Motor Astra G x16xel loopt ruk, geen idee meer

Forumindex Forums Modellen Astra Motor Astra G x16xel loopt ruk, geen idee meer

• Dit onderwerp is leeg.
20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Speedswitch
    Deelnemer

Beste allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik trotse eigenaar van een Astra G uit 98 met slechts 93.000km op de teller. Vanaf het moment dat ik de auto heb, liep ie stationair al een beetje rommelig. Ik dacht dat het de welbekende EGR klep zou zijn, maar het lijkt erop dat het probleem ergens anders in zit.

Allereerst de symptomen:

> Bij een koude start loopt de motor vrij hoog in zn toeren. Het gas lijkt te blijven hangen, bij het ontkoppelen schiet het toerental heel even omhoog. Dit stopt als de automatische choke het toerental verlaagt naar “gewoon” stationair, ~850rpm
      > Bij het stationair draaien (zowel warm als koud) pruttelt de motor. Het blok schud wat heen en weer, er komen plofjes uit de uitlaat. Lijkt alsof ie op 3.5 cylinder loopt.
      > Bij het rijden op een continue snelheid t/m 2500rpm treed het kangaroo-effect op, dat wil zeggen dat de auto plots in een soort cyclus komt van versnellen / vertragen / versnellen / vertragen. Bijzonder oncomfortabel.
      > Onlangs heb ik de motorolie na 2000km nogmaals vervangen omdat deze erg naar benzine rook.
      > Onder vermogen is er geen enkel probleem, de wagen trekt zonder inhouden door naar 170km/u

Wat heb ik al gedaan om dit op te lossen:
      > Vrijwel direct na aanschaf de distributieriem, looprollen, spanner en waterpomp vervangen
      > Nieuwe bougies erin geprikt
      > EGR afgedopt en een EGR cheater geinstalleerd
      > Gasklephuis en stappenmotor schoongemaakt
      > Brandstoffilter vervangen
      > Nieuwe bobinebrug aangeschaft
      > Gecheckt voor vacuumlekken door met remmenreiniger rond het inlaattraject te spuiten
      > 2 flesjes injectorreiniger erdoorheen getrokken (Fortron en Forté)
      > Luchtfilter vervangen
      > Olie + filter vervangen
      > Lambda-sensor optisch gecontrolleerd, ziet er schoon uit.
      > Op-com aangeschaft en de auto uitgelezen tijdens stationair draaien en tijdens rijden

Bij het uitlezen met op-com zie ik geen enkele indicatie van defecten. Alle sensors geven de goede waarden aan, voltages kloppen, temperaturen kloppen. Geen foutcode’s ook. Wel zie ik dat ie stationair constant zn ontstekingsvervroeging verstelt. Geen idee waarom exact.

Zelf begin ik nu te denken aan een lekkende uitlaatklep, maar aangezien ik er niet op zit te wachten om te kop eraf te trekken en er dan achter te komen dat het toch iets anders is, hoor ik graag of er hier mensen zijn met andere ideeen.

Alvast bedankt!

Haasje17
      Moderator

Vervang je krukas en nokkenassensor maar dan zal je probleem waarschijnlijk opgelost zijn. Of je disriem ligt verkeert.

Speedswitch
        Deelnemer

Distributieriem heb ik exact gemonteerd zoals de vorige er ook om lag. Dat is an sich natuurlijk geen garantie, maar zou ie met een tandje verschil goed genoeg lopen om soepeltjes de 170 aan te tikken?

Vervangen van krukas en nokkenassensor wil ik wel aan beginnen, maar ik wil eerst eigenlijk even een compressietester scoren om een mechanisch probleem uit te sluiten. Ben bang dat ik anders maar onderdelen er tegenaan blijf gooien, das een dure hobby :???:

Opeltje17
          Deelnemer

Zou de distributie timing is controleren.

trashmetal
            Deelnemer

@Speedswitch wrote:

Distributieriem heb ik exact gemonteerd zoals de vorige er ook om lag. Dat is an sich natuurlijk geen garantie, maar zou ie met een tandje verschil goed genoeg lopen om soepeltjes de 170 aan te tikken?

Vervangen van krukas en nokkenassensor wil ik wel aan beginnen, maar ik wil eerst eigenlijk even een compressietester scoren om een mechanisch probleem uit te sluiten. Ben bang dat ik anders maar onderdelen er tegenaan blijf gooien, das een dure hobby :???:

dus heb je niet de markeringen hiervoor aangehouden?
              dan zou ik hem maar eens goed controleren

Speedswitch
              Deelnemer

Markeringen heb ik wel aangehouden, maar ik moet wel zeggen dat er een miniem verschil zat tussen de twee nokkenas-tandwielen. Normaal gesproken heb je zoals in onderstaande afbeelding de twee nokkenas tandwielen op exact 3 uur en exact 9 uur staan, lijnrecht tegenover elkaar.

