Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Motor valt uit tijdens rijden
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 november 2010 om 11:46 #17229033
Hallo allemaal,
Sinds ongeveer 5-6 weken komt het regelmatig voor dat de motor van mijn Vec (B2) compleet uitvalt als ik aan het rijden ben. Tot nu toe is het gelukkig alleen nog maar gebeurd bij lage snelheden tot 50 km/h. Een enkele keer ook voor een stoplicht of open brug. Nog nooit meegemaakt op de snelweg maar ik moet er niet aan denken dat dit met die hoge snelheden of bijv in een tunnel gebeurd.
Ik heb de auto laten uitlezen bij een garage hier in het dorp en die zei dat de volgende codes naar voren kwamen:
– vervang elektronische ecu (klimaatregeling)
– interne ventilator geen signaalHij adviseerde me contact op te nemen met een dealer om er beter naar te laten kijken.
Mijn vraag is of iemand weet of bovenstaande codes een samenhang hebben met mijn uitvallende motor? Mijn airco op zich is de laatste tijd ook erg instabiel. Het ene moment werkt de ‘automatisch’ stand wel, en voor hetzelfde geld later weer niet. Dan krijg ik ook twee streepjes ( – – ) in mn airco display.
Hopelijk hebben jullie nog wat info. Voel me nie helemaal veilig in de Vec nu..
Bedankt vast,
Tjeerd.
28 november 2010 om 11:50 #17766701en wat gebeurd er verder als hij uitvalt?
start hij meteen weer of duurt dat een hele tijd voor hij weer aanslaat?28 november 2010 om 11:54 #17766702Als je aan het rijden ben is het zomaar…poef…motor uit. Dan gaat het motormanagement lampje, accu lampje en nog eentje branden. Auto remt zelf af, stuur wordt zwaar etc.
Heel soms start hij dan meteen weer maar vrijwel altijd moet je echt ff geduld hebben en een paar keer proberen. En altijd als ie weer aanslaat blijft alleen het motormanagement lampje branden. Als ik de motor dan weer zelf afzet en opnieuw aan doe, dan is het lampje ook weer uit.
28 november 2010 om 12:05 #17766703het is wellicht handig als je even vertelt over welke motor we het hebben ;)
er zijn er nogal wat geleverd in de B2, met elk zn eigen kwaaltjes.maar de kachel en de motor zijn toch echt wel 2 gescheiden systemen en die 2 streepjes “–” betekent idd dat er een storing in je kachel zit.
28 november 2010 om 12:06 #17766704halloo ik denk niet dat de ECU iets te maken heeft met de klimaat regeling dat is de ECC,,de ECU heeft te maken met de brandstof huishouding en afregeling
dus verklaar baar waarom de auto uitvalt .
en als de motor stil valt heb je geen stuurbekrachtiging meer dus stuurd hij zwaar remt af op de motor trap je koppeling pendaal in en hij rolt vrij uit .
dus achter een andere ECU aan of bij de garage laten repareren .
de interne ventilator is het zoekerdje wat de lucht meet in de auto en daar dan door de ECC de airco op afstemd zit dat ventilatortje verstop of stuk dan werkt dat niet ,,zit boven de ECC in de midden consolle een klein rond roosterdje klik het voor paneel er af en kijk is of daar geen viesig heid zit en of het ventilatortje werkt .
28 november 2010 om 12:13 #17766705Bert, ik denk dat hij bedoelt de ECU van de ECC en niet van de motor.
28 november 2010 om 12:17 #17766706Bedankt voor de reacties zo ver. Dus als ik het goed begrijp gaat het om 2 storingen?
1 voor de motor wat dan te maken heeft met de ECU?
en 1 voor de ECC, wat te maken heeft met de interne ventilator?
Klinkt logisch dat dat niet met elkaar samen hangt.
@sw_reijnders : De motor is een X2.0XEV.@Famepeters: Heb je enig idee wat een ECU gaat kosten om te vervangen of repareren?
