Motor wordt wel heel erg warm

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Motor wordt wel heel erg warm

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273098
    Hencque
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 May 2013

      De motor van mijn B-combo (1.7 diesel) wordt de laatste tijd wel heel erg warm.

      Sinds terug komst van mijn vakantie naar Italië (de terugreis ging overigens dwars door de alpen en in Duitsland was het tegen de 40 graden) heb ik het idee dat mijn motor veel te warm blijft. Tijdens de terug reis is hij best even heel erg heet geweest (de naald vd thermometer stond die in het rood). Thuis aangekomen de volgende ochtend het water bijgevuld (er was behoorlijk wat verdwenen) en een paar korte stukjes in de stad gereden, daarbij viel me niks vreemds op wat temperatuur betrof, maar dat kan door de korte stukjes komen.

      Ik rijdt dagelijks zo’n 170km snelweg (heen en terug van Tilburg naar Rotterdam). Ik rijd dan gewoon, normaal 120, soms een stukje 130 en bij Rotterdam vaak 110 omdat je daar maar 100 mag. Als ik nu lange tijd snelweg rijdt, staat de naald vd thermometer gewoon tegen het rood aan. De buitentemperatuur is 27 graden volgens het display op mn dashboard, maar dit lijkt me niet normaal. Ik zou verwachten dat de motortemperatuur rond de 95 graden zou zijn.

      De gril bevat geen roadkill, de radiateur wordt volledig warm, net als alle slangen, dus ik ga er vanuit dat de thermostaat gewoon opent en de ventilator slaat gewoon aan als hij in het rood komt en dan loopt de temperatuur gewoon terug naar een graad of 105 (bij stationair draaien)
      Ik ben overigens sinds ik terug ben van vakantie geen koelwater meer kwijt geraakt. Bovendien rookt de auto nauwelijks uit de uitlaat, dus een lek of een probleem aan de kop/koppakking verwacht ik zelf niet.

      Als ik zie dat hij erg warm wordt zet ik mijn ramen open en de verwarming aan. De motor koelt dan zonder problemen af tot een graad of 95.

      Nou heb ik 2 vragen:
      – Wat is een normale motortemperatuur tijdens rijden op de snelweg met zomerse buitentemperaturen?
      – Wat zou er fout kunnen zijn?

      Zaterdagochtend kan ik er naar kijken. En zou dan graag vooral een indicatie willen hebben van normale motortemperaturen.

      #18293328
      Vannos
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 November 2010

        normale temperatuur voor een diesel zal rond de 90 blijven hangen, kan iets hoger komen, Maar in het rood dan is er wel iets mis,

        heb je verhaal gelezen denk dan als eerst aan de thermostaat

        #18293329
        Hencque
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 May 2013

          Thermostaat is vervangen en het probleem is niet verholpen. Ik heb de boel warm gereden en met een laserthermometer verschillende slangen gemeten. Alles wordt warm, ook de hele radiateur. Dus ik sluit een verstopte radiateur uit.

          Ik heb het systeem weer tot het normale peil afgevuld met water en heb een stukje gereden. Daarna af laten koelen en de dop van het bolletje met veel sissen en gesputter los gedraaid. Het niveau was zeker niet te laag, dus ben geen vloeistof verloren onderweg. Daarna de boel tot de rand toe afgevuld en zonder dop op het bolletje laten draaien. Dat ging vrij aardig, zonder klotsen ofzo, totdat de motor warm werd (en ik denk de thermostaat open ging). Toen kwam er heftig veel lucht/gas uit de 2 slangen die bovenin het bolletje uitkomen waardoor de boel heftig begon te klotsen, totdat het peil laag genoeg was zodat de lucht boven het waterniveau het bolletje in kon stromen.

          Dat zou wat mij betreft een kapotte kop of koppakking moeten liggen, ik zou anders niet weten waar er gas of lucht in het systeem kan komen…

          Ik heb nu de ventilator achter de radiateur doorgelust zodat die altijd draait. Hij blijft nu (in combinatie met 110-115 rijden) netjes 95 graden en koelt ook verder terug als ik langzamer ga rijden.

          Iemand een idee hoeveel werk het is om een kop/koppakking te vervangen? Ik heb er zelf geen tijd voor, en ben een beetje bang dat het duurder uit valt dan dat het autotje nog waard is. :cry
          Of zou het nog wat anders kunnen zijn?

          #18293330
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Radiateur ook al vervangen??

            Die gaan dicht zitten, had ik ook met mijn Corsa-B turbodiesel.

            Is een kwaal van deze

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18293331
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Kosten vrij weinig.

              Ik heb een Nissens voor 55euro gekocht.

              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

              #18293332
              Hencque
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 May 2013

                Nee, nog niet vervangen.
                Kreeg van een collega de tip om eerst eens een sniffer in het bolletje te steken voor ik de wagen af schrijf.

                #18293333
                Hencque
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 May 2013

                  Hoe kunnen er trouwens uitlaatgassen in het koelsysteem komen met een verstopte radiateur?

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.