Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Motor die lang stilgestaand heeft starten. Iemand tips?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2011 om 01:03 #17239286
Ik heb nog een Tigra, die moet opgeknapt worden, in mijn garega staan.
Ik heb vroeger de motor al opgeknapt en laten bijwerken.
De motor is eigenlijk nieuw. Cilinder laten boren, nieuwe zuigers, krukas geslepen, vliegwiel afgedraait (2 kg lichter),
nieuwe kleppen, nieuwe disdibutieriem, rollen, waterpomp vervangen, enz.
De motor heeft na de revisatie slechts 20km op de teller…
Door allerlei redenen staat de Tigra nu al 5 à 6 jaar stil.Zijn er dingen waar ik moet naar kijken voor ik de motor start?
Ik heb wel af en toe de motor, met een moersleutel, laten ronddraaien.
5 augustus 2011 om 05:06 #17896260zonder aangesloten ontsteking starten, geen gas geven. Puur om de oliedruk wat opdruk te zetten.
Maar denk dat ie er niet veel voor nodig heeft om weer aan te slaan.
Zou de olie wel even verversen, das na 5 jaar ook niet zo heel lekker meer met al het vocht water bijgekomen is.
5 augustus 2011 om 06:55 #17896261verversen is een goed punt, ik zou bij het verversen de bout nog niet in het carter draaien. ff de olie opvangen in een emmer onder je blok en de olie uit de emmer weer in het blok doen. dat je er zeker van bent dat de olie alle draaiende delen gesmeerd zijn.
Gert
5 augustus 2011 om 08:06 #17896262Wat Fearless zegt:
Ik zou zelf eerst de olie vervangen/verversen (uiteraard met filter ;) ) Stekker van de ontsteking afhalen en even rond laten draaién op de startmotor.
Dit 10 of 15 seconden doen (@Fearless: misschien langer of wat doe jij normaal???)
Bovenstaande methode gebruik ik ook altijd na een inbouw van een andere/nieuwe motor :D
5 augustus 2011 om 10:03 #17896263AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik trek meest ff kleppendeksel er af
giet wat olie over de nokkenassen
(dan loopt het meteen door alle kanaaltjes terug naar het carter)dan oude olie er uit incl filter
dan nog +/- een half litertje nieuwe olie
boven in met de carter stop ernog uitff uitlaten lopen
stop erin nieuwe (niet te dure) olie en filter
dan ff starten (zonder ontsteking) tot je olie druk hebtdan starten met ontsteking
en rustig op bedrijfstemperatuur laten komen ;)dan doe ik meest na een paar honderd km weer olie verversen incl filter
en dan gebruik ik wel de duurdere kwaliteits olie ;)5 augustus 2011 om 16:59 #17896264@1985 wrote:
Wat Fearless zegt:
Ik zou zelf eerst de olie vervangen/verversen (uiteraard met filter ;) ) Stekker van de ontsteking afhalen en even rond laten draaién op de startmotor.
Dit 10 of 15 seconden doen (@Fearless: misschien langer of wat doe jij normaal???)
Bovenstaande methode gebruik ik ook altijd na een inbouw van een andere/nieuwe motor :D
Bij een nieuw opgebouwd droog blok duurt het vaak wel langer voordat er voldoende oliedruk is.
Eigenlijk moet je dan een meter gaan aansluiten.
Mijn gereviseerde xe was met 20 seconden doorstarten nog niet op druk. Later zelf olie in de oliepomp en alles gespoten om de pomp niet droog te laten lopen.)
5 augustus 2011 om 17:15 #17896265@Fearless wrote:
Bij een nieuw opgebouwd droog blok duurt het vaak wel langer voordat er voldoende oliedruk is.
Eigenlijk moet je dan een meter gaan aansluiten.
Mijn gereviseerde xe was met 20 seconden doorstarten nog niet op druk. Later zelf olie in de oliepomp en alles gespoten om de pomp niet droog te laten lopen.)
Thx! Altijd handig om te weten :thumb
5 augustus 2011 om 21:00 #17896266meestal doe ik de klepdeksel eraf en verdeel olie over heel de kop met een oliespuit. zodat het overal omlaag loopt, ipv alleen bij de oliedop.
dan eerst even starten tot het lampje uitgaat, (wat overigens niet lukt bij mijn X16XE (daar is ze te gaar voor))
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.