Motor wordt erg warm, maar koelt niet!

Forumindex Forums Modellen Corsa Motor wordt erg warm, maar koelt niet!

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17231483
    OpelCorsaB1.4
      Lid sinds:
      4 April 2011

      Hallo allemaal,

      Ik heb een Corsa B uit ’96 en ik had eerst een probleem met de motor, maar dit is helemaal opgelost mede dankzij jullie tips.

      Nu kom ik voor ‘t volgende..

      Als ik in de stad rij, met veel stoplichten, dan wordt m’n motor soms 100 graden of iets warmer, maar niet in ‘t rode.
      Toch zet ik dan m’n verwarming voluit aan op warm.. Waardoor ikzelf uit de auto drijf van de hitte, maar m’n motor wel wat afkoelt.

      De thermostaat werkt dus prima, maar de ventilator lijkt niet aan te slaan. Nu zeggen sommige mensen dat je ‘m dan moet horen, maar ik hoor eigenlijk nooit iets aanslaan als ‘ie warm wordt.

      Hoe krijg ik de ventilator weer aan de praat? Kan ik ‘m doorschakelen naar m’n dashboard, zodat ik daar een knopje maak en handmatig de ventilator aan zet? Is dat ingewikkelder dan gewoon die ventilator repareren/vervangen?

      Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik rij niet graag door de stad met dit warme weer.. Terwijl ik m’n auto wel nodig heb!

      #17802909
      RickR91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 April 2011

        Zekeringen en bedrading controleren.
        Als die niet in orde zijn, zal een knopje geen nut hebben.

        Ik zal vanmiddag even op de sloop kijken voor een ventilator

        #17802910
        OpelCorsaB1.4
          Lid sinds:
          4 April 2011

          Dat is wel heel erg snel Rick! Ik woon niet bepaald in de buurt, dus het lijkt me niet nodig dat je helemaal voor mij naar zo’n ventilator gaat kijken.

          Ik heb wel een draad los hangen die als ‘t ware achter de voorbumper zit, maar niemand weet waar die van is.. Er zit een rare aansluiting aan..
          Ik zal eens de zekeringen en bedrading nalopen.. Misschien dat daar inderdaad iets niet goed in zit..

          #17802911
          opel-motorsport
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 April 2009

            ja die rare aansluiting is dit een ovale ? en ik denk zelfs een groene? dan steek hem maar in de ventilator in :)

            #17802912
            OpelCorsaB1.4
              Lid sinds:
              4 April 2011

              Ja, volgens mij wel! Oh, dat verklaart dan ook waarom ‘ie ‘t niet doet! Hahahaha, ga dat vanavond meteen ff doen. :angel

              #17802913
              OpelCorsaB1.4
                Lid sinds:
                4 April 2011

                Er schijnt er al één in de ventilator te zitten… Vreemd..
                Waar kan ‘ie nog meer van zijn?

                #17802914
                rinus de boer
                  Lid sinds:
                  2 July 2004

                  Het is toch simpel. Start je motor, ga desnoods een klein stukje rijden, parkeer hem weer voor je huis, maar laat hem stationair draaien. Op een gegeven moment, zo rond de 95 Gr dacht ik, moet de ventilator inspringen. Zo niet, dan is daar iets niet goed. Dat kan dan de ventilator zelf zijn, misschien de ventilator schakelaar, temp. sensor (die het warmtesignaal naar de schakelaar doorgeeft, waarop de ventilator aan moet slaan), enz. Het zit ergens in dat circuit.

                  En die loshangende stekker. ik heb er ook verschillende “los” hangen in de motorruimte (bij al mijn Opels wel). Misschien voor een optie, die niet in jouw auto is ingebouwd. Dus een soort van voorbedrading dus? En anders, dan in die buurt kijken waar die losse stekker hangt, of je soms geen contra stekker ziet, die er bij hoort.

