Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › motor wordt TE warm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2010 om 17:03 #17222188
omdat mijn vorige topic zo snel werd opgelost probeer ik mijn volgende probleem ook maar hier op te lossen.
mijn corsatje brengt me overal naartoe, maar sinds een maand of 6 heeft hij een probleem… als het weer TE warm is, laat hij eht afweten na een 100 kilometer ofzo.
afgelopen weekend ben ik in duitsland geweest voor een weekendje weg, na ongeveer 100 kilometer begon hij te sputteren, en stopte ik snel aan de kant van de weg.
na 2 volle flessen water over de motor heen te gooien was hij bijna aanraakbaar….
na nog een half uur wachten was de motor een stuk kouder en starte hij moeiteloos.
de volgende 30 kilometer heb ik met heel laag toerental gereden, en dat bleek te helpen.aangekomen bij het hotel ontdekte ik dat de ventilator gewoonweg niet aangaat.
dus heb ik de stekker van het stadslicht losgemaakt, en aangesloten op de draden van de ventilator.
op die manier draait de ventilator zolang de lichten aanstaan (zeker niet ideaal, maar beter dan niets).de terugreis heeft de auto moeiteloos volbracht, zonder ook maar 1 klein probleempje (maar wel continu met de ventilator aan).
waar zou nou mijn probleem zitten?
er zijn geen zekeringen kapot, er zijn ook geen draden kapot of beschadigd.waar zit het dingetje dat de tempratuur bijhoudt? (want mijn meter op het dashboard werkt ook niet).
en hoe kan ik kijken of deze kapot is? (geeft deze stroom af? of werkt het op basis van weerstand?).graag leer ik meer.
edit:
ik heb een opel corsa joy c14nz e2 op benzine uit 1993 met een 1.4 motor met 4 cilinders en 44 kw en 845 kilo.
(lang leve de online voertuiggegevens).7 juni 2010 om 17:15 #17684961Water over de motor heengooien lijkt me niet erg bevorderlijk.. Namelijk, grote en snelle temperatuurswisselingen zijn niet goed voor metaal. Té snel warm rijden, rustig laten afkoelen.
klinkt een beetje als temperatuursensor ja..
waar die zit weet ik ook niet:cool:7 juni 2010 om 17:16 #17684962zolang de Koelvloeistof niet uit het koeltankje komt zetten is hij niet te warm namelijk
Temp sensor voor de meter zit zeg maar onder de buis welke van inlaat naar gasklep loopt achter de dynamo in buis 1 van het inlaat..
Willem
7 juni 2010 om 17:27 #17684963@darkNL08:
ik weet eigenlijk wel dat water eroverheen gooien niet goed is, maar ik was eigenlijk bang dat hij echt op het punt stond om te gaan roken.
achteraf gezien was dat wel een beetje een overdreven reactie.
in de toekomst zal ik gewoon afstand nemen, en wachten tot hij afgekoeld is.
@wim-v6:
de meter op het dashboard geeft niets aan, deze geeft nooit iets aan. ik vermoed dan ook dat de sensor kapot is.
de koelvloeistof kwam neit uit het reservoir, maar kan dat wel? want er zat toen nog een goede dop op (inmiddels zit er een andere dop op met zo’n ventieltje).
ik moet wel zeggen dat ik tijdens het afkoelen ook de dop van het koel reservoir eraf geschroefd had (vraag me niet waarom, ik dacht dat het een slim idee was), en hij maakte een enorm sis geluid.
zoiets als een fles cola, maar dan veel harder.7 juni 2010 om 17:38 #17684964had m al aangepast
zal effe een foto plaatsen waar de sensor zit7 juni 2010 om 17:44 #17684965Sis geluid is normaal, omdat je water temp 90 graden is (in jou geval dus nog heter) … is een soort overdruk die je loslaat, pas er wel mee op!! anders verbrand je je.. ;)
succes!:thumbup
7 juni 2010 om 17:45 #17684966dat sis geluid is normaal als ie warm is, je systeem werkt onder druk.
pas er enkel mee op, als ie goed warm is, kan ie spuiten, en dat koelwater wil je niet over je heen hebben met die temperatuur.als t goed is zit de thermoschakelaar voor je fan aan de zijkant van je radiateur, onderin aan de bijrijderskant.
die kostten slechts een paar euro nieuw.
7 juni 2010 om 17:45 #17684967komt ie:
Willem
7 juni 2010 om 17:58 #17684968daar kan ik zeer zeker wel iets mee.
maar wat is die EGR en die LFR in het plaatje?
ik moet dus de temperatuur sensor bij de gasklep controleren, EN de sensor die aan de zijkant van de radiator zit?
hoe controleer ik deze? of moet ik ze gewoon vervangen zonder te checken?7 juni 2010 om 18:01 #17684969Sensor aan in de radiateur is een Schakelaar, welke de koelvin aanstuurt als de motor de 102 graden bereikt.
De sensor naast gasklep is die de meter voorzien van informatie, meestal is alleen het stekkertje los, kijk daar eens naar, als stekkertje los is, stekkertje is strakker knijpen en terug schuiven.
LFR = Leerlaufreglung = stationair steller
EGR = Exhaust Gas Recirculation = Uitlaatgas recirculatieWillem
7 juni 2010 om 18:15 #17684970de sensor in de radiateur moet je gewoon vervangen, wel zorgen
dat je auto compleet koud is.deze zorgt ervoor dat je fan aangaat
de kleine sensor in de inlaat ook vervangen door een nieuwe.
deze zorgt voor je metertje op je dash
beiden geen dure sensoren.
