Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Motor tikt Astra F 1.4 C14NZ
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 januari 2013 om 11:35 #17254883
Hallo mensen,
Heb al wat gespeurd op het forum, maar geen duidelijk antwoord gevonden.
Zoals in het onderwerp staat gaat het om een Astra F CC met motornummer C14NZ die tikt.
Om te beginnen liep hij eerst onregelmatig en viel af en toe uit maar startte direct weer.
Met mijn pa gekeken en kwamen erachter dat de verdelerkap en de rotor aan vervanging toe waren.
Hebben direct de spullen besteld en meteen ook vier nieuwe bougies, kabels, olie, oliefilter, luchtfilter en luchtfilterslang.
Heb toen alles vervangen en de auto slaat sindsdien niet meer af en start ook weer goed.De volgende problemen doen zich nu nog voor:
De auto tikt (bij zowel warme als koude motor en tevens bij elk toerental).
De temperatuur loopt hoger op als normaal (95 graden tijdens rijden, 100+ bij stilstand).
Het toerental is af en toe onregelmatig.De olie heb ik nog gepeild en die staat nog netjes op max.
Koelvloeistof was laag, dus ook bijgevuld en staat ook op max.
De koelvloeistof blijft nu op peil, dus hij verbruikt niets.Ik hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven over waar te kijken.
Ik ben best handig met sleutelen, ben echter geen automonteur ;)Alvast hartelijk dank,
Groeten Perry
28 januari 2013 om 13:04 #18100856Tikken motor Astra 1.4i:
Tikken ontstaat niet door een versleten Verdelerkap, en rotor,
Tikken is waarschijnlijk een versleten nokkenas, wat helaas veel voorkomt, en normaal te voorkomen is, door wat extra onderhoud als de auto veel korte ritten maakt.
Dit verklaart trouwens niet de hogere temperatuur van de motor, kan te maken hebben met nu hogere buitentemperaturen.
95 a 100 graden is in princiepe geen probleem voor deze motorenWillem
28 januari 2013 om 13:17 #18100857Allereerst bedankt voor je reactie!
Het tikken lag daar inderdaad niet aan.
Het slecht lopen lag aan de verdelerkap, rotor, bougies en kabels (of 1 van alle).
Het tikken is later ontstaan.
Er komt vanmiddag iemand langs om met mij naar de nokkenas te kijken en dan zal ik terug berichten.
Alvast bedankt voor de hulp.Groeten Perry
28 januari 2013 om 13:37 #18100858Klepdekseltje los, nieuw pakkingkje kan geen kwaad, kost tussen de 4 en 8 euro
voelen en dan vooral de 2 nokken van cilinder 4, (de 2 meest rechtse nokken).
Mocht je dit probleem kunnen oplossen door een andere (meestal gebruikte) goede nokkenas)
lees dan eerst onderstaande:– Veelal onstaat dit vaak bij auto’s die weinig kilometers maken, en dan vooral in de stad, motor word qua olie onvoldoende warm, hierdoor ontstaat condens in de olie.
– Door condens (dus water) krijg je dat Vetten en Olieën gaan stollen, meestal vormt er dan een witte mayonaise achtige substantie, dit heet sludge
– Door deze sludge kunnen oliekanalen vernauwen en dicth gaan slibben.Mocht je dus de nokkenas gaan vervangen, zorg dan dat voor de nokkenaswissel de motor word Geflushed, dat is een spoeling met een toevoeging aan de oude olie, welke dan maximaal 20minuten op stationair tot max 1500 toeren gebruikt mag worden bij een stilstaande auto, om je smeerolie syteem te reinigen.
en zorg dan zeker als je veel korte ritten rijdt dat je wat vaker de olie ververs, en rijdt af en toe een een lekker lange rit met de auto..
Zo voorkom je het nogmaals snel slijten van de nokkenas
willem
28 januari 2013 om 13:43 #18100859Super informatie Willem!
Ik ga vanmiddag kijken en weet nu ook precies wat te doen als dit het probleem is.
Ik laat nog horen hoe het is gelopen.Bedankt!
Groeten Perry
28 januari 2013 om 13:46 #18100860Als de auto zelf nog in goede staat is, is ze zeker nog een goede nokkenas waard!!
Zou wel de kosten afwegen tov de staat van de auto zelf.
28 januari 2013 om 14:17 #18100861Hoi Willem,
Wij hebben al 2 jaar veel plezier van de auto en willen hem dus graag behouden.
Hij loopt verder prima en heeft ons nog niet echt in de steek gelaten.
Er werden heel veel korte stukken mee gereden dus kan me goed voorstellen dat daar het probleem ligt.
Ik weet nu in ieder geval wat te doen, dus gaat helemaal goed komen.
Complete nieuwe nokkenas set met alles erbij € 148,- in Duitsland ;) dus gaat geen probleem worden.Thx nogmaals voor alle hulp tot nu toe.
Groeten Perry
28 januari 2013 om 15:37 #18100862Daar ben ik weer.
Kleppendeksel eraf gehad en inderdaad de meest rechtse nokken zijn vrij droog en erg ingesleten.
We willen dit graag vervangen alleen nu heb ik een aantal vragen:
-als er een nieuwe nokkenas en klepstoters enz in wordt gezet, moeten dan de kleppen gesteld worden?
-is het verstandiger qua kosten om een complete gebruikte kop te kopen?
-is een C16NZ complete kop passend op dit blok?Groeten Perry
28 januari 2013 om 16:01 #18100863@perzonator wrote:
Daar ben ik weer.
Kleppendeksel eraf gehad en inderdaad de meest rechtse nokken zijn vrij droog en erg ingesleten.
We willen dit graag vervangen alleen nu heb ik een aantal vragen:
-als er een nieuwe nokkenas en klepstoters enz in wordt gezet, moeten dan de kleppen gesteld worden?
-is het verstandiger qua kosten om een complete gebruikte kop te kopen?
-is een C16NZ complete kop passend op dit blok?Groeten Perry
Enkel nokkenas en slepers zou voldoende moeten zijn om het probleem op te lossen.
Zou wel eerst de motor flushen.
Kop van een C16NZ zal wel passen, maar of ie daar beter van gaat rijden durf ik niet te zeggen.
Willem
28 januari 2013 om 17:37 #18100864AnoniemLid sinds:
1 January 1970Lees wel vaker dat dit gebeurt, neem aan dat 1x olie verversen p.j. + filter wel genoeg is?
Of raad je aan 2x p.j.? bij weinig kms?28 januari 2013 om 18:29 #18100865Als je Sludge krijgt, kan je dit bovenstaande krijgen, dus vul zelf maar in wat je zelf vind.
rijdt je 10.000km alleen ritjes om de hoek kan je best iedere 7 a 8000km een beurtje geven..
rijdt je meer dan 10.000 per jaar, dan iedere 10.000km
Willem
28 januari 2013 om 18:33 #18100866AnoniemLid sinds:
1 January 1970Mn zilvere Astra F (C16SE) rijdt nog geen 5.000 p.j. ;)
28 januari 2013 om 18:39 #18100867Ter aanvulling op ‘t advies van wim-v6, als je de nokkenas eruit hebt: hydraulische klepstoters reinigen! Hierin zit veelal oude oliedrap, waardoor ze niet goed hun werk meer doen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.