Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Motor overweging Corsa A
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 juni 2010 om 16:17 #17222723
Ik ben ondertussen zover met plaatwerken dat ik het einde hiervan kan overzien…. Het A’tje is straks weer knetterhard.
Ondertussen verdiep ik mij in de op te bouwen motor. Één van de opties heeft te maken met het afdraaien van C18NZ of 18SE zuigers.
Weet iemand hoeveel mm materiaal er boven de bovenste zuigerveer moet blijven zitten om de zuiger niet te laten verbranden? Nu zit er 6.5 mm boven en ik wil wel naar 3 mm toe.
een sfeerplaatje van RA, nu weer dicht…
[img]
21 juni 2010 om 16:24 #17690664ja duidelijk verhaal….. wat wil je dan?
21 juni 2010 om 16:27 #17690665C20NE krukas in een C18NZ met een kop van een C20NE.
Op die manier zit je bijna op 2000 CC met een hoge compressie.21 juni 2010 om 19:01 #17690666of…..
je zet er een 20seh in en je hebt direct 130pk en een betrouwbare moter
het afdraaien van zuigers ben ik persoonlijk niet voor
die 6.5mm materiaal zal langer over na gedacht zijn lijkt me
post meer van dit project met pics ziet er goed uit21 juni 2010 om 21:14 #17690667In wil een wagen bouwen die de eerste jaren niet gelast moet worden of ontroest en zo goed mogelijk rijdt. Ook in de winter wanneer ik niet RWD wil rijden.
Niet extreem verlaagd, geen bling of rat look en die een basis biedt voor experimenten met motor, bak en onderstel. Wel ronde wielkasten en geen banden breder dan 185.
Vandaar ga ik niet voor de geijkte weg met een SEH of een XE. Bovendien heb ik een goede 1800 liggen.
De bak wordt een aangepaste F13CR en het onderstel een mix van Corsa A GSI, Corsa B en Astra F. Extra wordt de ABS ivm overremmen m.n. achter icm remdrukbegrenzers.
Als ik de SEH kant op ga doe ik dat met zuigers uit een 20SE Omega motor.
Brandstof: benzine en LPG, vrij motormanagementsysteem, dat ook als LPG controller werkt.Blijft mijn vraag: hoeveel kan ik van de zuigers afhalen. Alle verdere suggesties zijn welkom uiteraard.
21 juni 2010 om 21:17 #1769066820se zuigers zijn ook gelijk aan seh hoor,,, alleen ecu is anders.
natuurlijk leuk om heel veel te proberen en uit te vogelen….. maaar ik zou het wel weten!
21 juni 2010 om 21:18 #17690669XE ????
PS:
van die zuigers is mij bekend.21 juni 2010 om 21:21 #17690670Minstens :D
een c18nz is leuk, ik reedt met zon ding origineel in mn A corsa.
Maar toen wist ik het al wel, de kosten en het werk om het omtebouwen…daar had ik een snellere voor kunnen kopen.Nu de xe er in……..maar dit verveeld ook alweer…:swear
21 juni 2010 om 21:23 #17690671ik c20let ben je voorlopig klaar:angel
21 juni 2010 om 21:24 #17690672ik ben ook begonnen met 8vtjes. beetje tunen etc… allemaal leuk.
pleur er meteen een c20xe in, die is meteen een pak sneller, en gewoon rijbaar in een Atje hoor!
en erg leuk te kietelen, ook op LPG!!!
22 juni 2010 om 07:40 #176906731800 zuigers met drijfstangen in een 1800 icm een 2.0 krukas betekent dat je alleen je slag vergroot.
Boring en slag C18NZ = 84,8 x 79,5
Boring en slag C20NE = 86,0 x 86,0Slag vergroten betekent dat je zuiger dan (86,0 – 79,5) / 2 = 3,25 mm boven je blok uitkomen.
Die 3.25 wil je nu afdraaien om een vlakke zuiger te creeren, die niet boven je block uitsteekt
Echter, die zuigers zijn nu al niet een van de sterkste soorten.
Ik begrijp je reden dat je er materiaal af te halen maar het midden van je zuiger wordt er het meest door verzwakt (lees dun). Je zuiger wordt echter daar ook extra warm en als je daar dan nog meer materiaal weg haalt kan hij die warmte nog slechter kwijt.
Gevolg is dat je zuigers onder hogere warmte in elkaar zakken.
Vooral bij LPG kan dit nog eerder gebeuren.Wat een mooie compromis is:
Haal een klein stukje van je zuiger af zodat hij vlak is (1 mm zou voldoende moeten zijn) en dan de rest van de missende blokhoogte met een stalen pakking plaat tussen 2 koppakkingen om zo de hoogte te compenseren.Dit hebben Marcel en ik al eens eerder gedaan met een andere motor en dat werkt goed.
Kleine tip haal bij het lassen en slijpen je gordels eruit. Nu heb je allemaal kleine verzwakkingen erin door dat je vonkjes op je gordelstof komen en insmelten.
22 juni 2010 om 20:30 #17690674@fearless: Er komt beslist geen standaard C18NZ in.
