Forumindex › Forums › Modellen › Omega › Motor management
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
28 september 2009 om 18:33 #17212526
Motor management
Best Forum,
mijn eerste Omega (wat een prachtige wagen overigens) doet het verder prima, maar af en toe gaat het motormanagement lampje (kort) branden.
Met een warme motor, stationair draaiend, schommelde het toerental (tussen 750-1000 rpm) nog wel eens, maar nadat ik de stappenmotor en gasklephuis heb schoongemaakt is dat weg.
Bij het stoplicht gaat nu soms het motormanagement lampje branden, maar als ik wegrij gaat het ook gelijk weer uit.
Het is een Omega Station uit 1994, 166.000 km, X20XEV (met bekende Ecotec motor).
Misschien weten jullie wat het kan zijn of wat ik nog kan controleren ?
Bedankt voor de tips.28 september 2009 om 18:51 #17527779welkom hier pjotr .
het zou mss het bekende massa probleem kunnen zijn , als ie verder goed rijd en reageert op gasgeven .
laat je ook eens wat :kewlpics van je omi zien ?s6 ermee :thumbup
gr ron
28 september 2009 om 20:19 #17527780de EGR klep blijft hangen naar alle waarschijlijkheid
29 september 2009 om 16:46 #17527781origineel gepost door RAL
de EGR klep blijft hangen naar alle waarschijlijkheidook dat zou het em kunnen zijn , maar dat is dan weer wel uit te lezen .
gr ron
30 september 2009 om 16:42 #17527782Even laten uitlezen dan weet je het.
Gr Jack
30 september 2009 om 19:55 #17527783EGR geeft bijna nooit problemen bij deze motor.
deze werkt dan ook op vacuum en niet elektrisch
bij schoonmaken van de stappen motor, heb je toen ook de stappen motor uit elkaar gehaald (in 2 delen)
anders moet je dat even doen nog.
en dan het deel met de stekker zit een pijpje wat naar de andere helft gaat.
Deze goed schoonmaken met remmenreiniger en daarna in de WD40 zetten.
nadit gedaan te hebben schudden met dit deel van de stappen motor.
deze moet dan tikken (rammelen), dan is ie gangbaar
dan weer terug monteren
ongeveer 70% van de vervangen stappenmotoren op de X18XE X20XEV en X22XE motoren word voor niks vervangen, omdat ze m niet uit elkaar halen.
willem
30 september 2009 om 20:03 #17527784[img]C:Documents%20and%20SettingsAdministrator.PETER-ARRUX22BJDesktop[/img]
Bijgevoegd een foto van de Omega.
Inderdaad heb ik de stappenmotor ook losgedraaid (in twee delen), alleen heb ik er geen WD40 voor gebruikt. Dat zal ik nogmaals controleren.
Voor de motormanager wordt het dus uitlezen of de massa goed schoonmaken begrijp ik. Mooie volgende klus.
Bedankt voor de tips zover…..30 september 2009 om 20:10 #17527785Ik hoop dat dit wel lukt.
1 oktober 2009 om 19:02 #17527786Deze zal wel werken.
Ziet er goed uit mooie omega.
Gr Jack
4 oktober 2009 om 12:41 #17527787Bedankt voor het plaatsen van de foto, ik kreeg dat niet voor elkaar.
Vandaag heb ik even het pollen/interieur filter vervangen. De rubberen drain even schoongemaakt, want die zat helemaal vol met bladeren en modder.Zoals eerder voorgesteld zou ik graag de foutcode kunnen uitlezen. Na wat speurwerk weet ik dat de Omega uit 1994 een 16-pin OBD stekker heeft, maar nog niet met de ODB-2 functionaliteiten. Ook wel OBD-1 genoemd dus.
Er zijn veel stekkers en software voor de laptop etc., maar heeft iemand ervaring met het uitlezen van de “oudere” modellen Opels ? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.