Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Motor management perikelen resulteren in afslaan – Omega x20
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 januari 2010 om 22:19 #17216372
Net een Leuke Opel Omega uit ’99 aangeschaft welke na een 2-tal weken last kreeg van overtollig lawaai vanuit z’n uitlaat .. na de auto op de brug te hebben gehad bleek inderdaad dat het flexibele deel tussen spruitstuk en katalysator “gebroken” was waardoor het een oorverdovend kabaal was :(
Nog voordat ik dit heb kunnen verhelpen sprong ook van de een op de andere dag het motor management lampje ineens aan tijdens het rijden ( nog met lekke uitlaat dus ) waarna de auto ineens serieus met z’n toerental begon te schommelen van 450 – 5500 tpm waarna hij uiteindelijk begon te sputteren .. alsof ie geen verbranding meer had .. begon te ploffen en sloeg vervolgens af .. ik heb hem toen ook even van contact af gelaten en ben binnendoor terug naar huis gereden ( dit daar ik de autobaan niet meer aan durfde )
Dit geheel heeft zich 2 – 3 dgn herhaald waarna ik eindelijk de kans kreeg de auto weg te brengen om de uitlaat te laten maken.
Hierna bleek echter het motor management issue nog niet verholpen te zijn.
Nu kreeg ik van een vriend van mij te horen dat ik best eerst eens de accuklem er meer dan 10 min vanaf moest laten liggen om het motor management te resetten omdat ie anders eerder gemelde errors bleef onthouden. ( Dit was ik dan ook morgen als eerst van plan te gaan checken )
Toch wilde ik de kennis van al jullie Enthousiastelingen zeker niet buiten beschouwing laten in dit geval.
Dit daar jullie mij met mijn eerdere vectra perikelen ook reeds prima hebben geassisteerd. “Waarvoor dank uiteraard :wors:wors !!!Suggesties ??? :hmmz
19 januari 2010 om 05:31 #17595948Welkom:thumbup
Laat de auto uitlezen zodat je gerichter kan zoeken naar het probleem.
En als de stappenmotor vuil is kan je resetten wat je wil maar daar los je niks mee op;)
Misschien ook kans dat de lambda sonde verkeerde waardes geeft omdat de uitlaat gescheurd is.gr
Danny
19 januari 2010 om 08:09 #17595949king::thumbup Thanks voor de snelle reactie Danny !
Ik zal straks na me werk wel ff proberen om de accuklemmen een 10 min los te laten en wilde wellicht als mogelijk straks direct ook even die stappenmotor los pakken.
Nu komt direct de hamvraag .. weet iemand mij toevallig enige aanwijzingen te geven over waar de stappenmotor te vinden is onder mijn motorkap ? EN tevens direct de vraag hoe dan verder te handelen mbt de stappenmotor weer gangbaar te maken ?
Wederom bedankt voor jullie reactie(s)Groetjes,
Dennis
19 januari 2010 om 09:17 #17595950Niet resetten maar laten uitlezen dan weet je wat aan de hand iis.In het gedeelte ‘how too’ staat een stuk over de paperclip en pendaal truck. Waarmee je kunt proberen de mm zelf uit te lezen. Werkt bij sommige 2,0 wel.
Gr jack
19 januari 2010 om 09:44 #17595951:D owkee .. klinkt inderdaad best logisch zo .. maar uh waar vind ik dat topic ivm de paperclip en pedaal truck .. :hmmz
thanks anyway !!
19 januari 2010 om 11:41 #17595952Maar dit is een X20XEV neem ik aan ? (Omega B uit ’99)
Topic titel zegt een C20XE.. Kan natuurlijk, maar dan is deze er naderhand in gebouwd. Origineel nooit geleverd in een Omega B. C20XE is alleen geleverd in de Kadett E, Astra F, Vectra A, en Calibra.
19 januari 2010 om 13:16 #17595953Scherp opgemerkt moet ik bekennen .. :angel
Lol
Mijn excuus in ieder geval voor de verwarring.
