Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Motor management
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 juni 2011 om 23:31 #17236836
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over mijn opel astra f uit ‘ 96.
De motor die erin ligt is x1.6szr.
Sinds een paar maanden begint het motormanagement lampje af en toe te branden. Meestal als ik een kwartiertje heb gereden en voor het stoplicht sta. Ik merk er verder niets van tijdens het rijden. Soms als ik de auto start in zijn neutraal (het is een automaat) maakt die eventjes veel toeren (3 sec ongeveer). Dit gebeurt trouwens nooit bij een koude motor. Als dit voorbij is kan ik gewoon aanrijden en merk ik er verder niets meer van.Ik heb ‘m zelf uitgelezen met een paperclip en hij geeft code 0505, wat dus te maken heeft met het hoge toerental in stationaire stand.
Ook zie ik af en toe een klein plasje olie onder de auto liggen, geen idee waar het vandaan komt.
En misschien nog nuttig om te vermelden: een paar weken voor deze problemen zijn begonnen is het uitlaatspruitstuk vervangen .
Heeft er iemand een idee wat deze problemen kan veroorzaken?
Alvast bedankt,
André
21 juni 2011 om 00:44 #17870190code 0505 is je stappen-motor ,misschien doet die het weer als je em schoon maakt anders is die kapot.
21 juni 2011 om 08:18 #17870191die code had ik bij me astra G
toen was het indd. code P0505
A) gasklephuis (stappenmotor)
B) luchtmassa meter
C) ecu (motorstuuraparaat)bij mij was het natuurlijk de ecu
21 juni 2011 om 10:55 #17870192ik hoor ook wel eens dat het op te lossen is met een software update .
volgens mij heeft dit model geen luchtmassa meter .
21 juni 2011 om 14:51 #17870193Oké bedankt voor de reacties. Ik wil zelf aan de slag gaan om de stappenmotor schoon te maken en eventueel te vervangen. Ik heb echter niet veel ervaring met sleutelen aan auto’s. Wel heb ik er al veel over gelezen op internet en vind ik het heel interessant.
Ik heb een aantal foto’s gemaakt van het gasklephuis, wie kan mij aub vertellen waar de stappenmotor zit.
Ik dacht dat het apparaatje voor het gasklephuis de egr is, klopt dat? En moet hier iets mee gedaan worden?
Gr André
21 juni 2011 om 15:31 #17870194op de 1e foto rechts van het ijzeren stangetje zit je stappenmotor er zit een zwarte stekker op.
dat dacht je goed ,dat apparaatje is inderdaad je egr die zit met 2 torx bouten vast ,die zou je ook schoon kunnen maken.
als je het aandurft kan je ook heel je gaskephuis eraf halen,ik denk dat het ook nodig is om goed bij je stappenmotor te kunnen, dan moet je die 2 koperen moeren losdraaien en, de dingen die aan het gasklephuis vast zitten zoals,ijzere stangetje los klikken ,stekkers er af , brandstofleidingen er af,dan kan je de binnen kant van je gasklep schoon maken met remmenreiniger
21 juni 2011 om 17:18 #17870195Deze heeft geen LuchtMassaMeter.
meestal als deze code p0505 geeft is het te wijten aan valse lucht, en dan in de meeste gevallen de voetpakking van het gasklephuis.
Willem
21 juni 2011 om 19:30 #17870196Oké, het is gelukt om het gasklephuis eraf te krijgen.
En inderdaad de pakking zag er helemaal niet meer goed uit. heb ff fototje gemaakt:
Nu is mijn vraag waar kan ik dit krijgen, bij een autospeciaalzaak om moet dit besteld worden bij de opeldealer? Oftewel, zijn deze dingen universeel?
Bedankt voor jullie reacties.Gr André
22 juni 2011 om 00:28 #17870197gewoon even langs de dealer gaan, kost een paar euro en weet je tenminste zeker dat je de goede hebt….
23 juni 2011 om 12:57 #17870198Vandaag nieuwe pakking erop gezet… en het probleem is opgelost geloof ik(nog niet te vroeg juichen ;) )
Hij maakt in ieder geval minder toeren in stationaire stand, van 1200 naar 800 ofso.
Heb er een tijdje mee gereden en lampje is niet meer gaan branden.
Bedankt voor de tip Willem!Gr André
12 maart 2012 om 13:37 #17870189hoi ik heb een opel astra g van 1999 1.6 8 klepper bij het starten loop het toerental op naar 2000 toeren ik heb de stappenmoter schoon gemaakt blijft het zelfde heb op de sloop een andere gehaalt loop het toerental nog hoger opik heb hem laten uitlezen maar er zijn geen foutmeldingen weet iemand het probleem
12 maart 2012 om 21:38 #17870199Pakking niet verrot???
Geen Vacuum lekkages..
Willem
20 maart 2012 om 13:50 #17870200Weet iemand wat voor kleur de stappen motor moet hebben?
Die van ons is zwart lijkt me niet echt goed, ook is hij onder de stappenmotor vochtig.
20 maart 2012 om 13:51 #17870201Metaalgrijs..
Willem
26 maart 2012 om 13:02 #17870202Goede middag
Even een bedankje voor Wim-v6 van deze zijde voor de duidelijke uitleg en foto’s van gasklephuis elders op dit forum en de diagnose van kapotte pakking .
Bij mij was de kapotte voetpakking van gasklephuis (op exact dezelfde plaats als hier )ook de oorzaak van te hoog stationair toerental.
Dankzij deze uitleg voor een paar euro zelf kunnen verhelpen.
Andrevh ook bedankt voor de duidelijke foto’s hier.Groet
Peer3 mei 2012 om 18:05 #17870203Bij mijn auto ook hetzelfde probleem, rommelig stationair lopen. Klinkt een beetje als een oude sleepboot.
Even bij de voet van het gasklephuis gevoelt en jawel, valse lucht.Vroeger maakten we de pakkingen zelf, van melkpakken ed. Zou dit hier ook volstaan?
Alvast bedankt!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.