28 november 2010 om 12:26 #17766707ik weet van een 17dti dat die rond de 1000€ nieuw kost gerepareerd dus ruil zeg maar rond de 450€..dat is van de 1700dti maar is een gelijk waardig stukje elektronica ..zelf die ecu van de brandstof regeling nu 2x varvangen plug en play .
mike 83 op de astra kant had reparatie bedrijfje in lunteren heen sturen en begin van hoop ellende dus ???? ik zou is bellen met de Vod mike heeft inmiddels een via sloopbedrijfje de eerste was ook niet goed de 2e probleem loos
wat doet dit ding de brandstof huishouding regelen of hij doet rottig zoals bij jou of hij nokt gewoon er mee dat is fase 2
je zou ??is op onderdelen lijn kunnen kijken maar wel via je kenteken voor mogelijk een gebruikte of is naar de Vod in zoetermeer bellen daar heb ik de ruiler van de diesel vandaan ,,en met garantie ,,
ook kan je is bellen naar de gebr Opdam in Valkenburg bij jou in de buurt 071 5720279 of die er een voor je hebben is een heel goed en betrouwbaar adres vraag Wim V6 .
28 november 2010 om 12:33 #17766708origineel gepost door TjeerdK
Bedankt voor de reacties zo ver. Dus als ik het goed begrijp gaat het om 2 storingen?1 voor de motor wat dan te maken heeft met de ECU?
en 1 voor de ECC, wat te maken heeft met de interne ventilator?
Klinkt logisch dat dat niet met elkaar samen hangt.
@sw_reijnders : De motor is een X2.0XEV.@Famepeters: Heb je enig idee wat een ECU gaat kosten om te vervangen of repareren?
tjeerd, je schrijft zelf
– vervang elektronische ecu (klimaatregeling)
– interne ventilator geen signaalpunt 1 vervang de ECU van de klimaat regeling (dus niet van de motor)
Punt 2 de interne ventilaotr geen signaal (welke dat ook mag zijn)er staat toch niks over een Motor ecu?
even over de motor:
stilvallen van een X18XE of X20XEV wil weleens aan de carterontluchting in je gasklep liggen.Heb je die al uitgeboord?
28 november 2010 om 12:44 #17766709check ook je stappenmotor (LFR klep) voor het stil vallen die wil 8 van de 10 x ook wel eens smerig of defect zijn
28 november 2010 om 12:45 #17766710origineel gepost door sw_reijnders
origineel gepost door TjeerdK
Bedankt voor de reacties zo ver. Dus als ik het goed begrijp gaat het om 2 storingen?1 voor de motor wat dan te maken heeft met de ECU?
en 1 voor de ECC, wat te maken heeft met de interne ventilator?
Klinkt logisch dat dat niet met elkaar samen hangt.
@sw_reijnders : De motor is een X2.0XEV.@Famepeters: Heb je enig idee wat een ECU gaat kosten om te vervangen of repareren?
tjeerd, je schrijft zelf
– vervang elektronische ecu (klimaatregeling)
– interne ventilator geen signaalpunt 1 vervang de ECU van de klimaat regeling (dus niet van de motor)
Punt 2 de interne ventilaotr geen signaal (welke dat ook mag zijn)er staat toch niks over een Motor ecu?
even over de motor:
stilvallen van een X18XE of X20XEV wil weleens aan de carterontluchting in je gasklep liggen.Heb je die al uitgeboord?
Ik wist niet eens dat er meerdere ECU’s zijn, maar nu je dat zo schrijft is wel hoe de monteur van de garage het ook had uitgelegd inderdaad!
Gasklep uitboren heb ik nog niet gedaan. Volgens mij heb ik daar wel is een How-To van gezien hier, dus dat zou ik kunnen proberen. Laat ik dan ook die monteur wel doen.
