Forumindex › Forums › Modellen › Astra › motor slaat af, loopt te rijk
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 oktober 2009 om 21:30 #17213415
Hallo,
Ik heb een astra F uit 1997 met 274000 km op de teller. Karretje rijd al 3 jaar probleemloos en nu ineens ging hij wat vreemd doen. Bij het doortrekken leek hij minder vermogen te hebben en toen ik van de snelweg af kwam viel de motor uit en ging een oranje lampje (motortje met bliksemschicht) branden.
Nu kan ik `m nog wel starten, maar alleen als ik pompend gas geef, maar zodra ik m`n gas los laat valt de motor weer uit.
Hij loopt een soort te zagen alsof hij te veel benzine krijgt.
Inmiddels ben ik erachter, waneer ik de MAP sensor los trek, de motor wel blijft lopen.
Trucjes met stappenmotor en EGR klep halen niets uit.Iemand een helder idee?
Groet Jaap
24 oktober 2009 om 21:33 #17540714Oh ja, het is een 1.6 16V ecotec uitvoering….
Groet, Jaap
24 oktober 2009 om 22:03 #17540715Temp sensor kapot??
Willem
25 oktober 2009 om 08:21 #17540716stekker van de temp.sensor los trekken had geen effect.
25 oktober 2009 om 09:28 #17540717Rookt deze ook zwart uit de uitlaat??
25 oktober 2009 om 15:50 #17540718Er komt behoorlijk wat rook uit de uitlaat, redelijk zwart te noemen. Wanneer de motor warm word, dan beginnen de uitlaatgassen naar zwavel te ruiken (of rotte eieren).
25 oktober 2009 om 16:46 #17540719Motor loopt inderdaad flink te rijk.
Dan kan het zitten in het volgende:
– Temp sensor (omdat er geen verschil is met de stekker los trekken)
– Mapsensor
– Lambda sonde
– Injectoren
– Brandstof druk regelaar.
– retour verstoptWillem
25 oktober 2009 om 17:16 #17540720Willem,
Bedankt voor je meedenken tot nu toe.
Met de Temp sensor los, liep de motor nog rotter, dus deze had ik uitgesloten.
De Mapsensor reageerde ook goed, bij het los trekken van de stekker en lostrekken van de vacuumslang.
De lambdasonde zou alleen bij een warme motor problemen moeten geven (dacht ik).
Dan blijft de rest over…
Ik dacht zelf al aan de brandstof druk regelaar, heb alleen geen idee waar die zit en hoe deze er uit ziet. Zal waarschijnlijk wel weer onder het fijne inlaatspruitstuk zitten… De retour bedoel je de slang vanaf de druk regelaar naar de tank? En wat kan er mis zijn met de injectoren dat ze te veel brandstof geven?Ik ben storingsmonteur van keukenapparatuur en weet wel wat van verbrandingsmotoren, maar niet al te veel. Ik heb in het verleden al de stappenmotor en het manchet tussen inlaatspruitstuk en gasklep vervangen, dus geheel onwetend ben ik ook niet.
Gr. Jaap
25 oktober 2009 om 17:20 #17540721> kans dat de TEMP sensor kapot is kan alsnog, als ik m bij mijn 1.6 16V los trek loopt ie ook ERG beroerd.
> MAP sensor zal ook wel goed zijn.
> restour, als deze verstopt of geknikt zit word eveneens de branstofdruk te hoog
> injectoren, lijkt mij onwaarschijnlijk deze gaan zelde zo kapot dat de motor er ERGNSTIG van verzuipt, maar deze zitten onder het fijne inlaat helaas.
>>> Ik zou alsnog de Tempsensor Vervangen, de kosten zijn het niet iig.
Willem
25 oktober 2009 om 17:46 #17540722Ik zal op jouw advies sowieso de temp sensor (en de kabel, deze ziet er niet zo jovel uit) vervangen, Willem.
Iemand enig idee waar ik de drukregelaar kan vinden en hoed eze er uit ziet????
Gr.Jaap
25 oktober 2009 om 17:50 #17540723Drukregelaar op injector rails onder het Fijne inlaat.
op onderstaande foto zie je m rechts zitten op de injectorrails met een vacuumslangetje erop.
-offtopic-offtopic-offtopic-offtopic-offtopic-offtopic-offtopic-offtopic
daar is trouwens een oplossing voor dat inlaat…
wel een dure oplossing:
maar krijg je wel een 20pk kado en kan je zo bij je injectorrails haha.
Willem
25 oktober 2009 om 18:24 #17540724Ik had al een vermoeden dat dat de drukregelaar was. Zal er morgen eens naar kijken.
-offtopic
Tjonge, hadden ze die motoren niet meteen van de fabriek uit op deze manier kunnen uitvoeren? Kan je idd overal goed bij en je bent wat sneller weg bij het stoplicht :)Jaap
25 oktober 2009 om 18:31 #17540725haha…
Inderdaad, combootje rijdt er goed mee..
