motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje

Forumindex Forums Overige Auto algemeen motor onbelast warmdraaien, slecht of een fabeltje

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 158)
  • Auteur
    usbstick
    Deelnemer

1,5 jaar op dezelfde olie?? maar goed, we ijn allemaal auto liefhebber toch?? we willen toch allemaal het beste voor onze auto en we willen er toch zo lang mogelijk van genieten? waarom dan bezuinigen op goede olie? als je gaat zeggen dat goedkope olie net zo goed is dan de duurdere dan heb je echt een plaat voor je kop, ik nom het dan maar het aldi syndroom.

Vinci
      Deelnemer

@wim-v6 wrote:

nadeel van Kroon is weer dat het erg Vervuild…

Sludge is daar weer Veel erger dan bij andere merken. houd dat wel in de gaten, deze info komt van meerdere Revisie bedrijven..
        Dit in vervband met motorschade door verstopte olieaanvoer door zwarte sludge in het oliecarter.

Willem

De ene Kroon is toch ook de andere niet, heb zelf tussen verschillende olie van ze flinke verschillen gemerkt. Anders zou ik wel Castrol pakken, want dat is ook prima kwaliteit.

trashmetal
        Deelnemer

@usbstick wrote:

1,5 jaar op dezelfde olie?? maar goed, we ijn allemaal auto liefhebber toch?? we willen toch allemaal het beste voor onze auto en we willen er toch zo lang mogelijk van genieten? waarom dan bezuinigen op goede olie? als je gaat zeggen dat goedkope olie net zo goed is dan de duurdere dan heb je echt een plaat voor je kop, ik nom het dan maar het aldi syndroom.

Dus in jouw ogen is mpm slechte olie??
          Stipt ieder jaar olie verversen vind ik onzin, kan best om de 2 jaar
          Deze zomer ga ik beide weer verversen
          En mn astra krijgt weer de zelfde MPM vol syntheet 15w40
          De corsa weer zn action bagger, want nogmaals
          Het kan me niks rotten al kapt ie dr mee
          Voorlopig doet ie het er goed op, beter dan verwacht

Heb het in de plannen zitten mn c16se in de corsa te moppen
          En mn astra te voorzien van “iets”met turbo ;)

Vinci
          Deelnemer

Nee, om de 2 jaar is ronduit een slecht idee, tenzij je de auto elke keer voor meer dan 100 kilometer op pad neemt en met grote regelmaat. Voor de gemiddelde automobilist is dat niet het geval en is alleen al de winterperiode een enorme aanslag op je motor. Als je het een keer zeker wilt weten dan moet je maar eens na een jaar, en dan na twee jaar een olie analyse laten uitvoeren, waarschijnlijk zul je schrikken hoe de olie na een jaar al is achteruit gegaan, laat staan na twee… Olie is door de fabrikant voorzien van compensatie base, dat bestrijdt gedurende een bepaalde tijd de verzuring. Meestal zijn dat calcium verbindingen, die neutraliseren dan het ontstane zuur. Dat zuur is zeer zeer slecht voor de metalen delen van de motor, zeker als de auto regelmatig dagen lang stil staat en dat zuur echt kan gaan vreten. Dit is zuur dat ontstaat, simpelweg al door de CO2 die door zgn. blow-by gas in het carter komt. Voor een deel wordt dat afgezogen door de carterventilatie, het andere deel slaat neer op de olie. Hoe vochtiger de olie wordt, hoe meer zuur, want CO2+H2O=H2CO3, oftewel diwaterstofcarbonaat. Het spul wat de prik in cola veroorzaakt. Ook ontstaat er zwavelzuur uit SO2 (zwaveldioxide) wat met H2O (water) samen H2SO4 (zwavelzuur dus) veroorzaakt. Die gassen lossen namelijk prachtig op in water, en blowby gassen zijn zeer vochtig. Rij je de auto goed warm voor een voldoende lange tijd dan onttrek je weer flink wat van dat vocht en ga je de verzuring tegen. Rij je veel kortere ritten en blijft de damp in het carter achter en slaat dit neer dan is de verzuring keihard aan het optreden. Daarom is het stil staan van een auto vaak nog slechter dan rijden. Zet je een auto enige tijd weg, doe er eerst verse olie in dus!!!

