Forumindex › Forums › Techniek › C20xe (2.0 16v) › motor loop slecht / rookt / zuipt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 mei 2011 om 19:02 #17228900
Hallo,
Zondag reed ik met een gangetje 160 naar huis met af en toe doortrekken en flink ook. Kwam ik thuis, even stationair en toen begon de ellende. Motor begon flink te schommelen en schokken, soms was het toerental zo laag dat hij op het randje van uitvallen stond (acculampje etc begon te branden). Heb hem toen uitgezet en toen maar weer aangedaan, hij liep relatief rustig, goed genoeg om vandaag naar de dealer te gaan na mijn stage. De heenrit ging goed (zuipen), de terugrit plofte de auto flink uit de uitlaat en onrustig lopen. Naar de dealer gegaan, Tech1 had verkeerde aansluiting en ze wisten niet waar de goede was (geen monteur meer aanwezig) moest morgen maar terugkomen.
Weggereden, na +/- 1 km auto maar aan de kant gezet want hij begon weer zoals zondag te gedragen, stationair heel onregelmatig, schokken en toen hoorde ik ineens een gierend geluid, alsof een wiellager flink door was. Kan ook puur toeval zijn omdat er een auto langsreed.. Maargoed, toen maar ANWB gebeld. ANWB man keek naar d-riem, zat wat losjes maar wel op z’n plek, luchtinlaat zat losjes, vastgedaan, geen gierend geluid meer. Maar toen begon mn auto flink te roken. ANWB man ruiken, vond het maar raar, niet zoet, niet blauw, gewoon wittig en als je ff je neus erop zet val je bijna flauw. Onvolledige verbranding tot op z’n uiterste dus + geen kat = dikke CO waarde. Oliepeil is nog steeds goed na de hele stad doorgereden te hebben en de hele stad blank te zetten. KVS is ook nog op hetzelfde punt.
Kan mijn multimeter helaas niet meer vinden, anders had ik de bougiekabels ff doorgemeten, ANWB man zei ook dat hij maar op 3 pitten loopt… Merk er weinig van, gas intrappen = wegvliegen (tot nu dan). Al moet ik wel zeggen dat ik een “droog, bijna krakend” geluid hoor rond de 1800 toeren. Maargoed, dat is nu ff onbelangrijk.
Lambda is trouwens al vervangen, bougies zijn 12 mei vervangen samen met nieuwe olie (Kendall Elite 5w50).
Waar zou het aan kunnen liggen? Morgen wordt hij uitgelezen maar als hij geen foutmelding geeft kunnen we het een en ander testen..LMM? Temp sensor?(al geeft hij gewoon de goede waarde aan op het TID..) Bougiekabels? Bobine?
Ik ben radeloos en boos, heb deze maand al 1500 euro betaald om de complete bodem te restaureren en dan komt dit er weer bij. Het betreft een m2.8 DIS voor de duidelijkheid.
Alvast bedankt! Alle hulp wordt zeer gewaardeerd.
23 mei 2011 om 19:20 #17764733ik denk dat de mijne dit ook zo af en toe krijgt… vooral na een potje flink trappen of stationair gas lopen geven gaat het MM lampje aan en gaat hij stotteren tot op het randje van stilvallen..1 of 2 keer opnieuw starten en probleem is weer een aantal weken weg, wilde hem vorige week laten uitlezen maar de dealer vroeg er 60 euro voor een beetje te gortig vind ik dan. zat zelf aan de bougies of brandstoffilter te denken, omdat hij ook enorm gaat stinken naar benzine wanneer dit gebeurt en ik kan me ook herinneren dat het brandstofpeil naar beneden schoot. roken doet tie ook, niet wit niet blauw niet zwart maar een soort licht grijs pofje wat eruit komt :jerry
we houden elkaar op de hoogte :wors
23 mei 2011 om 19:35 #17764734Heb ik ooit ook gehad, bij mij was het de bobine die af en toe niet meer wou, bij mij sloeg hij toen ook regelmatig af..
