Motoras tandriemwiel verwijderen?

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen Motoras tandriemwiel verwijderen?

• Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    rinus747
    Deelnemer

:wub Ik wil distiriem en pomp vervangen, maar weet niet hoe ik tandwiel van krukas af krijg, waar ook de polie-multi-V riem oover loopt. Het zit vast met 1 centrale schoef. Moet die er af?

Wat ik zover gezien heb is:

Als ik aan die centrale scroef draai dan draait de as mee. Met versnelling in 1 draaien de wielen, die omhoog staan, mee.
      Bovendien moet alles echt star blijven zitten als ik de riem niet wil belasten, of het nokas blokkeergeredschap niet wil vernielen.

In mijn handboek wordt gesproken over een gat in het blok en een speciaal gereedschap. Is dit het gaat onder het D-vormige plastic dopje? Er lijkt niet onder te zitten om zelfs maar een schroevendraaier in te steken.

Moet ik het wiel zef zien tegen te houden met een gereedschap dat past in de kring met gaten in het wiel zelf?

Wie kan me een hint geven?

rinus747
      Deelnemer

Die vervelende dieslesksie toch…..lol….nu moeten de lezers de letters zelf nog op hun plaats zetten voor ze kunnen lezen :o

rinus747
        Deelnemer

Het was dus gewoon een kwestie van tandwiel blokkeren en hard aan de moer daarien (90nm vast…..en wel het dubbele om hem los te krijgen)

Alles ok

OPCdriver

Heb je deze reparatie nooit eerder gedaan?
            Ingeval van niet laat het een meer ervaren persoon
            hierin deze uitvoeren of als je het toch zelf wil gaan
            doen zorg dat er iemand bij is die ervan af weet.
            De schade die je kan aanrichten als het niet goed
            gedaan wordt kan aanzienlijk zijn.
            Voor het loshalen v/d krukasbout ;
            Je kunt het best een koevoet/grote schroevendraaier/bandenlichter/etc.
            in de vliegwielstarterkrans steken om de krukasbout los te draaien.
            Het gaat het beste met twee personen.

erwin78

Die bout wordt in de garage gewoon met de lucht sleutel los gedraaid.

Wat je thuis kan doen is een wring ijzer met dop 17 /19? op de centrale bout zetten, dan de motor starten en natuurlijk meteen weer uit zetten (zorgen dat je niet lang genoeg doorstart waardoor de motor start) dan is in 7 van de 10 gevallen ook de bout los.

erwin78

Oja wel ff opletten hoe je de sleutel erop zet, zo dan dat hij niets kapot kan slaan (rustend op grond of tegen chassis balk ofzo)

Baas J.
                Deelnemer

origineel gepost door erwin78
                  Die bout wordt in de garage gewoon met de lucht sleutel los gedraaid.

Wat je thuis kan doen is een wring ijzer met dop 17 /19? op de centrale bout zetten, dan de motor starten en natuurlijk meteen weer uit zetten (zorgen dat je niet lang genoeg doorstart waardoor de motor start) dan is in 7 van de 10 gevallen ook de bout los.

Bobinebrug eerst loshalen of brandstofrelais eruit wippen.

rinus747
                  Deelnemer

Alles is gelukt en wagen zit ook weer in elkaar. Alleen maakt hij toch een belabberd geluid, dus heb ik hem maar snel uitgezet.

Nu heb ik dat krukaswiel bij het loshalen wel geblokeerd, maar mijn blokkering was een beetje “flexibel” zeg maar. Op het moment dat de bout los ging was alles zo’n 20 of 30 graden “achterwaards” gedraaid. Achteraf gezien moet er dus ook wel gerukt zijn aan de oude distributie riem, en in “achterwaards richting” dus.

Heeft deze amateur daardoor de kleppen tegen de cylinder krom gebogen, en iets beschadigd? Of hoeft ik daarvoor niet bang te zijn?

Ben wel een beetje zenuwachtig :hmmz . Iemand een idee?

rinus747
                    Deelnemer

Alles is gelukt en wagen zit ook weer in elkaar. Alleen maakt hij toch een belabberd geluid, dus heb ik hem maar snel uitgezet.

Nu heb ik dat krukaswiel bij het loshalen wel geblokeerd, maar mijn blokkering was een beetje “flexibel” zeg maar. Op het moment dat de bout los ging was alles zo’n 20 of 30 graden “achterwaards” gedraaid. Achteraf gezien moet er dus ook wel gerukt zijn aan de oude distributie riem, en in “achterwaards richting” dus.

Heeft deze amateur daardoor de kleppen tegen de cylinder krom gebogen, en iets beschadigd? Of hoeft ik daarvoor niet bang te zijn?

Ben wel een beetje zenuwachtig :hmmz . Iemand een idee?

rinus747
                      Deelnemer

Grote twijfel is het begin van nieuwe wijsheid zei de out Chinees Confusius ooit……Maar ja, die heeft nooit een zelf betaalde auto naar de sloper hoeven te duwen :wub

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.