Forumindex › Forums › Modellen › Astra › motor ploft vanaf 2000 toeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
1 december 2010 om 00:17 #17229150
Hallo had al eerder een topic gemaakt van dit onderwerp maar geen reactie gehad,
mijn opel astra f 96 motor szr 1.6 8 loopt de laatste tijd wat raar,
motor ploft vanaf 2000 toeren als ik de stekker van de lamdazone lostrek hoor ik duidelijk dat de motor weer normaal loopt , ook de brandstof verbruik is vrij hoog , vandaag naar de keuring geweest alles goed behalven de uitstoot die was ruim 12% heb zelf de lamdazone nagemeten maar die gaf wel wat aan springend tussen de 0.9 en 13 bij stationair draaien en gaf meer aan bij hoger toerental 34 dacht ik ,
geen idee dat dat goed is
zelf rij ik meest niet veel km 6km per dag maar ook regelmatig langere ritten heb nu twee weken om het na te laten kijken wat het is ,:
denk dat het toch de lamdazone is . of…………1 december 2010 om 06:09 #17768183ja het zou de lambda kunnen zijn maar krijg je ook motorcheck lampje?
maar gezien je uitstoot zal dat wel kunnen.1 december 2010 om 10:25 #17768184lampje zal wel branden moet ik nog even terug zetten-))
Vandaag even inspectie gedaan rond het blok ,en even naar de EGR klep
gekeken , nu zaten de bouten hiervan niet echt goed vast :hmmz
dus even er af gehaald en zag dat er flink wat roet op zat,
dus even maar voor de zekerheid afgedicht met een blinde pakking ,
nu loopt de motor weer (even) goed maar zou het daar al aan kunnen liggen dat hij misschien niet goed afdichte:hmmz:hmmz:D1 december 2010 om 15:46 #17768185uh ja dat zou wel kunnen ja maar je kunt ook je egr helemaal afsluiten he…
maar je had je lambda doorgemeten? en die was goed???verder zou je nog is kunnen kijken naar een eventuele stekker waar vocht in zit dat heb ik ook al eens gehad
1 december 2010 om 16:11 #17768186je lambdasonde is kapot ,hij hoort tussen de 0,1 en 0,9 volt te schommelen .
1 december 2010 om 22:29 #17768187bedankt voor de tips laat morgen weer even de uitlaatgassen uitmeten,
over de lamdazone ,,, die zit er nu pas een jaar een nieuwe in,( geen bosch)
vorige keer met de keuring was dit ook het geval van die uitstoot ,
toen had ik de sone vervangen en was alles goed ,,tot nu dan weer ,
motor loopt nog steeds goed wel even wat prutellen ( savonds bij -6)
maar liep meteen goed , denk ook dat je nu met dit weer iets meer verbruik hebt denk ik ,, ook dat ik even goed alles ga na lopen,
zoon 1/5 jaar geleden is de koppakking vernieuwd dus denk dat de monteur het een ander vergeten is om dingen vast aan te draaien.
ook ondekte ik het kleine slangetje van de vakiuum retour klep van de binnen ventilator, los zat wat dus ook toen ploffen veroorzaakte
nu dus de egr klephuis die niet echt goed vast zat …….tja nu maar hopen dat de uitstoot binnen de norm valt .:D3 december 2010 om 00:07 #17768188vandaag weer bij de keuring geweest voor een so2 meting,
nu weer goed binnen de norm……….maar voor hoelang:onu nog een ander opel kwaal ……de achter veerspiraal daar is een stukje
van af gebroken,, dus even een ander set op gaan zetten ,
dat zou alles moeten zijn om de astra weer een jaar verder te mogen gebruiken:D16 januari 2011 om 11:40 #17768189even weg geweest nu weer terug en ja hoor motor ploft al weer ,
wel wat lichter dan eerst ,,maar hij doet het weer :mad: weer de stekker van de lamda los gemaakt en ja hoor weer goed lopen ????? egr klep weer nagelopen,
nieuwe pakking (blind) niets helpt , gasklep is schoon, voor zover ik weet geen slangen die lek zijn, nu rij ik zonder regeling van de lamda ,
verbruik is 1:11 ongeveer nu, wel heb ik gemerkt dat een van de bogiedoppen tijdens zeer nat weer overslaat op het buisje waar de dop in zit. verholpen met instalatie tape nu heb ik al meer bij extreem nat weer greden maar loopt goed door dus dat zal wel weer goed zijn ,,,maar dit ploffen vanaf 2000 tot 3500 toeren iemand meer zoiets gehad ?:hmmz:hmmz16 januari 2011 om 11:58 #17768190Ik heb dit ook gehad. dat ploffen. je schrikt je echt dood man !
