Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Motor wordt erg warm, maar koelt niet!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 juni 2011 om 11:35 #17231483
Hallo allemaal,
Ik heb een Corsa B uit ’96 en ik had eerst een probleem met de motor, maar dit is helemaal opgelost mede dankzij jullie tips.
Nu kom ik voor ‘t volgende..
Als ik in de stad rij, met veel stoplichten, dan wordt m’n motor soms 100 graden of iets warmer, maar niet in ‘t rode.
Toch zet ik dan m’n verwarming voluit aan op warm.. Waardoor ikzelf uit de auto drijf van de hitte, maar m’n motor wel wat afkoelt.De thermostaat werkt dus prima, maar de ventilator lijkt niet aan te slaan. Nu zeggen sommige mensen dat je ‘m dan moet horen, maar ik hoor eigenlijk nooit iets aanslaan als ‘ie warm wordt.
Hoe krijg ik de ventilator weer aan de praat? Kan ik ‘m doorschakelen naar m’n dashboard, zodat ik daar een knopje maak en handmatig de ventilator aan zet? Is dat ingewikkelder dan gewoon die ventilator repareren/vervangen?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik rij niet graag door de stad met dit warme weer.. Terwijl ik m’n auto wel nodig heb!
7 juni 2011 om 11:41 #17802909Zekeringen en bedrading controleren.
Als die niet in orde zijn, zal een knopje geen nut hebben.Ik zal vanmiddag even op de sloop kijken voor een ventilator
7 juni 2011 om 12:14 #17802910Dat is wel heel erg snel Rick! Ik woon niet bepaald in de buurt, dus het lijkt me niet nodig dat je helemaal voor mij naar zo’n ventilator gaat kijken.
Ik heb wel een draad los hangen die als ‘t ware achter de voorbumper zit, maar niemand weet waar die van is.. Er zit een rare aansluiting aan..
Ik zal eens de zekeringen en bedrading nalopen.. Misschien dat daar inderdaad iets niet goed in zit..7 juni 2011 om 12:28 #17802911ja die rare aansluiting is dit een ovale ? en ik denk zelfs een groene? dan steek hem maar in de ventilator in :)
7 juni 2011 om 12:35 #17802912Ja, volgens mij wel! Oh, dat verklaart dan ook waarom ‘ie ‘t niet doet! Hahahaha, ga dat vanavond meteen ff doen. :angel
7 juni 2011 om 12:42 #17802913Er schijnt er al één in de ventilator te zitten… Vreemd..
Waar kan ‘ie nog meer van zijn?7 juni 2011 om 13:03 #17802914Het is toch simpel. Start je motor, ga desnoods een klein stukje rijden, parkeer hem weer voor je huis, maar laat hem stationair draaien. Op een gegeven moment, zo rond de 95 Gr dacht ik, moet de ventilator inspringen. Zo niet, dan is daar iets niet goed. Dat kan dan de ventilator zelf zijn, misschien de ventilator schakelaar, temp. sensor (die het warmtesignaal naar de schakelaar doorgeeft, waarop de ventilator aan moet slaan), enz. Het zit ergens in dat circuit.
En die loshangende stekker. ik heb er ook verschillende “los” hangen in de motorruimte (bij al mijn Opels wel). Misschien voor een optie, die niet in jouw auto is ingebouwd. Dus een soort van voorbedrading dus? En anders, dan in die buurt kijken waar die losse stekker hangt, of je soms geen contra stekker ziet, die er bij hoort.
7 juni 2011 om 13:17 #17802915Nog veel makkelijker…
Zet de motor gewoon aan en ga even koffie zetten.
Dan kijk je net zo lang naar de fan tot ie aangaat of tot de temperatuur te ver oploopt..
Als ie met ongeveer 100 graden nog niet aan is, gaat ie ook niet aan.
Dan even de stekker los halen die aan de sensor in de radiator zit en die 2 contactpunten doorverbinden met elkaar. Volgens mij was ie ook groen ja. ;)
Dan moet de fan gewoon constant aan gaan. Dat is hoe mensen schakelaars voor in het dash maken. ;)
Gaat ie niet aan, dan is die sensor stuk en moet je een nieuwe in de radiator draaien. Gaat wel koelvloeistof uitkomen!
Ding Kost iets van 7 euro ofzo dus wel eerst even sparen. :P7 juni 2011 om 13:24 #17802916@kaneelschep wrote:
Nog veel makkelijker…
Ding Kost iets van 7 euro ofzo dus wel eerst even sparen. :PDat bedrag slaat gelijk een gat in je schatkist !!! :D :D :D
7 juni 2011 om 13:48 #17802917Nou, ik ga maar eens aan ‘t prutsen en ondertussen koffie drinken en geld sparen. :thumb
Dan komt ‘t wel goed toch?7 juni 2011 om 14:27 #17802918Zo hangt ziet de stekker eruit als ik ‘m buiten de bumper hang:
Hier komt ‘ie op uit, in m’n bumper:
Zo ziet de enige stekker op m’n ventilator eruit:
Ik heb voor ‘t huis asociaal staan gas geven en de ventilator slaat niet aan.. :hmmz
7 juni 2011 om 15:27 #17802907dan of de kabel doormeten of de ventilator testen.
dmvop het moment dat de motor te heet is meten of je 12v van de stekker krijg, of door gewoon je ventilator even met wat draden direct aan de accu hangen.
7 juni 2011 om 15:43 #17802908Het gaat meestal niet om de stekker op de vin. maar die op de sensor in/aan de radiator.
Dat is het ding wat de stekker op de vin namelijk weer aanstuurt.