Moet bij deze dan ook bevestigen dat de opmerking inderdaad correct is en het dus om een x20xev blok gaat en niet om de genoemde c20xe.29 januari 2010 om 14:40 #17595954SOrry voor de vetraging in mijn update maar heb vandaag pas tijd gevonden om met mijn Omi naar de dealer te gaan om hem te laten uitezen .. :o:thumbdown:swear Flipte helemaal uit van binnen toen de heer monteur uit de wagen kwam bij Opel Bergsteyn met de medeling dat er wel geteld 6 storingen in mijn motormanagement naar voren kwamen .. heb hem dan ook gevraagd wat er allemaal aan mankeerde waarop hij melde dat er meldingen waren van een probleem bij de toerentalsensor als ook in de ontsteking ( wellicht aan de bougiekabels gerelateerd zei hij erbij ) , gasklep stond ook in het lijstje als ook de lambdasonde .. bij de vraag naar een evt te verwachten kostenplaatje melde hij mij dat ik minimaal op 1000 euries moest rekenen.
Ben dus nu ook bang dat ik me bij de aankoop van deze Omi 2 mnd geleden flink heb laten bezeiken en nu weer met een brok ellende opgezadeld zit.
Wellicht dat jullie hier nog enig relevant advies over zouden hebben daar ik anders echt geen andere optie zie dan hem maar weer te koop te zetten en op zoek te gaan naar “weer” een andere auto.
Bedankt wederom voor al jullie hulp en advies zo ver in ieder geval.Groeten,
Dennis
29 januari 2010 om 16:05 #17595955geen garantie gevalletje?:angel
29 januari 2010 om 16:09 #17595956:swear helaas in dit gevalltje een particuliere aankoop
:puke
zo en dat zijn we ook kwijt
29 januari 2010 om 16:38 #17595957Heeft de dealer nu alles gewist om te kijken of het probleem weer terugkomt of maakt dat niets uit??
Had van de week ook dat het MM lampje ging branden en niet meer uitging.
Uit laten lezen en de 9! foutmeldingen opgeschreven en daarna alles gewist en nergens meer last van(Tot nu toe:D)gr
Danny
29 januari 2010 om 19:50 #17595958Uitvallen, komt meestal door vervuilde stappenmotor en vertopte carterventilatie gaatej op gasklep.
in Vectra gedeelte ”HOW-TO” staat hoe dit op te lossen..
Willem
29 januari 2010 om 20:53 #17595959:hmmz .. sta ik even mooi duf te kijken natuurlijk maar inderdaad de monteur bij Bergsteyn te Berg en Terblijt vertelde mij inderdaad dat het geen zin had om de computer te resetten daar deze foutmeldingen er al in zaten .. ( was me er niet eens bewust van dat ze deze er handmatig uit dienden te halen ) :(
Ben me nu dan ook serieus aan het afvragen of ik morgen wellicht niet nog even terug langs moet om hem dit alsnog te vragen.
Ik moet namelijk eerlijk bekennen dat ik momenteel niet zomaar >1000 euro heb liggen voor deze reparatie ( dit is wat mij bij de dealer als richtprijs werd meegegeven )
Tevens heb ik de monteur die nromaal aan mijn vorige auto’s werkte gevraagd hier eens naar te kijken echter hij wilde zich hier niet eens aan wagen dus ook daar loop ik een beetje vast.
Tevens ben ik bang dat als ik aan de beschrijving ga beginnen voor het schoonmaken van dat ventilatiepijpje en stappenmotor ik hier waarschijnlijk meer mee sloop dan maak.
Bedankt in ieder geval wederom voor alle goeie advies en suggesties! :cool:Groeten Dennis
29 januari 2010 om 21:14 #17595960Bij Bergsteyn moeten ze de foutcode’s opschrijven,de boel resetten en een ritje maken om te kijken of het terugkomt.
Zoja dan kunnen ze pas een goede diagnose stellen en daarna een offerte maken om het eventueel te repareren.
Lijkt mij de normaalste gang van zaken.
Als het eventueel niet terugkomt effe een weekje aankijken of het misschien dan wel terugkomt en niet gelijk met prijzen smijten.gr
Danny
29 januari 2010 om 21:38 #17595961blacktrance je hebt u2u.
Gr jack
30 januari 2010 om 13:27 #17595962in mesch achter grondsveld lig een kleine garage huub was vroeger chefmonteur bij opel cartaney is op zijn eigen begonnen moet je daar eens info :)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.