Motor ombouw astra G

Forumindex Forums Modellen Astra Motor ombouw astra G

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17255819
    Astragz16se
      Lid sinds:
      22 June 2012

      Beste forumleden,

      Een tijdje terug had ik al e.e.a gevraagd over een motorombouw.
      Ik heb goed nagedacht en ik wil van een 1.6 8V naar een 1.6 16V.
      Reden: motor die nu steeds harder aan het tikken is & weinig vermogen.

      Welke astra motor raden jullie aan. En is het `plug and play`?
      Daarmee bedoel ik met weinig aanpassingen. Het zou fijn zijn als ik me
      huidige ECU en schakelbak kan behouden etc.
      Verder wilde ik ook nog weten of ik de aircopomp die ik nu op de Z16se heb ook kan overzetten naar een andere astra motor.
      Ik heb het een jaar terug vervangen en het was een dure grap vandaar…

      Ik hoor het graag van jullie. Misschien zijn er leden die hetzelfde al hebben gedaan??

      Gr,

      Kishen

      #18112106
      Astragz16se
        Lid sinds:
        22 June 2012

        Ik kan natuurlijk ook deze verkopen en een 16 klepper halen. Is wel het makkelijkst. Maar ik heb al veel vervangen aan deze auto en ik ben er ook gehecht aan.
        Als ik een 16V heb wil ik die verder een beetje tunnen.

        #18112107
        Astragz16se
          Lid sinds:
          22 June 2012

          Ohja misschien wel leuk om te weten wat ik er verder mee ga doen.
          -smoke voor en achter lichten
          -coupe voorbumper erop
          -AP schroefset eronder
          -geluidsinstallatie (zware subwoofer ontbreekt nog)

          #18112108
          Roberts
            Lid sinds:
            25 November 2012

            Die 8v rijdt veel lekkerder in de lage toeren. Ik zou mezelf een hoop kosten besparen. Die extra pk’s waar je waarschijnlijk naar op zoek bent zul je bij de 16v alleen vinden in de hoge toeren. zooitje gejaag en verbruik op niks af. houd je huidige 8v, die gaat nog langer mee ook!

            Groet,..

            #18112109
            Astragz16se
              Lid sinds:
              22 June 2012

              Hmmm interesant robbert. Ik hoorde ook van meerdere mensen dat de 8Vtjes wel langer meegaan idd.
              Ik heb geen ervaring met een 16 klepper. Ik weet ook niet hoe ze rijden.

              #18112110
              marijnl1988
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 January 2012

                Doe mij maar gewoon een 16 klepper…
                Persoonlijk wil ik niks lager dan een 2 litter 16 klepper…
                Ik heb nooit in een 1.6 gereden of dat soort autos
                Dus ik ken alleen 2liter 16 kleppers….

                Overal zitten voor een nadelen aan… :thumb

                #18112111
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Ik zou geen rede weten waarom een 8klepper per definitie langer mee moet gaan, dat geld alleen in zake van in gebreke blijven van onderhoud, daar kan de 16V minder goed tegen.

                  Willem

                  #18112112
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Wat heb je nu? Een Z16SE of een X16SZR? als je een Z16SE hebt kun je je motorboom en ecu behouden en gewoon een Z16XE monteren met zelfde ecu (is namlijk dezelfde ecu en kabelboom als van de Z16XE, enkel verschil in bouwjaar met zonder airco enz)

                    Heb je een X16SZR zul je ecu en kabelboom wel moeten ombouwen als je naar een Z16XE of X16XEL gaat. Dan zou ik kiezen voor een X16XEL omdat deze ook een gaskabel heeft zodat je niet je interieurboom ook nog moet verbouwen voor electronisch gas pedaal.

                    #18112113
                    Astra16VClub
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 August 2011

                      @Roberts wrote:

                      Die 8v rijdt veel lekkerder in de lage toeren. Ik zou mezelf een hoop kosten besparen. Die extra pk’s waar je waarschijnlijk naar op zoek bent zul je bij de 16v alleen vinden in de hoge toeren. zooitje gejaag en verbruik op niks af. houd je huidige 8v, die gaat nog langer mee ook!