                  #17802915
                  kaneelschep
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 November 2004

                    Nog veel makkelijker…
                    Zet de motor gewoon aan en ga even koffie zetten.
                    Dan kijk je net zo lang naar de fan tot ie aangaat of tot de temperatuur te ver oploopt..
                    Als ie met ongeveer 100 graden nog niet aan is, gaat ie ook niet aan.
                    Dan even de stekker los halen die aan de sensor in de radiator zit en die 2 contactpunten doorverbinden met elkaar. Volgens mij was ie ook groen ja. ;)
                    Dan moet de fan gewoon constant aan gaan. Dat is hoe mensen schakelaars voor in het dash maken. ;)
                    Gaat ie niet aan, dan is die sensor stuk en moet je een nieuwe in de radiator draaien. Gaat wel koelvloeistof uitkomen!
                    Ding Kost iets van 7 euro ofzo dus wel eerst even sparen. :P

                    #17802916
                    rinus de boer
                      Lid sinds:
                      2 July 2004

                      @kaneelschep wrote:

                      Nog veel makkelijker…
                      Ding Kost iets van 7 euro ofzo dus wel eerst even sparen. :P

                      Dat bedrag slaat gelijk een gat in je schatkist !!! :D :D :D

                      #17802917
                      OpelCorsaB1.4
                        Lid sinds:
                        4 April 2011

                        Nou, ik ga maar eens aan ‘t prutsen en ondertussen koffie drinken en geld sparen. :thumb
                        Dan komt ‘t wel goed toch?

                        #17802918
                        OpelCorsaB1.4
                          Lid sinds:
                          4 April 2011

                          Zo hangt ziet de stekker eruit als ik ‘m buiten de bumper hang:

                          Hier komt ‘ie op uit, in m’n bumper:

                          Zo ziet de enige stekker op m’n ventilator eruit:

                          Ik heb voor ‘t huis asociaal staan gas geven en de ventilator slaat niet aan.. :hmmz

                          #17802907
                          vluggejaapie
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 June 2010

                            dan of de kabel doormeten of de ventilator testen.
                            dmv

                            op het moment dat de motor te heet is meten of je 12v van de stekker krijg, of door gewoon je ventilator even met wat draden direct aan de accu hangen.

                            #17802908
                            kaneelschep
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 November 2004

                              Het gaat meestal niet om de stekker op de vin. maar die op de sensor in/aan de radiator.
                              Dat is het ding wat de stekker op de vin namelijk weer aanstuurt.
                              Bij het begin beginnen! ;)
                              Zoek de sensor!

                              #17802919
                              OpelCorsaB1.4
                                Lid sinds:
                                4 April 2011

                                Ja, zoek de sensor.. Ik heb er op de kop in gehangen, maar een sensor gezien? Uh, even denken…
                                Nee.. :(

                                Maar heeft iemand enig idee waar die loshangende stekker dan wél van is en ‘m kan identificeren d.m.v. die foto hierboven?

                                #17802921
                                rinus de boer
                                  Lid sinds:
                                  2 July 2004

                                  Temp. sensor die alles aanstuurt voor de ventilator zit rechts onderin de radiateur (als je voor de auto staat). Daar moet je beginnen.

                                  Is dat loshangende ding niet je buitentemp. meter, die normaal achter je bumper hangt?

                                  #17802920
                                  Jurgen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    6 September 2007

                                    dat ding is idd je buitentemperatuursensor. Ventilatorschakelaar zit ergens aan de zijkant van je radiateur, kan eigenlijk niet missen.

                                    #17802922
                                    corsaboy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      waarom in vredesnaam je auto laten lopen om een ventilator te testen.
                                      Als je je thermoswitch wilt testen kan ik daarin komen, maar eerst de ventilator testen dan pas je thermoswicth.

                                      Rechtsvoor in je radiateur (dus passasierskant) zit onderin de radiateur een thermoswitch.
                                      Hierop zit een stekker. Zet je auto op contact, haal deze stekker er even af (dus die van de thermoswitch), je pakt een draadje beide kant ontmantelen (ader bloot leggen) en verbind de 2 contacten in deze stekker door. Nu moet de ventilator gaan draaien.

                                      Doet ie dat niet dan zul je moeten gaan meten met een multimeter.
                                      de thermoswitch is niets anders dan een massaschakelaar voor je ventilator op temp.

                                      Wanneer je ventilator nu wel aanslaat dan is de bedrading goed.
                                      Sluit de thermoswitch weer aan en nu ga je pas je auto starten.

                                      Let wel op, de thermoswicth van een corsa b schakelt de eerste keer pas in de buurt van de 100-105 graden koelwater temp.
                                      Dus het kan even duren voordat er wat gebeurd.