7 juni 2010 om 19:02 #17684971zojuist die sensor bij de inlaat losgemaakt, contact schoongemaakt en stevig terug gezet.
na ruim 5 minuten stationair totaal geen effect op het dashboard.
morgen dus maar even op zoek gaan naar een plek waar ik deze dingen kan kopen.7 juni 2010 om 19:18 #17684972automaterialenzaak, of de dealer.
8 juni 2010 om 10:48 #17684973nou, het was even puzzelen maar beide sensoren zijn vervangen.
de sensor voor het dashboard was overduidelijk kapot, het gedeelte dat in het blok zit zag eruit alsof iemand er met een slijptol overheen was geweest.
dus de vorige eigenaar heeft er niet zo goed voor gezorgd.de ventilator sensor heb ik ook maar meteen vervangen (kan maar gedaan zijn he), maar hoe test ik deze?
de verkoper vertelde namelijk dat 5 minuten stationair lang niet genoeg is om warm te worden.
dus, hoe kan ik op een veilige manier testen of de ventilator werkt?
moet ik soms 5 minuten lang met vol gas rijden ofzo?
7000 toeren in z’n 1 ? :P haha.graag een veilige manier hoe ik de ventilator kan testen dus.
8 juni 2010 om 10:51 #17684974gewoon stationair laten draaien tot ie warm genoeg is, af en toe beetje gas geven, dat versnelt de opwarming
bij de 100graden of net ietsje erover, moet ie aangaan.
24 april 2011 om 15:57 #17684975beste mensen, ik zie dat dit al een oud topic maar….. Ik heb bijna het zelfde probleem, maar mijn ventilator slaat wel aan bij 104 graden ongeveer, maar hij blaast niet hard genoeg zodat hij weer zakt, kan dit ook temaken hebben met de sensor in de radiator?????
24 april 2011 om 16:09 #17684976je temperatuur zakt ook niet in een keer naar beneden heeft wel een paar minuten nodig…
maar als de ventilator aanslaat zakt de temperatuur dan wel of blijft hij stijgen….
dit heeft niet te maken met de sensor want die schakelt je ventilator in en uit…
24 april 2011 om 16:11 #17684977hij schakelt de ventilator maar 10 a 14 seconden aan, maar de temperatuur zakt nauwelijks, nu is het zo heb vandaag de thermostaat vervangen (92 graden) maar hij gaat er ruim bovenuit
heb geen leiding verstopt zitten, en de waterpomp pompt ook gewoon, nu is mijn vraag: als de ventilator aansluiten moet hij toch echt duidelijk ronddraaien en dat hij ook niet, hij draait maar op een laag toerentalletje, als ik hem doorverbind en regelrecht op de accu zet met weerstand ertussen, draait hij volledig
24 april 2011 om 19:53 #17684978niemand???
24 april 2011 om 20:06 #17684979Beetje rustig aan jah, eerste keer dat ik je vraag lees…. En je zit al te kicken binnen 4 uur… waardeloos dat haasten.
‘als de ventilator aansluiten moet’ <– ventilatoren sluiten zichzelf niet aan, wat bedoel je? Hoe je 't ding moet aansluiten?
Simpel: volgens het boekje.
Maar denk eerder dat je fan gewoon kapot is. Vervangen voor 1 van de sloop en gelijk de sensor in je radiator effe verwisselen voor een nieuwe. Weetje zeker dat die goed is.
24 april 2011 om 20:40 #17684980aansluiten moet aanslaan zijn, de ventilator slaat wel aan, enkel maar voor een 10 seconden ongeveer, sorry van de overhaast, maar moet morgen een flink stuk rijden vandaar. heb de auto nog in de garage staan, sorry nogmaals
24 april 2011 om 20:58 #17684981[rquote=1920247&tid=127734&author=corsaracer]je temperatuur zakt ook niet in een keer naar beneden heeft wel een paar minuten nodig…
maar als de ventilator aanslaat zakt de temperatuur dan wel of blijft hij stijgen….
dit heeft niet te maken met de sensor want die schakelt je ventilator in en uit…
[/rquote]
De temperatuur loopt eerst op tot een 104 a 105 graden , vervolgens slaat de ventilator aan en zakt hij maar tot 100 graden, nu heb ik ook geconstateerd dat de bedrijfttemperatuur schommelt tussen 95 en 99 graden dit is toch ook niet normaal met een thermostaat van 92
25 april 2011 om 11:20 #17684982tijdens rijden moet ie rond de 90 hangen.
als je met dit weer stilstaat, ja dan gaat ie zo omhoog.
boven de 100 moet de fan al aan zijn,
gaat pas uit bij 90-95 graden.
kan zijn dat de bedrading slecht is van de fan.
of vervang de thermoswitch eens, die zit als je voor de auto staat, links onder in de radiateur.
of verbind de connector effe door, dan kun je ook zien of de fan het goed doet.
29 april 2011 om 16:10 #17684983beste mensen,
Het probleem is opgelost, het was inderdaad mijn thermoswitch en mijn radiateur was niet fatsoenlijk ontlucht.
Evengoed bedankt voor alle reacties en voor het goede advies
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.