Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › motor vervangen vectra b 1.6 16v , welke geschikt?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 juni 2009 om 19:45 #17210145
Hallo allemaal,
nou daar was ik dan weer, na me vandeweek te hebben voorgesteld.
ik ben er inmiddels achter dat de motor die in mijn vectra zit niet goed meer is, de dealer heeft de storingen uitgelezen …….
hou je hart vast :
:o
p1602
p0325
p1405
p0130de monteur van de dealer gokte op een zuigerveer die olie zou lekken, waardoor ik ook olie zou “verbranden”, maar om het echt zeker te weten moet de cilinderkop eraf.:hmmz
De raad die hij gaf was zet er een andere motor in die goed is.:crynou ben ik zelf niet zo’n sleutelaar (remschijven/blokken, simpel sleutelwerk kan ik wel, maar dit is mij toch echt te hoog gegrepen) dus moet ik OF zoeken naar een ander motorblok of een goede sleutelaar vinden die dit voor me kan maken.
nu is mijn vraag dus, als ik een ander blok ga zoeken, welke blokken kunnen er dan in? moet dat per se hetzelfde blok zijn of mag het ook van een ander type? bijv de 1.8 16v ?
moet ik dan een nieuwe keuring laten doen? omdat ik dan de auto veranderd heb zeg maar.zit nu effe met de handen in het haar, want hoewel ik niet binnen een week het voor elkaar moet hebben wil ik toch wel dat ie weer goed komt zsm.
groetjes John.
13 juni 2009 om 11:18 #17488609Welk type 1.6 16V heb je erin liggen:
De X16XEL-1:
De X16XEL-II:
of de Z16XE:
Willem
13 juni 2009 om 22:25 #17488610hoi Willem,
sorry voor de late reactie, was nog niet eerder thuis, zoals ik het op de foto zie, heb ik er nu de X16XEL-1 in zitten, die ziet er hetzelfde uit.
groetjes John.
14 juni 2009 om 10:08 #17488611En als de foutcodes vervangen worden? welke komt/momen er dan terug?
Het zijn allemaal nogal verschillende foutcodes.Verder trek je de motor dan eerst uit elkaar en laat een fatsoenlijke diagnose stellen.
Dat gokken van de monteur kan nogwel is aardig verkeerd zitten natuurlijk.
En als het je zuiger veren zijn, dan kun je die ook gewoon los vervangen, cilinders honen, nieuwe zuiger veren erop, en rijden maar weer.
14 juni 2009 om 10:47 #174886120325: klopsensor
1602: klopregelmodule defect RAM storingKlopregelmodule kapot (motorregelmodule)
1405: EGR klep positie niet juist
EGR klep kapot / vervuild > reinigen en afdoppen
0130:
kan in verband staan met klopregeling en EGR
ik denk de motor nog wel heel is, maar je op zoek moet naar een Computer voor deze motor.
let wel dat je de sleuteltransponder en slotlezer erbij krijgt.
willem
14 juni 2009 om 21:21 #17488613ik zit net mijn eigen verhaal nog eens te lezen, en dat is niet compleet.
het is namelijk zo dat mijn motormanagementlampje (mooi woord voor de scrabble king: ) telkens ging branden, EN dat ik telkens blauwe rook achter de auto zie als ik normaal optrek, het lampje gaat pas aan als ik normaal vermogen vraag, als ik sloom optrek gaat ie niet branden.
volgens mij is het verhaal nu iets meer compleet.
ja, zuigerveren zei de monteur ook, nu wil ik het best wel proberen hoor, ben niet lui alleen weet ik niet genoeg om te durven.
Dus, als ik mijn cilinderkop eraf ga halen, waar moet ik allemaal op letten en moet ik dan ook gelijk de koppakking vervangen? Lukt het iemand die wel wil maar eigenlijk niet genoeg weet ervan heeft ?
kijk, als jullie zeggen dat kun je makkelijk effe in een middagje wil ik het best zelf doen, maar hoe ????groetjes John.
