Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › Motor verbruikt olie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 oktober 2011 om 13:54 #17242109
Beste medeweggebruikers,
Nog even een interessant puntje wat bij mijn auto aan het licht kwam. Naar verloop van tijd verbruikt de motor olie (niet bijzonder veel, maar toch), en ik verwacht dat deze het er via de uitlaat uit gooit.
De motor is nog relatief schoon, enkel wat zwarte troep die er altijd al op heeft gelegen (voornamelijk op de bak, gezien de “bakjes” die aan de bovenkant zitten)…Aan de uitlaat, zo’n lelijk jappending, zit wel een zwarte aanslag van olie, welke soms na het doortrappen aardig aan het glimmen is… Bij rustig rijden is alles gewoon netjes droog…
Wat zou het probleem hiervan kunnen zijn?
Er zit trouwens Mobil 5W40 vol in…
13 oktober 2011 om 15:06 #17926583Er zitten maar drie plekken in de buurt van een cilinder waar het vandaan kan komen. In en uitlaatkleppen lijkt me sterk, dus het moet wel van onderaf komen. Kortom er sijpelt wat olie langs je zuigerveren.
13 oktober 2011 om 20:33 #17926584is die zwarte aanslag ook echt vettig dan?
kan ook gewoon wat roet zijn omdat de motor e.v.t rijk loopthoeveel verbuikt hij dan op 1000km?
als dat niet te gek veel is, geen zorgen maken13 oktober 2011 om 20:49 #17926585Lekt het niet ergens wel carter oid
Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
13 oktober 2011 om 22:13 #17926586Zit net een andere kop op, dus misschien heeft hij zo het laatste zooitje er nog uit gegooit.
Zal morgen de uitlaat even schoonmaken op dat punt, dan kan ik het duidelijker zeggen.Btw, even een andere vraag erbij; de TID is af en toe vervelend bezig. Als ik de auto na een nachtje aan zet, brand alleen het linkse lampje achter het scherm… En na een “handmatige overtuiging” gaat de rechtse pas aan kwestie van slecht contact?
En m’n buitentemperatuur geeft -34 a -35 aan. Sensor achter de bumper heb ik 3 keer vervangen, maar nog steeds geklooi… Temperatuur blijft trouwens niet constant op -34 a -35, maar schommelt af en toe nog wel eens heen en weer, maar toch steeds onder het “vriespunt” :PAndere TID in?
14 oktober 2011 om 10:32 #17926587probeer maar eens een nieuwe TID van de sloop ofzo.
we hebben ook een Corsa hier gehad, ook sensor vervangen, nog steeds hetzelfde probleem.
andere TID erin. en weer goed :thumbCorsa/Astra heeft daar vaak last van
14 oktober 2011 om 14:18 #17926588Heb vanochtend de uitlaat even schoongemaakt, daarna rustig gereden tussen de 800 en 3000 revs, en een enkele keer rustig door laten torren naar 5500 revs, uiteindelijk thuis nog even gekeken maar niets te zien… Vanavond weer eventjes rijden, en dan de ‘sport-stand’ aan :P Laat over een paar dagen nog wel weten hoe dit verder is afgelopen…
TID’tje ga ik morgen wel even van de sloop halen.
@GSI Racer: Z’n naam was volgens mij niet Colle, maar dat van z’n Blik Met Wielen klopt wel.14 oktober 2011 om 15:29 #17926589oh oke. haha
dan zou ik het niet weten van wie hij is/was
hij had ook een Corsa met XE blok15 oktober 2011 om 12:05 #17926590Paars met een lelijke jappendemper? Meijs heet hij volgens mij… Woont in een hoekhuis…
15 oktober 2011 om 12:33 #17926591Meijs zegt me ff niks
weet je de straatnaam niet?
15 oktober 2011 om 13:30 #17926592van die tid heb ik ook gehad in mn tigra, ook vergat hij steeds de tijd omdat hij soms even zonder stroom leek te zitten, paar klappen erop en hij deed het weer. na een andere tid te hebben gehaald nog steeds hetzelfde verhaal, bleek dat mn stekkertje niet zo goed meer was dus heb hem nu extra goed erin gedaan en vast gezet, al een paar maanden geen last meer van ;) temperatuur begon ook te schommelen tussen -35 en +35 ongeveer als je er op tikte of sloeg
15 oktober 2011 om 16:55 #17926593Ja, dat van de tijd is ook het geval bij mij… Zo eens even kijken hoe het contact is van de stekker :)
28 december 2011 om 15:27 #17926594Even een kleine update;
Motor verbruikt geen olie meer, althans, hij gooit het er niet uit via uitlaat.
Wel lekt de motor een beetje aan de onderkant via de carterpan-pakking…Gewoon een nieuwe pakking ertussen en klaar?
28 december 2011 om 16:32 #17926595Als je carterpan pakking lekt moet je idd die pakking vervangen
Ik vervang hem altijd door een x20xev pakking
Dat is een spatplaat met een rubberren pakking eraan vastKlein beetje vloeibaar erbij en de boutjes op 12nm vastzettn
28 december 2011 om 16:59 #17926596let op!
het kan ook je oliepomppakking zijn he.
daar hebben deze motoren wel wat vaker last van :thumb28 december 2011 om 19:55 #17926597Dat is iets meer werk de oliepomp pakking..
28 december 2011 om 20:31 #17926598jup
complete distributie eraf, incl. achterste distributiekap
oliepomp uiteraard eraf
carter moet er zowiezo ook onderuiten dan indd voor zo’n XEV pakking gaan ;)
28 december 2011 om 20:55 #17926599Hmm, nou dat je het zegt, die kan ook wel eens medeplichtig zijn… Zag een paar druppels op de oliekoeler-adapter zitten (die pakkingen zijn gelukkig wel goed :)) Zit allemaal wel zo’n beetje op dezelfde hoogte, maar liever een pakking te veel als te weinig :P
Toch tijd voor een nieuw aankomende aanpassing van m’n blokkie, dus kan het meteen wel meenemen… Project; Semi-Turbo :P To be continued :P
@GSI Racer: Maikel gaat blijkbaar onder 2 namen, zowel Meijs als Colle, misschien dat z’n ouders gescheiden zijn ofzo :S28 december 2011 om 21:00 #17926600oh dat zou best kunnen.
weet niet hoe dat zit prive.maar eh, semi turbo?
leg uit :sleepingwat ik zou doen in jou geval:
ff alles mooi schoon droog maken (remmenreiniger)
en dan de motor een tijdje stationair of met verhoogd toerental laten lopen.
liever niet gaan rijden, want dan heb je weer rijwind waardoor je de lekkage niet goed kan zien29 december 2011 om 20:22 #17926601Zal het eens proberen aankomende zaterdag… Heb geen remmenreiniger liggen, maar wel verfschoon, werkt ook :)
Semi-turbo is iets waar ik nog theoretisch enkele dingen aan moet bedenken… En is een geheel nieuw concept waar nog wel wat pk’tjes uit te halen valt :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.