@max: Jij snapt mijn bedoeling helemaal.Met 1 mm er af krijg ik geen vlakke zuiger zonder gat. het gat is 4.5 mm diep en 43 rond en zit wat uit het midden. Door er 3 mm af te halen is er niets veranderd op de dunste plek. Geeft dit toch warmte problemen? Mijn idee is om de zuiger .25 – .50 mm boven het blok te zetten waardoor de squeeze (zover ik weet heet het zo) kleiner wordt. De inhoud van het zuigergat verminderd met ruim 4 cc wat toch wel lekker meetelt voor de compressie.
Slim idee van de gordels, nooit aan gedacht, wel aan het hemeltje en het het glas maar niet aan de gordels….
23 juni 2010 om 10:45 #17690675Op die manier zou het kunnen gaan lukken, zeker als je 6,5 mm tot je 1e zuigerveer hebt.
Die wordt wel wat warmer voor die veren maar het is het waard het te proberen.
Bij atmosferische race motoren zitten zo ook vaak hoger wat voor een betere compressie zorgt.
Bij race turbo motoren zitten ze vaak lager vanwege de hitte.Je squeeze is de zogeheten squish oppervlakte waarbij de zuiger en kop elkaar bijna raken en daar wordt het mengsel dan tussen uitgeperst en verwervelt nog extra in de verbrandingskamer wat voor een betere verbranding zorgt.
Kijk gewoon wat je samengeperste dikte is van je koppakking dat minus een veiligheidsmarge van bv. .15 a .25, dan weet je wat je je zuiger hoven je blok uit kan laten steken.
23 juni 2010 om 21:47 #17690676Ok dank je, hier kan ik wat mee. Nu maar eens bedenken hoe ik die 3 mm er af krijg met de drijfstang eraan. Zonder deze is het een stuk makkelijker, maar volgens mij zijn de zuigers niet zonder ze te beschadigen er af te halen.
24 juni 2010 om 08:34 #17690677Grooooote draaibank, de zuiger in de 3 klauwen de drijfstang in de huls plaatsen met wat schuim (wat voor isolatie om waterleidingen gebruikt wordt) er om heen getaped zodat hij niet kapot slaat bij lagere toerentallen. Als hij eenmaal draait zorgt de middelpunt vliegende kracht er wel voor dat hij op 1 positie gedrukt blijft.
Grote draaibanken kun je vaak vinden in grotere machine fabrieken. kijk eens bij jou in de buurt waar op zaterdag nog wat gebeund wordt dan kun je het voor weinig laten doen of iemand in je familie of vriendenkring die een grote draaibank heeft staan.
Het beste is eerst het onderblok opbouwen met de zuigers erin zonder ze af te draaien. Daarmee kun je zonder problemen kijken of je drijfstangen onder niet tegen je cilinderwand aankomen (kan een probleem zijn bij een lange slag motor daar je boring kleiner is als bij een 2.0) en je kan meteen je hoogte die je eraf wilt halen beter bepalen.
Dan demonteren aan alles aanpassen waar nodig.
Zuigers afdraaien en blok indien nodig aanpassen (slijpto/freesje doen het prima).
Blok goed schoon maken (ook je oliekanalen) en de boel monteren.24 juni 2010 om 21:29 #17690678Helder. het probleem met het raken in de onderste stand ken ik. Ik ben ooit aan het experimenteren geweest met een 1300 en een 1600 krukas.
Ik ga eerst het laatste beetje laswerk aan de achterkant doen. Daarna de compressie eens berekenen. Ik heb de inhoud van de verbrandingsruimte van een c20ne kop al bepaald, de rest moet ik kunnen uitrekenen.
Daarna het onderblok met bak in de auto om de motorsteun te maken en de deuk. BTW: ik zie op het PNG forum hele bakken er uitgeslepen en ingelast. Is het wel zo handig om in de langsdrager te slijpen? Op jullie site wordt alleen over een deuk gesproken.
Dan de rest van het neusje er op en vervolgens de boel in een spit voor de bodem.
genoeg te doen dus……
25 juni 2010 om 09:15 #17690679Ik snij hem altijd met een 1mm schijf even in, net onder de rand. Sla dan de deuk, haal het overbodige materiaal met een lammelen schijf aan de bovenrand weg en las hem daar dan weer netjes af. Let erop dat je lasjes goed ingebrand zijn.
Rij al jaren zo en er is nog nooit iets gescheurd.
CV is makkelijk te berekenen idd. vergeet je uitsparing in je zuiger niet mee te nemen, even cc’en.
Steun is hier te vinden:
http://www.corsa-novatuning.nl/nl/pdf/motorsteun%20corsa%20A.pdf27 juni 2010 om 20:44 #17690680Hoe diep moet de deuk? Motorsteun 3mm staalplaat voldoende?
De standaard zuiger uitsparing is 11 CC, met het afdraaien moet ik uitkomen op 4 CC. Afhankelijk hoever ik de kop laat vlakken (niet extreem) moet ik uitkomen tussen 1 op 10.3 – 10.6. Een heel mooie waarde.
28 juni 2010 om 09:46 #176906813 mm is minimum, 4 is mooier.
28 juni 2010 om 21:31 #17690682ik heb ook 4 mm. Het buigen ging wat rottig. Maar ik heb nu iig geen dure steunen hoeven te kopen. Lekker zelfbouw met de tekeningen op de C-n-t site (Y)
28 juni 2010 om 21:59 #17690683Na meters laswerk aan de carrosserie waaronder hele stukken van de achterste langsdragers moet die steun een piece of cake zijn :P
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.