Bij het begin beginnen! ;)
Zoek de sensor!7 juni 2011 om 16:07 #17802919Ja, zoek de sensor.. Ik heb er op de kop in gehangen, maar een sensor gezien? Uh, even denken…
Nee.. :(Maar heeft iemand enig idee waar die loshangende stekker dan wél van is en ‘m kan identificeren d.m.v. die foto hierboven?
7 juni 2011 om 16:17 #17802921Temp. sensor die alles aanstuurt voor de ventilator zit rechts onderin de radiateur (als je voor de auto staat). Daar moet je beginnen.
Is dat loshangende ding niet je buitentemp. meter, die normaal achter je bumper hangt?
7 juni 2011 om 16:25 #17802920dat ding is idd je buitentemperatuursensor. Ventilatorschakelaar zit ergens aan de zijkant van je radiateur, kan eigenlijk niet missen.
8 juni 2011 om 05:14 #17802922waarom in vredesnaam je auto laten lopen om een ventilator te testen.
Als je je thermoswitch wilt testen kan ik daarin komen, maar eerst de ventilator testen dan pas je thermoswicth.Rechtsvoor in je radiateur (dus passasierskant) zit onderin de radiateur een thermoswitch.
Hierop zit een stekker. Zet je auto op contact, haal deze stekker er even af (dus die van de thermoswitch), je pakt een draadje beide kant ontmantelen (ader bloot leggen) en verbind de 2 contacten in deze stekker door. Nu moet de ventilator gaan draaien.Doet ie dat niet dan zul je moeten gaan meten met een multimeter.
de thermoswitch is niets anders dan een massaschakelaar voor je ventilator op temp.Wanneer je ventilator nu wel aanslaat dan is de bedrading goed.
Sluit de thermoswitch weer aan en nu ga je pas je auto starten.Let wel op, de thermoswicth van een corsa b schakelt de eerste keer pas in de buurt van de 100-105 graden koelwater temp.
Dus het kan even duren voordat er wat gebeurd.Is de ventilator bij 110 graden nog niet aangesprongen dan is je thermoswitch defect.
Zie je trouwens niet vaakBetreffende het rare stekkertje wat je omschrijft.
Die is van je temperatuursensor tbv tid schermpjeHoort daar te zitten,
nix mis mee13 juni 2011 om 20:32 #17802923Excuses voor ‘t asociaal late antwoord, maar ik was ff een paar daagjes er tussen uit! Nu is de accu weer helemaal vol.
Nou, zonet nog even opzoek geweest naar die stekker en meteen gevonden. Ding losgetrokken en de contactpunten doorverbonden.
Gelukkig begon m’n ventilator meteen te draaien. Dus dat zit goed! Nu laat ik dat zo ff zitten, dat als ik ‘t contact aan zet, dat ‘ie meteen
begint te draaien. Dan kook ikzelf niet meer de auto uit.Nu ga ik prutsen tot ik ‘m met een schakelaar in ‘t dashboard heb verbonden, zodat ik ‘m zelf aan kan zetten bij 90 graden.
Al ga ik ook informeren naar dat ding wat stuk is. (Kan ff niet meer op de naam komen.) Kijken wat zoiets op de sloop kost.
13 juni 2011 om 21:13 #17802924haal nou gewoon ff n nieuwe thermoswitch voor die 10 euro ;)
geen gepruts met n gebruikt dingetje die nieuw ook nix kost
13 juni 2011 om 21:16 #17802925Het is ook zeker weten dan die thermoswitch?
Niet dat ik 10 euro uitgeef aan iets wat ik niet kan gebruiken. :lol:Waar kun je zo’n ding kopen?
14 juni 2011 om 06:09 #17802926Elke goede auto onderdelen zaak heeft zo’n ding op de plank liggen of kan hem bestellen.Wordt in veel Opelmodellen gebruikt. Voor dat geld niet tobben.
14 juni 2011 om 08:25 #17802927Nou, dan komt dat wel goed! :thumb
17 juni 2011 om 11:44 #17802928Ik vind het altijd wat moeilijk te geloven dat mensen zelf gaan prutsen met schakelaars op dashboard.
Die schakelaar is er namelijk al.. De themoswitch in je radiator.
En zoals iedereen al zegt moet je die gewoon even vervangen ipv zelf gaan klooien.
Die schakelaar in je dash vergeet je overigens toch wel een keer op tijd aan te zetten.20 juni 2011 om 14:17 #17802929Daarom koop ik toch maar zo’n thermoswitch gekocht en zet die erin!
Heb ik hierboven ook neergezet. :thumb26 juni 2011 om 08:54 #17802930goedemorgen mensen,
net lid geworden van deze site
en ik hoop op goede tips
heb alles al gelezen betreffende warmlopen en het niet aanslaan van de ventilator
mijn vraag is…
moet/ kan men het koelvloeistofsysteem ontluchten
ik heb hetzelfde probeem dus
op de grote weg kan ik zo hardrijden als ik wil, de temp. blijft goed
maar soms en altijd in de bebouwde kom
dan kan de motor ineens warmlopen
ik ga eerst morgen de thermostaat van de ven vernieuwen
had al een nieuwe thermostaat voor de motor gekocht
is trouwens aardig aan de prijs
maar mijn vraag
kan/moet men na het vullen van het systeem dit ook ontluchten
ook de vraag aan junior menber of het probleem verholpen was met het aanbrengen van een nieuwe thermostaat
(ik heb exact dezelfde problemen)
ik ben de (nieuwe) eigenaar van een 96er corsa 14 sport 16v
over het probleem
alles is verder perfect, de verbranding, de motorolie, de koelvloeistof
dus het betreft beslist geen lekke koppakking
voorbaat dank
groet,
maarten -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.