                      Groet,..

                      Volgens mij valt dit wel mee. ik hoor juist vaak dat de 8V net wat power tekort komt en daardoor meer gaat zuipen als een 16V in bijv. de stad.

                      Wat betreft de hoge toeren:

                      De 8V van 75pk heeft 128Nm koppel bij 2800rpm (X16SZR)
                      De 16V van 100pk heeft 150Nm koppel bij 3200rpm. (X16XEL)

                      Zoveel verschil in toeren vind ik dat toch niet echt

                      #18112114
                      Astragz16se
                        Lid sinds:
                        22 June 2012

                        Heren,

                        Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu een Z16SE @Haasje17
                        Kan ik me versnellingsbak ook behouden?. Weet jij misschien wat ik eventueel zou moeten aanpassen??
                        Zijn de motorsteunen op de juiste plek?

                        Gr,

                        Kishen

                        #18112115
                        Astragz16se
                          Lid sinds:
                          22 June 2012

                          En kan ik ook zelfde spruitstuk enzo gebruiken van me Z16se?

                          #18112116
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Dan een Z16XE aanschaffen, kabelboom en ecu van je huidige z16se gebruiken of je niks om teprogrameren aan sleutels enzo.
                            In en uitlaatspruitstuk zijn wel verschillend dus deze moet je wel erbij hebben (uitlaatscpruitstuk is met kat) Voorpijp en uitlaat past wel plug en play ook de bak kan je behouden.

                            #18112117
                            Astragz16se
                              Lid sinds:
                              22 June 2012

                              Okee weinig aanpassingen dus. Bedankt voor je info @haasje17

                              #18112118
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                wil niet zeggen dat het niet veel werk is he..

                                #18112119
                                Astragz16se
                                  Lid sinds:
                                  22 June 2012

                                  Nee dat zeker niet. Ik heb wel een plek om het te stallen

                                  #18112120
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    En je hoort hem eigenijk om te laten keuren bij de rdw na de ombouw.

                                    #18112121
                                    OscaR-16v
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 May 2009

                                      @Astragz16se wrote:

                                      Hmmm interesant robbert. Ik hoorde ook van meerdere mensen dat de 8Vtjes wel langer meegaan idd.
                                      Ik heb geen ervaring met een 16 klepper. Ik weet ook niet hoe ze rijden.

                                      dikke onzin, 8 kleppers willen echt wel stuk. neem o.a. het probleem met de nokkenas, 8v wil wel olie verbruiken. draait 3700 of 3800 toeren als je 120 rijd (niet bepaald zuinig).

                                      nee doe mij dan maar een 1.6 16v. ik haal er in de zomer toch wel 1 op 15 mee. olie verbruik ligt meestal iets aan de hogere kant bij dit type motor. maar daar heb ik vrede mee.

                                      #18112122
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        Bij de z16xe is dit niet zo snel als bij een x16szr de z16xe en se zijn heel erg verwant aan elkaar en hebben zelfse soort veelvoorkomende problemen. Maar nokkenasprobleem kent deze niet.

                                        #18112123
                                        Astragz16se
                                          Lid sinds:
                                          22 June 2012

                                          Klopt de 8V maakt erg veel toeren vind ik. Hij is idd niet zuinig op de snelweg wat je wel zou verwachten. Ik denk niet dat ik het ga keuren na ombouw.

                                          #18112124
                                          Haasje17
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2009

                                            Toerental bij 120 heeft niet met de motor te maken maar met de versnellingsbak.
                                            En bij de Z16SE en XE zijn de bakverhoudingen ongeveer gelijk als het orgineel is.
                                            Dus draaid ook deze evenveel toeren.

                                            #18112125
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              De Z16SE heeft het probleem met snel verslijten van de nokken van de 4e cilinder nog steeds, net als de X14SZ X16SZ en X16SZR

                                              Willem

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.