Die airco vind ik nog niet zo heel vervelend. Het gaat mij primair om die stilvallende motor. Ik voel me niet meer op mn gemak in de Vec, ben steeds op mn hoede of hij niet weer zal uitvallen….
28 november 2010 om 12:51 #17766711dat stil vallen komt vaak puur door die carter vent. en de stappen motor :) dus is snel op te lossen.
gasklep eraf, gaatje door prikken en misschien ook opboren, stappenmotor van de gasklep af schroeven, beide delen (gasklep en stappenmotor) schoon maken, verse pakkingen er tussen en weer gaan met dat heerlijke motortje ;)
(X20XEV is een van de betere motoren in de B vectra in mijn ogen)28 november 2010 om 13:56 #17766712wat sjouke zegt.
dit kun je echt makkelijk zelf, is een kwestie van een uurtje en dan ben je klaar (als niet-ervaren sleutelaar)
Een ervaren sleutelaar doet dit volgens mij zelfs in een half uurtje max.ECU staat overigens voor Electronic Control Unit.
Die zitten er steeds meer in een auto tegenwoordig.Je ABS heeft er bv ook een.
28 november 2010 om 18:10 #17766713Diversen ECU’s in een Vectra-B:
– Motor Computer
– Multitimer
– Centrale Vergrendelings unit
– ABS ECU
– TC ECU (samen met ABS unit in een kast.
– Regeling Electrische ruiten (Combi met Centrale Vergrendeling)
– Electronic Climate Control stuurmoduleX20XEV uitvallen:
– Gasklep reinigen incl stappenmotor en opboren van Carterventilatie gaatje.
– Valse lucht inlaat systeem.
– Nokkenassensor storing (motorlampje brand tijdens rijden).
– Krukassensor (stilvallen, en versneld dalen van de toerenteller).Willem
28 november 2010 om 20:40 #17766714ja maar zijn MM lampje stond niet aan en het is bij lage snelheid dus waarsch gewoon gasklep en stappenmotor willem :)
29 november 2010 om 07:22 #17766715origineel gepost door wim-v6
Diversen ECU’s in een Vectra-B:– Motor Computer
– Multitimer
– Centrale Vergrendelings unit
– ABS ECU
– TC ECU (samen met ABS unit in een kast.
– Regeling Electrische ruiten (Combi met Centrale Vergrendeling)
– Electronic Climate Control stuurmoduleX20XEV uitvallen:
– Gasklep reinigen incl stappenmotor en opboren van Carterventilatie gaatje.
– Valse lucht inlaat systeem.
– Nokkenassensor storing (motorlampje brand tijdens rijden).
– Krukassensor (stilvallen, en versneld dalen van de toerenteller).Willem
bij mij was het me krukassensor;)
Willem zei het toen ook al:wors29 november 2010 om 11:23 #17766716Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik volg gewoon het stappenplan. Mn Vec staat nu bij de garage om dat cartergaatje en de stappenmotor schoon te maken. Als hij het dan alsnog blijft doen ga ik gewoon naar de dealer.
Ik houd jullie op de hoogte :thumbup
21 december 2010 om 17:40 #17766717Heel raar misschien van mij, maar kwam vorige week uit Wolvega rijden naar Hoogeveen en vlak voor Hoogeveen viel mijn motor ook uit. Op de snelweg helemaal niks meer. Wel alle lampjes branden maar niks he geen kik. Wat blijkt nu achteraf dat mijn accu gewoon verrot was. Zat nog maar 4,5 ampere in. Nieuwe accu erin en mijn gevoel is nu ook dat mijn auto lekkerder rijdt kan dit!!!!!!!!!!!!!
Of nog even terug te komen op het uitvallen, misschien een van de sensoren onder de motorkap.
Heb namelijk ook een 2.0XEV en daar had ik in een stekker van een sensor een kabelstoring zitten. Stekker en draden bekeken en weer verholpen en rijden maar weer. Mijn auto viel toen ook zo maar uit. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.