16 juni 2009 om 17:27 #17488614is bij deze 1.6 16V wel een flinke klus om te doen kop los.
en ja er moet veel vervangen worden dan:
– koppakking
– kop bouten
– klepdekselpakking
– uitlaat pakking
– inlaat pakking
– inlaat helft pakking
– distributie riem
– span en loop rollen
– waterpomp
– nokkenaskeerringen
– gasklephuis pakkingik weet niet waar je vandaan komt, ik kan evt wel kijken naar de auto…
ik zelf zit in regio delft – rotterdam – den haag
Willem
17 juni 2009 om 22:14 #17488615Hoi Wim-v6,
zo dat is nogal wat, wat er allemaal vervangen moet worden als je de kop eraf haalt, :wtf
ikzelf woon in Apeldoorn, niet echt naast de deur zeg maar. Nu kan ik je wel makkelijk en goedkoop halen en brengen met de trein (ben zelf conducteur), dus transport is geen probleem, maar ik zit ook even te denken aan : wat is wijsheid?
zou het niet gewoon beter zijn als ik een goeie motor probeer op de kop te tikken en die er in zetten??? de materialen zullen allemaal wel niet zoveel kosten, maar het gaat natuurlijk ook allemaal tijd kosten, plus de kans dat je dan de kop er voor niks af gehaald zou hebben omdat het toch iets anders was.nou, ik hoop weer een reactie van je te krijgen.
groetjes John.
18 juni 2009 om 20:53 #17488616Bij een andere motor is het afwachten of deze goed is.
Olieverbruik is bij deze motoren niet ongebruikelijk namelijk.
en dan vaak eerder 1 liter op de 1000km dan 1 liter op de 5000km.
dus probeer er een te vinden die je kan rijden of goed kan zien en horen lopen.
Willem
18 juni 2009 om 20:55 #17488617Nu kan ik je wel makkelijk en goedkoop halen en brengen met de trein:
-offtopic
het is misschien wel makkelijk dat je effe een aanhanger achter de trien hangt voor het gereedschap dat mee moet.
is makkelijker dan steeds overstappen en alles overladen, nu hoef je alleen om te koppelen :cool:
>>> SORRY, MOEST EVEN <<<
:jerry:jerry
-offtopic-offtopic
Willem
19 juni 2009 om 20:52 #17488618:D:D:D
ja hij is fijn, hehehe, dat vervoeren met de trein wordt niks, haha.
nou ik ga eens effe speuren op internet voor motoren, Ik hou je op de hoogte hoor.
groetjes ……. :cool:
24 juni 2009 om 16:17 #17488619zo ben ik weer,
nou, ik vandeweek de garage opgebeld waar ik de auto van had gekocht (onder het mom van nee heb je, ja kun je krijgen) en het verhaal uitgelegd. Hij liet me het oliepeil controleren, en er zat nog voldoende olie in (vol, net als bij de koop), dus volgens hem gebruikt hij geen olie. Hij wist me ook te vertellen dat de vorige eigenaar van de auto kort ervoor de gehele motor had laten reviseren, met allemaal nieuwe onderdelen (klepstoters ed.) en als ik er eenmaal 700 km mee had gereden zou ik hem nogmaals bellen na opnieuw olie peilen.
Ik zit dus vanmiddag lekker te lezen op het forum, lees ik links en rechts ook andere verhalen met soortgelijke problemen (rook uit de uitlaat) wat kwam doordat de uitlaat dicht zat. Dus ik ga overmorgen maar eens even de snelweg op en even flink blazen, misschien dat ie dan inneens “schoon” brand bij flinke toeren. (heb er ondertussen al 500 km opzitten)
ik moet trouwens wel zeggen dat de rook wel steeds minder wordt naar mijn idee, maar kan ook verbeelding van me zijn.
ik houd jullie op de hoogte…
26 juni 2009 om 22:51 #17488620Ben ik weer,
Nou ik heb dus even op de snelweg geblazen, 140 in z’n 4 (lekker hoog toerental)
en ik moet zeggen dat de auto nu wel iets vlotter optrekt dan hij eerst deed.
echter blijft dat lampje terug komen telkens :swear .
Ook de hoeveelheid rook lijkt me mee te vallen, maar ik ben er niet gerust op.
kort na het starten (lampje brand nog niet) tijdens het optrekken hoor je een soort
rammeltje in de motor, iets dieper intrappen en het rammeltje gaat weg,
dan gaat het lampje branden, maar rammeltje komt niet terug, bij welk toerental
dan ook.
Ik denk dat ik toch maar eens aan Wim moet vragen of ik eens langs mag komen,
ik ben zelf een heel klein beetje technisch maar hier kom ik in mijn eentje niet uit.Dus Wim-V6 als je dit leest, mag ik je een u2u bericht sturen om eens bij je lang te gaan?
dan kom ik gewoon met de auto naar jou toe rijden.nou groetjes John.
27 juni 2009 om 10:12 #17488621U2Uen staat vrij he.
Zal je mijn Tel nr geven via U2U
dan kan je bellen,
Beller is schneller he
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.