Motor losrijden

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Motor losrijden

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273684
    karine
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 January 2009

      Daarnet onze nieuwe Zafira tourer 1.4 turbo 120 pk gaan ophalen.
      Onze vorige was een Zafira 2.0 diesel met 100 pk.

      Ik moet wel zeggen dat me het vermogen tegenviel.
      De auto lijkt zo traag vooruit te gaan, stroef aan te voelen, geen pit in te zitten.

      Nu was mijn vraag kan het dat de motor nog moet loskomen ? (er staan nu 56 km op)

      #18297709
      SimpleFace
        Lid sinds:
        14 July 2014

        Nieuwe auto:
        88 kW (120 pk) bij 4200tpm
        totaal max. koppel 200 Nm bij 1850 tpm
        0-100 in 11,8 s

        Oude auto:
        74 kW (100 pk) bij 4300 tpm
        totaal max. koppel 230 Nm bij 1950 tpm
        0-100 in 14,5 s

        Gevoelsmatig kan het zijn dat de nieuwe minder snel aanvoelt vanwege het iets lagere koppel en hoger gewicht. Maar puntje bij paaltje is de nieuwe gewoon sneller. Diesel rijden voelt al gauw ‘snel’ omdat er meestal meer trekkracht is, je kan dus luier gaan rijden en zelfs in lagere toeren trekt het nog aardig op. Meestal met benzine auto’s trek je niet zo lekker in de lagere toeren. Valt me nog alleszins mee met een kleine 1.4 motor (mijn drinkbeter is groter :wors ) dat er nogal wat trekkracht is, al vanaf 1850 tpm mede dankzij de turbo natuurlijk.

        Overigens kan het nog iets verbeter, ook het verbruik is in het begin meestal iets hoger maar het zal geen snelheidsmonster worden nee.

        Toen ik de titel las dacht ik echt dat je de motor uit de auto wou rijden, dat heeft me wel goed gelokt moet ik zeggen :vertag

        #18297710
        karine
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 January 2009

          Nee nee, de motor laat ik zitten. :D
          Mijn man rijdt zelf met een Saab met 170pk en 385Nm koppel en die vond de auto ook heel stroef en traag overkomen.

          Wij stelden de vraag van dat losser worden ook omdat mijn vader een Corsa 1.2 heeft en hij er van in het begin heel traag mee gereden heeft. Nu is dat ding zo traag geworden dat je er bijna geen auto mee kan voorbijsteken.

          Maar zoals je zelf schrijft (Overigens kan het nog iets verbeteren) zullen we zo nog een tijdje verder rijden.
          Op hoeveel km zou zo een motor eventueel nog kunnen soepeler, losser worden ?

          Tijdens de aankoop hadden we al schrik dat de 120pk te weinig zou zijn voor zo een grote zware wagen maar blijkbaar is het koppel net hetzelfde al de 140pk versie.
          Volgens de garage zou er eventueel softwarematig iets kunnen aangepast worden zodat de motor van 120pk naar 165 pk gaat en het koppel van 200Nm naar 250Nm wat een duidelijk verschil in rijden zou geven.
          http://www.shiftech.eu/nl/herprogrammering/opel/zafira-tourer/2011/te/1.4-t-120#1

          #18297711
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            Meestal ook bij turbo motoren heb je een klein turbogat waar je even geen of weinig vermogen hebt… Zodra de turbo op gang komt zul je meer trekkracht krijgen en idd bij diesels heb je het meeste koppel tussen de 1500 en 2500 toeren zitten.. Daarboven heb je niet veel trekkracht meer en er onder heb je geen of onvoldoende turbodruk voor optimaal vermogen…

            #18297712
            SimpleFace
              Lid sinds:
              14 July 2014

              Ja, dat herprogrammeren word in de volksmond wel “tunen” genoemd.
              Het kietelen van de motor, alleen weet niet of dat goed gaat met je garantie en dergelijke, anders is het zeker een grote vooruitgang ja. Even wachten wat de experts hier daarover denken. Denk dat “losrijden” van de motor pas na een goede 5000-10000km is.

              #18297713
              kiyamizio
                Lid sinds:
                5 February 2010

                Je kan proberen de adaptieve waarde van de motor te resetten en dan hem flink op ze staart trappen. Wil wel eens werken voor traag reagerende auto’s

                Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

                #18297714
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  inrijdt periode is volgens mij maar 500 km.. staat ook denk ik in je instructie boekje van de auto…

                  viewtopic.php?f=105&t=161811

                  wordt hierin ook beschreven…

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.