Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Motor Zafira 1.8 komt slecht op temperatuur ??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2010 om 16:38 #17216912
Het symptoom:
De wijzer van de motortemperatuur komt slecht omhoog. Vandaag tijdens een langere rit nog wat mee geëxperimenteerd. Buitentemperatuur +1º. Zolang de ventilatie van de luchtverversing op 0 of 1 staat komt het wijzertje vrij goed omhoog. Zet ik de ventilator op stand 2 omdat anders toch de ruiten aanslaan (5 personen aan boord) dan loopt de temp.meter weer terug.Mogelijke oorzaak (wat mij zo binnen schiet)
1) metertje werkt niet lekker
2) thermostaatklep radiateur blijft open staanBij -20 of zo kan ik me nog voorstellen dat er nauwelijks voldoende warmte is om het interieur warm te stoken, bij +1 moet dat toch geen probleem zijn dacht ik zo. Omdat het metertje reageert op de hoeveelheid warmte die naar het interieur gaat lijkt 1) me minder voor de hand liggend. Blijft over 2): er gaat zoveel warmte verloren dat er niet genoeg over blijft om koelvloeistoftemperatuur op normaal peil te houden EN het interieur warm te stoken. Het enige waar ik dan aan kan denken is dat er meer koelvloeistof door de radiateur gaat dan nodig is.
De vragen:
Hoe is de thermostaatklep te controleren?
Is er een ander iets dat ook voor die lage vloeistoftemperatuur kan zorgen?Alle tips welkom ;)
Bij voorbaat dank :thumbup, Dutch31 januari 2010 om 16:53 #17602728Thermosstaat stuk..
als je voor de auto staat linker radiateur slang volgen, ie zit op de thermosstaat.
als het goed is zit er een Sensor in het thermosstaathuis, deze krijg je bij je nieuwe thermosstaat.
Willem
31 januari 2010 om 20:11 #17602729Ik heb dus het zelfde probleem met de zelfde motor…..
dus dan toch de thermostaat…
Is dit makkelijk zelf te doen….
31 januari 2010 om 20:27 #17602730ja opzich wel
Willem
1 februari 2010 om 10:03 #17602731@AstraElvis: had je topic inderdaad gezien. Dacht meer dat het over het warm worden binnen ging (automatische? klimaatregeling). Anders was ik denk ik wel in jouw topic verder gegaan.
@Wim-V6: dank voor je reacties. Is het naar jouw idee (edit: of van andere lezers) een idee om een paar sloperijen te bellen of ze een thermostaat hebben of is het beter meteen maar voor nieuw te gaan? We denken er namelijk over om na 6 jaar eens naar een nieuwere Zaf uit te kijken.Is een thermostaat op een of andere manier te controleren? Bij motorfietsen is de thermostaatklep nog wel eens los te halen, dan kan je in een pannetje heet water controleren of ie goed open & dicht gaat. Zou wel handig zijn als zoiets bij een Opel thermostaatklep ook kan.
Groeten, Dutch
1 februari 2010 om 16:34 #17602732ik zou gewoon voor een nieuwe gaan kosten niet meer dan een paar 10tjes geloof ik…
was voor een corsa b 7 euro kwijt alleen moest hier de distributie af dus zafira misschien 15 euro en als ik het begrijp van wim makkelijk te doen..
1 februari 2010 om 16:55 #17602733Ik had even op een site van een automaterialenzaak gekeken: daar stond ie voor 78,20. Da’s toch 93 euro met de btw erbij.
1 februari 2010 om 21:35 #17602734ok das ff andere koek hahahahaha
shit he wat een geld voor een klein ding…..
als je er maar makkelijk bij kan komen dan ga ik dit ook vervangen als het slechter word..
1 februari 2010 om 21:39 #17602735Klopt rond de 8 tientjes..
Maar 2e hands zijn ook niet veel goede te vinden, gewoon vervangen voor NIEUW
Willem
7 februari 2010 om 17:54 #17602736Update: vorige week een nieuwe thermostaat in laten zetten. Wel prettig een garagist te hebben die gewoon even tijd voor je vrij maakt :thumbup
Het motorblok komt nu weer snel en goed op temperatuur en er blijft genoeg warmte over om er ook binnen warmpjes bij te zitten :)
Greetz, Dutch
7 februari 2010 om 19:49 #17602737Super dutch…
Wat was je nu kwijt in totaal….
Moet ik het ook maar laten doen..
8 februari 2010 om 08:24 #17602738115 euri all in, dus inclusief thermostaat, montage, koelvloeistof. Normaal 130, maar wij krijgen wat korting omdat we al jaaaaren bij AutoBoxmeer komen ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.