Heb overigens in de jaren dat ik met Kroon rijdt nog nooit sludge verschijnselen gehad, en rij zeker in de winter zeer vaak maar twee a drie kilometer naar mijn werk of voor boodschappen op en neer de motor eigenlijk totaal niet warm. Dat zou normaliter toch wel het rampenrecept moeten zijn…. Ik doe daarom in mijn XE netjes 0W40 en ververs het soms wel twee keer per jaar, dan maar een paar centen, maar het is goedkoper dan motorschade…

usbstick
            Deelnemer

Ik weet het niet met jou trash, ik denk dat jij puur dingen zegt om een reactie uit te lokken, ik schat je iets slimmer in dat dit in ieder geval…

trashmetal
              Deelnemer

@Vinci wrote:

Nee, om de 2 jaar is ronduit een slecht idee, tenzij je de auto elke keer voor meer dan 100 kilometer op pad neemt en met grote regelmaat. Voor de gemiddelde automobilist is dat niet het geval en is alleen al de winterperiode een enorme aanslag op je motor. Als je het een keer zeker wilt weten dan moet je maar eens na een jaar, en dan na twee jaar een olie analyse laten uitvoeren, waarschijnlijk zul je schrikken hoe de olie na een jaar al is achteruit gegaan, laat staan na twee…

Heb overigens in de jaren dat ik met Kroon rijdt nog nooit sludge verschijnselen gehad, en rij zeker in de winter zeer vaak maar twee a drie kilometer naar mijn werk of voor boodschappen op en neer de motor eigenlijk totaal niet warm. Dat zou normaliter toch wel het rampenrecept moeten zijn….

Mn werk is ruim 80km heen en weer
                met mn prive km’s zit ik gemiddeld aan de 500 per week

Vinci
                Deelnemer

@trashmetal wrote:

@Vinci wrote:

Nee, om de 2 jaar is ronduit een slecht idee, tenzij je de auto elke keer voor meer dan 100 kilometer op pad neemt en met grote regelmaat. Voor de gemiddelde automobilist is dat niet het geval en is alleen al de winterperiode een enorme aanslag op je motor. Als je het een keer zeker wilt weten dan moet je maar eens na een jaar, en dan na twee jaar een olie analyse laten uitvoeren, waarschijnlijk zul je schrikken hoe de olie na een jaar al is achteruit gegaan, laat staan na twee…

Heb overigens in de jaren dat ik met Kroon rijdt nog nooit sludge verschijnselen gehad, en rij zeker in de winter zeer vaak maar twee a drie kilometer naar mijn werk of voor boodschappen op en neer de motor eigenlijk totaal niet warm. Dat zou normaliter toch wel het rampenrecept moeten zijn….

Mn werk is ruim 80km heen en weer
                  met mn prive km’s zit ik gemiddeld aan de 500 per week

Lees nog even de edit, waarom zou je het dan alsnog riskeren?? Laat gewoon eens een zuurtestje doen, dan weet je het zeker, als jij nu eens een paar van zulke PH kleur teststaafjes op de foto hier zou posten van een jaar en twee jaar zou ik je geloofwaardiger vinden…

Vinci
                  Deelnemer

Interessant:
                    http://www.machinerylubrication.com/Read/29204/oil-base-number” onclick=”window.open(this.href);return false;

“By using oil analysis for your engine oil, you will be able to track the BN of your oil and determine how much life is remaining. Once the base number drops below 3, this is considered too low and should trigger an oil change for your engine.”

Zo iets haalt een beetje het mysterie weg uit dit soort discussies.. Als je op het randje wilt leven dan is het raadzaam een keer echt te controleren hoe de olie zich over de tijd houdt. Doe je dat niet, doe dan als ieder ander mens, spelen op safe…

trashmetal
                    Deelnemer

Ik heb van die ph teststaafjes van het zwembad, werkt het daar ook mee?
                      het is trouwens zeldzaam dat mn astra een dag stilstaat

Vinci
                      Deelnemer

Ik geef je het voordeel van de twijfel hoor, als je veel kilometers maakt dan scheelt dat enorm, maar zeker weten doe je het pas als je een meting doet, zuur etst nou eenmaal de metalen en tast het aan, en dan kan de olie nog heel wat lijken (hoewel het dan vaak al zwart kleurt door het opgeloste metaal er in) je kan het alleen niet zien of ruiken. Bovendien is zo’n test over de levensduur van de motor een aantal keer nodig, want hoe meer hij slijt hoe sneller de olie slecht wordt omdat er meer zooi in komt.