Op 3pitten lopen kijk ik altijd na door de uitlaattemp te meten op het spruitstuk, vlakbij elke cilinder, hiervoor heb je wel zo’n lasertemp meter nodig
23 mei 2011 om 20:38 #17764735X16XE met mantzel powerbox:
als ik m loopt te etteren (gas in neutraal en hij geeft 1 of 2keer een klap uit de uitlaat gaat ook wel eens het MM lampje branden, storing is dan nokkenassensor loopt niet gelijk met de krukassensor), en moto gaat in noodloop, loopt rot en wil niet vooruit, stink als een gek uit de uitlaat en doet alleen maar ploffen bij gas los afremmen op de motor
motor volledig stil zetten doet m resetten.
maar normaal of lekker trappen nooit last van….
Kijk eerst eens wat de storing is
Willem
23 mei 2011 om 20:43 #17764736Heb de NGK bougies die vermeld staan in het c20xe info topic.
Brandstoffilter is 2 jaar geleden vervangen, zou het dat kunnen zijn? Maar dat verklaard toch niet de enorme verbruik? Als het filter niet goed meer is kan er juist alleen maar minder brandstof naar binnen?
En bobine, is dit uit te lezen / testen?
En wim: Dat komt heel dicht in de buurt!! Lampje van MM is kapot, maar het lijkt mij duidelijk dat die wel hoort te branden. Bij mij blijft hij rot lopen na volledig stilzetten, morgen ochtend nog eens proberen en gelijk naar opel dealer toe dan maar.
23 mei 2011 om 21:01 #17764737kan het zijn dat ie af en toe een terugslag geeft, dat vind de Luchtmassameter niet leuk namelijk, die kan daar nog wel eens goed van slag van raken.
Ik heb geen Luchtmassameter op de 1600 16V, dus heb daar geen last van.
willem
23 mei 2011 om 21:07 #17764738De LMM is toch de snesor vlak voor de SFI(vv)? Met die grote aanslutiing? Als ik die loshaal reageert de motor er wel op, maar blijft slecht lopen. Als ik hem terug aansluit gaat hij even harder lopen en daarna wee rot. Kan dit iets zeggen?
23 mei 2011 om 21:15 #17764739ja kan aan die sensor liggen, of ook niet. ik zou zeggen maak je MM lampje eerst eens en kijk of die gaat branden tijdens deze storing.
zo ja, Accu 10 minuten los, weer vast rijden totdat de storing er weer is, en uitlezen via Paperclip methode
code neerzetten hier en dan kijken we wel verder.
willem
23 mei 2011 om 21:21 #17764740Morgen laat ik hem uitlezen
24 mei 2011 om 11:52 #17764741Nou, ben bij de dealer geweest. Allemaal verbaast over de c20xe in de Tieg. Probleem uitgelegd, zij vermoedden ontsteking en op 3 pitten lopen.. Zelfde als de ANWB gast.
Maargoed, toen heeft de monteur de bougies eruit gehaald, 1 en 4 waren schoon, 2 en 3 waren pikzwart en stinkend naar benzine. Compressie gemeten, allemaal keurig gelijk dus daar lag het niet aan. Ze vermoedden dus of de bougiekabels of de DIS bobine. Tijdens de compressie is de zekering van de bobine eruit gehaald, tegen het vonken. Toen alles weer in elkaar zat startte hij de motor weer en hij liep keurig!! :hmmz
Duss, we hebben ff staan babbelen over 3000 verschillende oorzaken. Uitgelezen, geen foutcodes. We snapten er beide de ballen van. Ondertussen kwam er nog iemand kijken terwijl wij stonden te praten met een draaiende motor, zat hij aan mijn accu, ineens hoorden we een paar kleine vonkjes en liep de motor steeds anders. Wij kijken, + draad van de kabelboom maakte geen goed contact :swear :wtf
Duss, die is nu goed vastgemaakt, betaald, weggereden en Gorinchem ff vergast door flink door te trekken om de restantjes benzine uit mn uitlaat te knallen :agent
Hij loopt nu dus weer super! king:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.