Bij het vervangen van de distributieriem bleek het niet te lukken om ze exact 100% op 3 en 9 uur te krijgen, het verschil was slechts een half tandje (en dat was bij de vorige riem hetzelfde). Dus het inlaatwiel staat zegmaar op 3 uur en 2 minuten, en het uitlaatwiel op 8 uur en 58 minuten. Onderstaande foto is na het monteren van de riem gemaakt, zoals je ziet is het verschil minimaal en niet groot genoeg om het geheel 1 tand op te laten schuiven:

bart-gsi
                Deelnemer

als er al 2 mensen met redelijk wat ervaring met de astra G zeggen dat je wellicht je nokkenas-positie-sensor en krukas-positie-sensor moet vervangen zou ik daar een aan gaan beginnen.. aangezien je nu weet dat je distributie goed “op tijd” staat

Speedswitch
                  Deelnemer

Yes, dat zijn zeker kanshebbers en staan op mn lijstje om na het weekend te vervangen. Thanks voor de tips tot nu toe.

Overigens heb ik na grondige analyse van de op-com data (excelgrafiekjes :thumbup ) gezien dat het kangaroo-effect toevallig elke keer optreed als de brandstoftank-ventilatieklep meer dan 30% opent. Kan natuurlijk toeval zijn, maar ik ga proberen vanavond de vacuumbuis naar die klep eens dicht te prikken en nog een testrondje te maken. Hopelijk scheelt het iets

wim-v6
                    Deelnemer

Ik kan zo niet duidelijk zien of ie goed op tijd staat, ze zouden bijde zomaar een half tandje verkeerd kunnen staan.

Willem

trashmetal
                      Deelnemer

Ik vind het net lijken of de inlaatkant een tandje terug moet :hmmz
                        kreeg ze bij de station van mn maat de streepjes ook niet 100%
                        toen zo gezet dat de markeringen net iets boven het midden uitkomen
                        dit was echt minimaal, wagentje loopt super

wim-v6
                        Deelnemer

Daarom ook trashmetal, ik vind het ook een beetje lijken of ie niet goed staat, vandaar mijn antwoord.

Opeltje17
                          Deelnemer

Boven tegenover elkaar zetten en kijken hoe die beneden staat.

arjontje
                            Deelnemer

@Opeltje17 wrote:

Boven tegenover elkaar zetten en kijken hoe die beneden staat.

Idd, zo stel ik elke opel 16 klepper. Boven goed zetten en dan beneden controleren.
                              Vaak bij de smal block motoren heb je hem onder 1 tand verkeerd staan. Door het vast houden van de inlaat nokkenas.

wim-v6
                              Deelnemer

Blokkeer blokje voor de nokkenassen scheelt echt een hoop ergernis.

Vandaag er ook weer een riem omheen gefietst op een Z18XE smallblok motor.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

arjontje
                                Deelnemer

@wim-v6 wrote:

Blokkeer blokje voor de nokkenassen scheelt echt een hoop ergernis.

Vandaag er ook weer een riem omheen gefietst op een Z18XE smallblok motor.

Ja dat klopt zeker. Alleen welke gebruik jij.
                                  Als ik een blokkeer blokje gebruik blijft hij niet helemaal lekker staan.
                                  Vraag dan altijd een collega die even de inlaatnokkenas vast houd. Alleen schiet de krukas wel eens een tandje door bij het erop leggen van de riem.

wim-v6
                                  Deelnemer

Mijn blokkeer dingetje doet het prima gisteravond nog een riempje omgelegd.

Speedswitch
                                    Deelnemer

Update: Na lange tijd heb ik eindelijk gelegenheid gevonden weer wat verder te sleutelen. Vorige week heb ik een nieuwe krukassensor gemonteerd en dit lijkt een aantal problemen opgelost te hebben. De motor draait nu beter en soepeler rond, het plotselinge schokken bij half-gas is een heel stuk minder, en over het algemeen lijkt het gewoon een wat blijer beestje te zijn nu. Tot zover het goede nieuws :???:

Het slechte nieuws is dat het ding stationair nog steeds niet lekker loopt. Toerental schommelt aardig tussen de 600 en 1000rpm, en nogsteeds plofjes uit de uitlaat. Ik heb als snelle test even een stuk papier voor de uitlaat gehouden en het ding werd bijna naar binnen getrokken. Lijkt er dus op dat een van de uitlaatkleppen niet helemaal goed sluit :(

Ik heb inmiddels mijn hoop gevestigd op een flesje Forté motor-flush, in de hoop dat de plakkende uitlaatklep slechts door vervuiling niet goed sluit (en niet half opgebrand is). Zodra ik een goeie flush heb uitgevoerd post ik even mijn bevindingen. Mocht dit niet lukken dan moet denk ik de kop er maar af :swear

asconahobbyist
                                      Deelnemer

Heb je al compressie gemeten?

Speedswitch
                                        Deelnemer

Compressietest heb ik nog niet gedaan, dat wil ik wel doen na de motorflush en voordat de kop eraf gaat als dat het probleem niet oplost. Heb alleen zelf geen compressiemeter dus dat moet ik dan even door een garage laten doen

WillemR
                                          Deelnemer

In een ander forumbericht wel gelezen dat iemand na lang zoeken met vreemde symptomen dat het slechte afdichtringen van de verstuivers waren.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.