Geen idee of het met die test staafjes kan, je zou het kunnen navragen, of eens verse olie en oude olie vergelijken, wie weet brengt dat met de zwembad staafjes al een aardig verloop aan het licht??

trashmetal
                        Deelnemer

Ik ga het zsm bekijken, en de resultaten hier posten
                          ben zelf ook wel benieuwd
                          normaal vervang ik de olie pas als die goed zwart begint te worden
                          wat meestal met 2 jaar is
                          zal zowel de astra als de corsa bekijken :thumbup

Vinci
                          Deelnemer

Dat zwart worden, zul je uit bovenstaand verhaal misschien nu ook begrijpen, kun je dus eigenlijk beter voorkomen, want dan is er eigenlijk al sprake van dermate hoge verzuring dat metaal oplost. Veel mensen denken dat het zwart worden enkel komt door mechanische slijtage en de metalen deeltjes die dat teweegbrengt in de olie, maar weten vaak niet dat het vooral de chemische slijtage is door verzuring….

Ben ook wel benieuwd, maar denk wel dat er gewoon setjes te koop zijn ook die specifiek zijn voor motorolie base nummer (BN zoals het vaak bij olie wordt genoemd, en niet PH waarde, zoals bij water verzuring) Zal eens rond kijken…

Vinci
                            Deelnemer

Voila!

http://www.kittiwake.com/digi-test-kits” onclick=”window.open(this.href);return false;

Vinci
                              Deelnemer
                                wim-v6
                                Deelnemer

Kwaliteit sensor op Trash zijn Motor zetten uit een Vivaro, en als de Olie dan Slecht word gaat ie iet harder dan 50…
                                  Dan weet ie wat de olie doet..

een Liefhebber zal ook de Motor goed verzorgen met juiste smeermiddelen, juiste termijnen.

Oliewissel inclusief is ieder jaar of bij de behaalde kilometers:
                                  in het geval van de Astra-F iedere 15.000km of ieder jaar..

Dus je bent echt een liefhebber…………

Mijn Vectra rijdt ieder jaar weinig kilometers (6000 tot 8000km), maar wel voornamelijk lange snelle ritten, Prima voor de olie dus, toch ververs ik haar ieder jaar, en met kwaliteits olie..

Zelfs de Ascona, met Bulletproof 1600 8klepper krijgt van mij kwaliteits olie..

Al mijn motoren zijn dan ook Bijzonder schoon inwendig:

28jaar oud:

210.000km en 14jaar oud:

Mij zal je niet zien bezuinigen op Onderhoud..

Willem

trashmetal
                                  Deelnemer

@vinci, dat wordt me toch iets te prijzig
                                    ik zal ebaay er wel eens op nazien ;)

trashmetal
                                    Deelnemer

@Willem, bij oude motoren als de onze ben je er natuurlijk ook van afhankelijk wat de vorige eigenaar heeft gedaan
                                      en als ik mezelf vergelijk met gemiddelde automobilisten met een “oude” auto
                                      Vind ik dat ik er verdomde goed voor zorg
                                      Zeker als je in je achterhoofd houd dat ik het op moment niet al te breed heb, en net een kleine op de wereld heb gezet
                                      Onderhoud daar van vind ik toch wel belangrijker ;)

gose91
                                      Deelnemer

Heerlijk die oliediscussies. Net Android en Apple fans. Om nog een beetje on-off-topic te zijn:
                                        Mijn waggie heeft de afgelopen vijf jaar op tweedehands olie gelopen, sinds augustus op 5w30 van de gamma. Aardig verkeerde olie voor een 8v, maar alleen het kleppendeksel lust wat olie. Na de keuring gaat er een flush en een A-merk 5w40 doorheen. Ik denk echter dat ik weinig verschil ga merken, want de motor loopt gewoon netjes.
                                        Ook niet wat koud starten betreft. Warmdraaien doe ik niet, want dat is in mijn ogen zonde van de benzine. Gewoon rustig rijden. Om de accu wakker te maken zet ik als ik moet krabben wel altijd het dimlicht aan. Wat ik daar mee bereik zit ook meer tussen de oren denk ik.

wim-v6
                                        Deelnemer

Niet al te breed is dus de Rede voor te weinig onderhoud, Dat is het bij iedereen, waarschijnlijk ook de vorige eigenaar van jouw auto.

ik heb 3 Opels met Volledige Historie, en deze hebben alle 3 keurig onderhoud gehad, hun hele leven lang.
                                          Zowel de Ascona als de Vectra, als de Corsa hebben iedere 15.000km of ieder jaar keurig een verse Olie en Filter gehad, allemaal terug te vinden..

Kijk als je voor een paar knaken een autootje koopt kan je er ook niet alles van verwachten, die koop ik dan ook niet, zelfs de diesel ziet er na 314.000km nog keurig uit onder het deksel.

