Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Motor gaat rond, maar start soms niet. Eens gestart alles OK
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 mei 2011 om 13:03 #17238037
Eerst even mijn vorig probleem: Vorig jaar viel de motor van mijn Omega (2.0i ’90 Benzine) stil als ik even aan ‘t rijden was. Hoe langer hoe sneller. Op den duur gaf hij nog enkel een korte broem en viel direkt stil. Dit gaf foutcode 31. Het zou de krukas sensor moeten geweest zijn. Maar het bleek een defecte hoogspanningsbobijn te zijn.
Nu is het iets anders, maar ook met foutcode 31.
Als mijn wagen een tijd stil gestaan heeft, bvb. van de dag ervoor, dan wil hij niet starten. De motor gaat wel rond, maar hij lijkt geen ontsteking te geven. Normaal als ik start, bvb. zonder benzine, wipt de naald van de toereteller altijd even omhoog wat wil zeggen dat er ontsteking is. Maar nu doet die dat niet, dus geen ontsteking op dat moment.Foutcode 31 wil zeggen geen RPM-signal (toch bij jongere wagens).
Dus zou je denken: “krukassensor”. Maar als daar iets mis mee is, zou de motor tijdens het rijden toch ook wel eens stilvallen.
Ik weet niet of de oude Omega’s van 1990 startonderbreking hebben.
Het kan toeval zijn, maar als hij niet wil starten en ik druk enkele keren het motorkapcontact in, dan start hij soms wel.
Ik heb dit contact al eens vervangen door een ander, maar alles blijft bij het oude.Zonder benzine had ik al eens gedacht, maar tijdens de vele pogingen van starten heb ik de benzine al geroken (uitlaat).
En zonder benzine zou de toerenteller nog altijd moeten “wippen”.Het eigenaardige is dat eens de wagen gestart is, het probleem verholpen lijkt. Ik heb dan geen probleem meer om te starten, totdat ik bvb. pas de volgende dag wil starten.
Daarom dat ik aan het alarm dacht. De wetgeving bepaald dat een alarm de motor niet mag uitschakelen eens hij draait. Een alarm mag enkel het starten “onderbreken”.
Maar ik weet niet of er wel een startonderbreking in zit, vanwege de hoge leeftijd van de wagen (1990).Wagen met computers, dank u.
24 mei 2011 om 10:04 #17882597Code 31 komt ALTIJD op met stilstaande motor.
Probleem kan aan heel veel dingen liggen, bij mijn vorige Kadett waren dit de eerste tekenen van een stervende ECU…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.