Maar zoals gezegt had ik dat ook en niet veel later ging de koppakking lek.
Nou ga je die vervangen maar er kwam ook aan het licht dat de uitlaatkleppen niet helemaal goed afsloten waardoor er een (kleine) explosie oa in het uitlaatspruitstuk kwam. Dat veroorzaakte dus die knallen. je hebt dus lekkage zeg maar.Ik hoop dat je ook wat aan hebt.
Rik
16 januari 2011 om 12:04 #17768191Dat ploffen,komt dat bij de motor vandaan of uit de uitlaat?
De ECU meet dus iets via de Lambda waardoor hij het mengsel aanpast en de auto rot begint te lopen……Lambda uit,geen mengsel aanpassing en auto loopt goed…
Beetje vreemd,maar lijkt op mijn probleem met mijn dagelijkse auto(Arosa 1.4 16V sport 100PK)Mijn uitstoot was bij de keuring ook 3,0 i.p.v. 0,2….gelukkig toch “goed”gekeurd…:angel.Arosa loopt soms ook vreemd en heeft veel zwarte aanslag op achterklep…..
Maar goed we hebben het over je Astra…..:)
Misschien word elke keer wel je Lambdasonde “gesloopt” door een te hoge inputspanning….
Bougiekabels zou ik compleet vervangen als hij overslaat en niet lopen klooien met tape……
Ik hoop dat je het vind.
Dannis
16 januari 2011 om 12:06 #17768192Hallo Rik bedankt voor je schrijven ,
mijn koppaking is afgelopen jaar vervangen hoop niet dat het niet goed is gegaan :( maar temp werkt ok loopt eerst naar tegen de 100 en dan loopt ie goed terug(termo) naar de tussen warden (90/100) en blijft daar ook op staan dus dat ik ook normaal zoals het moet zijn ,
zat zelf ook al te denken aan de kleppen,,,, maar als ik de lamda stekker er uit trek loopt de motor weer goed ,dus denk ik dat het toch bij de brandstof/lucht verhouding moest zitten misschien inlaat pakking zodat de lamdazone er op reageert ???16 januari 2011 om 12:10 #17768193hallo Dannis ik weet het kloten aan je motor is niet leuk met ducktape /of andere manieren , maar als ik het probleem ook echt vindt dan vervang ik het ook meteen, niet dat ik alle dure onderdelen moet kopen en dat het niet zou helpen zou toch jammer zijn voor deze opel van 96 ,
ziet er goed uit maar om er nog veel geld in te steken ..tja ,-))17 januari 2011 om 18:49 #17768194vandaag weer de lambda zone weer aangesloten ,( motor loopt wel goed zonder de aansluiting , maar als ik de motor koud start dan verzuipt ie wat ,,wat na een min of 3 weer weg gaat ,) en dus weer goed lopen met de lambda zone :hmmz :hmmz ook de kleppendekksel ontluchtings slang achter op het inlaat spruitstuk afgedopt nu bedenk ik iets , zou het aan de tempsensor kunnen liggen ? wat doet die precies ???
17 januari 2011 om 18:55 #17768195De temperatuursensor zit in het koelwater en die geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan het dashbord. Naar mijn mening kan dit niet de veroorzaker van je klachten zijn.
Groet, Rik
17 januari 2011 om 18:59 #17768196maar wat is dan de sensor die achter op het inlaat spruitstuk zit
(blauwe stekker) ?? helaas geen foto er van nu -(Gr Roland :D
17 januari 2011 om 19:04 #17768197Oei, dat weet ik zo gauw ook even niet.
Ik weet wel welke stekker je bedoelt !