Willem

wim-v6
                                          Deelnemer

@gose91 wrote:

Heerlijk die oliediscussies. Net Android en Apple fans. Om nog een beetje on-off-topic te zijn:
                                            Mijn waggie heeft de afgelopen vijf jaar op tweedehands olie gelopen, sinds augustus op 5w30 van de gamma. Aardig verkeerde olie voor een 8v, maar alleen het kleppendeksel lust wat olie. Na de keuring gaat er een flush en een A-merk 5w40 doorheen. Ik denk echter dat ik weinig verschil ga merken, want de motor loopt gewoon netjes.
                                            Ook niet wat koud starten betreft. Warmdraaien doe ik niet, want dat is in mijn ogen zonde van de benzine. Gewoon rustig rijden. Om de accu wakker te maken zet ik als ik moet krabben wel altijd het dimlicht aan. Wat ik daar mee bereik zit ook meer tussen de oren denk ik.

Mijn X16XE is gaan Hemelen door Gebruikte olie, en marteling, Drijfstanglager eruit, de motor had al een Versleten Cilinder / Zuiger Zuigerveren op de 3e cilinder.
                                            daarom heb ik ze op een Dieet van Gebruikte motorolie gezet (1 liter op 800km olieverbruik), kon ze toch niet heel goed tegen…

dus ja, Jij bent ook een liefhebber.

Ik onderhoud mijn auto’s keurig, dus ik ben slecht voor mijn auto’s, ik lees namelijk dat Verversen onnodig en dus slecht is..

Ik gaat gelijk afgewerkte olie in mijn splinternieuwe 3liter gooien volgende week :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry

Mijn C20NE kreeg met 13 a 15.000km altijd een tikkend stotertje, dat was waarschijnlijk om te laten merken dat ik haar niet mocht verversen ofniet????
                                            Dat kwam natuurlijk omdat er vooral geen vuil in de olie zat die de vloeing naar deze klepstoter tegehield..

Willem

usbstick
                                            Deelnemer

En euh trash, wel knap dat jij een kleine op de wereld heb gezet :jerry. Dus zullen we de rest ook maar met een pakje zout nemen :thumb

wim-v6
                                              Deelnemer

Ben benieuwd hoe vaak die ververst word :jerry :jerry :jerry

Die je ook iedere 2 jaar Koelvloeistof verversen Trash???
                                                Of zijn radiateuren en koppakkingen ook gratis voor jou??

Bij the way, voor de liefhebbers, heb nog wel 120liter afgewerkte olie staan, doe een goed bod zou ik zeggen.

Willem

usbstick
                                                Deelnemer

Jep, 3,5 euro per liter, meeste olie is nog geen 20.000 km oud, volgens vele hier is dat nog perfecte olie..

wim-v6
                                                  Deelnemer

en van Valvoline of Castrol…

@ Trashmetal:
                                                    Excuus voor het Offtopic hoor, maar als je zoveel gevoel voor mechaniek hebt (je kan tenslotte 1pk verschil voelen heb je ooit eens verteld).
                                                    Dan moet je toch ook weten dat de vervangenstermijnen van Smeermiddelen niet voor niets ingesteld zijn zoals ze zijn.

Daarom zijn ook al vele langere termijnen door Opel zelf terug gesteld, omdat er problemen ontstonden.
                                                    en dan ga jij vertellen dat het allemaal prima is, en onzin om ieder jaar of 15.000km olie te wisselen.

Dan kan ik het even niet laten om er in te springen en me te laten gaan..

Nogmaals Excuus -offtopic -offtopic :jerry -offtopic -offtopic :hmmz :vertag

Ik weet niet wat voor mensen jij om je heen hebt, maar vrijwel iedereen om ons heen onderhouden hun auto netjes zoals het hoort, ook de mensen die niks met hun auto hebben, buiten dat het een betrouwbaar verveorsmiddel moet zijn..

Zo ook op me werk, ieder jaar Verse olie + Filter, Luchtdroger, Interieurfilter, en Luchtfilter voor de MB Atego (ondanks deze maar ieder 2 jaar of 200.000km een oliebeurt hoeft te hebben).

Willem

joop1970
                                                    Deelnemer

Bij the way, voor de liefhebbers, heb nog wel 120liter afgewerkte olie staan, doe een goed bod zou ik zeggen.

Oe, das ideaal voor mn rallybakken, zal het even onthouden! (die hoeven maar 3 dagen mee te gaan :jerry )

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 158)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.