                                      Is de ventilator bij 110 graden nog niet aangesprongen dan is je thermoswitch defect.
                                      Zie je trouwens niet vaak

                                      Betreffende het rare stekkertje wat je omschrijft.
                                      Die is van je temperatuursensor tbv tid schermpje

                                      Hoort daar te zitten,
                                      nix mis mee

                                      #17802923
                                      OpelCorsaB1.4
                                        Lid sinds:
                                        4 April 2011

                                        Excuses voor ‘t asociaal late antwoord, maar ik was ff een paar daagjes er tussen uit! Nu is de accu weer helemaal vol.

                                        Nou, zonet nog even opzoek geweest naar die stekker en meteen gevonden. Ding losgetrokken en de contactpunten doorverbonden.
                                        Gelukkig begon m’n ventilator meteen te draaien. Dus dat zit goed! Nu laat ik dat zo ff zitten, dat als ik ‘t contact aan zet, dat ‘ie meteen
                                        begint te draaien. Dan kook ikzelf niet meer de auto uit.

                                        Nu ga ik prutsen tot ik ‘m met een schakelaar in ‘t dashboard heb verbonden, zodat ik ‘m zelf aan kan zetten bij 90 graden.

                                        Al ga ik ook informeren naar dat ding wat stuk is. (Kan ff niet meer op de naam komen.) Kijken wat zoiets op de sloop kost.

                                        #17802924
                                        otdh
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          2 March 2010

                                          haal nou gewoon ff n nieuwe thermoswitch voor die 10 euro ;)

                                          geen gepruts met n gebruikt dingetje die nieuw ook nix kost

                                          #17802925
                                          OpelCorsaB1.4
                                            Lid sinds:
                                            4 April 2011

                                            Het is ook zeker weten dan die thermoswitch?
                                            Niet dat ik 10 euro uitgeef aan iets wat ik niet kan gebruiken. :lol:

                                            Waar kun je zo’n ding kopen?

                                            #17802926
                                            rinus de boer
                                              Lid sinds:
                                              2 July 2004

                                              Elke goede auto onderdelen zaak heeft zo’n ding op de plank liggen of kan hem bestellen.Wordt in veel Opelmodellen gebruikt. Voor dat geld niet tobben.

                                              #17802927
                                              OpelCorsaB1.4
                                                Lid sinds:
                                                4 April 2011

                                                Nou, dan komt dat wel goed! :thumb

                                                #17802928
                                                kaneelschep
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  30 November 2004

                                                  Ik vind het altijd wat moeilijk te geloven dat mensen zelf gaan prutsen met schakelaars op dashboard.
                                                  Die schakelaar is er namelijk al.. De themoswitch in je radiator.
                                                  En zoals iedereen al zegt moet je die gewoon even vervangen ipv zelf gaan klooien.
                                                  Die schakelaar in je dash vergeet je overigens toch wel een keer op tijd aan te zetten.

                                                  #17802929
                                                  OpelCorsaB1.4
                                                    Lid sinds:
                                                    4 April 2011

                                                    Daarom koop ik toch maar zo’n thermoswitch gekocht en zet die erin!
                                                    Heb ik hierboven ook neergezet. :thumb

                                                    #17802930
                                                    maarten47
                                                      Lid sinds:
                                                      26 June 2011

                                                      goedemorgen mensen,
                                                      net lid geworden van deze site
                                                      en ik hoop op goede tips
                                                      heb alles al gelezen betreffende warmlopen en het niet aanslaan van de ventilator
                                                      mijn vraag is…
                                                      moet/ kan men het koelvloeistofsysteem ontluchten
                                                      ik heb hetzelfde probeem dus
                                                      op de grote weg kan ik zo hardrijden als ik wil, de temp. blijft goed
                                                      maar soms en altijd in de bebouwde kom
                                                      dan kan de motor ineens warmlopen
                                                      ik ga eerst morgen de thermostaat van de ven vernieuwen
                                                      had al een nieuwe thermostaat voor de motor gekocht
                                                      is trouwens aardig aan de prijs
                                                      maar mijn vraag
                                                      kan/moet men na het vullen van het systeem dit ook ontluchten
                                                      ook de vraag aan junior menber of het probleem verholpen was met het aanbrengen van een nieuwe thermostaat
                                                      (ik heb exact dezelfde problemen)
                                                      ik ben de (nieuwe) eigenaar van een 96er corsa 14 sport 16v
                                                      over het probleem
                                                      alles is verder perfect, de verbranding, de motorolie, de koelvloeistof
                                                      dus het betreft beslist geen lekke koppakking
                                                      voorbaat dank
                                                      groet,
                                                      maarten

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.