2011 om 21:51 #17949306@eddepet007 wrote:
idd 110 pk is leuk spelen in atje
Is ook zo,loopt de klok uit,snelheidsmeter bedoel ik.
185 met gemak.
Als je een ATJE rijd moet je ook genoegen nemen die de construtie van het chassie kan dragen.
Buiten de windruis,die een hoge snelheid met zich meebrengt,als je zo hard over de nederlandse snelweg wilt rijden.
Of dat uberhoubt kan.13 december 2011 om 21:54 #17949307Ja daarom komt mooi mee int huidige verkeer mede door zijn lage eigen gewicht
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.