Willem
26 oktober 2009 om 18:11 #17540726Ik heb vanmiddag de temp.sensor vervangen, motor loopt wel iets beter, maar hij blijft “zagen”. Ook is de rook uit de uitlaat zwart.
Ik schrok van de prijs van de drukreglaar, dus die heb ik nog niet mee genomen.
Ik laat `m van de week wel eerst even uitlezen, dan kan ik misschien wat gerichter zoeken.Jaap
26 oktober 2009 om 20:54 #17540727laat ook de brandstofdruk meten…
en laat niet alleen uitlezen, ook waarden controleren.
Willem
27 oktober 2009 om 19:21 #17540728Ik heb net de retourleiding losgehaald, maar de motor blijft waardeloos lopen. Ben bang dat ik toch aan nieuwe drukregelaar moet.
Ik heb nog geen tijd gehad (was weer eens laat thuis) om te laten uitlezen. Kan dat uitlezen trouwens bij een universele garage of kan ik beter naar de dealer gaan (dit ivm dat zij misschien meer kunnen zien)?
Gr. Jaap
28 oktober 2009 om 19:44 #17540729een Dealer kan wel ALLE gegevens opvragen, dus ook temperatuur, waarden lambda sonde, en andere sensoren.
zo kunnen zij een fout ontedekken.
Willem
29 oktober 2009 om 20:52 #17540730Ben vandaag bij de dealer geweest voor het uitlezen.
Blijkt het toch de EGR klep te zijn. Verder waren alle waarden prima. De opel monteur zei dat alle waarden binnen de grenzen liggen.
Ik heb de EGR klep meteen onklaar gemaakt vanavond. Van een oude kentekenplaat heb ik een “dichte” pakking gemaakt, zodat dat ellende-ding geen storing meer kan veroorzaken. Ik heb overigens alleen het grote gat afgedicht, op aanraden van de opel monteur.
De EGR klep zit echt op een fijne plaats….:swearDe auto rijd beter als voor de storing, dus ik ben dik tevreden :thumbup
Willem, bedankt voor je meedenken!
Gr. jaap
31 oktober 2009 om 18:26 #17540731je had gewoon een HELE dichte pakking kunnen plaatsen.
je had zelf geschreven dat je al met de EGR aan de gang was geweest, dus ging ik er vanuit dat je deze al had afgedopt.
Willem
31 oktober 2009 om 20:13 #17540732Ben vandaag naar Drenthe geweest, na zo`n 40 km op de snelweg begon het motormanagement lampje weer te branden. Via een kennis onderweg uit laten lezen….weer de EGR klep???
Ik ben gewoon door gereden en vanavond weer naar huis met extra oranje dashboardverlichting.
Zou een hele dichte pakking dit oplossen of moet ik ook de stekker afdoppen, doorverbinden o.i.d?Ik vind het niet zo erg om met extra verlichting te rijden, maar wanneer er iets anders aan de hand is word ik ook niet gewaarschuwd.
Jaap
31 oktober 2009 om 20:29 #17540733Dat het lampje nu gaat branden is veen GEENZINS ernstiger aard.
Dit krijg je er niet meer uit!!!
Dus moet je mee leren leven.
Dit is normaal als de EGR is afgedopt.
De motorregeling gaat NIET in noodloop.
zou er lekker NIKS aan doen.
Ik ben er inmiddels aan gewend dat het lampje af en toe aan gaat…
geeft dan Code p0400: Stroming EGR onjuist, en dat klopt als een bus.
enige wat deze storing meld: dat de stroming niet klopt.
als je goed oplet zal je zien dat het lampje in de meeste gevallen aan gaat als je in Deellast rijdt (weini belasting (constante snelheid) of bij afremmen op de motor.
NIKS AAN DOEN!!! LEKKER ZO LATEN, dat is het enige wat ik je kan melden.
en anders zit er niets anders op een NIEUWE en ORIGINELE ERG klep te plaatsen, maar eerst ALLE LEIDINGEN EN VERBINDINGEN van je EGR systeem te reinigen.
Willem
1 november 2009 om 17:42 #17540734Mmmm, prachtig zo`n oranje lampje. Daar leren we wel mee leven.
Hij doet het tot nu toe aleen op lange afstanden op de snelweg. Ik heb `m vandaag niet gezien.Ik hoorde trouwens dat de EGR klep er ook voor zorgt dat de lambdasonde en katalysator minder belast worden. Geen idee in hoeverre dat waar is.
Jaap
1 november 2009 om 20:59 #17540735Afgedopte EGR is van generzins schadelijk voor zowel de motor als de motortemperatuur.
ik rijdt al 5 jaar en ruim 100.000km met afgedopte EGR zonder problemen.
Willem
4 november 2009 om 17:55 #17540736maar rookt ie nog zwart of helemaal niks meer:P
5 november 2009 om 21:08 #17540737Ik heb er eerlijkgezegd niet meer naar gekeken….en ik hoor ze achter mij in de file ook niet klagen…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.