Heb je een Vraagbaak van Kluwer ? daar staat het vast in.Groet, Rik
17 januari 2011 om 19:06 #17768198[rquote=1844647&tid=137958&author=rolocop]maar wat is dan de sensor die achter op het inlaat spruitstuk zit
(blauwe stekker) ?? helaas geen foto er van nu -(Gr Roland :D[/rquote]
Dat is bij mij gewoon de temperatuur sensor hoor! Die links van het blok zit he? Toen die eraf was deed bij mij de meter het niet dus;)
17 januari 2011 om 19:14 #17768199[rquote=1844663&tid=137958&author=Astra F Vaassen][rquote=1844647&tid=137958&author=rolocop]maar wat is dan de sensor die achter op het inlaat spruitstuk zit
(blauwe stekker) ?? helaas geen foto er van nu -(Gr Roland :D[/rquote]
Dat is bij mij gewoon de temperatuur sensor hoor! Die links van het blok zit he? Toen die eraf was deed bij mij de meter het niet dus;)[/rquote]
Hij had het over ACHTER het inlaatspruitstuk Astra F Vaasen :P Die jij bedoelt is inderdaad voor de temperatuur.
Groet, Rik
17 januari 2011 om 19:15 #17768200[rquote=1844670&tid=137958&author=KadAstra-EF][rquote=1844663&tid=137958&author=Astra F Vaassen][rquote=1844647&tid=137958&author=rolocop]maar wat is dan de sensor die achter op het inlaat spruitstuk zit
(blauwe stekker) ?? helaas geen foto er van nu -(Gr Roland :D[/rquote]
Dat is bij mij gewoon de temperatuur sensor hoor! Die links van het blok zit he? Toen die eraf was deed bij mij de meter het niet dus;)[/rquote]
Hij had het over ACHTER het inlaatspruitstuk Astra F Vaasen :P Die jij bedoelt is inderdaad voor de temperatuur[/rquote]
Ik heb niks gezegt hahaking:
17 januari 2011 om 19:17 #17768201tuurlijk als je hier over de sensor praat over het koelwater moet he het zoeken in het koelwater sys ,,, maar ik hoor veel over sensors die dus het mengsel meten van koud of warm , neem aan dat die sensor op het spruitstuk niet voor de lol er op zit ;) heb wel een kluwer boek maar die gaat tot 93 en mijn motor is een szr16 8v met dis onsteking,
zal wel ff kijken dat het er in staat .17 januari 2011 om 19:19 #17768202ok was weer een post geplaatst zag ik niet :wub
er gebeurd niets als ik de stekker er af trek tuurlijk zal dit wel normaal zijn :D:D17 januari 2011 om 19:28 #17768203A””” het is de inlaatluchttemp sensor,,,,,,,,,,, leuk,,:o zou je die kunnen testen?
20 januari 2011 om 14:25 #17768204even weer de status van de opel :)loopt weer goed ,:thumbup
alleen met de koude start merk ik duidelijk dat ie even iets meer brandstof krijgt en hoor ik dat het na 10 a 20 sec ineens alles weer vlak loopt , misschien kleppen trein vuil ? dat als de klepstoters warm worden
de juiste klepspeling naar voren komt. :hmmzGr Roland
9 februari 2011 om 13:41 #17768206even weer een verslag van de opel ,
heeft een tijd weer goed gedaan , verbruik nog redelijk ok 1:10/11 (korte afstanden)
maar vandaag even een boodschap doen , al daar begint de motor weer te ploffen :cry:cry
dacht ja ja blijf aan de gang , zet de motor af,,, start weer en loopt weer goed .
net alsof de motor leeft en van ik zal je krijgen denk zelf dat er storing in het sys zit en naar een herstart van de motor weer alles is gereset…. ik weet het even niet meer :cry:cry31 maart 2011 om 14:05 #17768207Hallo allemaal weer verder met de astra , nog steeds niets gevonden wat het kan zijn , rij nog altijd zonder de lambasone rond , heb nu een schakelaar er tussen gemaakt ,
soms loopt ie wel er op maar vaak is het ploffen ,
wat ik wel nu opmerk is dat als de motor koud is ,met of zonder de lamdazone aan de motor even verzuipt lijkt het wel en hoor je dat de motor dan na een min of 2 weer langsaam mormaal loopt ,
zonder de zone dan als ik het dan weer inschakel dan begint de motor weer lichjes te ploffen verbruik nu 1.8dus neem aan dat iets van een sensor de geest geeft en zo foute info geeft aan de computer die dus weer door wordt gegeven aan de lamdazone, en bij het uitzetten van de zone de computer een gemiddelde waarde aan de brandstof inspuiting geeft ?? maar goed moet ik nu alle sensors nalopen ?
Gr roland
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.